شناسهٔ خبر: 54948463 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

تهران- ایرنا- سفر اردوغان به تهران، توسعه بندر چابهار و تقویت روابط ایران و هند، آسیا؛ میدان تازه‌ سدشکنی ایران، آمادگی ایران برای توسعه مراودات اقتصادی با نیکاراگوئه وتکاپوی ۵ میلیارد دلاری عربستان برای مقابله با تورم مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

**توسعه بندر چابهار و تقویت روابط، محور گفت وگوی معاونان وزرای خارجه ایران و هند

معاونان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند در تماسی تلفنی، درباره موضوعات گوناگون مورد علاقه دو طرف از جمله توسعه بندر چابهار و تقویت روابط دو جانبه گفت و گو و تبادل نظر کردند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و وینی کواترا  همتای هندی وی در تماس تلفنی موضوع های گوناگون مرتبط با روابط دوجانبه و مسائل منطقه و بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

دو طرف در مورد عناصر مختلف روابط دوجانبه از جمله پیشرفت در بندر چابهار گفت و گو کردند.

در این تماس تلفنی، معاون وزیر امور خارجه بر تعهد هند به تقویت همکاری های دوجانبه با ایران در رسیدگی به فرصت ها و چالش های مشترک تاکید کرد.

دو طرف همچنین در مورد مسائل بین المللی و منطقه ای از جمله افغانستان گفت و گو کردند.

https://irna.ir/xjJTPf

**آسیا؛ میدان تازه‌ سدشکنی ایران

زیاده‌خواهی‌های غرب اگرچه در مسیر توسعه ایران چالش‌هایی به وجود آورده اما دولت سیزدهم در کنار استراتژی «یافتن» راهی برای تأمین منافع ملت، «ساختن» راهی برای عبور از این چالش‌ها را هم در سایه راهبرد تعامل با دنیا در دستور کار قرار داده؛ راهبردی که این روزها «آسیا» محور پیشبرد آن شده است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

قاره آسیا در تمام بخش‌ها و جغرافیای آن از سوم شهریور سال گذشته و همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، کانون توجه و تمرکز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. دولت مردمی معتقد است در شرایطی که اروپا و آمریکا با وعده‌ی نسیه در حال افزایش فشار بر مردم ایران هستند، می‌توان ظرفیت‌های نقد موجود در آسیا را به‌عنوان یکی از ابزارهای خنثی‌سازی این فشارها و تحریم‌ها به کار گرفت. خاورمیانه و شرق و غرب آسیا به اذعان تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی، کانون‌های قدرت اقتصادی امروز و فردای جهان هستند و ارتباط با این مراکز قدرت، فارغ از هرگونه پیشداوری‌های سیاسی، تصمیمی هوشمندانه برای آینده ایران است.

توجه به آسیا و گام‌های دولت در سال جدید

دیدار و گفت‌وگو با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا، «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، «مصطفی الکاظمی» و «محمد الحلبوسی» نخست‌وزیر و رئیس مجلس عراق، «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان،‌ «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ارمنستان، «ویو فنگ» وزیر دفاع جمهوری خلق چین، «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان و «ندیم رضا» رئیس کمیته مشترک رؤسای ستاد ارتش پاکستان از تحرکات دیپلماتیک آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» از آغاز سال جدید تاکنون بوده است که نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم به همسایگان و دوستان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد.

سفر به عمان، سخنرانی در نشست ویدئوکنفرانسی سران کشورهای گروه بریکس پلاس به میزبانی چین، سفر به ترکمنستان و شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر هم از دیگر کُنش‌های رئیس‌ جمهور در چهار ماه گذشته بود. روسیه و چین از شرق، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان از میانه و قطر، عمان و عراق از غرب قاره آسیا، همان ظرفیت‌هایی هستند که دولت در مسیر شناسایی آن‌ها قرار دارد. تمدید قراردادهای تجاری با مسکو و آغاز عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله ایران و چین از مهم‌ترین راهبردهای دولت سیزدهم در ارتباط با دو قدرت جهان است. تاشکند، عشق‌آباد و دوشنبه که سرزمین مردمانی هم‌تمدن هستند، هریک به سهم خود از بازارهای بزرگی برخوردارند که در برنامه بلندمدت و با گسترش امکان ترانزیت، می‌توانند به روی کالاهای ایرانی گشوده شوند:

۱. سازمان‌هایی چون اکو (سازمان منطقه‌ای که دبیرخانه آن تهران است و ایران با ۵ کشور آن مرز زمینی دارد).

۲. شانگهای (سازمانی که ۴۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و بیشترین مصرف‌کننده و تولیدکننده انرژی در جهان است).

۳. مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) (کشورهایی که در مجموع ۴۵ درصد از سهم تجارت جهانی گاز و ۶۵ درصد از ذخایر اثبات‌شده جهانی گاز را در اختیار دارند).

۴. اجلاس بریکس (شامل کشورهای چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی که سهم آن‌ها از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال  ۲۰۲۰به ۲۴.۴ درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ به ۲۸.۹ برسد).

۵. سازمان دی ۸ ( شامل اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه به‌عنوان هشت کشور مسلمان و در حال توسعه که ایران دستاوردهای فناورانه خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارد).

۶. اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر (شامل ۵ کشور حوزه آبی خزر یعنی جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان که درباره مهم‌ترین موضوعات مربوط به دریای خزر و منطقه آسیای میانه و قفقاز بحث و تبادل نظر می‌کنند تا به نقطه‌نظر مشترکی درباره این حریم آبی و خاکی دست‌ یابند).

۷. قراردادهایی چون سوآپ گازی سه‌ جانبه بین ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، طبق مفاد خود قرار است سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان را از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال دهد. بر اساس این توافق که توسط وزرای نفت ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد، ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می‌فروشد که از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت (سوآپ) خواهد شد و ایران گاز مصرفی موردنیاز خود در پنج استان کشور را به‌عنوان حق انتقال این گاز برداشت خواهد کرد. این قرارداد از یکم دی‌ ماه سال گذشته بدون سقف زمانی اجرا شده و بسیاری از چالش‌های ایران و ترکمنستان در حوزه انتقال گاز در پرتو اجرای آن حل خواهد شد. همسویی و وابستگی متقابل سیاسی و اقتصادی کشورهای حاضر در این قرداد که در سایه افزایش تعاملات گازی ایجاد شده، می‌تواند به موضوعات منطقه‌ای هم تسری یابد و الگوی خوبی برای دیگر کشورهای همسایه ایران در تکرار این نوع همکاری‌ها باشد.  

برای دولتی که در پی ساختن راهی برای خنثی‌سازی تحریم‌هاست، هریک از این سفرها، دیدارها، نشست‌ها و حتی رایزنی‌های تلفنی می‌تواند مسیری تازه‌ای باشد تا سیاست‌های ضدتحریمی خود را پیش برد.

لب‌تشنگی‌های تحریم و آبی که در کوزه بود

باور این‌که در همین همسایگی ایران، در شمال و جنوب آن و نیز شرق و غرب آن ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که بالفعل شدن آن می‌تواند بار بزرگی از تأثیر تحریم‌ها را از دوش مردم بردارد، مبنای چرخش دولت سیزدهم به سوی پررنگ‌سازی، سیاست همسایگی بود. فعال‌شدن میز اقتصاد در وزارت امور خارجه و سپردن امور دیپلماسی اقتصادی به دیپلمات توانمند و متخصصی چون «مهدی صفری» در همین راستا ارزیابی می‌شود.

مجموع این سیاست‌ها در ۱۰ ماهه گذشته نتایجی را در پی داشته است که حتی اگر در سایه هجمه‌های ناتمام علیه دولت به حاشیه رود، باز هم غیرقابل انکار است. به گفته صفری، وزارت امور خارجه در زمینه ۸ یا ۹ مؤلفه و شیوه برای ارزآوری کشور و خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها فعالیت دارد که این فاکتورها شامل صادرات، واردات، ترانزیت، دیپلماسی انرژی، برق و آب، صدور خدمات مهندسی و ترانزیت در شاخه‌های مختلف و انتقال تکنولوژی هستند. در این زمینه کُریدور شمال - جنوب بر دو پایه‌ی چابهار، بندرعباس، آسیای مرکزی، روسیه، قفقاز و از طریق قفقاز - گرجستان به دریای سیاه و سپس به اروپا و کُریدور پاکستان - ایران - قفقاز - گرجستان به اروپا و کُریدور ترکیه - ایران - پاکستان به چین و بالعکس فعال است. دیپلماسی مقتدرانه در منطقه و آسیا نتایج آن در حوزه اقتصاد خود را در قالب آمار و ارقام نشان داده است.

۱۰ مورد اشاره شده در زیر نمونه‌هایی از نتایج چرخش دولت به‌سوی ظرفیت‌های قاره آسیاست که در یک‌ ماه گذشته خبری شده است:

۱. «سید روح‌الله لطیفی» سخنگوی گمرک از تجارت غیرنفتی ۱۲ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلاری ایران با ۱۵ کشور همسایه در فصل بهار ۱۴۰۱ خبر داد و گفت که ۵۱ درصد ارزش کل صادرات ایران در ۳ ماه نخست امسال سهم همسایگان بوده است.

۲. اوپک از رشد ۷۷ درصدی درآمد نفتی این سازمان در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد ایران نیز در این سال بیش از ۲۵ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت کسب کرده است.

۳. اداره آمار ترکیه اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۳۹ درصدی مواجه شده و به ۲ میلیارد و ۷۴۲ میلیون دلار رسیده است؛ مبادلاتی که در ماه‌های مشابه در سال گذشته ۱ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار اعلام شده بود.

۴. «هادی تیزهوش تابان» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از افزایش ۲۱ درصدی صادرات کشور در بهار ۱۴۰۱نسبت به بهار سال قبل خبر داد و گفت که در سه‌ماهه نخست امسال نزدیک به ۳۶ میلیون تُن کالا به ارزش ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که شاهد رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی کشور در فصل بهار بودیم.

۵. ایران و روسیه در سیزدهمین جلسه کمیته کاری حمل‌ونقل مشترک میان دو کشور درباره‌ی جزئیات انتقال ۱۰ میلیون کالای ترانزیتی از طریق مسیرهای کُریدور شمال - جنوب (ایران) به توافق رسیدند.

۶. خط آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه به گفته کارشناسان کوتاه‌ترین و مستقیم‌ترین مسیر برای انتقال کالا از چین و آسیای مرکزی به خاورمیانه و اروپا خواهد بود که مسیر ایران در آن نقشی اساسی و طلایی ایفا می‌کند و دو هفته پیش اولین قطار کانتینری با محموله گوگرد در این مسیر ریلی، وارد راه‌آهن اینچه‌برون گلستان شد و در ادامه مسیر به ایستگاه راه‌آهن تهران رسید تا به مقصد ترکیه حرکت کند. این رام قطار کانتینری در چارچوب نشست رؤسای جمهوری دو کشور ایران و قزاقستان وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد.

۷. آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که رقم صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال ۹۹ معادل ۴۹۳ میلیون دلار بوده؛ درحالی‌که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار افزایش یافته و این تغییر نشان‌دهنده‌ی رشد ۳۶۷ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ است.

۸. شرکت کشتیرانی دریای خزر از راه‌اندازی خطوط ترانزیت کانتینری دریایی از بنادر شمال کشور به بندر «ماخاچ کالا» در روسیه خبر داد؛ مسیری که با اجرای آن هزینه و مدت زمان حمل کالا از ایران به مسکو در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق مرز آذربایجان تا میزان بیش از ۳۰ درصد کاهش می‌یابد؛ ضمن این‌که به جهت ترانزیت در کُریدور شمال - جنوب در فصول سرد سال به‌صرفه‌تر خواهد بود.

