شناسهٔ خبر: 54951533 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دبیر فدراسیون تأکید کرد

حلقه گمشده فوتبال توجه نکردن به مسائل فرهنگی است قراردادهای نجومی زیر سقف خواهند رفت!

دبیر فدراسیون فوتبال می‌گوید در مسائل فرهنگی در باشگاه‌ها خیلی عقب هستیم و حلقه گمشده فوتبال ایران همین مسائل فرهنگی است.

صاحب‌خبر -

 

سرویس ورزشی-

هفته قبل کلهر معاون فرهنگ و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش از لزوم تغییر دیدگاه و نگرش مدیران ورزش و تصحیح شیوه‌ها و روش مدیریتی گفت. او در صحبت‌هایش تاکید کرد: «وقتی کسب مدال‌، مهم‌ترین دغدغه فدراسیون‌ها و ورزشکاران باشد و رسیدن به سکوی قهرمانی را به هر قیمت توجیه کنند، طبیعی است امور دیگر از جمله مسائل فرهنگی مورد بی‌توجهی قرار خواهد گرفت. البته تلاش ما این است تا نگاه موجود را تغییر دهیم. بدیهی است تغییر دیدگاه موجود با توجه به اینکه از گذشته در این زمینه کار نشده است، آسان نیست.»
چند روز پس از این صحبت‌ها، نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی باشگاه‌های لیگ برتر و دسته اول فوتبال ایران برگزار شد. کامرانی فر دبیر فدراسیون فوتبال در این نشست که دیروز برگزار شد، عنوان داشت: در مسائل فرهنگی در باشگاه‌ها خیلی عقب هستیم، یک‌سری اتفاقاتی که مقابل مسائل فرهنگی رقم می‌خورد بیشتر در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود و اتفاقات خوبی که در بحث فرهنگ و رفتارهای جوانمردانه در لیگ ما انجام می‌شود، خیلی کم دیده می‌شود در حالی که موضوعات فرهنگی باید از اولویت‌های اصلی باشد.
وی ادامه داد: در تمام دنیا اتفاقات فرهنگی و مسائلی را که کنار فوتبال رخ می‌دهد بزرگ می‌کنند و به همه نمایش می‌دهند. آنها قبل از بازی کسانی را می‌آورند که شرایط خاص دارند و در رسانه‌های‌شان این‌قدر به کارهای بزرگی که در بحث فرهنگی باشگاه‌ها انجام می‌شود می‌پردازند که بعضی وقت‌ها فراتر از فوتبال است، اما متأسفانه ما این کار را در ایران انجام نمی‌دهیم. درخواست من این است که بیشتر به این مسائل توجه کنیم و عزیزانی که در بخش فرهنگی کار می‌کنند بیشتر توجه کنند و کنار کارهای خوبی که در بحث مسائل فنی انجام می‌شود به بحث‌های فرهنگی هم بیشتر توجه کنند. حلقه گمشده فوتبال ما عدم توجه به مسائل فرهنگی است و اگر با عینک تیزبین نگاه کنیم این مسائل را زیاد در فوتبال داریم. باید با هم طوری رفتار کنیم که اتفاقات مثبت بیشتر دیده و رسانه‌ای شود.
دبیرکل فدراسیون فوتبال افزود: زمانی که یک اتفاق خوبی در مجموعه فوتبال بیفتد، نگاه‌ها به فوتبال عوض می‌شود و می‌توانیم از این فرصت‌ها در جهت رشد فوتبال و ورزش‌مان بیشتر استفاده کنیم. ان‌شاالله همه با هم شرایط خوبی برای فوتبال کشورمان مهیا کنیم. درخواست من این است که مسائل فرهنگی را بزرگ کنید، چون همه نقش مهمی در فوتبال این کشور داریم.
به‌زودی از فدراسیون کانادا شکایت می‌کنیم
کامرانی فر در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره خروج اسم هواداران تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی قطر گفت: دو بخش در این زمینه داریم. کسانی که از سایت مربوط به فیفا و از طریق لینک فدراسیون فوتبال ایران خرید بلیت کردند و سپس با قرعه کشی اسامی آنها اعلام شد مشکلی وجود ندارد. در همین بخش نیز از فیفا خواستیم دوباره بلیت در اختیارمان قرار دهند که با آن موافقت شد تا مرحله دوم نیز برای خرید بلیت اقدام کنند.
او تاکید کرد: بخش دیگری از هموطنان نیز از طریق فیفا ثبت‌نام کرده‌اند. آنهایی که در لیست فیفا ثبت‌نام کرده‌اند باید از کارت بین الملل بانکی خود و صرفاً به اسم خود خرید بلیت کنند که تعدادی از آنها کارت را نداشتند که فیفا آن را قبول نکرده است. البته ما موضوع را به اطلاع فیفا رسانده ایم که آنها شفاهی رد کردند و حالا باید ببینیم نامه کتبی به کجا می‌کشد. کسانی که در سایت فیفا اقدام به خرید بلیت کرده‌اند می‌دانستند نباید با کارت دیگری خرید کنند.
