شناسهٔ خبر: 54951710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا گزارش می‌دهد؛

تازه‌ترین خبرها از سرزمین وحی/اتمام اعزام و تعیین زمان بازگشت حجاج به کشور

تهران - ایرنا - با پایان یافتن کار نقل و انتقال زائران حج تمتع امسال، آخرین زائران بامداد ۱۳ تیر ماه ایران را به مقصد سرزمین وحی ترک کردند و پروازهای بازگشت حجاج هم از ۲۴ تیرماه مصادف با پانزدهم ذی الحجه از فرودگاه جده از سرگیری می‌شود؛ پروازهای بازگشت تا ۲۹ ذی الحجه مصادف با ۷ مرداد ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شوق زیارت مردم کشورمان برای سفر به سرزمین وحی همواره در تاریخ این مرز و بوم وجود داشته و مشتاقان خانه خدا برای عزیمت به این سفر معنوی همیشه لحظه شماری کردند و این اشتیاق روز به روز بسیار گسترده و فراگیرتر می‌شود. پس از دو سال وقفه به خاطر شیوع و همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، امسال مناسک حج ابراهیمی با حدود یک میلیون زائر در حال برگزای است. سازمان حج و زیارت با توجه به سهمیه محدود حج ایران، اولویت حج امسال را به گروهی از زائران اختصاص داد که در سال ۹۸ ثبت‌نام و هزینه این سفر را کامل پرداخته کردند.

به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت کشور، سال جاری، ۳۹ هزار و ۶۳۰ زائر هموطن با پروازهای هواپیمایی داخلی برای انجام مناسک حج ابراهیمی راهی مکه و مدینه شدند. زائران بیت الله الحرام طبق برنامه قبلی از ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱ از ۱۸ ایستگاه پروازی شهرهای مختلف ایران به سرزمین وحی اعزام شدند. آخرین پرواز انتقال حجاج ایرانی نیز، بامداد ۱۳ تیرماه در فرودگاه جده بر زمین نشست.

بنا بر اعلام مسئول فرودگاه جده در حج تمتع ۱۴۰۱، پروازهای بازگشت حجاج ایرانی از فرودگاه جده نیز از ۲۴ تیرماه مصادف با ۱۵ ذی الحجه از سرگیری می‌شود؛ پروازهای بازگشت تا ۲۹ ذی الحجه مصادف با ۷ مرداد ماه ادامه خواهد یافت.

در ادامه مهمترین اخبار تولیدی و منتشره ایرنا از حج تمتع امسال طی چند روز گذشته مرور می شود.

تاریخ پروازهای بازگشت حجاج چه زمانی است؟

مسئول فرودگاه جده در حج تمتع ۱۴۰۱ جزییات انتقال، اتمام و بازگشت زائران ایرانی از فرودگاه جده را اعلام کرد. 

حمید رضا آذرپی با بیان اینکه پرواز حجاج ایرانی به فرودگاه جده و فرودگاه مدینه منوره انجام می‌گیرد، گفت: پرواز حجاج کشورمان از روز ۲۲ خرداد ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تازه‌ترین خبرها از سرزمین وحی/اتمام اعزام و تعیین زمان بازگشت حجاج به کشور

مسئول فرودگاه جده در حج تمتع ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: نخستین پرواز اعزام حاجیان به فرودگاه مدینه صورت گرفت و آخرین پرواز انتقال حجاج ایرانی نیز، بامداد سیزدهم تیرماه در فرودگاه جده می‌نشیند.

تعطیلی موقت حمل و نقل حجاج در مکه مکرمه

مسؤول حمل و نقل عملیات حج تمتع ۱۴۰۱ با اشاره به تعطیلی موقت تمامی ایستگاه های حمل و نقل درون شهری در مکه مکرمه گفت: این اقدام بدلیل اعمال محدودیت ها برای آماده سازی مسیر مشاعر مقدسه در ایام تشریق انجام می گیرد.

تازه‌ترین خبرها از سرزمین وحی/اتمام اعزام و تعیین زمان بازگشت حجاج به کشور

کامران اکبری با اعلام این مطلب افزود: تردد تمامی اتوبوس های حمل و نقل درون شهری مکه مکرمه از روز سیزدهم تیرماه مصادف با پنجم ذی الحجه به صورت موقت تا تاریخ ۲۲ تیرماه مصادف با چهاردهم ذی الحجه تعطیل است و تردد تمامی زائران بر اساس تصمیم مسؤولان مکه مکرمه از طریق اتوبوس ها صورت نمی گیرد.

ارائه ۱۲ هزار خدمات پزشکی و درمانی به زائران ایرانی در مدینه 

تاکنون ۱۲ هزار و ۴۸۱ مورد خدمات پزشکی و درمانی به زائران کشور در مدینه النبی ارائه شده است.

تازه‌ترین خبرها از سرزمین وحی/اتمام اعزام و تعیین زمان بازگشت حجاج به کشور

۷۳۵۳ مورد ویزیت عمومی و تخصصی در درمانگاه ها و مطب های فعال در هتل های محل اسکان زائران در مدینه نیز انجام شده و نزدیک به ۵۱۰۰ مورد خدمات پاراکلینیکی، پرستاری و آزمایشگاهی نیز ارائه شده است.

حج نیروهای خفته امت را برای مبارزه با آفت‌ها و دشمنان دیرین بر می‌انگیزد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پیامی تاکید کرد: هیچ منسک و عبادتی نمی‌تواند همچون حج، نیروهای خفته امت اسلامی را در مسیر احیای ارزش‌های اسلامی و مبارزه با آفت‌ها و دشمنان دیرین برانگیزد.

در راستای شعار حج تمتع امسال با عنوان «حج؛ خودسازی، انسجام، اقتدار اسلامی و دفاع از مسجدالاقصی»، هتل بلدالطیب مکه مکرمه امروز میزبان میهمانان همایش فلسطین، وظایف امت اسلامی و موانع آن بود که از سوی بعثه مقام معظم رهبری برگزار می‌شد.

تازه‌ترین خبرها از سرزمین وحی/اتمام اعزام و تعیین زمان بازگشت حجاج به کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پیامی به این همایش، با اشاره به رهنموهای کلیدی رهبر معظم انقلاب درباره روابط رژیم اشغالگر قدس با کشورهای عربی و اسلامی، بر لزوم تبیین دو محور «خطرات فرهنگی و سیاسی و نظامی عادی‌سازی روابط» و «تأثیر فشار آمریکا به عنوان عامل اصلی ایجاد روابط» در تمام اقدامات تبلیغی و رسانه‌ای تأکید کرد.

بازخوانی وظایف امت اسلامی برای آزادی قدس در جوار بیت‌الله الحرام

جمعی از حجاج بیت‌الله الحرام در همایش «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع آن» در مکه مکرمه بر ضرورت همراهی ملت‌های مسلمان در مسأله قدس و لزوم حمایت از آرمان فلسطین و پرهیز از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کردند.

همایش «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع آن» روز دوشنبه (۱۳ تیرماه) از سوی بعثه مقام معظم رهبری در هتل بلدالطیب مکه مکرمه برگزار شد. در این همایش که با ترجمه همزمان به زبان‌های عربی،‌ انگلیسی و فارسی برگزار شد، ۲۵۰ نفر از حجاج بیت‌الله الحرام از ملیت‌های مختلف از جمله عراق، اندونزی، ترکیه، نیجریه، بنگلادش، پاکستان، فلسطین، نیجر، ساحل عاج، هند، افغانستان و موریتانی شرکت داشتند.

خانواده‌های شهدا در مکه مکرمه تجلیل شدند

آیین تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا با حضور جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت در سالن اجتماعات بعثه مقام معظم رهبری در هتل ویولت مکه برگزار شد.

در این آیین که دوشنبه شب(۱۳ تیرماه) برگزار شد، از ۲۳ خانواده که ۲ شهید بیشتر تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند به عنوان اسوه های صبر و ایثار تجلیل شد.

تازه‌ترین خبرها از سرزمین وحی/اتمام اعزام و تعیین زمان بازگشت حجاج به کشور

به گفته حجت الاسلام و المسلمین علی پروانه مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، در حج ۱۴۰۱ تعداد ۳۵ خانواده شهید در بین حجاج کشورمان حضور دارند که در مراسمی که در کاروان های آنها انجام می شود از سایر خانواده شهدا نیز تجلیل می شود.

وداع عاشقان با میقات شجره/ آخرین زائران مدینه قبل راهی مکه شدند

اذان مغرب پنجم ذی الحجه که به گوش عاشقان رسید، کاروان های مدینه قبل نماز خود را در مسجد زیبای شجره اقامه کرده و رهسپار دیدار با دوست شدند؛ آخرین زائران و آخرین کاروان مدینه قبل حج تمتع ۱۴۰۱ با شهر پیامبر(ص) وداع کرده و رهسپار مکه مکرمه شدند.

