شناسهٔ خبر: 54948874 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

دبیری نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک:

هرگز دوست ندارم به دلیل برگزاری باشکوه جشنواره امنیت خانواده‌ای به خطر بیفتد/در دوره‌های قبل روح خانواده عروسکی را از بین بردند

سینماپرس: هادی حجازی‌فر که دبیری نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک را بر عهده دارد، همزمان با انتشار فراخوان این جشنواره از همه امیدهای خود برای ارتقای وضعیت نمایش عروسکی صحبت و تاکید کرد که خانواده نمایش عروسکی بسیار نجیب است و امیدواریم برای تحقق خواسته‌هایمان ناچار نشویم، فرکانس صدای خود را بالا ببریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، در اولین نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک که صبح روز سه شنبه، ۱۴ تیر ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، فراخوان این دوره از جشنواره اعلام شد.

در این نشست هادی حجازی‌فر، دبیر این دوره از جشنواره و کاظم نظری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی نکاتی را درباره ویژگی‌های این دوره از جشنواره و وضعیت نمایش عروسکی در سال‌های اخیر بیان کردند.
هادی حجازی‌فر با اشاره به تفاوت فراخوان این دوره از جشنواره در قیاس با دوره‌های گذشته گفت:می‌کوشیم جشنواره‌ای متفاوت داشته باشیم. بر همین اساس بخش‌های مختلف جشنواره که در فراخوان آمده، بر اساس آسیب‌شناسی دوره‌های قبل و با مشورت خانواده عروسکی مشخص شده است.

به اشتباه‌هایمان اعتراف می‌کنیم

او ادامه داد: تلاش کردیم فراخوانی جامع باشد و ضریب خطای آن به حداقل برسد. هر جای مسیر حس کنیم اشتباه رفته‌ایم، حتما اعتراف و آن را اصلاح می‌کنیم.

حجازی‌فر با اشاره به توقف تولید نمایش عروسکی در چند سال گذشته به دلیل شیوع کرونا ادامه داد: تغییر این رکود مشکل است و امیدواریم در این زمینه موفق شویم. در همین راستا قرار است با همراهی اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری، اتفاقات مثبتی به لحاظ تامین بودجه در حوزه تولید نمایش عروسکی رخ بدهد.
او خواستار همراهی دیگر بخش‌ها همچون شهرداری و میراث فرهنگی در تولید آثار عروسکی شد و با ارایه توضیحاتی درباره فراخوان این دوره از جشنواره اضافه کرد: جشنواره در سه بخش برگزار می‌شود و بر اساس رده‌بندی سنی مخاطب به این تقسیم‌بندی رسیده‌ایم.

به گفته او، ثبت نام برای شرکت در جشنواره از امروز، ۱۴ تیر ماه از طریق سایت جشنواره به آدرس tehranpuppet.com آغاز می‌شود و در بخش کودک و بزرگسال هر یک؛ ۱۵ نمایش و در بخش فضای باز ۱۰ کار برای شرکت در جشنواره پذیرفته خواهند شد.

برداشته شدن محدودیت‌ها

حجازی‌فر از برگزاری جشنواره از ۲۲ تا ۳۰ مهر ماه سال جاری خبر داد و بزرگترین تهدید را در برگزاری این دوره از جشنواره، کمبود زمان دانست و در عین حال گفت: البته مرحله بازخوانی متون را حذف کرده‌ایم.
او ادامه داد: برای حفظ انگیزه بویژه در بچه‌های جوان به ۲۰ گروهی که کارشان رد شده، کمک هزینه می‌دهیم و زمینه را برای تولیدشان فراهم می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر از رفع برخی محدودیت‌ها در برگزاری این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: از آنجاکه بچه‌های عروسکی در حوزه‌های مختلف فعال هستند، محدودیت دوره‌های قبل مبنی بر اینکه هر کارگردان فقط با یک اثر می‌توانست حضور داشته باشد، در این دوره برداشته شده است. ضمن اینکه کارهایی که از سه دوره قبل شرکت کرده بودند و خیلی دیده نشدند، نیز در این جشنواره امکان اجرا خواهند داشت چراکه بعضی از این کارها، مسیر ما را در تئاتر عروسکی ساخته‌اند و حیف است نسل جدید که تازه وارد دانشگاه شده‌اند و از دیدن بسیاری از آثار خوب بی‌بهره بوده‌اند، این آثار را نبینند.

