شناسهٔ خبر: 54952559 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کدام تیم‌ها با کدام سهمیه؟

لیگ قهرمانان آسیا دردسر جدید فدراسیون

در روزهایی که فوتبال ایران با چالش‌های جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند، برگزاری لیگ قهرمانان آسیا با تقویم جدید هم حسابی کار فدراسیون فوتبال را سخت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، در روزهایی که فوتبال ایران با چالش‌های جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند، برگزاری لیگ قهرمانان آسیا با تقویم جدید هم حسابی کار فدراسیون فوتبال را سخت کرده است.

آن‌ها باید برای این موضوع هم که اگر یک تیم در دو فصل در جایگاهی قرار بگیرد که سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرده باشد، یکی از سهمیه‌ها را به چه تیمی از چه فصل خواهند داد هم تصمیم‌گیری کنند. علاوه بر این موارد، این امکان وجود دارد که سهمیه ایران برای فصل ۲۰۲۳ کمتر از (۲+۲) باشد و اگر این اتفاق بیفتد، کار برای تعیین نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳ سخت‌تر هم می‌شود.به دلیل همزمانی مسابقات جام جهانی قطر و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا امسال تغییراتی در شکل و شمایل برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان ایجاد شده، از این رو این مسابقات همانند دوره‌های قبلی نیست و مسابقات از اواخر مردادماه و اوایل شهریور ماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

تغییرات ایجاد شده در خصوص برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا کار را حسابی برای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ سخت کرده چون آن‌ها باید بر اساس تقویم زمان بندی AFCمسابقات خود را برگزار کنند، از طرفی درباره نحوه حضور نمایندگان ایران در این رقابت‌ها نیز یک تصمیم سخت باید بگیرند تا مشکلی برای قهرمان لیگ رقم نخورد، از طرفی سرنوشت قهرمانان جام حذفی هم نیز به همین ترتیب است و باید از میان این چهار تیم دو تیم به صورت مستقیم و دو تیم در رقابت‌های پلی اف شرکت کنند.

از سوی دیگر به دلیل نحوه برگزاری مسابقات آسیایی هیچ راه حلی برای تغییر شرایط وجود ندارد، به همین دلیل به نظر می‌رسد جنجالی‌ترین چالش موجود در تاریخ فوتبال به‌زودی شکل خواهد گرفت.

البته این اتفاقات به شرطی تحقق می‌یابد که سهمیه ایران، ۱+۳ باقی بماند و کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییری در تعداد سهمیه اختصاصی به فوتبال باشگاهی ایران نداشته باشد، در غیر این صورت اگر امتیاز کمیته اجرایی AFC به ایران پایین باشد، ممکن است تعداد سهمیه ایران در این رقابت‌ها کاهش یابد.

اما مسئله مهم دیگر اینجاست که تیم‌های قهرمان دوره بیست و یکم و بیست و دوم لیگ برتر و جام حذفی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بتوانند مجوز حرفه‌ای را بدست آورند، در غیر این صورت هیچ یک از آن‌ها قادر به حضور در این مسابقات نیستند و تراژدی فصل قبل لیگ قهرمانان که برای استقلال، پرسپولیس و گل گهر رقم خورد، این بار هم تکرار خواهد شد.

AFCدر حال حاضر دو گزینه را برای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳ به کشورهای آسیایی پیشنهاد داده است. پیشنهاد اول این است که تا روز ۱۰اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲، کشورها نماینده‌های خود را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا معرفی کنند. اگر این پیشنهاد قطعی شود، لیگ بیست‌ودوم هنوز به پایان نرسیده و فدراسیون فوتبال راهی ندارد جز اینکه با توجه به سهمیه ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، به ترتیب استقلال، نساجی، پرسپولیس و سپاهان را به (AFC) معرفی کند تا در صورت دریافت مجوز حرفه‌ای توسط آن‌ها، بتوانند در لیگ قهرمانان شرکت کنند.

گزینه دوم AFC این است که کشورها تا تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۴۰۲ نماینده‌های خود را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳ اعلام کنند که در این‌صورت، تکلیف قهرمان و تیم‌های دوم و سوم لیگ بیست‌ودوم هم مشخص شده و فدراسیون باید باتوجه به تصمیمی که قبل از شروع فصل گرفته، نماینده‌های خود را معرفی کند.

عربستان سعودی تصمیم گرفته برای لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳، قهرمان لیگ و جام حذفی‌ این فصلش به پلی‌آف بروند و تیم‌هایی که در فصل جدید به قهرمانی لیگ و جام حذفی می‌رسند، در صورتی که سهمیه آن‌ها (۲+۲) باشد، مستقیم به لیگ قهرمانان آسیا صعود کنند.

اگر فدراسیون فوتبال ایران بخواهد راه عربستان را برود، استقلال قهرمان لیگ بیست‌ویکم و نساجی قهرمان جام حذفی در صورتی که سهمیه ایران همچنان (۲+۲) باشد، به پلی‌آف می‌روند و تیم قهرمان فصل جدید(لیگ بیست‌ودوم) و قهرمان جام حذفی در فصل پیش رو راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا خواهند شد.

خبرنگار: سینا حسینی

انتهای پیام/

نظر شما