شناسهٔ خبر: 54953134 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در قزوین، بلای جان شهروندان و وسایل نقلیه

قزوین- ایرنا- سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در قزوین، ​بلای جان شهروندان و وسایل نقلیه شده و گلایه‌مندی و افزایش نارضایتی مردم و ورود خسارت به خودروها را در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایجاد سرعت‌گیر در مناطق مختلف شهری یکی از مهمترین و بهترین راه‌های کاهش میزان تصادفات در معابر شهری محسوب می شود ولی بحث استانداردسازی این سرعت‌گیرها از احداث خود آنان مهمتر است.

تعداد زیاد سرعت گیرها و استاندارد نبودن آنها در سطح شهر قزوین باعث وارد شدن خسارات مالی به خودروها و افزایش گلایه شهروندان شده است‌.

به گفته شهروندان، نصب کاهنده سرعت به جای آنکه ابزاری برای کنترل سرعت خودروها و پیشگیری از وقوع تصادفات باشد کارکرد برعکس پیدا کرده و منجر به ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است.

این عده معتقدند، سرعت‌گیرهای متعدد و مرتفع یکی از موضوعاتی است که نه تنها بر هزینه مالی مردم اضافه می‌کند بلکه برخی از آنها غیرقابل تحمل است و اعصاب و روان مردم را آزار می‌دهد.

سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در قزوین، بلای جان شهروندان و وسایل نقلیه

گلایه شهروندان قزوینی از سرعت‌گیرهای متعدد و مرتفع در معابر

یکی از شهروندان قزوینی با انتقاد از این موضوع، گفت: خیابان‌های شهر پر از سرعت‌گیرهایی است که بسیاری از آنها فاقد علایم هشدار دهنده بوده و اگر راننده آشنایی با آن خیابان نداشته باشد وقتی به یکباره به سرعت‌گیر می‌رسد، با سکوی پرشی مواجه می‌شود و علاوه بر احساس ناخوشایند برای سرنشینان برای صاحب خودرو نیز خسارت در پی دارد.

حمیدرضا جعفری افزود: سرعت‌گیرها برای جلوگیری از سرعت غیرمجاز و پیشگیری از تصادفات موثر است اما نباید رانندگان قانون مدار به دلیل وجود سرعت‌گیرهای غیراستاندارد متضرر شوند.

وی تصریح کرد: بسیاری از این سرعت گیرها بدون رعایت استانداردهای لازم نصب شده‌اند و همین امر موجب کارکرد معکوس آنها، افزایش ریسک و اختلال در ترافیک شده و آنها را به ابزاری ناکارآمد در شهر تبدیل کرده است.

یک راننده اسنپ در این خصوص گفت: وقتی که یک ماشین با مسافر به سرعت‌گیر برخورد می‌کند، آسیب جدی به بدنه و شاسی، جلوبندی و حتی فرمان خودرو وارد می‌شود که ممکن است از کنترل خارج شود.

علی‌اکبر میرمحمدی با بیان اینکه سرعت‌گیرها بلای جان ما و خودروها شده‌ است، افزود: وسایل نقلیه‌ای که در شهر تردد زیادی دارد بعد از مدتی دچار نقص به ویژه در جلوبندی می‌شود که هزینه زیادی برای راننده می‌تراشد.

به گفته یک راننده تاکسی در قزوین، تعداد زیاد سرعت‌گیرها در معابر شهری موجب شده نظم و انضباط لازم حاکم نباشد.

محمد گودرزی با اشاره به اینکه گاهی در برخی از معابر شهری رنگ سرعت‌گیرها با رنگ کف خیابان یکی است، افزود: این امر موجب می‌شود تا راننده متوجه سرعت‌گیر نشود و باعث پرش ماشین و ایجاد ناراحتی برای مسافران گردد.

وی تاکید کرد: در شرایط بد اقتصادی خسارت‌هایی که به جلوبندی خودروها به دلیل وجود سرعت گیرها وارد می‌شود روان افراد را به هم می ریزد و موجب سردرگمی آنان می شود.

سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در قزوین، بلای جان شهروندان و وسایل نقلیه

۵۰ مورد درخواست شهروندان قزوینی برای نصب سرعت‌گیر در شهر

سرپرست سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین گفت: امسال ۵۰ مورد درخواست شهروندان برای نصب سرعت‌گیر در سطح شهر به این سامانه اعلام شده که نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

مهدی کوزه‌گرها افزود: در سال گذشته ۱۱۹ مورد درخواست نصب سرعت‌گیر از سوی شهروندان به این سامانه اعلام شده بود که بیشترین درخواست نصب سرعت‌گیر مربوط به منطقه سه شهرداری قزوین در شمال شهر و کمترین درخواست مربوط به منطقه یک است.

کوزه‌گرها نصب سرعت‌گیر در سطح شهر را از جمله درخواست‌های شهروندان قزوینی اعلام و تصریح کرد: همچنین برخی از شهروندان درخواست جمع‌آوری سرعت‌گیرها را در سطح شهر دارند.

این مسوول تاکید کرد: این موضوع حائز اهمیت است که اغلب شهروندان درخواست دارند که در ۱۰ متری منازلشان سرعت‌گیر نصب شود.

کوزه‌گرها خاطرنشان کرد: نصب سرعت‌گیر تنها بر عهده شهرداری نیست بلکه ما در سامانه ۱۳۷ درخواست‌های شهروندان را به سازمان ترافیک ارجاع می‌دهیم و اگر در شورای ترافیک شهرستان مصوب شود به مرحله اجرا خواهد رسید.

سرپرست سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین افزود: نصب سرعت‌گیر جزو ۱۰ درخواست با بسامد بالای شهروندان است و باید با در نظر گرفتن ضوابط و ضرورت ها برای نصب سرعت‌گیر اقدام کرد.

وی یادآور شد: یکی از بهترین روش‌های ارتباط گیری شهروندان با مسوولان شهرداری سامانه ۱۳۷ است که به این وسیله می‌توانند دغدغه‌ها، انتقادات و پیشنهادهای خود را نسبت به موضوعات مختلف شهر بیان کنند.

سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در قزوین، بلای جان شهروندان و وسایل نقلیه

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین: برخی از شهروندان در نزدیکی محل سکونت و کار خود اقدام به ساخت سرعت گیر بدون نظارت مهندسان ترافیک شهرداری کرده‌اند که گاهی به دلیل نبود علائم هشدار دهنده صدمات جبران ناپذیری به راننده، سرنشین و وسایل نقلیه وارد می‌کند.

۹۰۰ سرعت‌گیر در شهر قزوین وجود دارد

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین گفت: در حال حاضر ۹۰۰ سرعت‌گیر در سطح شهر قزوین وجود دارد که از نظر آماری این تعداد برای شهر قزوین زیاد نیست اما از نظر توزیع و پراکندگی در برخی نقاط از فراوانی زیادی برخوردار است.

‌سعید جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از گذشته سرعت گیرهای بسیاری بنا به دلایل مختلف در شهر قزوین وجود داشته که برخی به دلیل کاهش تصادفات به درخواست پلیس راهور و برخی نیز به درخواست شهروندان در کوچه و معابر نصب شده است.

وی اظهار داشت: اصلاح هندسی و ایمن‌سازی تقاطع‌های شهری یکی از سیاست‌هایی است که معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری در سال‌جاری در پیش گرفته‌ و تمام سرعت‌گیرها شناسایی و در سامانه جی‌ پی اس بررسی شده است.

جهانگیری با بیان اینکه برخی سرعت‌گیرها، تابلوها و علائم به صورت موقت در سطح معابر نصب می‌شوند، تصریح کرد: تیم کارشناسی معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک هر یک از این علائم و سرعت‌گیرهای اضافی را شناسایی و جمع‌آوری می‌کنند تا علائم و موانع اضافی در شهر موجود نباشد.

