شناسهٔ خبر: 54950397 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

جک هیدرولیک چیست؟

  جک هیدرولیک یکی از کاربردی‌ترین قطعات یا عملگرها در صنعت است که فرآیند بالابردن، پایین‌آوردن و ایجاد حرکت افقی اجسام سنگین را میسر

صاحب‌خبر -

 

جک هیدرولیک یکی از کاربردی‌ترین قطعات یا عملگرها در صنعت است که فرآیند بالابردن، پایین‌آوردن و ایجاد حرکت افقی اجسام سنگین را میسر می‌کند. شاید این سوال برای بسیاری از افراد ایجاد شود که جک هیدرولیک چیست و چه کاربرد و نقشی در سیستم‌های هیدرولیکی دارد. در این مقاله به معرفی این سیستم می‌پردازیم و هرآن‌چه لازم است درباره جک هیدرولیک بدانید را شرح خواهیم داد تا با توجه به نیازتان، مناسب‌ترین جک را انتخاب کنند. با صرف دقایقی کوتاه، اطلاعات ارزشمندی در این زمینه به‌دست می‌آورید.

جک هیدرولیک، یک سیلندر هیدرولیکی برای ایجاد حرکت خطی

در پاسخ به سوال «جک هیدرولیک چیست» باید بگوییم: جک هیدرولیک یک قطعه استوانه‌ای شکل است که فشار وارده بر سیال تراکم‌ناپذیر را به انرژی مکانیکی (خطی) تبدیل می‌کند و باعث حرکت اجسام می‌شود. این جک‌ها بسیار قدرتمند هستند و توانایی جابه‌جایی اجسام سنگین‌وزن را دارند. در طراحی جک‌های هیدرولیک از محاسبات دقیق ریاضی و فیزیک و فرمول F=P*A (نیرو برابر است با فشار ضرب در سطح مقطع) استفاده می‌شود. P برابر با فشار، F برابر با نیروهای وارده و A همان سطح مقطع پیستون است. برای به حرکت درآوردن جک و قدرت بخشیدن به سیستم هیدرولیکی باید از یک یونیت هیدرولیک استفاده کنید.

اجزای جک هیدرولیک؛ بررسی اجزای اصلی استفاده شده در جک‌های هیدرولیک

جک‌های هیدرولیک انواع محتلفی دارند و برخی اجزاهای آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در این بخش به معرفی اجزای اصلی یک جک روغنی می‌پردازیم. این اجزا در عملکرد جک تاثیر مستقیم دارند.

  • مخزن یا تانک هیدرولیک یکی از اجزای اصلی است که سیال یا روغن را در خود نگه می‌دارد.
  • پمپ یکی دیگر از اجزا است که سیال را از تانک مکش و به سمت سیستم دهش می‌کند. همین حرکت باعث ایجاد فشار در مایع هیدرولیک می‌شود. پمپ هیدرولیک یکی از اجزای اصلی و تاثیرگذار سیستم‌های هیدرولیک است و اختلال در آن موجب بروز مشکلاتی در عملکرد کل سیستم می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید قیمت پمپ هیدرولیک پیستونی و سایر مدل‌ها به نوع و کارخانه سازنده آن بستگی دارد.
  • مایع تحت فشار از طریق لوله و شلنگ‌ها وارد سیلندر اصلی جک می‌شود، در مرحله بعد شافت جک به سمت بالا رانده شده تا نیروی لازم برای جابه‌جایی را ایجاد کند. یک شیر خروجی نیز برای آزاد کردن فشار وجود دارد تا سیلندر اصلی جمع شود و بار کاهش پیدا کند.

8

معرفی انواع جک هیدرولیک؛ از جک هیدرولیک برقی تا جک هیدرولیک دستی

جک‌های هیدرولیک صنعتی به‌طورکلی به دو دسته جک‌های یک‌طرفه و دوطرفه تقسیم می‌شوند که دو مدل‌های یک‌طرفه و دوطرفه کاربرد بیشتری در صنایع دارند. در جک‌های یک‌طرفه قطر میل محرک تقریبا با قطر داخلی سیلندر برابر است. روغن در این نوع جک‌ها از یک پورت وارد و خارج می‌شود و عمل حرکت خطی جک انجام می‌شود.

در جک‌های هیدرولیک دوطرفه، یک پیستون مرکزی داخل سیلندر قرار دارد که آن را به دو بخش تقسیم می‌کند. برای حرکت رو به جلوی جک، روغن از پورت انتهایی وارد می‌شود. همچنین برای حرکت رو به عقب جک، روغن از پورت ابتدایی یا جلویی وارد سیستم می‌شود. با توجه به این توضیحات در این جک دوطرفه کنترل نیرو و سرعت، هم در جهت و هم در جهت برگشت توسط سیستم هیدرولیک قابل کنترل است.