۹. طبق آمار راه‌آهن، مجموع ترانزیت ریلی از کشور در سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی ۱۳۷ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۹، مجموع صادرات ریلی از لحاظ وزن نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش و حمل بین‌المللی ریلی ایران نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۶ درصد از لحاظ وزن رشد کرده است.

۱۰. «یحیی آل‌اسحاق» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان این‌که اراده دولت به گسترش مبادلات در شانگهای، روسیه، عراق و دیگر کشورها قرار دارد، خاطرنشان کرد «جنگ اوکراین و روسیه فرصتی فراهم کرد که موجب شتاب بیشتر گسترش تجارت با همسایگان شد؛ به‌طوری که مبادلات ایران و روسیه را از یک میلیارد دلار به چهار میلیارد دلار رساند».

واقعیت آن است که دولت سیزدهم در قریب یک‌ سال فعالیت خود در سه حوزه راهبردی کوشیده است «با تکیه بر توانایی‌های داخلی، اصلاح رویه‌های نادرست اقتصادی، کاهش بسترهای فسادزا و هزینه‌های غیرضروری بخشی از تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را از داخل خنثی کند»؛ «با ایجاد و گسترش روابط با همسایگان، کشورهای منطقه و چرخش به سمت شرق، پتانسیل‌های این سرزمین‌ها را به نفع منافع ملی به‌کارگیرد» و «به‌صورت مستقیم و البته بر پایه‌ی اصول مصرح خود با غرب (تروئیکای اروپا و آمریکا) بر سر لغو تحریم‌ها مذاکره کند».

https://irna.ir/xjJSTF

**آمادگی ایران برای توسعه مراودات اقتصادی با نیکاراگوئه در زمینه‌های ریلی، سیمان و فولاد

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در دیدار با وزیر ترابری و زیرساخت‌های نیکاراگوئه از آمادگی کشورمان برای توسعه مراودات اقتصادی دو کشور در زمینه‌های ریلی، سیمان و فولاد خبر داد.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

معدن و تجارت، در دیدار معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با وزیر ترابری و زیرساخت‌های نیکاراگوئه، دو طرف بر تعمیق روابط اقتصادی و افزایش سطح مراودات صنعتی در حوزه‌های مختلف تأکید کردند.

«منوچهر منطقی» با اشاره به ظرفیت‌های مهم صنعتی ایران در حوزه‌های مختلف و با توجه به طرح‌های دولت نیکاراگوئه در ایجاد خطوط ریلی، افزود: ایران در ایجاد کامل خطوط ریلی در سه بخش زیرساخت تامین واگن و لوکوموتیو، تجهیزات کنترلی خطوط ریلی برای ایجاد ایمنی و بالا بردن بهره‌وری خطوط ریلی، آمادگی دارد.

وی به ظرفیت صادراتی ایران در حوزه سیمان و فولاد به نیکاراگوئه اشاره و تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در این باره از محل مازاد تولید داخلی اقدام کند.

همچنین «موخیکا اوبرگون»، وزیر ترابری و زیرساخت‌های نیکاراگوئه نیز ضمن اذعان به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف باوجود فشارهای جهانی، از افزایش سطح مراودات تجاری کشورش با ایران استقبال کرد.

وی ضمن درخواست از ایران برای تأمین نیازهای نیکاراگوئه در حوزه سیمان و فولاد، خواستار انتقال فناوری و صادرات محصولات ریلی ایران به این کشور شد.

https://irna.ir/xjJTBL

**برپایی پاویون اختصاصی دانش‌بنیان‌های ایران در نمایشگاه تجهیزات پزشکی دهلی نو

پاویون اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران با حمایت‌ صندوق نوآوری و شکوفایی، در نمایشگاه سه‌روزه تجهیزات پزشکی و بیمارستانی‌ در شهر دهلی نو هند برپا می شود.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

این نمایشگاه از ۲۶ تا ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ارائه محصولات و توانمندی‌های خود در قالب یک پاویون اختصاصی می‌پردازند.

علاقه‌مندان برای حضور در این نمایشگاه می‌توانند با مراجعه به سامانه غزال به آدرس ghazal.inif.ir ثبت‌نام کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۰۲۱۶۳۱۰۳۳۱۵ و ۰۹۱۷۸۵۱۳۵۶۴ تماس بگیرند.

مهلت ثبت نام شرکت‌های دانش‌بنیان برای شرکت در این نمایشگاه تا ۲۰ تیرماه اعلام شده است.

بر اساس اعلام صندوق نوآوری و شکوفایی، این نمایشگاه در حوزه تجهیزات پزشکی و بیمارستانی برگزار می‌شود که همراه با نشست‌های B۲B و مذاکرات تجاری خواهد بود و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با حضور در این نمایشگاه، به عرضه محصولات و توانمندی‌های خود در این حوزه‌ها می‌پردازند.

یکی از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای کمک به توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه‌های دایمی‌ خارجی و نیز حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی به دو صورت حضور مستقل و برپایی پاویون است.

https://irna.ir/xjJTFk

**ازبکستان در تکاپو برای مهار موج ناآرامی‌ها

منطقه «قره قالپاقستان» در ازبکستان که مدعی خودمختاری است، در روزهای اخیر به صحنه اعتراض ساکنان آن به برخی اصلاحیه های قانون اساسی و ناآرامی های خشونت بار تبدیل شده و دولت این کشور در تکاپو برای مهار شرایط موجود و ناآرامی های جاری است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

در «ناآرامی های اخیر در شهر نوکوس مرکز منطقه «قره قالپاقستان»  ۱۸ نفر جان باختند و  ۲۴۳ نفر از جمله ۳۸ افسر مجروح شدند. داورون جومانازاروف، سخنگوی گارد ملی و همچنین دفتر دادستانی کل ازبکستان روز گذشته درنشستی مطبوعاتی  اعلام کرد که  ۵۱۶ نفر هم در  تظاهرات ۱-۲ جولای ( ۱۰- ۱۱ تیر) بازداشت شدند. شهر نوکوس( یا نوقوس) ششمین شهر بزرگ ازبکستان با حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و مرکز منطقه قره قالپاقستان (یا قارا قالپاقستان) است.

ساکنان منطقه قره قالپاقستان مدعی هستند که برخی بند های مرتبط با اصلاحیه قانون اساسی، حق و حقوق آنها را نادیده گرفته است.

در قانون اساسی حال حاضر ازبکستان،  منطقه قاراقالپاقستان به عنوان قلمرویی درون ازبکستان توصیف می‌شود که می‌تواند با همه‌پرسی از خاک این کشور جدا شود. در قانون اساسی جدید ازبکستان که اخیرا به همه‌پرسی گذاشته شد و تا چند ماه آینده اجرایی می‌شود، به قاراقالپاقستان اجازه و حق جدایی و خودمختاری داده نمی‌شود.  

«داورون جومانازاروف» از زخمی شدن برخی افسران گارد ملی خبر داد. و خاطرنشان کرد: از روز دوشنبه تمامی خواربارفروشی‌ها، بازارها، نانوایی‌ها، بورس، بانک‌ها، سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و سایر تسهیلات اجتماعی به طور کامل بازسازی و فعال شده اند.

وی افزود: آب، انرژی و گاز برای ساکنین طبق روال عادی تامین می شود.

به گزارش رسانه های آسیای مرکزی ساکنان قره قالپاقستان در اعتراض به تغییرات و الحاقات قانون اساسی ازبکستان در پنج روز گذشته اعتراض کردند. متن اصلاحات قانون اساسی در ۲۶ ژوئن ( ۵ تیر) ارائه شد. در بند مربوط به وضعیت قره قالپاقستان کلمه مستقل حذف شده است و هیچ اشاره ای به حق این قره قالپاقستان برای جدایی از خاک ازبکستان نشده است.

در  نسخه جدید قانون اساسی ازبکستان حذف کلمه "حاکمیت" از توصیف وضعیت منطقه قره قالپاقستان و همچنین حذف اشاره به حق جمهوری برای جدایی از ازبکستان را پیشنهاد می کند.

شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در دوم جولای(۱۱ تیر) گفت که اصلاحیه پنج ماده قانون اساسی ازبکستان که مربوط به استقلال قره قالپاقستان است و باعث نارضایتی مردم شده است، "باید بدون تغییر باقی بماند".

پیشینیه 

در ۲۷ ژوئن ( ۶ تیر)  ، ویدئوهایی از تجمع حداقل ۱۰۰ نفر در خیابان های نوکوس با پرچم منطقه قره قالپاقستان در شبکه های اجتماعی مشاهده شد. اعتراضات پس از آن تشدید شد که مقامات مجری قانون دولت مراد تاجیمرادوف، روزنامه نگار و فعال فرهنگی را که مردم را به اعتراض علیه پیش نویس جدید قانون اساسی فرا می خواند، دستگیر کردند.

پس از آن هزاران نفر به خیابان ها ریختند. دولت تظاهرات را غیرقانونی اعلام کرد و معترضان را به "تلاش برای غصب ادارات دولتی" متهم کرد. ساکنان گفتند که از اصلاحات مربوط به قره قالپاقستان در قانون اساسی ازبکستان ناراضی هستند.
 

منطقه قره قالپاقستان ۴۰ درصد از خاک ازبکستان را تشکیل می دهد و جمعیت آن حدود ۲ میلیون نفر است. زبان رسمی آن قرق قالپاق و ازبکی است. در سالهای اولیه اتحاد جماهیر شوروی سابق، استان خودمختار قره قالپاقستان وجود داشت که در سال ۱۹۳۶ به خاک ازبکستان ضمیمه شد.

در آغاز دهه ۹۰، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، شورای عالی قره قالپاقستان اعلامیه استقلال را به تصویب رساند و در سال ۱۹۹۳ یک توافقنامه بین ایالتی مبنی بر ورود قره قالپاقستان به خاک ازبکستان امضا شد.

در این قرارداد است که حق خروج قره قالپاقستان از ازبکستان ذکر شده است و همین موضوع در قانون اساسی ازبکستان نیز آمده است.

 علی‌رغم  اظهارات اطمینان‌بخش از ثبیت اوضاع، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، در ۲ ژوئیه وضعیت اضطراری را برای یک ماه کامل در قره‌قالپاقستان اعلام کرد. آنها تا ۲ آگوست در منطقه تحت مقررات منع رفت و آمد از ساعت ۲۱:۰۰ تا ۷:۰۰ زندگی خواهند کرد. در عین حال، ورود و خروج از قره قالپاقستان محدود است. همچنین، در طول مدت محدودیت ها، ساکنان محلی قادر به سازماندهی رویدادهای دسته جمعی از جمله اعتصاب نخواهند بود.  

https://irna.ir/xjJTx7

**درگیری در اردوگاه  آوارگان فلسطینی در جنوب لبنان ۴ زخمی برجای گذاشت

درگیری در اردوگاه عین الحلوه در منطقه صیدا در جنوب لبنان ۴ زخمی برجای گذاشت.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

این درگیری میان گروه انصار الإسلامیه و جند الشام رخ داده است.

یکی از افراد زخمی شده، هیثم الشعبی از نیروهای جند الشام است.

درگیری پس از آن روی داده است که چند روز پیش، یک الاکلنگ در این منطقه کار گذاشته شد که موجب اعتراض برخی شد و همین امر موجب درگیری مسلحانه و حتی کوچ کردن گروهی از ساکنان از این منطقه شد.

