شناسهٔ خبر: 54949478 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نشست رسانه‌ای نمایشگاه آثار زنده‌یاد صادق تبریزی برگزار شد/ کتاب هنری صادق تبریزی رونمایی می‌شود

نشست رسانه‌ای نمایشگاه آثار زنده‌یاد صادق تبریزی امروز سه‌شنبه با حضور خانواده هنرمند، ناشر و برخی دیگر از هنرمندان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، نشست رسانه‌ای نمایشگاه زنده‌یاد صادق تبریزی امروز سه‌شنبه در نگارخانه سهراب برگزار شد. شاهین ترکمن کیوریتور نمایشگاه، مهرداد فلاح نماینده خانواده تبریزی و مازیار مصور رحمانی ناشر کتاب تبریزی در این برنامه حضور داشتند. 

در ابتدای این نشست، شاهین ترکمن گفت: زنده‌یاد تبریزی قبل‌تر هم با گالری سهراب همکاری داشته و دو نمایشگاه برگزار کرده است. 

وی ادامه داد: یکی از نمایشگاه‌ها در زمان حیات ایشان به سال ۱۳۹۵ برگزار شده و دیگری هم چند سال پیش برپا شده است. 

کیوریتور نمایشگاه تبریزی با بیان اینکه وقتی صحبت از انتشار کتابی درباره آثار صادق تبریزی بود، تصمیم بر این شد رونمایی از کتاب با برگزاری نمایشگاه همزمان باشد، اظهار داشت: در این نمایشگاه هم سعی کردیم آثار مختلفی از دوره‌های متنوع کاری این هنرمند ارائه دهیم. به همین دلیل آثاری از خانواده هنرمند، تعدادی اثر از مجموعه شخصی خودم و تعدادی از مجموعه‌داران دیگر قرض گرفته‌ایم تا به نمایش گذاشته شود. دلیل اینکه آثار کمی قابل فروش هستند هم همین موضوع است.

ترکمن افزود: در این نمایشگاه ۳۵ اثر نمایش داده می‌شود به علاوه‌ی یک مجموعه‌ی چاپی که حدود ۲۰ اثر می‌شود. تعدادی آثار در این نمایشگاه عرضه می‌شود که در حد آثار موزه‌ای هستند. استاد تبریزی مجوعه ریتم‌خط‌ها را از قدیم کار می‌کردند. ریتم‌خط‌ها مینیمال‌شده دیگر آثار استاد است. 

وی با بیان اینکه استاد تبریزی طی دوران حیات هنری خود سعی داشت ساختار هنر شرق را حفظ کند و این آثار را مدرن سازد، تصریح کرد: تبریزی در تمام زندگی‌ش می‌خواست پلی باشد بین سنت و مدرنیته. در نوع کاغذ و نوع صحافی و وجود یک آرت‌ورک از هنرمند در آن، از سایر کتاب‌ها متمایز می‌شود. به همین دلیل این جنس کتاب‌ها مخاطب خاص خود را دارد که شامل مجموعه‌داران و موزه‌ها می‌شود. 

کیوریتور نمایشگاه تبریزی با بیان اینکه ما تا با الان نزدیک به ۳۰ عنوان کتاب با بیش از ۱۸ هنرمند مستر کار کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: یک وجه تمایزی که کار ما نسبت به دیگر آرتیست‌بوک‌ها دارد این است که یک اثر اورجینال داخل کتاب‌های ما هست که طبیعتاً نسخه‌ی یک ما را از نسخه‌ی دو کاملاً متفاوت می‌کند. 

ترکمن با بیان اینکه سال ۱۳۹۲ من پیشنهاد چاپ چنین کتابی را به ایشان دادم و مورد استقبال ایشان قرار گرفت، ابراز داشت: تهیه و آماده کردن متریال کتاب به دلیل اینکه آرشیو خیلی منسجمی از ایشان موجود نبود، کار را برای ما سخت می‌کرد. در نهایت کار زیر نظر ایشان انجام شد و نزدیک به ۳ سال طول کشید تا ایشان آثارشان را انتخاب کنند. 

وی با بیان اینکه صفحه‌آرایی کتاب زیر نظر استاد انجام گرفت و تا سال ۱۳۹۶ به طول انجامید، عنوان کرد: سال ۱۳۹۶ ایشان بیمار شدند و متأُسفانه چندی بعد فوت کردند. به همین خاطر فرصتی برای ارائه‌ی این کتاب پیش نیامد. البته در خارج از ایران رونمایی شد. این مسئله ماند تا به امروز که به همت فلاح و ترکمن این مهم به انجام رسید. 

مهرداد فلاح نیز با اشاره به دوره‌های مختلف آثار تبریزی یادآور شد: استاد تبریزی در تمامی فعالیت هنری‌اش طی ۶۰ سال دوست داشت کتابی چاپ کند که مرجع باشد و آثار داخل کتاب هم به انتخاب خودش باشد. خوشبختانه این اتفاق در زمان حیات ایشان افتاد و ۱۰۰ نسخه از این کتاب منتشر و توسط ایشان امضا شد. 

وی درباره محل برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: در تیرماه سال ۱۳۵۲، استاد تبریزی این گالری را تحت عنوان نگارخانه ۶۶ تأسیس کرد که نخستین نگارخانه رسمی و ثبت‌شده در ایران است. در همان سال ایشان نمایشگاهی از مجموعه‌ی شخصی خودشان که شامل آثار هنرمندانی چون پیلارام، عربشاهی و تناولی بود، برگزار کرد. 

نماینده خانواده تبریزی در پاسخ به این سوال که آیا آثار تبریزی از ایران خارج شده یا خیر، گفت: بخشی از آثار صادق تبریزی نزدِ پسر ایشان است و بخشی هم از ایران خارج شده است. قرار است به زودی موزه‌ای به اسم ایشان تشکیل شود. استاد تبریزی علاوه بر آثار خودش، مجموعه‌ای شامل بیش از ۱۷۰ اثر از نقاشی‌های پشت شیشه، آثار قهوه‌خانه‌ای تا هنرمندان هم‌دوره‌اش کسانی چون پیلارام، تناولی، پروانه اعتمادی، عربشاهی و… از خود به یادگار گذاشته است. 

فلاح به کتاب خاطراتی از هنرمند به قلم خودش اشاره کرد و اظهار داشت: تبریزی ۱۰ سال پایانی عمرش مشغول نوشتن کتابی بود که شامل خاطراتش می‌شد. خوشبختانه این کتاب زمانی که ایشان در قید حیات بود، به اتمام رسید و در آینده این کتاب خاطرات که توسط خودِ هنرمند نوشته شده، به چاپ خواهد رسید. 

گفتنی است رونمایی از کتاب هنری زنده‌یاد صادق تبریزی به همراه نمایشگاه آثار کمتر دیده‌شده ایشان، در روز جمعه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ در نگارخانه سهراب افتتاح خواهد شد.

نظر شما