شناسهٔ خبر: 54948171 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته بهداشت و درمان ایمنا؛

از ۱۱۸ نمونه مشکوک به آبله میمون موردی از ابتلاء یافت نشد/احتمال آغاز موج جدید کرونا

نبود مورد ابتلاء به آبله میمون، کمبود متخصص بیهوشی معضلی جدی، افزایش بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا در کشور، افزایش ۲.۵ تا چهار برابری قیمت تجهیزات پزشکی با حذف ارز دولتی و درگیری ۳۵ میلیون خانوار ایرانی با دیابت را در بسته سلامت ایمنا می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحیم سروری رئیس انستیتو پاستور ایران، اظهار کرد: از ابتدای خردادماه تاکنون غربالگری ۸۱ نمونه مشکوک به آبله میمونی در انستیتو پاستور و ۳۷ نمونه نیز در مراکز دیگر انجام شده که در هیچکدام از این نمونه‌ها، موردی از این بیماری شناسایی نشده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران در همایش علمی آبله میمونی، اظهار کرد: پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر جزو تکالیف ماست و ۱۲ مرکز آزمایشگاهی در کشور برای تشخیص آبله میمونی، تجهیز شده است.

وی ادامه داد: انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری " ارتوپاکس ویروس" را طراحی کرد و تیم پاسخ سریع انستیتو پاستور برای آمادگی جهت پاسخ به اپیدمی‌های احتمالی این بیماری، شکل گرفته است.

سروری با اشاره به فعالیت‌های مهم و شاخص انستیتو پاستور ایران از گذشته تاکنون، افزود: انستیتو پاستور ایران، پنج همه‌گیری بیماری مانند وبا و حصبه را مدیریت کرده است.

وی ادامه داد: ایران، یکی از متولیان ریشه‌کنی آبله در منطقه خاورمیانه شرقی است. در آن زمان واکسن‌های آبله تولیدی انستیتو پاستور ایران در عراق، افغانستان و مصر استفاده شد. حدود ۲۵۰ میلیون کودک از ۲۲ کشور واکسن‌های آبله تولید شده از سوی انستیتو پاستور ایران را استفاده کردند.

سروری با اشاره به تولید واکسن پاستوکووک گفت: دانشمندان ما توانستند با همکاری دانشمندان کوبایی، واکسن مؤثری علیه کووید ۱۹ تولید کنند.

به گفته رئیس انستیتو پاستور ایران در مواقع اضطراری که امکان تأمین واکسن در ایران از طریق کووکس نبود، باید انتقال تکنولوژی ساخت واکسن کرونا به کشور انجام می‌شد که این کار به خوبی انجام شد.

وی افزود: انستیتو پاستور ایران، آزمایشگاه همکار مرجع در هپاتیت، ایدز، سل و آنفلوآنزا است و شبکه آزمایشگاهی کووید ۱۹ نیز از سوی انستیتو پاستور راه‌اندازی شد که بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه در طول دوره همه‌گیری کرونا به این شبکه متصل شدند.

کمبود متخصص بیهوشی معضلی جدی در حوزه سلامت است

علیرضا جلالی فوق تخصص بیهوشی و رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با بیان اینکه کمبود متخصص بیهوشی معضلی جدی در حوزه سلامت و ارائه خدمات به مردم است، اظهار کرد: پیشنهاد و کارشناسی‌های غیرتخصصی برخی از مسئولین برای حل این موضوع نگرانی‌های شدیدی را در جامعه بیهوشی به وجود آورده است.

وی در رابطه با کمبود متخصصین بیهوشی در برخی از شهرها و استان‌های کشور و عدم اشتیاق و تمایل دستیاران پزشکی به رشته بیهوشی اظهار کرد: کمبود متخصص بیهوشی اتفاق تازه‌ای نیست و این موضوع به حدود ۴ سال پیش برمی‌گردد، که تذکرات و پیگیری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته از مجموعه وزارت بهداشت و عدم رسیدگی به این مهم، امروز شاهد تبدیل شدن آن به یک معضل ملی هستیم.

رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با اشاره به ورود برخی از نمایندگان مجلس، کمیسیون بهداشت و درمان و حتی کمیسیون امنیت ملی در روزهای گذشته به موضوع کمبود متخصص بیهوشی در برخی از نقاط ایران افزود: پیشنهاد و کارشناسی‌های غیرتخصصی برای حل این موضوع نگرانی‌های شدیدی را در جامعه بیهوشی به وجود آورده است؛ به عنوان مثال پیشنهاد شده است تا با ارائه مجوز به کارشناسان ارشد رشته بیهوشی از آنها در بخش بیهوش کردن بیماران استفاده شود تا کمبود متخصص بیهوشی جبران گردد.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در همه کشورهای دنیا و حتی در کشور خودمان استانداردها روز به روز در حال بهتر شدن است چنین تصمیماتی واقعاً موجب نگرانی بوده و پیشرفت‌های ۳۰ سال اخیر در رشته بیهوشی را کاملاً زیر سوال خواهد برد.