تازه‌ترین خبرها از سرزمین وحی/اتمام اعزام و تعیین زمان بازگشت حجاج به کشور

شامگاه دوشنبه سیزدهم تیرماه ۱۴۰۱ مصادف با پنجم ذی الحجه صدها فرشته سپیدپوش در مسجد زیبای شجره حاضر شدند و بعد از نماز عاشقی، ندای لبیک سردادند و رهسپار دیار دوست شدند.

همراه با زائران حج تمتع ۱۴۰۱رونمایی شد؛

«حج، خود­سازی، انسجام و دفاع از فلسطین» در قاب یک نشریه جهانی

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری «انتشارات بین‌المللی الهدی» از رونمایی نشریه جهانی «الطاهره» در مکه مکرمه خبر داد و افزود: این نشریه ویژه با موضوع «حج، خود­سازی، انسجام و دفاع از فلسطین» در راستای تبیین آموزه‌ها و تعالیم حج ابراهیمی منتشر و رونمایی شد.

تازه‌ترین خبرها از سرزمین وحی/اتمام اعزام و تعیین زمان بازگشت حجاج به کشور

حجت الاسلام والمسلمین محمد اسدی موحد روز سه شنبه در گفت وگو خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به جزئیات مراسم رونمایی و تهیه و تنظیم نشریه الطاهره در همایش «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع آن» که از سوی بعثه مقام معظم رهبری در هتل بلدالطیب مکه مکرمه برگزار شد، اظهار داشت: همزمان با موسم حج سال ۱۴۰۱ و حضور حجاج بیت الله الحرام در سرزمین وحی و در راستای تبیین آموزه ها و تعالیم حج ابراهیمی و آشنایی با فلسفه حج از نظر قرآن و اهل بیت(ع) و معرفی اندیشه های امام راحل و مقام معظم رهبری در باب این آیین الهی، مؤسسه فرهنگی و هنری بین المللی الهدی با همکاری اداره ارتباطات معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری اقدام به تهیه و تنظیم و چاپ ویژه نامه‌ای با موضوع حج، خود­سازی و انسجام و دفاع از فلسطین در قالب نشریه بین المللی الطاهره کرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت: کمبود دارویی نداریم

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی در عرفات و منا مستقر شده است. شربت و سرم‌های مورد نیاز از عربستان خریداری و تامین شده و کمبود دارویی نداریم.

در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسین رکن الدینی جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در مکه مکرمه تشکیل و دکتر سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت از اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران در عرفات و منا گزارش داد.

تازه‌ترین خبرها از سرزمین وحی/اتمام اعزام و تعیین زمان بازگشت حجاج به کشور

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: مسئولان مراکز پزشکی از مکان‌های در نظر گرفته شده برای ارائه خدمات درمانی به زائران در مشاعر مقدسه بازدید کرده و در این خصوص تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند.

عربستان افتضاح لاتاری حج را جبران می‌کند

وزارت حج عربستان در تلاش برای جبران ناکارآمدی مفتضحانه سامانه مطوف، برای متقاضیان غربی که در لاتاری حج برنده شدند پروازهای جایگزین و صندلی‌های اضافه تدارک دید.

فصل حج از ۷ ژوئیه (۱۶ تیر) آغاز می‌شود و این اولین بار از زمان آغاز شیوع کرونا در جهان است که مسلمانان از خارج عربستان نیز می‌توانند این فریضه دینی را به جا آورند.

مقامات عربستان اوایل ماه ژوئن در اقدامی غیرمنتظره اعلام کردند مسلمانان استرالیا، اروپا و آمریکا باید از خیر آژانس‌های مسافرتی گذشته و امسال از سامانه لاتاری مطوف برای حج اقدام کنند. اما متقاضیان شرکت در این لاتاری اجباری آنقدر با سامانه تازه تاسیس به مشکل برخوردند که صدای اعتراضشان بلند شد.

تازه‌ترین خبرها از سرزمین وحی/اتمام اعزام و تعیین زمان بازگشت حجاج به کشور

به گزارش ایرنا، امسال در موسم حج تمتع ۳۹ هزار و ۶۰۰ حاجی ایرانی حضور یافته اند؛ سفر زائران ایرانی از روز ۲۲ خرداد ماه به سرزمین وحی آغاز شد و انتقال آنها به دو شهر مدینه وجده تا روز چهاردهم تیرماه ۱۴۰۱ ادامه داشت.

بازگشت زائران نیز به بنا به اعلام مسئولان از ۲۴ تیرماه جاری برای عزیمت به جمهوری اسلامی ایران آغاز و تا روز هفتم مردادماه سال جاری و آخرین روز ذی الحجه ادامه خواهد یافت. 

نظر شما