براساس گزارش منابع محلی، جمال خطاب دبیر نیروهای اسلامی برای آرام شدن شرایط وارد عمل شده است و درحال حاضر،  آرامش همراه با احتیاط بر این منطقه حاکم است.

۲۷ شهریور ماه سال جاری نیز این اردوگاه شاهد درگیری مسلحانه بوده است.

این درگیری در نزدیکی "صیدا" و در محله "اورژانس البرکسات" در اردوگاه عین الحلوه رخ داد و درجریان آن از مسلسل و بمب نیز استفاده شده بود.

اردوگاه عین حلوه با ۳ کیلومتر مساحت و بیش از ۷۰ هزار آواره فلسطینی، بزرگترین اردوگاه در لبنان است.

این اردوگاه به دلیل گستردگی و حجم بالای جمعیت و وجود تونل‌های زیرزمینی بسیار پیچیده و نامنظم، بستر مناسبی را برای استقرار و تجمع عناصر و گروه‌های سلفی فراهم کرده است به گونه‌ای که کنترل این اردوگاه از عهده ارتش لبنان خارج است.

https://irna.ir/xjJTvF

**سازمان ملل: طالبان باید به وعده های خود درباره مدارس دختران عمل کند

سرپرست نمایندگی ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد که طالبان باید به وعده های خودر در مورد بازگشایی مدارس دختران عمل کنند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

"رامز الکبروف" سرپرست نمایندگی سازمان ملل گفت: از زمانی که ما با آنان گفت‌وگو می‌کنیم همواره می‌شنویم که می‌گویند مدارس در دوازده ولایت باز است و بزودی در ولایت‌های دیگر نیز باز خواهند شد؛ برخی از مشکلات فنی وجود دارد و سیاست مخالف در برابر بازگشایی مدارس وجود ندارد؛ چیزی که می‌شنویم این است که می‌گویند آموزش حق انسانی است و مقام‌ها مخالف آن نیستند، اما من می‌خواهم همه این مسایل را در عمل ببینم زیرا می‌خواهم دختران را دوباره در مدارس ببینم.

الکبروف در گفت و گوی ویژه با طلوع نیوز افزود: بحران بشری در افغانستان پایان پذیر نیست و کمک‌های جهانی برای افغانستان نمی‌توانند مشکل افغانستان را به زودی حل کند و این بحران را مهار نمایند.

وی همچنین تاکید کرد که مسئولیت سازمان ملل متحد در افغانستان رساندن کمک‌های بشری به مردم آسیب دیده است نه مساله به رسمیت شناختن حکومت.

نزدیک به ۱۰ ماه از روی کار آمدن دولت امارت اسلامی در افغانستان می‌گذرد اما تاکنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشاخته است.

https://irna.ir/xjJTvP

**تراس : مسکو باید پاسخگوی جنگ اوکراین باشد

لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس در راستای سیاست های ضد روسی کشورش گفت: مسکو باید پاسخگوی این جنگ وحشتناک باشد.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

تراس رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس دوشنبه شب به خبرگزاری رویترز گفت: روسیه باید برای جبران خسارتی که به اوکراین در جریان جنگ وحشتناک خود وارد کرده کمک کند، در حالی که کی یف نیز برای احیای اقتصاد آسیب دیده خود به کمک نیاز دارد.

تراس در حاشیه کنفرانس بازیابی اوکراین در لوگانو سوئیس گفت: روسیه باید پاسخگوی این جنگ وحشتناک باشد، ما به دنبال گزینه هایی برای استقرار دارایی های روسیه هستیم.

دنیس شمیهال نخست وزیر اوکراین نیز در افتتاحیه کنفرانس بازیابی اوکراین در سوئیس، ویرانی صورت گرفته در کشور را عظیم تشریح و اذعان کرد که نیازهای بازسازی بسیار زیاد است.

وی در ادامه افزود: ما معتقدیم که منبع اصلی بازسازی باید دارایی های مصادره شده روسیه و الیگارش های روسی باشد.

نخست وزیر اوکراین تاکید کرد که مقامات روسیه این جنگ خونین را به راه انداختند، آنها باعث این ویرانی عظیم شدند و باید در قبال آن پاسخگو باشند.

https://irna.ir/xjJTvS

**حماس: رژیم صهیونیستی در داخل نیز با بحران بی اعتمادی روبه رو است

معاون رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دوشنبه شب در گفت وگویی مفصل، بزرگترین نقطه ضعف رژیم صهیونیستی را عدم اعتماد داخلی به آن برای ادامه این رژیم دانست.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

"صالح العاروری" تصریح کرد: ما یقین کامل داریم که رژیم نابود خواهد شد و نمی‌تواند در فلسطین به بقای خود ادامه دهد.

وی گفت: ملت فلسطین همیشه آماده هستند با نماز و دعا و همه ابزارهای مقاومت از قدس دفاع کنند.

العاروری اظهار کرد: اشغالگران صهیونیست همچنان به حفاری زیر مسجدالاقصی ادامه می‌دهند، اما به هیچ اثر تاریخی که یهود را با این منطقه پیوند دهد، دست پیدا نکردند.

این مقام حماس، مسجدالاقصی را یک مکان مقدس دانست و تصریح کرد که درصورتی که در این منطقه اتفاقی رخ دهد، احتمالا انفجاری در گستره جهانی رخ دهد.

وی خطاب به مردم فلسطین ساکن سرزمین‌های اشغالی از آنان خواست که سلاح‌های خود را به سوی اسرائیل نشانه روند.

العاروری اضافه کرد: درخواست‌های زیادی برای سلطه بر نمازخانه باب الرحمه و ساخت یک معبد یهودی در آن مطرح می‌شود.

وی در عین حال گفت که ملت فلسطین از دفاع از مقدسات خود عقب نشینی نخواهد کرد

العاروری خطاب به صهیونیست ها و هواداران آنها گفت که آنها باید بفهمند که ملت فلسطین اراده و قدرت  دارد تا مقاومت خود را در هر شرایطی علیه اشغالگران از سر بگیرد.

وی جنگ شمشیر قدس را تغییر راهبردی در مقابله با رژیم صهیونیستی و تحمیل معادلات جدید به تل‌آویو دانست.

العاروری اعلام کرد که جنبش حماس روابط خود را بر پایه هدف مرکزی خود که آزادسازی فلسطین است، پایه‌گذاری می‌کند و هرگونه رابطه‌ای در راستای این هدف باشد، حماس آماده برای برقراری آن است.

معاون دفتر سیاسی حماس گفت:آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف عربی که اسرائیل را نیز در برداشته باشد برای شعله ور کردن جنگ در منطقه در برابر گروه‌ها و محورهای دیگر تلاش می‌کند.

العاروری تعبیر صهیونیست‌ها و برخی کشورهای دیگر برای اصطلاح گاز اسرائیل را نادرست خواند و گفت که چیزی به نام گاز اسرائیل وجود ندارد، بلکه تمام گاز موجود در سواحل دریای مدیترانه، گاز فلسطین است که رژیم صهیونیستی آن را به سرقت برده است.

وی خاطرنشان کرد که در جنبش حماس بازنگری دوره‌ای برای روابط خود یا توسعه با کشورها داریم.

العاروری افزود: هر قدرتی که تمایل دارد که خواسته‌های ملت خود را برآورده سازد، از سوی غرب و آمریکا تحریم می شود.

وی گفت که جنبش حماس برای هر گروهی که تمایل به مقاومت در برابر اشغالگران داشته باشد، امکانات لازم را فراهم می‌کند.

العاروری محاصره غزه را شدیدترین محاصره در جهان دانست، چرا که این باریکه در برابر اشغالگران صهیونیست که به تعبیر وی بچه لوس غرب است، مقاومت می‌کند.

وی افزود: غزه در طی نبرد با اشغالگران، مخالفت خود را به آنها اعلام کرده و تسلیم آنها نشده است.
این مقام حماس تاکید کرد: مردم در فلسطین در  نبرد شمشیر قدس ثابت کردند که آنها بخشی از ملت فلسطین هستند و قدس آرمان آنها نیز هست.

العاروری از آزادگان مسلمان و دیگر  مردم جهان خواست در کنار مردم فلسطین در غزه و دیگر مناطق بایستند.

وی در پایان صریح کرد: تمام ساختارهایی که ملت یهود در هر جایی از جهان بنا کردند، به سرعت فروپاشیدند.

https://irna.ir/xjJTvZ

**مهاجمان مسلح ۲۲ تن را در بورکینافاسو کشتند

خبرگزاری ها گزارش می دهند در حمله مردان مسلح در شمال غربی بورکینافاسو حداقل ۲۲ نفر به قتل رسیده اند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

یک مقام محلی در بورکینافاسو گفت که مهاجمان مسلح روز دوشنبه حداقل ۲۲ غیرنظامی را در شمال غربی بورکینافاسو کشتند. این آخرین حمله مرگبار از سلسله حملات در منطقه ای از بورکینافاسو محسوب می شود که شبه نظامیان به شبیخون های خود و کشتار غیرنظامیان مبادرت می ورزند.

فرماندار منطقه بابو پیر باسینگای بورکینافاسو در بیانیه ای گفت مهاجمان به یک کمون روستایی در استان کوسی، در حدود ۵۵ کیلومتری مرز با مالی، در ساعاتی از اواخر یکشنبه شب تا اوایل صبح دوشنبه یورش برده و مرتکب این جنایت شده اند.

در این بیانیه آمده است: «تعداد تلفات این حمله تروریستی تاکنون ۲۲ کشته، چند زخمی و خسارات مادی فراوان است».

این بیانیه می افزاید که نیروهای نظامی به محل حادثه اعزام شده اند و تدابیری برای اسکان و پذیرایی از افرادی که به شهرهای مجاور فرار کرده اند در حال انجام است.

https://irna.ir/xjJTwb

**عربستان بیش از ۵ میلیارد دلار برای مقابله با تورم اختصاص داد

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دوشنبه شب در حکم حکومتی، مبلغ ۲۰ میلیارد ریال سعودی (معادل ۵ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار) برای مقابله با پیامدهای ناشی از افزایش جهانی قیمت‌ها اختصاص داد.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

این بسته حمایت مالی همچنین شامل اختصاص ۱۰.۴ میلیارد ریال سعودی (معادل ۲.۸ میلیارد دلار آمریکا) به عنوان کمک‌های مالی نقدی به مستمری‌ بگیران تامین اجتماعی، برنامه حساب شهروند و طرح حمایت از دامداران خرد، می‌شود.

بر اساس این گزارش، مبلغ باقی‌مانده این طرح حمایتی به ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و اطمینان از فراهم بودن عرضه این کالاها اختصاص می‌یابد.

این کمک مالی در راستای حمایت‌ از خانوارهای نیازمند عربستانی در برابر پیامدهای ناشی از افزایش جهانی قیمت‌ها اختصاص یافته است.

در جلسه دوشنبه شورای امور اقتصادی عربستان، موضوع پیامدهای ناشی از افزایش جهانی قیمت‌ها و حمایت مالی از خانوارهای عربستانی مورد بررسی قرار گرفت.

https://irna.ir/xjJTwc

**روسیه حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه حمله اخیر جنگنده های رژیم صهیونیستی به استان طرطوس سوریه را بشدت محکوم کرد.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

شنبه گذشته جنگنده‌های اسرائیلی چندین موشک به سمت اهدافی در استان طرطوس سوریه شلیک کردند که در نتیجه آن دو غیرنظامی زخمی شدند و به زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه دوشنبه شب در سخنانی اعلام کرد؛ روسیه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به اهدافی در سوریه در ۱۱ تیر را بشدت محکوم می کند و از این رژیم می خواهد حملات در سوریه را متوقف سازد.