جلالی با بیان اینکه رشته بیهوشی یک رشته مهم و محوری است، تصریح کرد: هیچ بیمارستانی را نمی‌توان بدون متخصص بیهوشی تصور کرد و هیچ رشته دیگری نمی‌تواند جایگزین متخصص بیهوشی شود و این کمبود ایجاد شده به نوعی مانع پیشرفت و توسعه در وزارت بهداشت خواهد بود و معضلی جدی در حوزه سلامت ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: جدا از مراکز دولتی در حال حاضر در شهر تهران بیمارستان‌های خصوصی و تازه تأسیس که مشکلی در پرداخت‌های خود ندارند باز هم با کمبود متخصص بیهوشی همراه هستند و این باعث کاهشی شدن در استانداردهای ارائه خدمات خواهد بود و طبق استاندارد که هر متخصص بیهوشی دو بیمار و دو اتاق عمل را می‌تواند همزمان ارائه خدمت کند، این کمبود باعث ارائه خدمت از ۲ به ۴ و یا حتی ۶ اتاق عمل می‌شود که حاصل آن کاهشی شدن کیفیت خدمات برای بیماران است.

رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران به دلایل عدم استقبال از رشته بیهوشی اشاره کرد و افزود: درآمد کمتر این رشته در مقایسه با بسیاری از رشته‌های تخصصی دیگر، بالا بودن استرس در رشته بیهوشی، حضور شبانه‌روزی در بیمارستان‌ها، بی‌خوابی و وجود فشارهای روحی و روانی بسیار، عدم وجود جایگاه اجتماعی حتی در میان تیم‌های پزشکی، سختی رشته به لحاظ علمی و عملی و دستیاری از دلایل اصلی و کاهشی شدن رشته بیهوشی است که با اصلاح برخی از این موارد می‌توان به حل کمبود متخصص بیهوشی کمک شایانی کرد.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت در اعمال جراحی مدیون پیشرفت در بیهوشی است، خاطرنشان کرد: با تصمیمات ساده و راه‌حل‌های مقطعی حل این مشکل امکان‌پذیر نخواهد بود و باید یک برنامه ۱۰ ساله داشت تا بتوانیم مشکلات ریشه‌ای را حل کرده تا اشتیاق و علاقه به این رشته افزایش پیدا کند و می‌بایست به سرعت در این مورد اقدامات صورت پذیرد.

افزایش چشمگیر مبتلایان سرپایی کرونا / احتمال آغاز موج جدید در کشور

پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون دوباره بر روی شاخه بالارونده بیماری هستیم و به نظر می‌رسد که این وضعیت، آغاز یک پیک باشد، اظهار کرد: از آنجا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، ممکن است تعداد افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر بیماری شود، مطمئناً عوارض و مرگ‌ومیر و بستری در آی‌سی‌یو بیشتر می‌شود.

وی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: حدود یک هفته است که مجدداً موارد سرپایی افزایش یافته که افزایش چشمگیری هم هست و به نظر می‌رسد که آغاز یک موج جدید دارد در کشور اتفاق می‌افتد. حال باید صبر کنیم که یک هفته تا ۱۰ روز دیگر بگذرد تا درباره ارتفاع این موج و شدت آن بتوانیم اظهارنظر کنیم.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت دارد، افزود: در شرایط فعلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در فضاهای بسته مهم است. همچنین افرادی که واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکردند، هرچه زودتر واکسن‌شان را تزریق کنند تا مرگ‌ومیر و بستری افزایش نیابد. در حال حاضر با توجه به اینکه روند بیماری چند ماهی خوب بود، متأسفانه رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است و برخی مردم نتیجه‌گیری کردند که کرونا تمام شده است، اما اکنون با توجه به شواهدی که در یک هفته اخیر شاهد بودیم، بیماری متأسفانه رو به افزایش است.

وی درباره حال عمومی بیماران سرپایی کرونا، تصریح کرد: در حال حاضر افراد با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند. البته درست است که موارد بستری هم افزایش یافته است، اما افزایش بستری به اندازه موارد سرپایی بیماری نبوده است. با این حال اگر بیماری بچرخد، به تدریج افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، به کرونا مبتلا می‌شوند و آنها بستری خواهند شد و ممکن است دچار مرگ ومیر هم شوند. اکنون علائم بیماران سرپایی کرونا به صورت سرماخوردگی است، اما اگر بیماری در جامعه بچرخد و افراد بیشتری مبتلا شوند، برخی از مبتلایان هم نیاز به بستری در بخش و حتی آی‌سی‌یو پیدا می‌کنند.

