شناسهٔ خبر: 54957998 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کارشناس امنیتی عراقی هشدار داد؛

هشدار درباره تمدید قرارداد با شرکت انگلیسی برای کنترل آسمان عراق

کارشناس امنیتی عراقی درباره تمدید قرارداد دولت این کشور با شرکت هوایی «سیرکو» به ویژه پس از جنایت ترور فرماندهان پیروزی در فرودگاه بغداد هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «هیثم الخزعلی» کارشناس امنیتی عراقی درباره عقد قرارداد مجدد با شرکت انگلیسی «سیرکو» (Serco) برای کنترل آسمان و حریم هوایی عراق هشدار داد و خاطرنشان کرد که دولت بغداد نباید به این شرکت به ویژه پس از ترور فرماندهان پیروزی اجازه ادامه کار بدهد.

الخزعلی ادامه داد: تمدید قرارداد با شرکت انگلیسی سیرکو، نشان دهنده نقض حاکمیت عراق است و ما نمی‌توانیم این اشتباه بزرگ را به خصوص پس از ترور فرماندهان پیروزی در نزدیکی فرودگاه بغداد مرتکب شویم. این اشتباه نباید تکرار شود چرا که اعتماد به این شرکت و سپردن حریم هوایی عراق به دست آن، جنایت ترور فرماندهان پیروزی را رقم زد.

وی تصریح کرد: دولت بعدی عراق باید قراردادهایی را برای تجهیز به سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته با هدف گسترش کنترل بر هوا، زمین و دریای عراق منعقد کند. در غیر این صورت، انعقاد قرارداد مجدد با شرکت مذکور (سیرکو)، نقض عمده قانون اساسی و حاکمیت عراق است و دولت باید در قبال چنین قراردادی پاسخگو باشد.

قابل ذکر است که با وجود اعتراض و مخالفت‌ها در طول ماه‌های اخیر، بغداد بار دیگر مراقبت پرواز آسمان عراق را با شرکت انگلیسی «سیرکو» برای یکسال اضافی تمدید کرد.

بر اساس گزارش منابع عراقی، وزیر حمل و نقل عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت دولت تصمیم گرفته است که برای یکسال دیگر، قرارداد مراقبت پرواز را با این شرکت انگلیسی تمدید کند.

اعتراضات به عملکرد شرکت سیرکو انگلیس در عراق به ویژه بعد از حادثه ترور ناجوانمردانه شهیدان سردار «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در ۱۳ دیماه ۹۸، بالا گرفت و حدود یک سال بعد رسانه‌های عراقی اعلام کردند که در پی انتشار برخی خبرها مبنی بر بروز تخلفاتی در قرارداد شرکت انگلیسی «سیرکو» که ناوبری هوایی فرودگاه بین المللی بغداد را برعهده داشت، عراق همکاری با این شرکت را متوقف کرد.

نظر شما