وی تاکید کرد: با هماهنگی پلیس راهور در ۲ سال گذشته برخی از سرعت گیرها شناسایی و از سال ۹۹ تاکنون ۱۰۰ سرعتکاه در شهر قزوین جمع‌آوری شده است.

این مسوول با بیان اینکه سرعت‌کاه آخرین راه حل برای جلوگیری از حادثه است، گفت: برخی موضوعات همچون رعایت نکردن میزان سرعت توسط رانندگان سبب وقوع تصادف می‌شود.

وی اضافه کرد: اقداماتی مانند خط کشی، نصب علائم افقی و عمودی، تابلوهای ترافیکی و استوانه‌های ایمنی در سطح شهر باعث کاهش حوادث رانندگی می شود و همچنین شهرداری‌ باید در برخی موارد اقدام به نصب سرعت‌گیر یا سرعت کاه در معابر کند.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین افزود: از هر ۱۰ پیام حداقل هشت پیام درباره موضوع سرعت‌گیر است که در این خصوص از طریق برگزاری جلسات با پلیس راهنمایی و رانندگی در حال پیگیری‌های لازم هستیم.

وی تصریح کرد: باید از نصب غیر ضروری سرعت‌گیرها در محلات و معابر شهری خودداری شود و همچنین شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ سرعت‌گیرهای غیر مجاز را اعلام کنند تا براساس نظر کارشناسی و حضور فیزیکی سازمان ترافیک شهرداری قزوین در محل مورد نظر اقدامات لازم انجام شود.

این‌ مسوول گفت: با توجه به سرعت وسایل نقلیه و به منظور حفظ جان ساکنان محلات در عبور از معابر برای نصب سرعت‌گیر در بعضی معابر اقدام شده است.

وی تاکید کرد: در یک ماه گذشته پیمانکار شهرداری برای انحراف مسیر پل یادگار امام مجبور به نصب پنج رشته سرعت‌گیر موقتی در بلوار شهید سلیمانی قزوین مقابل صدا و سیما شد که پس از اتمام پروژه این سرعت‌گیرها برداشته می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه وجود سرعت‌گیر در شهر ضروری است، گفت: برخی از سرعت‌گیرها موقتی بوده و برای اجرای پروژه و موارد دیگری نیز دائمی است و اگر به نتیجه برسیم که سرعت‌گیر در مسیری نیاز نیست آن را حذف خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: گاهی برخی شهروندان اقدام به ایجاد سرعت‌گیر با مصالح غیر استاندارد می‌کنند که این عمل موجب مشکلات برای ساکنان آن محله و منطقه می‌شود که در این خصوص خواهشمندیم مباحث فنی به ما سپرده شود تا کار با استاندارد انجام شود.

این مسئول گفت: نصب سرعت‌گیرهای متعدد در معابر بنا به درخواست شهروندان است و ما بیشتر برای معابر اصلی و مسیرهایی که احتمال تصادفات وجود دارد سرعت‌گیر نصب می‌کنیم.

سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در قزوین، بلای جان شهروندان و وسایل نقلیه

سرعت‌گیرهای غیرمجاز در شهر جمع‌آوری می‌شود

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین با بیان اینکه سرعت‌گیرهای غیرمجاز در شهر جمع‌آوری می‌شود، گفت: هرگونه ایجاد سرعت‌گیر و سرعت کاه در مسیر وسایط نقلیه مستلزم اخذ مجوز از شورای ترافیک استان است.

سرهنگ مهرداد حسن‌پور افزود: برای پیشگیری از تصادفات و جلوگیری از بروز سوانح رانندگی و در مجموع محافظت از جان مردم باید سرعت وسایل نقلیه در معابر کنترل شود.