وی گفت: ما بار دیگر تاکید می کنیم که حملات مستمر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، قاطعانه غیرقابل قبول است. ما بشدت چنین اقدامات غیرمسؤولانه ای را که حاکمیت سوریه و هنجارهای اساسی حقوق بین الملل را نقض می کند، محکوم می کنیم و خواستار توقف بی قید و شرط آنها هستیم.

این تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی در حالی است که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه تجاوز هوایی کرده که با رهگیری بموقع پدافند هوایی سوریه در بیشتر مواقع این حملات دفع شده است.

https://irna.ir/xjJTwj

**نیوزویک: روسیه به تعمیر فوری ادوات جنگی خود نیازمند است

نیوزویک ادعا کرد؛ قانون جدید پیشنهادی مورد حمایت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، به دنبال کاهش چشمگیر زمان لازم برای تعمیر تسلیحات و تجهیزات نظامی است؛ زیرا به نظر می رسد منابع جنگی کرملین رو به اتمام است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

این لایحه که شامگاه پنجشنبه توسط مجلس دومای دولتی ارسال شد، به دنبال تصویب قانونی در خصوص "مصرف دارایی های مادی از ذخایر دولتی" و "فعال سازی موقت ظرفیت ها و بسیج امکانات " روسیه است.

یادداشت توضیحی پیوست به قانون پیشنهادی، بر نیاز روسیه به تعمیر فوری تسلیحات و تجهیزات خود با توجه به ادامه عملیات ویژه این کشور در اوکراین تاکید می کند.

در این یادداشت آمده: «نیاز به برآوردن سریع این الزامات، به ویژه با توجه به اقدامات محدود کننده توسط کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی علیه شهروندان و اشخاص حقوقی روسیه، مستلزم تمرکز موقت تلاش‌ها در بخش‌های خاصی از اقتصاد (در حوزه‌های خاص) است. بهره گیری مجدد از ظرفیت های تولیدی سازمان های مجتمع نظامی-صنعتی از جمله بسیج و سازماندهی پشتیبانی منابع برای در چارچوب دستورات دفاعی کشور، از این جمله خواهد بود.»

مایکل کوفمن کارشناس امور نظامی روسی، اردیبهشت ماه گذشته در مورد حمله روسیه به دونباس به شبکه خبری فاکس گفت: «روسیه مشخصاً فاقد نیروهایی است که بتواند به این طرح عملیاتی دست یابد. این تهاجم دستاوردهای چشمگیری نخواهد داشت و به نظر می‌رسد که احتمال پیشرفت کلی بسیار کم است.»

با این حال، از آن زمان به نظر می رسد روسیه موفقیت هایی در شرق اوکراین کسب کرده است.

 پوتین روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه پس از خروج نیروهای اوکراینی از لیسیچانسک، ایالت لوهانسک را به طور کامل تصرف کرده است.

https://irna.ir/xjJTwm


**حمله تروریستی علیه نظامیان در پاکستان؛ ۱۰ نفر مجروح شدند

انفجار انتحاری علیه نیروهای ارتش پاکستان در منطقه «وزیرستان شمالی» منجر به زخمی شدن ۱۰ نظامی شد که وضعیت برخی از آنان بحرانی گزارش شده است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

رسانه‌های پاکستانی  اعلام کردند که کاروان نیروهای ارتش در حوالی "میرعلی" واقع در منطقه قبیله‌ای وزیرستان شمالی در شمال غرب پاکستان از یک مهاجم انتحاری مورد هدف قرار گرفت.

مقامات امنیتی در وزیرستان شمالی گفتند: در این انفجار انتحاری ۱۰ نظامی پاکستان به شدت زخمی شدند و به دلیل وضعیت بحرانی برخی از آنان احتمال تلفات جانی وجود دارد. 

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت عملیات انتحاری علیه نیروهای ارتش پاکستان را برعهده نگرفته است.

این دومین حمله انتحاری در وزیرستان شمالی طی یکماه گذشته محسوب می‌شود.

https://irna.ir/xjJTxq

**لبنان و مشکلات فراروی میقاتی در تشکیل دولت

پس از مکلف شدن "نجیب میقاتی" برای تشکیل دولت جدید لبنان و تکمیل رایزنی ها با نمایندگان پارلمان این کشور، وی فعالیت خود را در این زمینه و پیش از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون (در اکتبر آینده) آغاز کرده است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

نتیجه رایزنی‌ها و مواضع جناح‌های پارلمان لبنان و مواضع آنها در قبال رایزنی‌ها نشان می دهد که جنبش های امل و حزب الله و جریان المرده و نمایندگان مستقل سنی، در یک سو برای مشارکت در تشکیل دولت لبنان اعلام آمادگی کرده اند و در مقابل جریان دمکراتیک لبنان، فالانژها و نیروهای جامعه مدنی همچنان به دلایل مختلف از مشارکت در تشکیل دولت این کشور خودداری می کنند و این بدان معناست که دولت آتی لبنان متشکل از نیروهایی خواهد بود که میقاتی را مامور تشکیل کابینه کرده اند، مگر اینکه مذاکرات غیرمستقیم میقاتی و جبران باسیل، رییس جریان ملی آزاد لبنان به نتیجه رسیده و مسیر گرفتن رای اعتماد را برای دولت جدید فراهم کند.

میقاتی پس از رایزنی با جناح های پارلمان لبنان گفته است که اظهارات و مطالب نمایندگان را شنیدم و از شنیدن نقطه نظرات آنها خرسند شدم، بخش زیادی از مطالب آنان را در نظر داریم، نکته مهمتر از همه این است که همه ما از شرایط حاکم بر کشور به خوبی آگاه هستیم و ایمان داریم که توصیه‌ها و نظراتی که در جریان گفت وگوها مطرح می‌شود، به رغم تفاوت دیدگاه، ولی همه در جهت منافع ملی لبنان است.

میقاتی افزود: در نهایت منافع ملی بر همه مسائل دیگر مقدم است، انشاءالله دولتی تشکیل خواهیم داد که بتواند به وظایف خود عمل کند و کاری را که دولت قبلی ما به ویژه با صندوق بین المللی پول آغاز کرده بود، به سرانجام برساند؛ کلیت بحث ها و گفت وگو ها درباره پروژه برق و پرونده تعیین مرزهای دریایی متمرکز بود و انشاءالله تکلیف همه این مسائل به سلامت روشن شود.

در یک اقدام بی سابقه در تاریخ تشکیل دولت‌های لبنان، نجیب میقاتی نخست وزیر مکلف، چهارشنبه گذشته (یعنی فردای پایان رایزنی‌ها) و ژنرال میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در کاخ ریاست جمهوری در بعبدا با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند. میقاتی در این دیدار نتیجه رایزنیها و دیدگاههای جناح های موافق و مخالف جناح های پارلمانی را درخصوص تشکیل دولت موردنظر به اطلاع عون رساند.

نجیب میقاتی ضمن خودداری از اعلام صریح ترکیب دولت جدید خود، به این جمله بسنده کرده که ترکیب کابینه جدید روی میز جناب رییس جمهور قرار گرفته است و از سوی دیگر رییس جمهور(عون) نیز گفته که این ترکیب را بررسی و درباره آن اظهار نظر خواهد کرد.

میقاتی در دیدار با عون درخصوص تشکیل دولت پیشنهادی با وی بحث و تبادل نظر  و دیدگاهها و پیشنهاداتی را مطرح کرد، به همین دلیل مقرر شد که در ابتدای هفته جاری جلسه دیگری برای تکمیل بررسی ها و رایزنی بین وی و جریان های مختلف برگزار شود.

موضوع تشکیل دولت لبنان تا این لحظه همچنان در ابهام قرار دارد و به رغم لزوم تسریع در تشکیل دولت به دلیل مسائل بحرانی نظیر مذاکرات صندوق بین المللی پول و تعیین مرزهای دریایی لبنان، روند کار تعیین ترکیب دولت هنوز کُند است.

ژنرال میشل عون در سال ۲۰۱۶ به ریاست جمهوری لبنان رسید و خلاء ۲۹ ماهه ریاست جمهوری این کشور را پایان داد؛ وی پیش از این نیز اعلام کرده بود که تلاش خواهد کرد تا برای پیشگیری از ایجاد مجدد خلا قدرت پس از پایان دوره ریاستش، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تلاش خواهد کرد.

https://irna.ir/xjJSJD

**نرخ تورم کره جنوبی به بیشترین رقم در ۲۴ سال گذشته رسید

داده های آماری نشان می دهد میزان نرخ تورم در کره جنوبی در ماه ژوئن سال جاری(خرداد-تیر) به بیشترین میزان خود در ۲۴ سال گذشته رسیده است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

میزان نرخ تورم در کره جنوبی در ماه ژوئن با افزایش ۶ درصدی روبرو شده است. نرخ تورم در ماه مه نیز رشد ۵.۴ درصدی را تجربه کرده است.

بر پایه این گزارش، افزایش بهای انرژی یکی از مهمترین دلایل بالارفتن نرخ تورم در این کشور آسیایی به شمار می آید.

بر اساس این گزارش، حدود ۲۴ سال پیش نرخ تورم در کره جنوبی در سال ۱۹۹۸ با افزایش ۶.۸ درصدی روبرو شد. این کشور در سالهای ۱۹۹۷-۱۹۹۸ بالاترین نرخ تورم را به دلیل وقوع بحران مالی تجربه کرد.

به باور کارشناسان، وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین سبب افزایش بهای نفت و اختلال در روند زنجیره غذایی شده است.

به باور وزارت اقتصاد کره جنوبی، در صورت تداوم روند فعلی، نرخ تورم سالانه در کره جنوبی به بیش از ۴.۷ درصد خواهد رسید.

https://irna.ir/xjJTyv

**نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی به فرانسه می رود

منابع اسرائیلی خبر داده اند که "یائیر لاپید" نخست وزیر جدید اسرائیل که اوایل ماه جاری خورشیدی به دنبال بحران سیاسی گسترده و سقوط کابینه "نفتالی بنت" به قدرت رسیده، قرار است به پاریس برود؛ رسانه های صهیونیستی گفته اند که محور اهداف این سفر "ایران" است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

پایگاه خبری صهیونیستی یدیعوت آحارونوت خبر داد که این سفر امروز (سه شنبه) انجام خواهد شد.

گفته شده که نخست وزیر جدید اسرائیل هم مانند نخست وزیران پیشین رژیم صهیونیستی (نفتالی بنت و بنیامین نتانیاهو) تمام نگرانی هایش مذاکرات هسته ای ایران با غربی هاست و از اینکه طرفین به یک توافق محکم برسند، به شدت هراسناک است.

نفتالی بنت هم اواسط آبان ماه گذشته در حاشیه کنفرانس آب و هوایی گلاسکو اسکاتلند با امانوئل مکرون دیدار کرده بود تا به اعتقاد کارشناسان بتواند مانع هرگونه توافق هسته ای با ایران شود.

صهیونیست ها از اینکه تحریم های ایران برداشته شود، به شدت نگران هستند، چرا که به اعتقاد آنان، تحریم ها فضا را برای حضور قدرتمندتر ایران در منطقه محدودتر کرده و تهران را درگیر مسائل داخلی بخصوص در حوزه اقتصاد می کند.

https://irna.ir/xjJTz7

**فرمان پوتین برای حرکت نیروها به سمت دونتسک در اوکراین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از سقوط لوهانسک به فرماندهان ارتش خود فرمان داد به سمت دونتسک واقع در شرق اوکراین حرکت کنند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

تارنمای نشریه انگلیسی « فایننشال تایمز» با انتشار این خبر نوشت: پس از تصرف منطقه لوهانسک توسط قوای روسیه واقع در شرق اوکراین طی روزهای اخیر، ولادیمیر پوتین اکنون به ژنرال های ارتش خود  در غرب روسیه فرمان پیش روی به سمت استان دونتسک را صادر کرد.

با عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی در مورخ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ از شهر «لیسیچانسک»، منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین به کنترل نیروهای روسیه درآمد، ستاد نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نظامیان این کشور از شهر «لیسیچانسک»، آخرین مقر خود در منطقه لوهانسک عقب نشینی کرده‌اند؛ پیش تر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور را در جریان کنترل کامل بر منطقه لوهانسک در شرق اوکراین قرار داده بود.

فایننشال تایمز گزارش داد: پوتین در بیانیه کرملین اعلام کرد؛ «یگان‌هایی که در نبردهای فعال شرکت کردند و با موفقیت در مسیر لوهانسک به پیروزی رسیدند، البته باید استراحت کنند و توانایی‌های رزمی خود را بازیافته و افزایش دهند؛ دیگر تشکیلات نظامی باید وظایف خود را بنابر یک برنامه مصوب قبلی، طبق یک برنامه واحد انجام و به پیش برند.

رویترز: اوکراین خود را برای دفاع از دونتسک آماده می کند

درهمین حال خبرگزاری رویترز نیز ضمن پوشش این خبر،گزارش داد:  قوای روسیه  پس از اعلام پیروزی توسط ولادیمیر پوتین در استان لوهانسک، توجه خود را به سمت هدف بعدی در شرق اوکراین و استان دونتسک معطوف کرده‌اند.

رویترز با اشاره به این مطلب که جنگ اوکراین مدت پنج ماه است ادامه دارد نوشت: این جنگ اکنون وارد مرحله جدیدی شده است، تصرف شهر « لیسیچانسک» ، فتح منطقه لوهانسک  یکی از دو منطقه مهم در «دونباس» در شرق اوکراین را کامل کرد.

این رسانه انگلیسی افزود: نیروهای نظامی اوکراین امروز خود را برای دفاع از دونتسک آماده می کنند و در منطقه ای که بیشترین شهرها را در آن تحت کنترل دارند، خط دفاعی تشکیل می دهند؛ این درحالی است که پوتین به سربازان خود در نبرد لوهانسک دستور استراحت و بازیابی قوانی نظامی  داده و دیگر واحدهای نظامی روسیه در سایر نقاط به جنگ (در شرق) اوکراین ادامه می دهند.

وزارت دفاع روسیه ۱۳ تیرماه اعلام کرد که آزادسازی لوهانسک  با سقوط شهر لیسیچانسک و همچنین چند شهر مجاور تکمیل شد که اکنون تحت کنترل روسیه و نیروهای مسلح جمهوری لوهانسک هستند.

در همین رابطه ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در واکنش به سقوط شهر لیسیچانسک گفت: ما سرزمین‌های خود از جمله لیسیچانسک را پس خواهیم گرفت، اما قبل از هر چیز باید از مردم محافظت شود.

وی افزود، سیستم‌های HIMARS و سلاح‌های مدرنی که دریافت می‌کنیم کمک می‌کنند تا خسارت های سنگینی به نیروهای روسیه وارد کنیم.

با این وجود مقام‌های اوکراینی با اشاره به اعلام کمک یک میلیارد دلاری از سوی دولت بایدن، این اقدام را برای عقب راندن قوای روسیه از خاک اوکراین کافی نمی‌دانند.

رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب  و نادیده گرفتن  نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

https://irna.ir/xjJTyM

**لاوروف: غرب آزادی بیان را به خاک سپرده‌ است

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه با بیان اینکه آزار و اذیت روزنامه‌نگاران روسی در کشورهای غربی غیرقابل تحمل شده، تاکید کرد که غرب آزادی بیان را با دستان خو دفن کرده‌است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

«سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به آزار و اذیت خبرنگاران روسی در آمریکا، اروپا و اوکراین گفت این وضعیت به طرز غیرقابل قبولی افزایش یافته‌ است.  

وزیر امورخارجه روسیه در یک نشست خبری با «کارلوس رافائل فاریا» همتای ونزوئلایی خود، افزود: مسکو هرگز تمایل نداشت اقدامی انجام‌دهد که بر آزادی روزنامه‌نگاری تاثیر بگذارد، اما واشنگتن و متحدانش برای ما چاره‌ای جز مقابله به مثل باقی نگذاشته‌اند.

لاوروف با بیان اینکه روسیه علاقه‌مند به پایان "جنگ علیه خبرنگاران" است، افزود: به نظر می‌رسد کشورهای غربی نمی‌توانند بدون آبروریزی دست از این اقدامات بردارند. مسکو با توجه به فشاری که روزنامه‌نگارانش با آن روبه‌رو هستند، نمی‌تواند دست روی دست بگذارد، به‌ویژه که آزار و شکنجه این قشر به جایی رسیده که تحمل آن غیرممکن است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که ما ابتدا نمی‌خواستیم پاسخ تلافی‌جویانه بدهیم که بر حقوق روزنامه‌نگاران تاثیر بگذارد، اما غرب آزادی بیان را با دستان خود دفن کرده‌ است.

لاوروف در ادامه درمورد جزئیات اقدامات انجام شده علیه رسانه‌های خارجی حاضر در روسیه چیزی نگفت.  

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه غرب از حد خود فراتر رفته است، تصریح کرد: این ما نبودیم که این جنگ را آغاز کردیم . وی در ادامه غرب را متهم کرد که از هنجارهای حقوق بین الملل منحرف شده و سعی دارد قوانین خود را پایه‌گذاری کنند؛ موضوعی که به گفته لاوروف به آنها اجازه می دهد به صورت یکجانبه در مورد تعاریف آزادی اطلاعات و تبلیغات تصمیم‌گیری کنند.

لاوروف همچنین پس از گفت‌وگو با «باتس تسگ باتمونخه» همتای مغولستانی خود گفت: روسیه به دنبال این است که حقایق مربوط به جنایات رژیم کی‌یف به اطلاع عموم برسد اما غرب تمام تلاش خود را می‌کند تا مانع انتشار گزارش‌های بی طرفانه رسانه‌های روسی شود. 
وزیر امورخارجه روسیه مقابله با آزادی بیان را یکی از خطرناک‌ترین سیاست‌هایی توصیف کرد که غرب از دیرباز با هدف ایجاد پایگاه نظامی در اوکراین و تهدید مسکو، برای تبدیل آن به کشوری روس هراس و نئونازی در پیش گرفته‌ است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به ویژه به تصمیم «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر ممنوعیت "راشاتودی" و خبرگزاری "اسپوتنیک" از پخش کارزار انتخاباتیش در سال ۲۰۱۷ و پس از آن عدم ورود به کاخ الیزه در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و تاکید کرد از این دست اقدامات غرب علیه خبرنگاران روسی زیاد است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند) ضمن انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی  سه روز پس از آن، در تاریخ پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف را به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjJTzJ

**کسری بی‌سابقه تجاری آلمان را با «بحران اقتصادی » مواجه کرد

رهبران سیاسی و تجاری آلمان هشدار دادند این کشور با افزایش بهای انرژی واختلال تجاری که باعث شده برای اولین بار در بیش از ۳۰ سال گذشته کسری تجاری ماهانه داشته باشد، با بزرگترین «بحران اقتصادی» مواجه شده است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

روزنامه فایننشال تایمز افزود: افزایش قیمت انرژی باعث افزایش هزینه های وارداتی بزرگترین اقتصاد جهان در ماه مه (اردیبهشت) شده است و این در حالیست که اختلال در روند تجاری جهان باعث کسری بی سابقه یک میلیارد دلاری در صادرات این کشور برای اولین بار از سال ۱۹۹۱ شده است.

این ارقام و آمار با سالهایی که صادرات آلمان باعث رشد اقتصادی این کشور شد و آن را به قدرتمندترین اقتصاد اتحادیه اروپا تبدیل کرد، در تضاد است.

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان روز دوشنبه هشدار داد که کشورش با «چالشی تاریخی» مواجه است و این بحران چند ماهه نخواهد بود، زیرا جنگ اوکراین «همه چیز را تغییر داده است و زنجیره های عرضه کالاها هنوز هم به دلیل همه گیری کرونا دچار اختلال هستند.»

تحریم های مسکو از سوی غرب نیز بر روی تجارت تاثیر گذاشته است و این موضوع در کنار قرنطینه کرونایی در چین، تقاضا برای کالاها از اقتصاد متمرکز بر صادرات آلمان را تحت فشار قرار داده است.

شولتس روز دوشنبه با رهبران اتحادیه تجاری، اقتصاددانان و گروه های کارفرمایی به بررسی بحران هزینه های زندگی پرداخت.

رینر دالگر رئیس فدراسیون انجمن های کارفرمایان در آلمان بعد از نشست روز دوشنبه به میزبانی شولتس گفت، آلمان با دشوارترین بحران اجتماعی و اقتصادی از زمان اتحاد دوباره مواجه است.

وی گفت: سالهای دشواری پیش رو داریم. ما دیگر نمی توانیم تداوم رشد اقتصادی را که قبل از همه گیری کووید-۱۹ و جنگ اوکراین تجربه کردیم، تضمین کنیم.

بر اساس داده های آژانس آمار فدرال آلمان که روز دوشنبه منتشر شد، واردات آلمان از ماه آوریل تا مه (فرودین تا اردیبهشت) افزایش ۲.۷ درصدی داشت و به ۱۲۶.۷ میلیارد یورو رسید در حالی که صادرات این کشور در مقیاس ماهانه در همین ماه ۰.۵ درصد کاهش داشت و به ۱۲۵.۸ میلیارد یورو ثبت شد.

کاهش صادرات کلی آلمان در ماه مه تا حدی به دلیل کاهش ۲.۸ درصدی ماهانه صادرات به سایر کشورهای اتحادیه اروپا بود، در حالی که واردات از این کشورها ۲.۵ درصد افزایش یافت. صادرات به آمریکا ۵.۷ درصد و صادرات به چین ۰.۵ درصد افزایش یافت، اما صادرات به انگلیس ۲.۵ درصد کاهش یافت.

کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که افزایش قیمت انرژی و صادارت ضعیف در رشد اقتصادی امسال المان نقش داشته باشد و پیش بینی شرکت خدمات مالی «ای. ان.جی» نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی المان در سه ماهه دوم امسال کاهش یابد.

کارستن برزسکی، رئیس تحقیقات کلان این شرکت گفته است که احتمال زیادی وجود دارد که آلمان و بقیه کشورهای منطقه یورو امسال وارد رکود اقتصادی شوند.

دالگر رئیس فدراسیون انجمن های کارفرمایان در آلمان نیز گفت شرکت ها نمی دانند اول کدام بحران را حل کنند. مساله کمبود نیروی ماهر، مواد و کارکنان وجود دارد و زنجیره های عرضه کالاها از هم پاشیده شده است. چالش ادامه فعالیت شرکت ها  نیز وجود دارد.

https://irna.ir/xjJTBy

**مقام ارشد روس: دشمن خواندن روسیه توسط ناتو، امنیت اروپا را تضعیف می‌کند


نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه امروز (سه شنبه) گفت: تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای معرفی روسیه به عنوان کشور دشمن می‌تواند به تشدید تنش ها منجر شود و امنیت اروپا را تضعیف کند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

خبرگزاری تاس افزود: پاتروشف در نشست امنیتی ملی در منطقه خاور دور روسیه گفت: آمریکا و متحدانش، روسیه را که برای دفاع از منافع ملی و حاکمیت خود در حال جنگ است به عنوان دشمن خود معرفی کرده اند.

وی گفت آمریکا و متحدانش از مذاکرات سازنده با روسیه در حوزه مسائل امنیت راهبردی خودداری کرده و به طور کامل با تقاضاهای مسکو برای تضمین های امنیتی مخالفت کرده اند.

این مقام روس خاطرنشان کرد: ناتو زیرساختارهای نظامی خود را به مرزهای ما نزدیک تر کرده است و در منطقه شرقی خود نیروهای نظامی را تقویت کرده است. تصمیماتی برای ملحق کردن فنلاند و سوئد به ائتلاف اتخاذ شده است و  پیمان آکوس ( اتحاد نظامی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا) آغاز شده است.

پاتروشف تاکید کرد: این تصمیمات و اقدامات ممکن است نه تنها باعث تشدید تنش ها شود، بلکه امنیت اروپا را نیز تضعیف می کند.

به گزارش ایرنا، پاتروشف پیشتر گفته بود نئولیبرالیسم غربی در حال تبدیل شدن به یک ایدئولوژی فاشیستی است که همگی علیه روسیه بسیج شده است.

این مقام روسی به حملات تبلیغاتی غرب علیه کشورش اشاره کرد و از تمام مقامات روسیه خواست نسبت به اجرای وظایف خود در حفظ امنیت ملی این کشور پایبند باشند.

https://irna.ir/xjJTCm

**ادامه ناآرامی در ازبکستان؛ ۱۸ نفر کشته و ۲۴۳ نفر مجروح شدند

گارد ملی و دفتر دادستان عمومی ازبکستان در گزارشی به آژانس اطلاعات و ارتباط جمعی از مجروح شدن ۲۴۳ و کشته شدن ۱۸ نفر از شروع ناآرامی‌ها در شهر «نوکوس» خبر داد. شهر نوکوس ششمین شهر بزرگ ازبکستان با حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و مرکز منطقه قاراقالپاقستان است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

براساس گزارش سخنگوی گارد ملی ازبکستان ۵۱۶ نفر در روزهای اول و دوم ژوئیه (۱۰-۱۱ تیر) دستگیر شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند، برخی از آنان به جریمه اجرایی محکوم شدند و آزاد شدند.  

در شب‌های سوم و چهارم ژوئیه نیز ۱۱۰ نفر دیگر به دلیل تخطی از مقررات منع رفت و آمد که از ساعت ۲۱ شب تا ۷ صبح برقرار است بازداشت شدند و ۱۲ وسیله نقلیه به پارکینگ منتقل شد.  

در این میان برخی افراد گارد ملی نیز به سختی مجروح شدند و یکی از سربازان کاراکال پاک با گلوله ای در قفسه سینه اش مجروح شد.  

سخنگوی گارد ملی در پایان سخنانش گفت. از روز گذشته تمامی فروشگاه ها، نانوایی ها، بانک ها، نهادهای دولتی و بیمارستان ها به  کار بازگشتند و آب، سوخت و گاز مانند معمول در اختیار مردم قرار می‌گیرد.  

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان با اعلام وضعیت اضطراری یک ماهه  روز شنبه درحالی وارد جمهوری خودمختار قاراکالپاق ازبکستان شد که به مردم وعده اصلاحات قانونی در مواردی را داد که موجب تضعیف این منطقه شده است.  

در قانون حال حاضر ازبکستان،  جمهوری قاراقالپاقستان به عنوان قلمرویی درون ازبکستان توصیف می‌شود که می‌تواند با همه‌پرسی از خاک این کشور جدا شود. در قانون اساسی جدید ازبکستان که اخیرا به همه‌پرسی گذاشته شد و تا چند ماه آینده اجرایی می‌شود، به جمهوری قاراقالپاقستان اجازه و حق جدایی داده نمی‌شود.  

https://irna.ir/xjJTzk

**کاهش تولید انرژی در نروژ به دنبال اعتصاب کارگران

یک اتحادیه تجاری نروژ درحالیکه اروپا با بحران واردات گاز طبیعی از روسیه مواجه است، روز سه‌شنبه گفت که اعتصاب کارگران انرژی در این کشور خروجی نفت و گاز را کاهش خواهد داد.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

رهبر اتحادیه تجاری «لدرن» نروژ در مصاحبه با خبرگزاری رویترز از شروع اعتصاب کارگران که از چند روز پیش برای امروز ۵ ژوئن (۱۴ تیر) برنامه ریزی شده بود، خبر داد.

در همین راستا شرکت نفت و گاز «اکوینور» اعلام کرد که خروجی نفت و گاز تا معادل ۸۹ هزار بشکه نفت در روز کاهش می‌یابد که از این میزان گاز ۲۷ هزار و ۵۰۰ معادل بشکه نفت را تشکیل می‌دهد.

انجمن نفت و گاز نروژ روز یکشنبه گفته بود که اعتصاب کارگران باعث کاهش خروجی نفت به میزان ۲۹۲ هزار معادل بشکه نفت یا ۱۳ درصد خروجی در روز چهارشنبه می‌شود. 

طبق محاسبه های خبرگزاری رویترز، خروجی نفت نروژ از فردا چهارشنبه تا ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند که معادل حدود ۶.۵ درصد از تولید نروژ است. تداوم و تشدید اعتصاب‌های برنامه ریزی شده تا روز شنبه می تواند نزدیک به یک چهارم تولید گاز نروژ و همچنین حدود ۱۵ درصد از تولید نفت این کشور را تعطیل کند.

https://irna.ir/xjJTBY

**حمله وزیر خارجه ترکیه به آمریکا و روسیه درباره عملیات نظامی در شمال سوریه

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که واشنگتن و مسکو در مورد عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه حق دخالت و اظهارنظر ندارند. آنکارا برغم مخالفت های منطقه ای و بین المللی مصمم است بخش هایی از شمال سوریه را به بهانه منطقه امن به کنترل خود در آورد.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

چاووش اوغلو تلاش های روسیه و آمریکا برای منصرف کردن ترکیه از انجام عملیات نظامی در شمال سوریه را مردود دانست و تاکید کرد که کشورش «آنچه لازم باشد» را انجام خواهد داد.

چاووش اوغلو که با شبکه  NTV (ان تی وی) کشورش مصاحبه می کرد، گفت که ترکیه بارها نارضایتی خود را از کمک های آمریکا به YPG (یگان های مدافع خلق سوریه) ابراز کرده است.

وی ادامه داد که وقتی صحبت از امنیت ملی می شود، مهم نیست که این و آن چه می گویند، بنابراین ترکیه آنچه را که لازم است در چارچوب قوانین بین المللی انجام می دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه روسیه و آمریکا حق ندارند در این باره به ترکیه چیزی بگویند، اظهار کرد که ما از اقدام های روسیه ناراضی هستیم و این را شفاف اعلام می کنیم.

چاووش اوغلو تاکید کرد که ترکیه برای نابودی هرگونه تهدیدی که از سوی سوریه متوجه آن می شود هیچ تردیدی به خود راه نمی دهد.

مقام های بلندپایه روسیه و آمریکا پیش از این در اظهارات رسمی خود چندین بار مخالفت خود را با انجام عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اعلام کردند و از آنکارا خواستار در پیش گرفتن راه حل مسالمت آمیز برای اوضاع سوریه شده بودند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران هم خواستار خویشتنداری ترکیه و  حل و فصل مشکلات آنکارا - دمشق از طریق دیپلماسی و گفت و گوی سیاسی است.

«حسین امیر عبداللهیان» که اوایل هفته جاری به سوریه سفر کرد، گفت که نگرانی‌های ترکیه را در مورد مسائل امنیتی درک می‌کنیم و قویا مخالف هرگونه اقدام نظامی با هر توجیهی هستیم و برای حل سوء تفاهمات موجود بین ترکیه و سوریه از طریق دیپلماسی و گفت‌وگوی سیاسی تلاش می‌کنیم.

در روزهای اخیر مقام های ترکیه بارها از احتمال آغاز دور جدید حملات به شمال سوریه و اعلام آمادگی در این خصوص سخن گفته اند و این اظهارات نگرانی هایی را در ارتباط با شعله ور شدن دوباره درگیری ها در شمال سوریه بین طرف های مختلف حاضر در آن و بروز مشکل برای مردم این مناطق ایجاد کرده است.

سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ درگیر توطئه چند وجهی از سوی دشمنان خود نظیر اسرائیل و آمریکا با همراهی برخی از همسایگان در چهار سوی این کشور بوده است که در سال های اخیر تا حدودی فروکش کرده ولی برخی زمینه ها برای آغاز دوباره درگیری ها مانند ادامه اشغال مناطق شمالی این کشور از جمله استان ادلب از سوی تروریست های مورد حمایت کشورهای غربی و وجود گروه های مسلح وجود دارد.

«رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اوایل خرداد گذشته گفته بود: همان گونه که همیشه می‌گویم، روزی آنها را [گروه پ. ک. ک و شاخه‌های آن] را در شمال سوریه غافلگیر خواهیم کرد و باید این جنگ را انجام دهیم.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که به زودی اقدامات مربوط به بخش باقی مانده برای ایجاد مناطق امن در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه را آغاز خواهیم کرد.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.


https://irna.ir/xjJTFz


**مذاکرات مقام‌های کره جنوبی و اوکراین پیرامون بازسازی‌های پس از جنگ

معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی درحاشیه کنفرانس بین المللی در سوئیس با یک مقام ارشد اوکراینی پیرامون راه‌های همکاری برای بازسازی این کشور در آینده گفت وگو کرد.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

وزارت امورخارجه کره جنوبی امروز از گفت وگوی میان وزیر امورخارجه این کشور درحاشیه کنفرانس بین المللی در سوئیس با یک مقام ارشد اوکراینی پیرامون راه‌های همکاری برای بازسازی این کشور در آینده خبر داد.  

این دیدار که با حضور «لی دو هون» معاون دوم وزیرامورخارجه کره جنوبی و «الکساندر کورباکوف» وزیر زیرساخت های اوکراین صورت گرفت که هر دو برای شرکت در کنفرانس "بازسازی اوکراین" در لوگانو به سوئیس سفر کرده بودند.  

سوئیس برای بسیج کمک‌های مالی به‌منظور بازسازی اوکراین که در زمان جنگ با ویرانی وسیع مواجه شده، کنفرانسی را در روزهای ۴ و ۵ ژوئیه (۱۴ و ۱۵ خرداد) برگزار می کند.

بدین ترتیب دو طرف توافق کردند تا به زودی توافقنامه ای برای همکاری مالی توسعه اقتصادی امضا کنند تا کمک های مالی برای پروژه های توسعه اوکراین فراهم آورده شود.  

«لی دو هون» همچنین در سلسله جلسات دو جانبه دیگری  نیز با نمایندگانی از آمریکا، آلمان، کانادا و سوئیس شرکت کرد.

در این کنفرانس که با میزبانی مشترک سوئیس و اوکراین برگزار شد معاون نخست وزیر کره جنوبی بر روی  برنامه ها و تعهدات این کشور برای بازسازی اوکراین پس از جنگ تاکید کرد.  

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJTDr

**کره جنوبی نیروگاه‌های هسته‌ای غیرفعال خود را احیا می‌کند

کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد نیروگاه‌های اتمی غیر فعال شده در دوره دولت پیشین این کشور را بار دیگر احیا خواهد کرد و قصد دارد سهم تولید برق این کشور از محل نیروگاه های هسته‌ای را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد برساند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

وزارت صنعت کره‌جنوبی امروز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور در راستای تلاش برای تقویت امنیت انرژی و امکان دستیابی به اهداف کربن خنثی، تولید انرژی هسته‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد از کل انرژی تولیدی می‌رساند.

«یون سوک یول» رئیس‌جمهوری کره جنوبی وعده داده‌است که سیاست حذف هسته‌ای دولت پیشین را کنار گذاشته و صنعت را احیا و از گسترش آن در خارج از کشور حمایت می کند. سهم تولید انرژی هسته ای در این کشور در سال گذشته میلادی به رقم ۲۷.۴ درصد رسید.

بر اساس برنامه جامع انرژی که روز سه‌شنبه از سوی دولت یول اعلام شد، ساخت راکتورهای هسته‌ای "هانول" شماره ۳ و ۴ از سر گرفته می‌شود و فعالیت رآکتورهای موجود نیز ادامه خواهد یافت. بنابراین انتظار می رود سهم انرژی هسته‌ای این کشور تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۳۰ درصد برسد.

براساس اعلام وزارت تجارت، صنعت و انرژی، سئول همچنین به دنبال صادرات ۱۰ رآکتور هسته‌ای تا سال ۲۰۳۰ و تخصیص ۴۰۰ میلیارد وون (۳۰۸ میلیون دلار آمریکا) برای توسعه رآکتورهای کوچک مدولار (SMR نسل جدیدی از رآکتورهای هسته‌ای که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با هدف تولید انرژی جایگزین استفاده می شوند) است.

این وزارتخانه در بیانیه خود آورده‌است که دولت یول در تلاش برای رسیدن به هدف کربن خنثی است و تا پایان سالجاری میلادی طرحی را در مورد ترکیب مناسب منابع انرژی تجدیدپذیر اعلام می کند.

در حال حاضر، از ۲۴ رآکتور هسته‌ای کره جنوبی، ۲۰ رآکتور فعال است و این در حالی است که دولت پیشین به دنبال کاهش تعداد نیروگاه‌های فعال به ۱۷ عدد تا سال ۲۰۳۴ بود.

کره‌جنوبی متعهد شده که انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال ۲۰۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سطح سال ۲۰۱۸ کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ به هدف کربن خنثی برسد.


https://irna.ir/xjJTFT

**گازپروم: انتقال گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین ادامه دارد

شرکت دولتی گازپروم روسیه اعلام کرد: صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین در وضعیت خوبی است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

شرکت گازپروم اعلام کرد گاز ورودی روسیه به اوکراین برای انتقال به اروپا از طریق نقطه ورود سوژا در روز سه‌شنبه معادل ۴۲.۱۵ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به روز دوشنبه که مقدار آن ۴۲.۱۰ بوده، تغییر زیادی نداشته و در وضعیت باثباتی است.

حجم گاز طبیعی روسیه که در ۲۰۲۱ از طریق اوکراین به اروپا انتقال یافته، ۴۱ میلیارد متر مکعب در روز بوده که نسبت به میزان توافق شده اولیه با گازپروم ۴۰ درصد بیشتر بوده اما نسبت به سال پیش از آن، ۲۵ درصد کاهش یافته است.

روابط غرب و کرملین بعد از شروع عملیات ویژه در اوکراین به تیرگی گرایید. اگرچه غرب تلاش کرده در حمایت از کی‌یف، مسکو را با تحریم به زانو در آورد اما وابستگی شدید برخی کشورها از جمله آلمان به گاز و نفت وارداتی، مانع از تحقق اهداف تحریم‌ها شده و برعکس، اقتصادهای غربی را با تورم و کمبود مواجه کرده است. باوجود تداوم جنگ، اوکراین کماکان میزبان لوله‌های گازی است که انرژی را از روسیه به اروپا منتقل می کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJTJG

**انفجار انبار سلاح در استان "ابین" یمن

منابع خبری ظهر امروز (سه شنبه) از وقوع انفجار در انبار سلاح و مهمات نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز در استان «ابین» واقع در جنوب یمن خبر دادند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

تارنمای شبکه «روسیا الیوم» در خبری فوری اعلام کرد که انفجار یک انبار اسلحه در منطقه «لودر» در استان ابین واقع در جنوب یمن تاکنون یک کشته و یک زخمی داشته است.

روسیا الیوم به علت وقوع این انفجار اشاره نکرده است.

مناطق جنوب یمن و استان ابین تحت اشغال و کنترل ائتلاف متجاوز عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودی است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

https://irna.ir/xjJTMk

**افزایش سرسام‌آور بهای گاز در اروپا، نیرو محرکه وقوع جنگ سردی جدید

تارنمای بلومبرگ در گزارشی با اشاره به افزایش ۷۰۰ درصدی بهای گاز در اروپا در مقایسه با سال گذشته، آن را محرک اصلی تورم جهانی دانست که می‌تواند سبب بروز یک جنگ سرد جدید شود.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

پس از آتش‌سوزی در یکی از بزرگترین تاسیسات تولیدکننده گاز طبیعی مایع در تگزاس آمریکا، گمان نمی‌رفت بازار انرژی پرتلاطم بیش از این دستخوش تغییر شود.  

بلومبرگ در گزارش خود آورده است: گاز طبیعی در حال حاضر یکی از پرتقاضاترین کالاهای جهان و محرک اصلی تورم جهانی بوده که می تواند دلیل بروز جنگ سردی جدید باشد. به عقیده ناظران هر نوع نوسان در تولید آن، جهش‌های قیمتی به همراه دارد که براساس استانداردهای بازار متلاطم امروزی بسیار شدید بشمار می‌رود.

براساس آمار منتشر شده، اروپا در حال حاضر با افزایش حدود ۷۰۰ درصدی بهای گاز روبرو است که به باور بسیاری از کارشناسان عامل سوق دادن این قاره به سمت رکود خواهد بود.  

دلیل اصلی بحران انرژی کنونی از سوی کارشناسان جنگ در اوکراین اعلام شده که با وضع تحریم ها علیه روسیه به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ این منبع انرژی کلید خورد.

در اثر وضع تحریم های ذکر شده اروپا به دلیل کمبود برق با بحران بی سابقه ای روبرو است. از سوی دیگر، با تداوم تلاش غرب برای منزوی کردن مسکو، خط لوله نورد استریم که گاز روسیه را به آلمان می رساند در ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) به مدت ده روز تعطیل می شود و دولت برلین نگران است که روسیه دیگر این خط لوله را بازگشایی نکند.

از طرفی، واشنگتن به عنوان متحد نزدیک اروپا وعده هایی برای جبران کمبود انرژی در این قاره داده است. بهای گاز طبیعی در آمریکا اگرچه ارزان تر از اروپاست اما حتی در این کشور در پی آتش سوزی در تاسیسات تولید گاز تگزاس، بهای گاز دوبرابر شده و از این رو به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، متحدان اروپایی واشنگتن از گاز آمریکا ناامید هستند.

هفته گذشته، دولت آلمان اعلام کرد که در حال مذاکره برای نجات شرکت "یونیپر" (شرکت ارائه دهنده خدمات برق و گرمایش) است که روزانه ۳۰ میلیون یورو (۳۱ میلیون دلار) ضرر می‌کند زیرا باید نبود گاز روسیه را در بازار پوشش دهد. شرکت های دیگر مانند غول مواد شیمیایی "ب‌آاس‌اف" هم می گویند ممکن است مجبور به کاهش تولید شوند.

دویچه بانک هفته گذشته در بیانیه‌ای به خطرات فزاینده سهمیه‌بندی انرژی در آلمان، فرانسه و ایتالیا اشاره و رکود در آلمان را قریب الوقوع ارزیابی کرد. شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی "مورگان استنلی" نیز پیش بینی کرده‌است که کل منطقه یورو تا پایان سالجاری میلادی دچار رکود می شود.

https://irna.ir/xjJTMK

**جنگنده‌های آمریکایی برای انجام رزمایش مشترک وارد کره جنوبی شدند

ارتش های آمریکا و کره جنوبی از ورود ۶ جنگنده رادارگریز " اف-۳۵ ای" آمریکایی به خاک کره جنوبی برای انجام رزمایش مشترک خبر دادند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

اعزام جنگنده های رادارگریز " اف-۳۵ ای" آمریکایی از پایگاه نیروی هوایی «ایلسون» در آلاسکا در حالی صورت گرفت که سئول و واشنگتن هماهنگی‌های امنیتی را در پی تشدید نگرانی‌ها درباره احتمال آزمایش هسته ای «پیونگ یانگ» و یا دیگر تحرکات کره شمالی افزایش می دهند.  

هواپیماهای ارتش آمریکا  که شامل جنگنده های رادارگریز "اف-۳۵ ای"می شود به ناوگان هوایی کره جنوبی ملحق می شوند تا پروازهای آموزشی آشناشدن و عادی که برای تقویت دو ناوگان هوایی طراحی شده انجام دهند. این رزمایش تا ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) ادامه خواهد داشت.  

وزیر دفاع کره جنوبی در پیامی اعلام کرد: «اعزام جنگنده ها با هدف نمایش اتحاد کره جنوبی و آمریکا در بازدارندگی قدرتمند و وضعیت دفاعی مشترک در کنار توسعه و پیشرفت قابلیت همکاری  میان نیروی هوایی دو کشور است.» 

آخرین اعزام عمومی آمریکا به کره جنوبی، جنگنده های نسل پنجم در دسامبر ۲۰۱۷ بود.  

در پایان این گزارش آمده است اعزام اخیر جنگنده های آمریکایی در پی تواقنامه ای که در ماه مه در جلسه میان «یون سوک یئول» رئیس جمهوری کره جنوبی و «جو بایدن» همتای آمریکایی اش درباره ارسال دارایی های استراتژیک ارتش آمریکا در زمان لازم و انجام هماهنگی صورت گرفت، اتفاق افتاده است.  

https://irna.ir/xjJTMg

**یورو در برابر دلار به پایین‌ترین سطح طی دو دهه رسید

ارزش یورو در برابر دلار در روز سه شنبه به پایین ترین سطح طی دو دهه رسید، زیرا افزایش مضاعف بهای گاز طبیعی به نگرانی ها درمورد سلامت اقتصاد منطقه یورو دامن زده است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

یورو با افت ۹ دهم درصدی در برابر دلار به ۱.۰۳۲۵ دلار رسید که ضعیف ترین میزان از دسامبر ۲۰۰۲ بود.

یورو همچنین در برابر فرانک سوئیس ۷ دهم درصد سقوط کرد و به ۰.۹۹۴۱ فرانک رسید که پایین ترین رقم از سال ۲۰۱۵ است.

داده ها نشان می دهد که رشد کسب و کار در سراسر منطقه یورو ماه گذشته کاهش بیشتری داشته و شاخص ها از سقوط احتمالی وضعیت این منطقه در سه ماهه جاری حکایت دارد، زیرا بحران هزینه های زندگی، مصرف کنندگان را محتاط نگه می دارد.

همچنین رشد اولیه بازارهای سهام در روز سه شنبه متاثر از افزایش بهای گاز طبیعی متوقف شد.

بانک مرکزی استرالیا، جدیدترین بانکی بود که چرخه محکم تر کردن نرخ بهره را تمدید کرد و برای دومین بار متوالی ۵۰ واحد افزایش یافت، هرچند که دلار استرالیا ۸ دهم درصد کاهش داشت.

با بسته شدن بازارهای آمریکا در روز دوشنبه، انتظار می رود که معاملات در روز سه شنبه از نشاط بیشتری برخوردار باشد.

