شناسهٔ خبر: 54949071 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون وزیر علوم در قزوین: تعداد پارک‌های علم و فناوری در کشور ۴۰ درصد افزایش یافت

معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش ۴۰ درصدی تعداد پارک‌های علم و فناوری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری در استان‌های مختلف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین ، علی خیرالدین عصر امروز در آیین تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری قزوین که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری تا امروز 90 هزار شغل در کشور به وجود آوردند که نسبت به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور آنها عدد قابل قبولی است.

وی همچنین از افزایش 40 درصدی تعداد پارک‌های علم و فناوری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری در استان‌های مختلف است که در آن شرکت‌های مختلف بخش خصوصی که قابلیت تجاری بالایی دارند، می‌توانند حضور داشته باشند.

خیرالدین احداث دهکده‌های فناوری را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم درباره شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور دانست و اضافه کرد: در این دهکده‌ها شرکت‌هایی مستقر می‌شوند که از طریق فناوری و نوآوری بتوانند محصولات نوین تولید کنند و با توجه به اهمیت تأمین غذایی بنا داریم تا آخر سال 10 دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در سراسر کشور ایجاد کنیم.

وی همچنین با اشاره به وظایف و تکالیف رؤسای پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها ادامه داد: وظیفه روسای پارک‌ها این است که به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند و از این طریق آنها فناوری تولید در هر استانی را ارتقا دهند. بنابراین مدیران پارک‌ها باید توجه داشتند که نباید پارکبانی کنند، بلکه باید مدیریت اثرگذار داشته باشند.

معاون وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقرار 132 شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری استان قزوین گفت: با توجه به اینکه قزوین از قطب‌های تولید صنعتی و کشاورزی است، باید شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری در این 2 حوزه در پارک علم و فناوری فعال شوند و به همین خاطر توسعه فیزیکی و کیفی پارک باید در دستور کار مدیریت جدید آن باشد.

خیرالدین کمبود فضا و زمین را یکی از مشکلات عمومی پارک‌های علم و فناوری در همه نقاط کشور برشمرد و افزود: تقاضا برای استقرار دانش‌بنیان‌ها در پارک‌های ما زیاد است و به همین خاطر از رؤسای پارک‌ها می‌خواهیم از ظرفیت دانشگاه‌های درون استان برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند و در این حوزه با دانشگاه آزاد تفاهم‌نامه امضا کنند.

کسب مجوز برای تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل شد

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس هم در این مراسم با اشاره به تسهیل شدن روند صدور مجوز کسب‌وکار برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با قوانینی که مجلس در سال 1401 تصویب کرده، کسب مجوز برای تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل شده و امیدواریم از این پس شاهد رشد شمار شرکت‌های دانش‌های بنیان باشیم.

فاطمه محمدبیگی با بیان اینکه تسهیل‌گری برای رشد کمی و کیفی دانش‌بنیان‌ها رویکرد مهم مجلس یازدهم است، اضافه کرد: امروز با قوانینی که در مجلس مصوب شده، ریل‌گذاری خوبی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده و این شرکت‌ها می‌توانند با اتکا به این قوانین طرح‌های مختلف خود را از مرحله ایده به مرحله اجرا برسانند و در همه مراحل از حمایت بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: سال‌ها در کشور در حوزه تبدیل ایده به محصول مشکل داشتیم و امروز شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در چارچوب پارک‌های علم و فناوری این نقیصه تاریخی را برطرف کنند. البته باید با حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و خرید محصولات این شرکت‌ها بازار تولیدات مبتنی بر علم، خلاقیت و نوآوری را تقویت کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همزمان شدن آغاز همه‌گیری کرونا و فعالیت مجلس یازدهم گفت: در طول این دوران شاهد نقش‌آفرینی کم‌نظیر پارک‌های علم و فناوری به ویژه پارک علم و فناوری قزوین برای مقابله با پاندمی کرونا بودیم و این پارک توانست رکورد تولید مواد ضدعفونی را از آن خود کند.

محمدبیگی افزود: پارک‌های علم و فناوری توانمندی بالایی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور در همه بخش‌ها دارند و به همین خاطر همه مدیران و مسئولان استانی باید ظرفیت این پارک‌ها و واحدهای فناور آنها در حل مسائل استان را جدی بگیرند و با اطمینان‌ خاطر اجرای پروژه‌های راهبردی را به این پارک‌ها بسپارند و در راه اجرای این طرح‌ها از آنها حمایت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال 1401 به نام تولید دانش‌بنیان باید تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل شود و برای انتقال شرکت‌های دانش‌بنیان بالغ به شهرک‌های صنعتی هم تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شود. اگر این روند درست پیش برود، سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص ملی ارتقا پیدا می‌کند.

به گزارش تسنیم، در انتهای این مراسم از خدمات مصطفی مافی رئیس سابق پارک علم و فناوری قزوین قدردانی و جعفر احمدی به عنوان رئیس جدید این پارک معارفه شد.

انتهای پیام/ن

نظر شما