شناسهٔ خبر: 54959991 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

واکنش سخنگوی دولت به اظهارات منتسب به معاون اول رئیس جمهور در خصوص بازنشستگان

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران گفت: به هیچ وجه هیچ تناسبی با اظهارنظرهای دکتر مخبر نه در جلسه هیات دولت و سایر جلسات ندارد؛ بعضی اوقات یک سری شایعات در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر می شود که حتی نقل کننده آن شایعات هم مشخص نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران در حاشیه هیات دولت در واکنش به اظهارات منتسب به معاون اول رئیس جمهوری در خصوص بازنشستگان گفت: به هیچ وجه هیچ تناسبی با اظهارنظرهای دکتر مخبر نه در جلسه هیات دولت و سایر جلسات ندارد؛ بعضی اوقات یک سری شایعات در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر می شود که حتی نقل کننده آن شایعات هم مشخص نیست. همکاران در رسانه ها اخبار را از مراجع رسمی جویا شوند، مجموعه دولت در بخش های مختلف بخش های رسمی دارد که اخبار جلسات و مباحث را منتقل می کنند. 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در هیچ یک از جلسات مبحثی که نزدیک به این مباحث بوده مطرح نشده و برعکس پیرو ماموریت که رئیس جمهور به معاونت اول دادند به منظور حمایت حداکثری از بازنشستگان محترم هم رئیس جمهور حساسیت ویژه ای در حوزه حمایت حداکثری ممکن از بازنشستگان محترم داشتند هم شخص معاونت اول در جلسه ای که با نماینده بازنشستگان برگزار شد تمام تلاششان این بود که راهکارها وتدابیرقانونی اندیشیده شود و در ظرف منابع مالی موجود بشود حمایت حداکثری را از بازنشستگان داشت.

سخنگوی دولت درباره تسهیل سفر زوار عتبات عالیات گفت: مطابق توافق صورت گرفته و گفتگوی تلفنی رئیس جمهور با نخست وزیر عراق، در ایام عرفه و اربعین سقف میزان تعداد زواری که می توانند روزانه به صورت زمینی و بدون ویزا به عراق بروند افزایش یافته که به نوعی زوار محترم دچار محدودیت نشوند که با پیگیر رییس جمهوری شاهد تسهیل امکان زیارتی در ایام عرفه باشیم.

بهادری جهرمی درباره نحوه مدیریت دولت در مصرف برق گفت: نحوه مدیریت در مرحله اول کنترل و محدود کردن مصرف در خود دولت بود تا امکان این باشد که برق در منازل استفاده شود که شیوه‌نامه‌هایی برای مصرف برق و تغییر ساعات کاری در ادارات ابلاغ شد. مرحله دوم برنامه مدیریت‌شده در حوزه کشاورزی و صنایع با توافق خود جامعه کشاورزی و صنایع بود. مدیریت مصرف به گونه‌ای است که میزان قطعی مصرف صنایع هم چیزی حدود یک پنجم یا یک ششم سال گذشته باشد تا با تغییر شیفت کاری این صنایع، خروجی قابل‌قبول خود را داشته باشند که اثر این مدیریت امروز در تابلوی بورس مشخص است که همان صنایع پرمصرف با مشکل آنچنانی در حوزه اقتصادی و سودآوری مواجه نشدند، هرچند طبیعتاً در دوره اوج مصرف امکان ارائه خدمات مثل سایر دوره‌ها نیست.

بهادری جهرمی در رابطه با رویکرد دولت در خصوص پدیده آسیب زدن سگ‌های ولگرد به جان مردم گفت: دولت در این زمینه موضوعی را در دستور کار ندارد و مستلزم ورود قانون گذار به این موضوع است تا دولت مسیر اجرایی آن را طراحی کند.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه آیا دولت لایحه‌ای برای وزارت بازرگانی ارائه خواهد کرد گفت: این طرح از سال ۹۸ مطرح بوده است و مجلس چند مرتبه نظر دولت را در خصوص این طرح جویا شده بود و مسأله در یکی از جلسات دولت به تفصیل مطرح و نظرات موافق و مخالف اخذ شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت نظر موافق دولت با طرح مجلس مطرح شد. در این حوزه همدلی میان دولت و مجلس وجود دارد که در این موضوع باید بحث و بررسی و تأمل صورت گیرد. مجلس باید طرح را مورد بررسی قرار دهد و نظر نهایی نظر، مجلس و شورای نگهبان است. طرحی در مجلس جاری هست، از این رو آیا برای ارائه لایحه نیاز به دوباره کاری هست؟

سخنگوی دولت در خصوص آیین نامه اجرایی اصلاح رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت گفت: این موضوع سال‌ها از سوی مراجع مختلف نظارتی پیگیری می‌شد که این رابطه باید شفافیت داشته باشد که به شفافیت مالی و سلامت مالی کمک می‌کند. هم آیین نامه و هم نمونه و الگوی قرارداد به تصویب هیات وزیران رسید که این تحول بزرگ در صنعت نفت کمک خواهد کرد به اصلاح ساختار بودجه.