گزارش ها مبنی  بر اینکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نسبت به کاهش تعرفه بر کالاهای چینی تمایل دارد و همچنین انتشار خبرهایی درمورد گفت و گوی لیو هی معاون نخست وزیر چین با جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا، به بازارهای ناآرام اندکی تنفس و آرامش داده است.

https://irna.ir/xjJTQ6

**بانک مرکزی انگلیس درباره وخیم‌تر شدن چشم انداز اقتصادی جزیره هشدار داد

بانک مرکزی انگلیس روز سه شنبه با انتشار گزارشی، در مورد وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی جزیره که این روزها از تورم بی‌سابقه و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی رنج می‌برد هشدار داد.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

در گزارش موسوم به «ثبات مالی» بانک مرکزی انگلیس که فرازهایی از آن در رسانه‌ها منتشر شد آمده است: قیمت کالاهای ضروری مانند غذا و انرژی در بریتانیا و در سطح جهان به شدت افزایش یافته و چشم انداز رشد اقتصادی بدتر شده است. این تا حد زیادی نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین است.

این گزارش می‌افزاید: مانند سایر بانک های مرکزی در سراسر جهان، ما برای کمک به کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها، نرخ بهره بین بانکی را افزایش داده‌ایم.

بانک مرکزی انگلیس با اشاره به بی‌ثباتی در بازارهای جهانی و کاهش رشد اقتصادی کشورها هشدار داد: ما انتظار داریم که اوضاع مالی خانوارها و مشاغل در ماه‌های آتی سخت‌تر شود.  آنها همچنین در برابر شوک های بیشتر آسیب پذیرتر خواهند بود.

این درحالیست که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است.این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقامات رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۱ درصد در ماه گذشته میلادی (می) رسیده است که بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما حالا اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۱ درصد می رسد.

یافته‌های موسسه نظرسنجی «اپسوس موری» نشان می‌دهد که بسیاری از مردم در انگلیس سعی می‌کنند از وعده های غذایی خود صرف نظر، پول قرض کرده و یا کمتر بیرون بروند تا مخارج زندگی خود را تامین کنند.

با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است، اما آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد.

https://irna.ir/xjJTQ5

**ایران و افغانستان اجازه نمی‌دهند عناصر مغرض روابط دو ملت را مخدوش سازند

معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در دیدار معاون وزارت امور خارجه حکومت طالبان افغانستان، با اشاره به اهمیت تلاش برای حفظ امنیت مرز دو کشور، تاکید کرد روابط افغانستان و ایران سابقهٔ تاریخی دارد، بنابراین اجازه نمی‌دهند عناصر مغرض تلاش کنند روابط بین دولت‌ها و مردم دو کشور را تیره کنند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

حنیف ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در صفحه توئیتر خود ضمن انتشار تصویری از این ملاقات ، نوشت: سیدحسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل امروز با عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و در مورد موضوعات مهم گفت‌وگو کرد.

سیدحسن مرتضوی همچنین در این دیدار به بیان روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی دو کشور پرداخت و برای تقویت هر چه بیشتر آنها ابراز تمایل کرد.

عباس استانکزی نیز در این ملاقات، از همکاری‌های ایران با مردم افغانستان تشکر کرد و ایران را دوست و برادر افغانستان خواند.

این مقام طالبان همچنین خواستار حل مشکل حساب‌های بانکی پناهجویان افغان در ایران و رونق تجارت بین دو کشور شد.

وی بر لزوم ایجاد فضای دوستی بین مردم دو کشور تأکید و برای حل مشکل حساب‌های بانکی پناهجویان افغان در ایران و رونق تجارت بین دو کشور ابراز امیدواری کرد.

https://irna.ir/xjJTR2

**نخست وزیر رژیم صهیونیستی برجام را «توافق خطرناک» توصیف کرد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تازه ترین اظهارات خود، برجام را «توافق خطرناک» توصیف کرد و گفت که این رژیم نظر خود را درباره این توافق به گوش دیگران رسانده است.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

یائیر لاپید ادعا کرد که مهم است دیگران نظر ما را درباره توافق خطرناک هسته ای و مخالفت ما با برخورداری ایران از سلاح اتمی را بشنوند.

وی افزود: در دیداربا مکرون، پرونده ایران و تجاوز مکرر به سکوهای گاز در امتداد مرزهای لبنان را بررسی خواهم کرد.

منابع اسرائیلی خبر داده اند که "یائیر لاپید" نخست وزیر جدید اسرائیل که اوایل ماه جاری خورشیدی به دنبال بحران سیاسی گسترده و سقوط کابینه "نفتالی بنت" به قدرت رسیده، قرار است به پاریس برود؛ رسانه های صهیونیستی گفته اند که محور اهداف این سفر "ایران" است.

پایگاه خبری صهیونیستی یدیعوت آحارونوت خبر داد که این سفر امروز (سه شنبه) انجام خواهد شد.

گفته شده که نخست وزیر جدید اسرائیل هم مانند نخست وزیران پیشین رژیم صهیونیستی (نفتالی بنت و بنیامین نتانیاهو) تمام نگرانی هایش مذاکرات هسته ای ایران با غربی هاست و از اینکه طرفین به یک توافق محکم برسند، به شدت هراسناک است.

نفتالی بنت هم اواسط آبان ماه گذشته در حاشیه کنفرانس آب و هوایی گلاسکو اسکاتلند با امانوئل مکرون دیدار کرده بود تا به اعتقاد کارشناسان بتواند مانع هرگونه توافق هسته ای با ایران شود.

صهیونیست ها از اینکه تحریم های ایران برداشته شود، به شدت نگران هستند، چرا که به اعتقاد آنان، تحریم ها فضا را برای حضور قدرتمندتر ایران در منطقه محدودتر کرده و تهران را درگیر مسائل داخلی بخصوص در حوزه اقتصاد می کند.

https://irna.ir/xjJTQ9

**آناتولی: اردوغان ۲۸ تیر به تهران سفر می کند

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز سه شنبه خبر داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور، ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) به تهران سفر می کند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

آناتولی در حساب توئیتری خود این خبر را اعلام کرد و در عین حال به جزئیات بیشتری درباره این سفر اشاره ای نکرد.

اردوغان آخرین بار شهریور سال ۱۳۹۷ برای شرکت در نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه به تهران سفر کرد.

https://irna.ir/xjJTRy

**ناتوانی اف ۳۵ در مقابله با پهپادهای حزب الله

رسانه های صهیونیستی از ناکامی جنگنده های اف ۳۵ در سرنگونی پهپادهای حزب الله لبنان خبر دادند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

شبکه المیادین روز سه شنبه به نقل ار رسانه های صهیونیستی اعلام کرد که جنگنده های پیشرفته اف ۳۵ نتوانسته اند پهپادهای حزب الله لبنان را سرنگون کنند و از این رو برای مقابله با آن ها، جنگنده های اف ۱۶ فراخوانده شدند.

پیشتر نیز رسانه‌های اسرائیلی نوشتند: نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای سرنگونی پهپادهای حزب الله برفراز سکوی میدان گازی «کاریش» با مشکل مواجه شدند و یکی از موشک‌ها هدف خود را از دست داد.

پهپادهای حزب الله در میدان گازی کاریش گشت زنی کردند و رسانه‌های صهیونیست شنبه شب مدعی شدند که ارتش این رژیم سه پهپاد حزب الله که به سوی سکوی گاز میدان کاریش در حرکت بودند، رهگیری کرده است.

به دنبال اعلام خبر گشت زنی پهپادهای حزب الله در میدان گازی کاریش، رسانه صهیونیستی اعلام کرد که تل آویو از عملیات پهپادی بیشتر حزب الله هراس دارد.

«والا» روز یکشنبه نوشت که نهادهای امنیتی رژیم اسراییل از حملات بیشتر مقاومت اسلامی لبنان واهمه دارند.

این رسانه عبری تصریح کرد: هزینه هواپیماهای بدون سرنشین در مقایسه با موشک‌های رهگیر ارزان است و نهادهای امنیتی (رژیم صهیونیستی) از حملات بیشتر حزب الله می‌ترسند.

https://irna.ir/xjJTS6

**الاخبار: حزب الله مذاکره با عربستان درباره یمن را تکذیب کرد

روزنامه الاخبار چاپ بیروت نوشت: منابعی از داخل حزب الله لبنان، هرگونه مذاکره با طرف سعودی درباره یمن را تکذیب کردند.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

روزنامه الاخبار روز سه شنبه به نقل از این منابع افزود: از پنج سال پیش تاکنون حزب الله هیچ نشست و دیداری با طرف های سعودی نداشته است و چنین اخباری ساختگی و دروغ است.

این منابع تاکید کردند که هدف از انتشار این اخبار، آن است که اعلام کنند انصارالله از خود اختیاری ندارد درحالی که انصارالله، حزب الله و حتی ایران بارها بر لزوم حل و فصل موضوع یمن میان یمنی ها تاکید کرده اند.

منابع الاخبار افزودند: عربستان بارها به ایران برای میانجیگری میان ریاض و صنعا التماس کرده است و به این بهانه که امکان ارتباط مستقیم با انصارالله ندارد خواستار کمک ایران شده است ولی تهران به آن ها اعلام کرده است که برای حل مشکلشان باید به طرف اصلی و مستقیم پرونده یعنی انصارالله و صنعا مراجعه کنند.

برخی از رسانه ها در روزهای گذشته از دیدار هیاتی از حزب الله به ریاست شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله با هیاتی از عربستان برای بحث درباره تمدید آتش بس در یمن دیدار کرده است.

https://irna.ir/xjJTSZ

**ترکیه ۱۰ روستای سوریه را موشکباران کرد

ترکیه ۱۰ روستای استان حلب سوریه را با ۲۰۰ موشک و گلوله توپ هدف قرار داد.

از سفر اردوغان به تهران تا توسعه روابط ایران و هند

این موشکباران توسط واحدهای موشکی و توپخانه ای ترکیه مستقر در پایگاه های غیرقانونی این کشور در جنوب عفرین انجام شده است.

هنوز از میزان خسارات یا تلفات احتمالی این حمله موشکی و توپخانه ای گزارشی منتشر نشده است.

پایگاه‌های ارتش سوریه در شمال استان حلب روز جمعه نیز هدف حملات توپخانه‌ای و موشکی ترکیه قرار گرفت.

کانال‌های اطلاع رسانی تروریست‌های سوری روز شنبه اعلام کردند که ترکیه پیش از آغاز این حمله، مسئولان و فرماندهان مناطق تل رفعت، عین ذقنه، منغ، مرعناز، منبج، عین عرب و عین عیسی را تعیین کرده است.

برخی از رسانه‌های نزدیک به تروریست‌ها در شمال سوریه هم از آماده شدن ترکیه برای حمله جدید به شمال سوریه خبر می‌دهند.

 رجب طیب اردوغان رئیس ‌جمهور ترکیه پیشتر در سخنانی گفته بود که «مقامات کشورش در حال انجام مقدمات لازم و آماده سازی برای انجام یک عملیات نظامی در شمال سوریه هستند».

وی چندی روز پیش هم اعلام کرده بود که «منطقه در امتداد ۳۰ کیلومتری مرزهای جنوبی ترکیه، برای ما منطقه امنیتی محسوب می‌شود و نمی‌خواهیم کسی در این منطقه ما را آزار دهد، لذا عملیات جدیدی را انجام خواهیم داد».

دولت و مردم سوریه خواستار خروج نیروهای ترکیه از خاک کشورشان هستند.

https://irna.ir/xjJTRr

نظر شما