هادی حجازی‌فر: امیدوارم ناچار نشویم فرکانس صدای خود را بالا ببریم

جشنواره نوزدهم قطعا رقابتی است

حجازی‌فر با تاکید بر اینکه جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی قطعا رقابتی خواهد بود، درباره این تغییر توضیح داد: ایجاد رقابت، برای انگیزه بخشی و معرفی استعدادهای تازه است.

او همچنین از انجام مذاکراتی با بخش‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: در حال مذاکره با دوستان دانش بنیان هستیم که از کمک آنان بهره‌مند شویم و جایزه‌ای هم برای این بخش در نظر گرفته‌ایم. ضمن اینکه جایزه دستاورد ویژه را هم برای بخش‌هایی مانند بازیگری که در جشنواره لحاظ نشده‌اند، تعریف کرده‌ایم.

حجازی‌فر با بیان اینکه می‌کوشیم جشنواره‌ای باشکوه و پر شور برگزار کنیم، ادامه داد: در این راستا از سالن‌های خصوصی هم کمک خواهیم گرفت. از سوی دیگر، تعداد کارهای پذیرفته شده به گونه‌ای است که هر گروه بتواند به مدت یک روز سالن اجرای خود را در اختیار داشته باشد.

می‌کوشم این پول را به تئاتر برگردانم
او در پاسخ به پرسشی درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه، حداقل ۴۰۰ درصد افزایش داشته است اما چون از بودجه تئاتر تامین می‌شود، می‌کوشم همزمان با برگزاری جشنواره، این پول را به جیب تئاتر برگردانم و این اولین قدم باشد که نشان بدهیم تئاتر عروسکی می‌تواند درآمدزایی کند. همچنانکه این شیوه نمایشی، این ظرفیت را دارد که بخش خصوصی را همراه خود کند.

در ادامه کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز گفت: این جشنواره از نظر اختصاص بودجه، خیلی ویژه دیده شده و این به دلیل ماهیت خاصی است که دارد و البته از همه صنوف می‌خواهیم این جشنواره را همراهی کنند.


بزرگداشتی برای حسن دادشکر

حجازی‌فر در ادامه درباره برگزاری بزرگداشت در این دوره از جشنواره تاکید کرد: حتما بزرگداشت خواهیم داشت که در این زمینه در حال بررسی و مشورت هستیم اما مهم‌ترین بزرگداشت ما برای آقای حسن دادشکر خواهد بود که امیدواریم انرژی که به ایشان می‌رسد، سبب بهتر شدن حال‌شان شود.

او در پاسخ به پرسشی درباره بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره توضیح داد: این بخش مهم است که می‌کوشیم با توجه به زمانی که داریم، کارهای خوبی دعوت شود چون هر چه یاد گرفته‌ایم، به واسطه دیدن کارهای خوب بوده است. ضمنا امیدواریم بتوانیم داور بین‌المللی و مدرس خارجی هم برای برگزاری کارگاه آموزشی دعوت کنیم.

او تاکید کرد: در بخش بین‌الملل، اولویت با کارهای خوب است نه اینکه آن آثار متعلق به چه کشوری باشند چون بودجه برگزاری این بخش از جیب مردم هزینه می‌شود و لازم است آثار باکیفیتی دعوت شوند.

یکی از سالن‌های تئاتر شهر را به عروسکی اختصاص می‌دهیم

هادی حجازی‌فر: امیدوارم ناچار نشویم فرکانس صدای خود را بالا ببریم

در ادامه این نشست، نظری درباره یکی از مهم‌ترین مشکلات نمایش عروسکی که نداشتن امکان اجرای عمومی است، گفت: تلاش می‌کنیم یکی از سالن‌های مجموعه تئاتر شهر را در اختیار آثار عروسکی بگذاریم و از اجرای این نمایش‌ها حمایت‌های کافی هم انجام بدهیم. به طوری که محصول این جشنواره بتواند یک سال تولید تئاتر عروسکی تهران را تامین کند. ضمنا با دیگر مسئولان هم صحبت کرده‌ایم تا از یاری آنان بهره‌مند شویم چون این جشنواره مال همه است.
نظری خبر داد که قرار است آثار خوب جشنواره در استان‌های دیگر هم اجرا شوند.
در ادامه سخنان او، هادی حجازی‌فر نیز گفت: آقای نظری تاکید کردند جشنواره همزمان با تهران در چند استان دیگر هم برگزار شود ولی شاید سخت باشد به همین دلیل قول داده‌ایم گروه‌های استان‌ها یک مشاور در اختیار داشته باشند که یک ماه به آنان مشاوره بدهد. ضمنا بالا رفتن کمک هزینه گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره، برای حمایت از اجرای عمومی است.