طبرسی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این افزایش ناشی از زیرسویه‌های امیکرون یعنی BA۴ و BA۵ باشد، گفت: در کشورهای اروپایی و سایر کشورها هم این دو سویه منجر به شعله‌ور شدن بیماری شدند که ما هم به تبع ممکن است گرفتار شویم. به نظر می‌رسد که این افزایش بیماران سرپایی دو تا سه هفته دیگر تاثیرش را بر روی مرگ و بستری نشان دهد. در حال حاضر توصیه جدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن از سوی کسانی است که واکسن تزریق نکرده‌اند. زیرا واکسن واقعاً جلوی عوارض و شدت بیماری را می‌گیرد. اینکه بیماری در حد یک سرماخوردگی باشد، قابل تحمل است، اما اگر قرار باشد بستری و مرگ هم افزایش یابد، قابل تحمل نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید توصیه‌ها سفت و سخت‌تر شود، درباره تزریق دز یادآور واکسن کرونا برای همه مردم در سال جاری، اظهار کرد: یکی از علل افزایش بیماری در جامعه این است که به تدریج ایمنی جامعه در حال کاهش است و افراد مستعد ابتلاء افزایش یافتند. بنابراین اگر واکسن تزریق کنیم، احتمالاً از بسیاری از موارد پیشگیری می‌کند. این موضوع بویژه در افراد مسن و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، صدق می‌کند. زیرا بیشترین موارد مرگ‌ومیر و بستری در آی‌سی‌یو در این گروه‌هاست.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ادامه داد: بنابراین در این گروه‌ها حتماً تزریق واکسن یادآور کمک می‌کند که جلوی پیشرفت بیماری در این افراد را بگیرد. اگر قرار باشد شدت بیماری بیشتر شود، شاید نیاز باشد که همه افراد جامعه یک دز واکسن یادآور تزریق کنند. در مجموع تصمیم‌گیری در این زمینه بر اساس شرایط خواهد بود.

وی افزود: البته باید توجه کرد که اگر موجی شکل گیرد، به شدت دلتا نخواهد شد، اما از آنجایی که اکنون رعایت اصول بهداشتی نسبت به زمان موج دلتا بسیار کاهش یافته است، ممکن است تعداد افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر بیماری شود، مطمئناً عوارض و مرگ‌ومیر و بستری در آی‌سی‌یو بیشتر می‌شود.

طبرسی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی، ۱۰۰ درصد میزان بستری و مرگ‌ها بالا خواهد رفت و متأسفانه در این زمینه افزایشی خواهیم داشت. زیرا طبق تجربیات قبلی که داریم، وقتی کرونا شروع به بالا رفتن می‌کند، می‌رود بالا تا به پیک برسد. هرچند از آنجایی که اکنون تازه روی شاخه بالارونده بیماری قرار داریم، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد. با این حال طی دو روز گذشته، مراجعه سرپایی به بیمارستان مسیح دانشوری سه برابر شده است و از ۱۲ نفر به ۵۰ نفر در روز گذشته رسیدیم که نشان می‌دهد بیماری رو به افزایش است. اکنون بر روی شاخه بالارونده بیماری هستیم و به نظر می‌رسد که آغاز یک پیک باشد.

افزایش ۲.۵ تا ۴ برابری قیمت تجهیزات پزشکی با حذف ارز دولتی

احمد مسلمی، رئیس کمیته تجهیزات پزشکی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۳۰۰ شرکت تولیدی تجهیزات پزشکی داریم، گفت: این عدد نسبت به دو سال پیش دو برابر شده است که نشان می‌دهد تجهیزات پزشکی به دلیل "های‌تک" بودن، ارزش افزوده زیادی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار نفر کارشناس و متخصص تجهیزات پزشکی داریم که در بخش‌های خصوصی، بیمارستان‌ها و شرکت‌ها فعال هستند و بنابراین ظرفیت خوبی برای توسعه تولید تجهیزات پزشکی داریم، افزود: برآورد می‌شود که کشورمان می‌تواند طی چهار تا پنج سال دو میلیارد دلار تجهیزات پزشکی را تولید کند، الان این میزان تولید تجهیزات در حال حاضر ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است.