سخنگوی دولت درباره مصوبات جلسه امروز هیات وزیران، گفت: لایحه اصلاح موادی از قانون بودجه ۱۴۰۱ در جلسه امروز دولت به تصویب رسید که درباره برخی از مواد قانون بودجه است که آثار تورمی دارد و باید تدابیری برای آنها اندیشیده می‌شد که دولت در این لایحه برای برخی از مفاد قانون بودجه که آثار تورمی دارد، درخواست اصلاح به مجلس ارسال خواهد کرد. در حوزه نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت نیز پیش از این دولت افزایش پلکانی حقوق و مزایای کارکنان دولت به نفع کسانی که دریافتی کمتری دارند و با افزایش ۳۰ درصدی پیشنهاد کرده بود تا به تدریج برای کسانی که حقوق بالاتری می‌گیرند این درصد کاهش پیدا کند، اما مجلس این پیشنهاد دولت را نپذیرفته بود. طبیعتاً با وضعیت فعلی قانون بودجه از مسیری که دولت داشت به سمت اصلاح نظام پرداخت حقوق و مزایا به شکلی که عادلانه‌تر پرداخت انجام شود،  محقق نشده بود و یکی از بندهای اصلاحی در لایحه ارسالی این اجازه را به شورای حقوق و دستمزد و هیات وزیران اعطا می‌کند که آن مجموعه‌ها کارمندانی که حقوق پایین‌تری نسبت به سایر بخش‌ها دارند، دولت امکان افزایش حقوق آن بخشها را داشته باشد و امیدواریم این موارد اصلاحی دولت با موافقت مجلس همراه شود.

بهادری جهرمی با بیان این جمله که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه تخصیص سهمیه اینترنت به دهک‌های پایین جامعه خبرخوشی را ارائه کرد گفت: واقعه خوبی که دیروز رخ داد انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نفت با شیوه جدید دولت با مشارکت بانک‌ها و مجموعه‌های اقتصادی است که به هدایت نقدینگی موجود در کشور و تحقق رشد اقتصادی کمک می‌کند. این دومین پروژه کلان از مدل جدید سرمایه‌گذاری دولت بود، قبلاً هم یک سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری حدود سه ساله با مشارکت بخشی از فعالان حوزه صنعت و معدن انجام شده بود و روز گذشته هم در حوزه نفت مشابه همان، در حدود ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که یعنی بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری که با هدایت و حمایت و مدیریت دولت به منظور ساماندهی فعالیت اقتصادی پیشرانان اقتصادی و هدایت آنان به حوزه‌های مولد است. در هفته جاری اولین مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال ابلاغ شد که این کارگروه هم به منظور حمایت از کسب و کارهای حوزه فضای مجازی در این دولت تشکیل شده بود.

وی در رابطه با مصوبات دولت ادامه داد: امروز خبر خوش تسهیل و تسریع اعطای وام ازدواج را پس از دستور رئیس جمهور در انتهای هفته گذشته داشتیم. ظرف ۴۸ ساعت بخشنامه مربوطه صادر شد و طبق بخشنامه بانک مرکزی همه بانک‌ها مکلف هستند نهایتاً ۱۰ روز بعد از تکمیل مدارک لازم از سوی زوجین تازه ازدواج کرده، وام ازدواج را پرداخت کرده باشند.هرگونه تأخیر در این زمان تخلف است و مراجع ثبت شکایت هم از سوی بانک مرکزی اعلام شده‌اند و البته ان‌شاءالله سقف زمانی از سوی شعب رعایت شود تا کار به شکایت و نظارت بانک مرکزی نرسد.

بهادری جهرمی اضافه کرد: خبرهای خوشی در زمینه برخی افتتاح‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی داشتیم از جمله در برخی استان‌های محروم، که البته اخبار خوش افتتاح هنوز تمام نشده و در این ایام عید و شادکامی و دو سه هفته آتی خبرهای خوش افتتاح پروژه‌های دیگری از جمله پروژه‌های بیمارستانی را خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 

نظر شما