شناسهٔ خبر: 54954004 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اجرای پروتکل های سختگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری های مسری درحج امسال

صاحب‌خبر -

شفقنا –  پروتکل های ویژه ای برای جلوگیری از شیوع بیماری های مسری در حج امسال وجود دارد.

به گزارش شفقنا، رئیس ستاد مکه مکرمه در حج 1401 با بیان اینکه امسال در مشاعر مقدسه امکانات و زیرساخت های مناسبی تدارک دیده شده است گفت: در خیمه ها تشک ها و ملحفه های یکبار مصرف تعبیه شده اما این تشک ها مخصوص یک نفر نمی باشد بلکه همانند فرش و برای راحتی و آسایش زائران و مسائل بهداشتی است که نکات ایمنی نیز به طور جد باید رعایت شود؛ ریختن هرگونه خاکستر سیگار از سوی افراد سیگاری می تواند فاجعه آفرین باشد.

وی در خصوص خدمات دیگری که در منا به طور ویژه در نظر گرفته شده است گفت: امسال در منا یک چادر مخصوص حلق زائران در نظر گرفته شده و تعدادی صندلی نیز برای این منظور در چادرها تعبیه شده است که ازتجمع در مکان های دیگر برای حلق جلوگیری می شود ؛

روابط عمومی سازمان حج در ادامه به آورده است: با این رویکرد بهداشت محیط و بهداشت زائران نیز به طور جد رعایت می شود.

همچنین سیدعلی مرعشی  در گفتگویی که با مهر داشته است درباره پروتکل های ویژه برای جلوگیری از شیوع بیماری های مسری گفت:  ازدحام جمعیت، مخصوصاً در سرویس‌های بهداشتی، مواجه هستیم. از طرفی انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان در محیط ممکن است و این ویروس می‌تواند در فاصله ۱ تا ۲ متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. همچنین راه دیگر انتقال، تماس دست‌ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود. بنابراین این استراحتگاه‌ها با پروتکل‌های سخت گیرانه ای توسط هلال احمر کنترل می‌شوند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: گندزدایی تمامی سطوح در معرض تماس زائران از جمله دیوار، درب‌ها، دستگیره درب‌ها و شیرآلات انجام شده و استفاده از هواکش و باز گذاشتن درب‌ها و پنجره‌های سالن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: نظافت مستمر کف سالن و سرویس بهداشتی‌ها و گند زدایی به صورت مجزا، نصب تابلوهای آموزشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی به تعداد کافی در محل، نصب راهنمای شستشوی دست‌ها به تعداد کافی در محل سرویس‌های بهداشتی، تهویه مناسب محل‌ها و سالن‌های سرویس‌های بهداشتی، دفع پسماندها به شیوه بهداشتی در سطل‌های درب دار پدالی، ایجاد کانال هدایت زائرین جهت استفاده از سرویس‌ها و عدم تجمع افراد در کنار و اطراف سالن‌ها، نصب ظروف حاوی مواد ضد عفونی کننده دست‌ها با پایه نگهدارنده به تعداد مناسب از دیگر اقدامات انجام شده از سوی تیم‌های بهداشتی جمعیت هلال احمر است.

مرعشی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین امور برای جلوگیری از شیوع کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی و مسری مساله آموزش است که در این راستا با توجه به شرایط نامناسب سرویس‌های بهداشتی بین راهی به زائرین توصیه شده است تا در صورت امکان از خوردن و آشامیدن زیاد برحذر باشند و آموزش‌های لازم نیز در این خصوص به آنها ارائه شده است تا برای دست زدن به دستگیره‌ها در صورت امکان از دستکش یا دستمال کاغذی استفاده کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تصریح کرد: ضرورت دارد تا حجاج هنگام خارج شدن از سرویس بهداشتی حتماً دست‌ها را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویند. هرگونه زباله را در سطل‌های مخصوص بریزند و بدون دست زدن به درب و دیوار و وسایل دیگر به اتوبوس خود مراجعت کنند. همچنین از مصرف مواد غذایی و هرگونه آشامیدنی در محیط سالن استراحتگاه موقت اجتناب کنند. علاوه بر این در صورت نیاز به ادای نماز در بین راه حتماً از سجاده شخصی استفاده شده و در صورت توزیع غذا بین حجاج بلافاصله مصرف شود زیرا به علت گرمای هوا خطر مسمومیت نیز وجود دارد.

نظر شما