وی اظهار داشت: متأسفانه برخی رانندگان توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و تابلوهای سرعت مجاز ندارند و با سرعت بالا و غیرمجاز در معابر تردد می‌کنند که می‌تواند نتایج تلخ و جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

سرهنگ حسن‌پور با بیان اینکه فلسفه وجودی سرعت‌گیر یا سرعت کاه‌، آرام‌سازی محیط ترافیکی شهر است، تصریح کرد: بر اساس کارشناسی‌های انجام شده این سرعت‌گیرها در نقاطی از شهر برای پیشگیری از تصادفات وسایل نقلیه، از سوی شهرداری منطقه جانمایی و احداث شده‌اند.

سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در قزوین، بلای جان شهروندان و وسایل نقلیه

نصب تجهیزات هوشمند ترافیکی در شهر ضروری است

این مسوول ادامه داد: به منظور جلوگیری از برخی حوادث رانندگی و  ایمنی ترددها ضروری است علائم و تجهیزات هوشمند ترافیکی در سطح شهر نصب شود.

وی تاکید کرد: بدون شک با هوشمندسازی می‌توان به رانندگان در امر موضوع ترافیک کمک کرد تا جایی که بازخورد این مساله در نهایت به کاهش تصادفات و بار ترافیک می‌انجامد و با انجام این کار حتی به برنامه‌ریزی شهروندان کمک می‌کنیم که در چه مواقعی از خودرو شخصی یا عمومی برای انجام کارهای خود استفاده کنند.

سرهنگ حسن پور با اشاره به اهمیت فناوری و هوشمند سازی در این زمینه، تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره به هوشمندسازی پلیس در جهت تسهیل در امور تاکید دارند که خوشبختانه در این راستا اقداماتی انجام شده اما هنوز به حد ایده آل نرسیده‌ایم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین تاکید کرد: برای کاهش ترافیک‌ها باید تمهیدات لازم اندیشیده شود و همچنین جهت ایمنی ترددها و کاهش سرعت‌ ماشین‌ها در نزدیکی معابر سرعت گیر نصب شود و رانندگان باید در نزدیکی معابر سرعت خود را کاهش دهند تا منجر به تصادف نشود.

سرهنگ حسن پور تاکید کرد: به رغم اینکه پلیس موافق نصب سرعت‌گیر نیست اما به دلیل اینکه ابزار هوشمند سازی در سطح شهر و استان قزوین به حد معقولی نرسیده تا رانندگان از طریق آن رصد و کنترل شوند مجبور به نصب سرعت‌گیر در سطح معابر پرخطر هستیم.

این مسوول به شهروندان توصیه کرد: در برخی از معابر که سرعت‌گیر نصب نشده عابران پیاده باید برای عبور از پل‌های هوایی‌ نصب شده استفاده کنند تا جان خود را به خطر نیندازند.

وی خاطرنشان کرد: در معابری مانند بلوار باهنر، شهید لشگری، آیت الله خامنه‌ای، زیر گذر پل سید حسن نصرالله ضمن کنترل سرعت، دوربین نیز نصب شده است و اگر تمام معابر اصلی ما هوشمندسازی شوند دیگر نیازی به نصب سرعت‌گیر نخواهیم داشت.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین ادامه داد: در مسیر جاده سلامت نیز باید امر هوشمندسازی صورت گیرد تا دیگر نیازی به سرعت گیر نباشد.

وی یادآور شد: ما به عنوان دستگاه مسوول موظفیم با ایجاد محدودیت مانع رانندگی مخاطره آمیز برخی از رانندگان در سطح شهر باشیم تا کمتر شاهد تصادفات منجر به فوت و جرحی باشیم‌.

برآیند:

ضرورت ایجاد سرعت‌گیرها در معابر عمومی طبق نظر شورای ترافیک شهرها مشخص می‌شود که آیتم‌های خاص خود را از جمله نزدیکی معابر به تقاطع‌ها، میادین و مدارس دارد ولی توجه نکردن به ساختار مهندسی این سرعت‌گیرها، دردسرهایی برای عموم مردم ایجاد می‌کند که باید همه این موارد در شورای ترافیک شهرستان ها مورد توجه قرار گیرد تا شاهد گلایه مندی و نارضایتی شهروندان نباشیم.

نظر شما