شناسهٔ خبر: 54952275 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت وگوی روسای جمهور روسیه و ازبکستان درباره وضعیت قاراقالپاقستان

تهران-ایرنا- کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، در گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شوکت میرضیایف همتای ازبکستانی وی، وضعیت قاراقالپاقستان، همکاری‌های دوجانبه و ارتباطات آینده مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، در بیانیه سه‌شنبه شب کاخ کرملین روسیه آمده است: طرف روس از تلاش‌های مقامات ازبکستان برای تثبیت وضعیت در قاراقالپاقستان حمایت کرد. 

پوتین و میرضیایف همچنین چندین مساله از جمله همکاری در حوزه تجارت و اقتصاد را مورد بحث و بررسی قرار داده و بر مشارکت راهبردی و روابط نزدیکتر تاکید کردند. 

به گزارش ایرنا، گارد ملی و دفتر دادستان عمومی ازبکستان در گزارشی به آژانس اطلاعات و ارتباط جمعی از مجروح شدن ۲۴۳ و کشته شدن ۱۸ نفر از شروع ناآرامی‌ها در شهر «نوکوس» خبر داد. شهر نوکوس ششمین شهر بزرگ ازبکستان با حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و مرکز منطقه قاراقالپاقستان است.

رئیس جمهور ازبکستان با اعلام وضعیت اضطراری یک ماهه روز شنبه درحالی وارد جمهوری خودمختار قاراقالپاقستان شد که به مردم وعده اصلاحات قانونی در مواردی را داد که موجب تضعیف این منطقه شده است.  

در قانون حال حاضر ازبکستان، جمهوری قاراقالپاقستان به عنوان قلمرویی درون ازبکستان توصیف می‌شود که می‌تواند با همه‌پرسی از خاک این کشور جدا شود. در قانون اساسی جدید ازبکستان که اخیرا به همه‌پرسی گذاشته شد و تا چند ماه آینده اجرایی می‌شود، به جمهوری قاراقالپاقستان اجازه و حق جدایی داده نمی‌شود.  

نظر شما