شناسهٔ خبر: 54960296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

٨ تا ٩ درصد درآمد ناخالص ملی به وزارت بهداشت اختصاص دارد / وزارت بهداشت از وزارتخانه های پرخرج است

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: ما به اندازه کافی قوانین بالادستی داریم؛ در نظارت و اجرا لنگ هستیم.

صاحب‌خبر -

محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در اولین نشست بررسی موانع و راهکار‌های اجرای سیاست‌های کلی سلامت گفت: مردم، قانونگذاران و مجریان از نظام سلامت رضایت ندارن. ایران یک درصد جمعیت و ٧ تا ٩ درصد منابع دنیا را دارد. مردم پس از انقلاب پای فراز و نشیب‌های نظام ایستادند و همچنان حاضر به فداکاری هستند. ما دارای غنی‌ترین منابع دنیا هستیم؛ اما مسئولان موفق عملکرد نکرده اند و ما به عنوان نمایندگان مردم نارضایتی را در کف جامعه از نظر رفاه، معیشت، اقتصاد، ازدواج جوانان و آسیب‌های اجتماعی می‌بینیم.

او گفت: ما به اندازه کافی قوانین بالادستی داریم در نظارت و اجرا ضعف داریم. ما اکنون با تغییر چهره بیماری ها، سالمندی و بسیاری مشکلات مواجه هستیم و شاید نقش سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به جز وزارت بهداشت در نظام سلامت را نتوانسته ایم به خوبی ببینیم. ٨ تا ٩ درصد درآمد ناخالص ملی به وزارت بهداشت تخصیص دارد و وزارت بهداشت از وزارتخانه های پرخرج است و بودجه خوبی می‌گیرد؛ اما خدمات خوبی ارائه نمی‌کند. برخی نمایندگان به همین دلیل پا در کفش وزارت بهداشت کرده اند. البته ما در مجلس به ورود کمیسیون‌های غیر تخصصی به نظام سلامت گلایه داریم.

محسنی بندپی گفت: ما در اجرا موفق نبوده ایم. در شهرستان نوشهر که ٢ ساعت با مرکز کشور فاصله دارد، بیمارستان ١٨٠ تخت خوابی داریم که یک رادیولوژی دارد و این رادیولوژیست به مرخصی رفته بود. بیماران بستری را با آمبولانس برای سونوگرافی به مرکز دیگری می‌بردند و در نتیجه همین‌ها باعث شده اند تاب آوری مردم پایین بیاید. دیدیم که ١۶۶ نماینده دست به کار و خواستار افزایش ظرفیت پزشکی شده اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: راهکار برون رفت از مشکلات نظام سلامت نظارت بیشتر مجلس و الزام قانونی برای دستگاه‌ها است؛ زیرا برخی دستگاه‌ها قانون خودشان را انجام می‌دهند. در نسخه نویسی اگر پیگیری مجلس نبود، بحث استنکاف وزیر بهداشت مطرح نمی شد، نمی توانستیم در اجرای نسخه نویسی الکترونیکی عملکرد خوبی داشته باشیم. در وهله بعدی اجرای پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع و پزشکی خانواده را پیگیری خواهیم کرد و در مجلس هم اخیرا کمیته نظام ارجاع و پزشکی خانواده تشکیل شده است.

نظر شما