تفاوت جک هیدرولیک برقی با دستی چیست؟

عده‌ای به اشتباه جک‌های هیدرولیک را به دو نوع برقی و دستی تقسیم می‌کنند؛‌ اما جک‌های صنعتی هیدرولیکی فقط یک عملگر هستند و برای به حرکت درآمدن به سیال هیدرولیک نیاز دارند. اگر روغن از طریق یونیت برقی وارد جک شود، به‌صورت برقی حرکت می‌کند. همچنین در صورت وارد کردن روغن از طریق پمپ دستی، جک صنعتی به‌صورت دستی حرکت می‌کند. با همین توضیحات ساده علت نام‌گذاری پمپ هیدرولیک برقی و پمپ هیدرولیک دستی را آموزش دادیم.

کاربرد جک هیدرولیک؛ جابه‌جایی بارهای فوق سنگین

جک‌های هیدرولیک از جمله پرکاربردترین قطعات در دستگاه و ماشین‌آلات صنعتی هستند. در این بخش برخی از کاربرد جک ها در صنایع مختلف را مرور می‌کنیم:

  • توانایی بلند کردن و جابه‌جایی بارهای سنگین در صنایع
  • توانایی نگه ‌داشتن و قفل‌ کردن بازوهای ماشین‌آلات صنعتی
  • توانایی ضربه زدن و برش دادن قطعات با حرکات سریع خطی
  • توانایی پر کردن مخازن مختلف با نیروی خطی در دستگاه‌های صنعتی و هیدرولیکی

کاربرد جک هیدرولیک یا روغنی بسیار گسترده است. شما می‌توانید ردپای این جک‌ها را در کلیه صنایعی که نیاز به جابه‌جایی و حمل و نقل دارند، مشاهده کنید. سیستم‌های هیدرولیک به عنوان یکی از عوامل موثر و مهم پیشرفت صنایع در جهان به‌شمار می‌روند و کشورهای صنعتی در تلاش‌اند تا بتوانند از این سیستم کاربردی بیش از پیش استفاده کنند.

9

مزایای استفاده از جک هیدرولیک در صنایع مختلف

جک هیدرولیک یکی از قطعاتی است که برای سهولت انجام کارهای صنعتی طراحی و تولید شده است. ازاین‌رو مزایای بسیاری دارد که در این بخش به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بارهای سنگین را به راحتی جابه‌جا می‌کنند.
  • سرعت حرکت آن‌ها قابل کنترل و تغییر است.
  • طراحی‌های مختلفی دارد و فضای محدودی اشغال می‌کند.
  • نحوه استفاده و راه‌اندازی بسیار ساده‌ای دارند.

لازم به ذکر است که جک‌ها بدون عیب نیستند و مانند هر قطعه هیدرلیکی دیگر کمبودهایی دارند، اما مزایای آن‌ها به اندازه‌ای است که به‌طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی عوامل مهم در انتخاب جک هیدرولیک که باید بدانید

هنگام خرید جک یا سیلدر هیدرولیک باید نکات متعددی را مدنظر قرار دهید تا از انتخاب خود پشیمان نشوید. طول کورس حرکتی جک هیدورلیک، قطر جک و ماکزیمم فشار کاری و نحوه نصب آن به سیستم مکانیکی از جمله نکات بسیار مهمی هستند که پیش از خرید یک جک هیدرولیک باید مدنظر قرار گیرند. یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب، قیمت جک هیدرولیک است. این دستگاه‌ها، با توجه به ساختار و کاربردی که دارند، ارزان‌قیمت نیستند، اما شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های تخصصی معتبر، انواع جک هیدرولیک را با قیمت مناسب تهیه کنید. هم‌چنین می‌توانید از کارشناسان حاضر در این مراکز، مشاوره دریافت کرده و محصولی متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

فروش جک هیدرولیک باکیفیت و با قیمت مناسب در فروشگاه تخصصی هیدشاپ

در این مقاله توضیح دادیم که جک هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد. جک‌های هیدرولیک کاربردهای گوناگونی در صنعت داشته و بسیار مورداستفاده صنعتگران قرار می‌گیرند. با استفاده از اطلاعات موجود در این بخش، به‌راحتی می‌توانید انواع جک هیدرولیک موردنیازتان را خریداری کنید.

فروشگاه هیدشاپ یکی از معتبرترین و برترین مراکز فروش انواع محصولات هیدرولیکی اعم از جک هیدرولیک و پمپ هیدرولیک است. بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات، از برندهای شناخته‌شده دنیا را با گارانتی اصالت کالا و قیمت مناسب در هیدشاپ پیدا کنید. ارسال رایگان کالا و خدمات و پشتیبانی تخصصی از سایر امکاناتی است که این فروشگاه اینترنتی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس hydshop.ir مراجعه کرده یا با شماره ۷۷۷۳۷۱۸۹-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما