شناسهٔ خبر: 54951350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توافق ایران و کویت برای مقابله با طوفان‌ شن و ریزگردها

روسای سازمان‌های محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و کویت توافقنامه‌ای برای همکاری جهت مقابله با شرایط بد اقلیمی به ویژه طوفان‌های شن و ریزگردها منعقد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسای سازمان‌های محیط زیست کویت و جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه توافقنامه‌ای برای همکاری در زمینه مقابله با شرایط بد اقلیمی به ویژه طوفان‌های شن و ریزگردها امضا کردند.

به نوشته روزنامه «کویت تایمز» «عبدالله احمد صباح» و «علی سلاجه» روسای سازمان‌های حفاظت از محیط زیست کویت و ایران توافقنامه‌ای را برای همکاری و کشف منشاء طوفان‌های شن و ریزگردها امضا کردند.

عبدالله احمد صباح در این زمینه گفت که این طوفان‌ها در واقع خارج از منطقه سرچشمه می‌گیرند و بر مردم منطقه تاثیر منفی می‌گذارند. اینک کویت و ایران قصد دارند با همکاری متخصصان  در این زمینه به نتیجه برسند. وی از انجام پروژه‌های زیست ‌محیطی و همچنین مطالعات بیشتردر این زمینه خبر داد.

علی سلاجه، دستیار رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط ‌زیست ایران نیز از همکاری تهران با کویت و مقابله با  طوفان‌های مخرب زیست ‌محیطی خبر داد.

وی افزود: «ایران تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده و آماده است تا نتایج تحلیل‌های خود را به عنوان نشانه‌ای در  همکاری بهتر بین دو کشور به کویت ارائه دهد.»

خاورمیانه همیشه درگیر گرد و غبار و طوفان‌های شن بوده است، اما این طوفان‌ها در سال‌های اخیر فراوان‌تر و شدیدتر شده‌اند. این روند با استفاده بیش از حد از آب رودخانه، ساخت سدهای بیشتر و جنگل زدایی همراه بوده است.

در این بین عراق به عنوان یکی از پنج کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی و بیابان‌زایی طبقه‌بندی می‌شود.  ماه آوریل، یک مقام وزارت محیط زیست این کشور هشدار داد که عراق ممکن است طی دو دهه آینده با ۲۷۲ روز گرد و غبار در سال روبرو شود.

 

چندی قبل نیز رئیس سازمان محیط زیست ایران و «فواد حسین»  وزیر خارجه عراق، درباره ریزگردها در بغداد یک نشست خبری مشترک برگزار کردند.

 فواد حسین در این نشست  خبری گفت: «در خصوص تغییرات آب‌ و هوایی، خشکسالی و بیابان زایی با ایران گفت‌وگو کردیم. هیات‌های عراقی و ایرانی در بغداد در خصوص مقابله با چالش‌های پدیده آب و هوا رایزنی کردند. همچنین پرونده آب و مدیریت آن بین عراق و ایران را مورد بررسی قرار دادیم. تغییرات آب و هوایی مختص  یک کشور نیست بلکه فرامرزی است.»

انتهای پیام/

نظر شما