شناسهٔ خبر: 54960197 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"شنا" حالتان را جا می‌آورد

فاطمه احمدیان

 به گفته یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، ترشح دو ماده سروتونین و دوپامین حین شنا باعث کاهش استرس و فشارهای عصبی شده و یک حس سرخوشی به فرد می دهد.

صاحب‌خبر -

محمود روشنی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به محبوبیت رشته شنا بین مردم، اظهار کرد: شنا از جمله رشته های توصیه شده در اسلام است که فرد دارای مهارت در این رشته، در مواقع بحرانی همچون غرق شدگی یا سیل می تواند هم جان خود و هم دیگران را نجات دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر ابعاد معنوی مثبتی که برای این رشته وجود دارد، از بُعد علمی نیز شنا از جمله ورزش های سالم و بدون آسیب به شمار می رود که فواید بسیاری برای بدن دارد.

مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی ورزش استان تصریح  کرد: شنا رشته ای است که کل بدن و سیستم قلبی و عروقی را در گیر می کند و می تواند به عنوان یک فعالیت بدنی بسیار مناسب برای افراد علاقمند به ورزش محسوب شود.

وی با بیان اینکه این رشته می تواند به بهبود آسیب های جسمانی، آرتروز و صدمه دیدگی افراد بسیار کمک کند، افزود: دفع سموم از طریق تعریق در هنگام شنا بهتر از هنگام ورزش در بیرون از آب انجام می گیرد و تهویه بدنی به خوبی انجام می شود.  

روشنی خاطرنشان کرد: از آنجایی که جاذبه زمین در حین حرکت در آب بسیار کمتر است، شنا برای افرادی که مشکلات کمر درد و زانو درد دارند، بهترین ورزش خواهد بود.

وی با بیان اینکه شنا باعث ترشح دو ماده سروتونین و دوپامین در بدن می شود، عنوان کرد: ترشح این دو ماده یک حس خوب در فرد ایجاد می کند و میزان استرس و فشارهای روحی و روانی او را به شدت کاهش می دهد.

روشنی تقویت عضلات، افزایش ضربان قلب بدون وارد شدن استرس به بدن، افزایش قدرت و استقامت بدن، کاهش فشار خون، کنترل قند خون و کالری سوزی بالا را از دیگر فواید شنا کردن اعلام کرد.

وی در ادامه متذکر شد: رعایت پروتکل های بهداشتی و نظافت شخصی در استخرها باید کاملا رعایت شود، چراکه این محیط برای بروز برخی بیماری ها مانند بیماری های قارچی مستعد است.

وی در ادامه توصیه های دیگری را هم به شناگران داشت و گفت: به افرادی که برای تمرین به استخر می روند توصیه می شود تا حداقل 50 دقیقه بعد از استخر از خوردن تنقلات و شیرینی جات خودداری کنند، اما برای افرادی که بخاطر تفریح می روند، این محدودیت وجود ندارد.

انتهای پیام  

نظر شما