هادی حجازی‌فر: امیدوارم ناچار نشویم فرکانس صدای خود را بالا ببریم


امنیت خانواده‌ها مهم‌تر از یک شادپیمایی باشکوه است

دبیر جشنواره نمایش عروسکی درباره احتمال برگزاری شادپیمایی در این دوره از جشنواره نیز توضیح داد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره ما افتتاحیه و اختتامیه است تا به کمک آنها بتوانیم عموم مردم را با جشنواره مرتبط کنیم. اما طبعا ملاحظاتی مانند تامین امنیت خانواده‌ها بخصوص در اطراف تئاتر شهر برایمان در اولویت است و هرگز دوست ندارم به دلیل برگزاری باشکوه جشنواره، امنیت خانواده‌ای به خطر بیفتد و مثلا گوشی آنان در فضایی نامن به سرقت برود. امیدوارم به انگیزه برگزاری شادپیمایی جشنواره، تکلیف حریم تئاتر شهر مشخص شود.

حجازی‌فر تاکید کرد: حتما اختتامیه هم به گونه‌ای است که گسترده‌تر از دوره‌های قبل باشد و مخاطبان بیشتری را درگیر کند.

روح بچه‌های عروسکی از بین رفت

او سپس درباره دوری‌اش از حوزه نمایش عروسکی و تمرکزش بر آثار تصویری در سال‌های اخیر توضیح داد: ما هر جا برویم، به خانه اول خود برمی‌گردیم. ضمن اینکه در این سال‌ها از نمایش عروسکی دور نبوده‌ام و آخرین نمایشی که به صحنه بردم، «رومئو ژولیت» بود که پیش از کرونا اجرا شد. همچنان هم با بچه‌های عروسکی در ارتباط بوده‌ام.

حجازی‌فر در پاسخ به پرسشی دیگر درباره امکان تولید نمایش عروسکی فاخر در این جشنواره تاکید کرد: باور دارم تئاتر عروسکی می‌تواند گلیم خود را بیرون بکشد. در همه حوزه‌های جشنواره عروسکی کار کرده‌ام و اطمینان دارم تئاتر عروسکی به راحتی می‌تواند خودگردان باشد. نتیجه این جشنواره را در سال‌های بعد خواهیم دید. در دوره‌های قبل خیلی از آثار جشنواره از بین رفت و امکان اجرا نیافتند و روح خانواده عروسکی را از بین بردند. اما امیدوارم در این جشنواره بتوانیم انگیزه و امید را به هنرمندان برگردانیم.

این هنرمند که سال‌ها پیش نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا کرده است، یادآوری کرد: یکی از رویاهایم بود که در تالار اصلی اجرا داشته باشم، امیدوارم خروجی جشنواره به گونه‌ای باشد که سالن‌ها ترغیب شوند برای دعوت از عروسکی‌ها و در اختتامیه جشنواره، این خبر خوش را بدهند که یکی از سالن‌های تئاتر شهر را به اجرای نمایش عروسکی بزرگسال اختصاص می‌دهند.

او ادامه داد: همچنین از شهرداری می‌خواهم به نمایش عروسکی توجه بیشتری داشته باشد. هرچند وظیفه شهرداری است که از نمایش عروسکی حمایت کند و عناوینی که در بیلبوردها درباره شهر تهران می‌آیند، در عمل هم اتفاق بیفتد. خانواده عروسکی نجیب است و امیدواریم با توجه به اینکه صداسازی هم بلدیم، برای تحقق خواسته‌هایمان مجبور نشویم فرکانس صدای خود را بالا ببریم و در همان فرکانس پایین، به خواسته‌های خود برسیم.

در بخشی از این نشست، نظری خاطرنشان کرد: مساله حریم تئاتر شهر و اجراهای آن بسیار مهم است و امیدواریم زودتر تکلیف این ماجرا معلوم شود.

در این نشست که با اجرای علیرضا سعیدی برگزار شد، اعضای دبیرخانه جشنواره نمایش عروسکی همچون هما جدی‌کار، مرضیه سرمشقی، نازیلا نوریشاد، آرش مصطفایی، فریبا دلیری و ... حضور داشتند و روی بعضی از صندلی‌ها عروسک‌های نمایشی قرار داده شده بود.

نظر شما