مسلمی درباره اینکه با حذف ارز دولتی تجهیزات پزشکی قیمت تجهیزات چند برابر می‌شود، تصریح کرد: در حوزه تجهیزات کالاهای متنوعی وجود دارد و بنابراین این آمار در کالاهای مختلف متفاوت است اما به طور میانگین می‌توان گفت که با حذف ارز دولتی قیمت تجهیزات پزشکی، ۲.۵ تا چهار برابر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به برگزاری همایش تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان بیان کرد: این همایش چهار محور دارد که محور اول، تسهیل صدور مجوزها برای شرکت‌های دانش‌بنیان است، مهمترین مسئله‌ای که مورد درخواست تولیدکننده‌ها و نخبه‌هاست، تسهیل صدور مجوزها برای شرکت‌های تولید تجهیزات است. محور بعدی آموزش و تجاری‌سازی و مسئله دیگر نبودن آزمایشگاه‌های کنترل کیفی برای تجهیزات های‌تک است که یکی از خروجی‌های همایش، معرفی آزمایشگاه‌های کنترل کیفی در حوزه های‌تک، به شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی دانش بنیان است و محور چهارم، حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس کمیته تجهیزات پزشکی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت افزود: یکی از مشکلات اصلی این است که در حوزه دانش‌بنیان عموماً شرکت‌های بزرگ کشور وارد شده‌اند و نخبگان دانشگاهی ما نتوانسته‌اند با ارائه طرح‌ها و محصولات خود، از مزیت‌های مربوط به تولید محصولات دانش‌بنیان استفاده کنند که بخشی از آن به قوانین و آئین‌نامه‌های اجرایی بازمی‌گردد، البته برای حمایت از طرح‌هایی که این نخبگان ارائه می‌کنند در معاونت تحقیقات کمک‌های بلاعوض صورت می‌گیرد اما باید در زمینه تجاری‌سازی این محصولات کمک شود.

به گفته وی، برای اولین بار در ایران یک بانک اطلاعاتی کامل دارای سه بخش تشکیل می‌شود که شامل ظرفیت‌های کشور در بخش فنی، سازندگان قطعات تولید تجهیزات پزشکی و مواد اولیه موردنیاز و نخبگان و افرادی است که در حوزه دانش‌بنیان فعالند، این بانک اطلاعاتی در قرارگاه دانش‌بنیان تجهیزات پزشکی رونمایی می‌شود.

۳۵ میلیون خانوار ایرانی درگیر دیابت / لزوم تصویب پوشش بیمه‌ای

علیرضا استقامتی رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت گابریک با بیان اینکه ۳۵ میلیون خانوار ایرانی درگیر دیابت هستد و دولت هرچه زودتر پوشش بیمه‌ای بسته خدمات بیماران مبتلا به دیابت را تصویب و اجرا کند، اظهار کرد: قریب ۷ میلیون نفر و در مجموع با تعداد افراد خانوارها قریب ۳۵ میلیون نفر درگیر بیماری دیابت نوع دو هستند.

وی ادامه داد: در بهمن سال گذشته شورای عالی بیمه مصوب کرد تا برخی خدمات بیماران دیابتی از جهت ابزار تشخیصی و دارویی تحت پوشش قرار گیرد.
استقامتی اضافه کرد: بیش از چهار ماه از این مصوبه گذشته اما هنوز اجرایی نشده و این مصوبه نیازمند مصوب شدن دز هیئت دولت است. اخیراً یکسری داروهای جدید دیابت ساخته شده که علاوه بر درمان دیابت در کنترل مشکلات قلبی و عروقی و کلیوی دارند اما به دلیل عدم پوشش بیمه و قیمت بالا بیماران توان خرید این داروها را ندارند.

رئیس انجمن دیابت گابریک بر ضرورت تسریع در تصویب این داروها و پوشش بیمه‌ای تاکید کرد و گفت: این داروها پوشش بیمه ندارند و باید این کار سریع صورت گیرد. اکنون بر خلاف گذشته که با کمبود انسولین قلمی روبرو بودیم اکنون با تنوع و گوناگون بودن انواع انسولین هستیم.

استقامتی با بیان اینکه خواستار آرامش در بازار انسولین در کشور هستیم، افزود: باید سیاستگذاری‌ها برای انسولین سامان‌دهی شود و ست قند خون از مجرای خود وارد شود و به موضوع وارد کردن آنها نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به گران شدن و وجود مشکل در سر سوزن و نوار قند خون در کشور، گفت: زندگی پسر و دختر دیابتی نوع یک تحت تأثیر دارو انسولین قرار دارد. انسولین و داروهای خوراکی دیابت جزو لیست اصلی داروهای اساسی سازمان بهداشت جهانی است و دولت‌ها موظف به تأمین آنها هستند.

استقامتی با اشاره به نسخه نویسی الکترونیکی، اظهار کرد: تکرار نسخه‌نویسی انسولین باید اجرایی شود تا مشکل تکرار کردن نسخه انسولین انجام شود تا نارضایتی بیماران و تنش از بین برود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقتصادی این ضرورت را ایجاب می‌کند تا ارز ترجیحی برای دارو حذف نشود، گفت: اکنون گران کردن داروهای حیاتی بدون اینکه در بیمه‌ها جبران آن را ببینیم مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و نیازمند توافق ارکان مختلف دولت است. باید امکان ثبت بیماران برای بیماری‌های خاص زیاد شود و ما آمادگی کمک در اطلاع‌رسانی به این بیماران را داریم.

نظر شما