وی درباره آخرین وضعیت مکاتبات فدراسیون فوتبال با اروگوئه برای بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال مقابل تیم ملی این کشور یادآور شد: اردوی خوبی نهایی و برنامه‌ریزی شده است که تیم ملی اواخر شهریور و اوایل مهر ماه در اروپا برگزار کند. یکی از کشورهای مدنظر اتریش است، اما دو کشور را نیز دیده‌ایم. از بین سه کشور برای بازی تدارکاتی دو تیم انتخاب می‌شوند تا بازی‌های خوبی در فیفادی دوم برگزار کنیم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه خبرهایی رسیده که کانادایی‌ها به دلیل لو رفتن ارقامی که قرار بود فدراسیون این کشور به ایران برای بازی تدارکاتی بدهد، غرامتی برای لغو بازی پرداخت نخواهند کرد، گفت: ما تیم حقوقی قوی از فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و وزارت امور خارجه مشخص کرده‌ایم. درباره این موضوع صرفاً بحث موضوع مالی نیست و یک فرصت بازی از ایران گرفته شده است. فدراسیون با تمام قدرت تلاش می‌کند و حتی یک نامه به فدراسیون کانادا ارسال کرده‌ایم و از آنها علت لغو بازی را خواسته‌ایم. مطمئن باشید در بحث این بازی به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم. هنوز شکایت ارسال نشده است به دلیل اینکه در حال انجام کارها هستیم و به‌زودی شکایت خواهیم کرد.
رأی ویلموتس تا هفته آینده اعلام می‌شود
کامرانی‌فر در مورد آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: ثبت‌نام به مدت هفت روز انجام می‌شود و حتی روزهای تعطیل در فدراسیون حضور خواهیم داشت، چون طبق اساسنامه صراحتاً هفت روز برای ثبت‌نام اعلام شده است. من لحظه به لحظه آنلاین همه چیز را چک می‌کنم و تا الان کسی برای ثبت‌نام نیامده است. امیدوارم با توجه به شرایط فوتبال شاهد حضور افراد خوب و بزرگ در فوتبال باشیم. هر کسی که می‌تواند کمک کند، ورود کند تا ان‌شاء‌الله در دو سال و چند ماه باقیمانده از این فدراسیون یک مجموعه خوب و همدل فوتبال کشور را اداره کند.
دبیرکل فدراسیون فوتبال در واکنش به شایعه شکسته شدن حکم مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در CAS هم تصریح کرد: هر صحبتی درباره این رأی شده است، گمانه‌زنی بوده و واقعیت ندارد. رأی ویلموتس احتمالاً تا هفته آینده اعلام می‌شود.
رعایت قانون سقف قراردادها
دبیر فدراسیون فوتبال در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره قانون سقف قراردادها نیز عنوان داشت: این قانون بررسی شده است و فکر کنم امروز و فردا ابلاغ خواهد شد. ما حدنصاب قراردادها را اعلام می‌کنیم و کسانی که قراردادهای‌شان را ثبت کرده‌اند، تغییری در آنها باید اعمال شود. این صحبت‌های دبیر فدراسیون نشان دهنده آن است که قرارداد چند 10 میلیاردی برخی مربیان و بازیکنان باید کم شود تا قانون سقف قراردادها رعایت شود.
وی در پاسخ به این سؤال که «قانون سقف قراردادها در هیئت‌رئیسه‌ای که تکلیفش مشخص نیست، چطور مورد تصویب و حمایت قرار می‌گیرد؟»، گفت: مجمع یک‌سری اختیارات را به فدراسیون داده است و اعضای هیئت‌رئیسه به‌صورت دست‌گردان می‌توانند مقررات را تأیید کنند. ما نمی‌توانیم کارهای فوتبال را متوقف کنیم و انجام ندهیم.
کامرانی‌فر در مورد اینکه چرا بودجه باشگاه‌ها شفاف‌‌سازی نمی‌شود تا بحث رقم قراردادها مشخص شود، اظهار داشت: این مسئله جزو مجوز حرفه‌ای باشگاه‌هاست. شاید بندهای قراردادها محرمانه باشد، در صورتی که یک نسخه از قراردادها در سازمان لیگ ثبت می‌شود و باشگاه‌ها باید همه چیز را ارائه کنند. شاید به خاطر محرمانه بودن بندهای قرارداد این امکان نباشد که به صورت شفاف به جامعه اعلام شود، اما سازمان لیگ باید در جریان جزئیات قرار بگیرد.
دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا تضمینی وجود دارد باشگاه‌ها بدون پرونده و بدهی لیگ آینده را آغاز کنند، یادآور شد: باشگاه‌های لیگ برتری و دسته اولی باید هر چه زودتر نسبت به تسویه حساب‌های‌شان اقدام کنند و اگر تصمیم به ثبت قرارداد دارند نسبت به تسویه حساب‌ها اقدام کرده و به روزهای آخر موکول نکنند. فدراسیون فوتبال مصمم است که قرارداد بازیکنان باشگاه‌هایی که بدهی دارند، ثبت نشود.

نظر شما