شناسهٔ خبر: 54948023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

ریزگردها میهمان ناخوانده تهرانی ها/سد کاشتیم و ریزگرد برداشتیم

تهران- تهران در هفته جاری در برخی ساعات به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی شد و این در حالی است که ریزگردها منشا اصلی آلودگی هوای استان تهران معرفی شده اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: افزایش غلظت ذرات معلق در هوای استان تهران سبب شد، تا ادارات، مدارس و دانشگاه‌های سراسر استان تهران به جز، دماوند و فیروزکوه روز دوشنبه تعطیل شود، آلودگی هوای تهران تا حدی بود، که طی ۴۸ ساعت گذشته، این شهر برای ساعاتی به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شد.

جالب است، بدانید، که تهران طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تنها ۲ روز از ابتدای سال جاری هوای پاک داشته است، که دلایل آلودگی هوا در این روزهای سپری شده اغلب ریزگردها و گرد و غبار بوده‌اند و طی دو روز اخیر شاخص آلاینده‌ها در برخی مواقع به بالای ۳۰۰ هم رسید و کیفیت هوا در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

منشأ آلودگی اخیر استان تهران داخلی است

رئیس جمهور کشورمان ۲۸ اردیبهشت سال جاری به سازمان حفاظت محیط زیست مأموریت داد با همکاری وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های ذیربط و از طریق رایزنی با کشورهای همسایه، مشکل آلایندگی هوا را حل کنند، تلاش‌هایی نیز پس از دستور مذکور رئیس جمهور برای شناسایی منشأ خارجی ریزگردها شروع شد، مدیرکل هواشناسی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به نظر می‌رسد، غلظت آلاینده‌ها در روز سه شنبه ۱۴ تیرماه نسبت به روز قبل به طور قابل توجهی کاهش یافته است، آلاینده‌های اخیر استان تهران ناشی از وزش باد شدید در بخش‌هایی از بیابان‌های استان‌های قزوین و البرز است و بر اثر وزش باد غربی به سمت تهران منتقل شده است.

وی علت بروز این پدیده را گرمایش زمین و به تبع آن خشکسالی و بیابان زایی دانست و گفت: این مسائل ناشی از پدیده تغییر اقلیم است.

توصیه‌های زمان آلودگی هوا

ریزگردها میهمان ناخوانده تهرانی ها/سد کاشتیم و ریزگرد برداشتیم

یک پزشک در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص میزان آلودگی هوا در استان تهران و نکاتی که می‌بایست در این شرایط رعایت کرد، اظهار داشت: می‌بایست، شهروندان به ویژه بیماران تنفسی و قلبی تا حد امکان در شرایط آلودگی هوا از حضور در فضای باز اجتناب کنند و از منزل خارج نشوند و در صورت اضطرار برای خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.

الهام ساعدی نیا مصرف شیر، سبزیجات تازه، میوه و ماست کم چرب را در شرایط آلودگی هوا بسیار مفید دانست و گفت: لازم است، افراد با مشاهده علائمی مانند تنگی نفس به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

سد کاشتیم و ریزگرد برداشتیم

رعایت توصیه‌های بهداشتی و تنفسی در حالی مطرح می‌شود، که به نظر می‌رسد، ریزگردها آمده‌اند، که بمانند و پایتخت نشینان باید به این میهمانان ناخوانده عادت کنند، اما راهکار رهایی از این مشکل تنها تعطیلی است و یا راه حل دیگری نیز دارد؟سوالی که یک کارشناس حوزه آب و کشاورزی در پاسخ به آن به خبرنگار مهر گفت: باید رک بگوییم، که سد کاشتیم و ریزگرد برداشتیم، سیاست‌های نادرست در زمینه مدیریت منابع آبی سبب بروز ریزگردها شده است.

منصور قطبی سرابی گفت: ساخت سدهای مخزنی بزرگ و زهکشی زیرزمینی کلاسیک در پایین‌دست این سدها، باعث تخریب پوشش گیاهی در سطح گسترده شده است و مدیریت یکپارچه منابع آبی بهترین راهکار برای جلوگیری از کویری و بیابانی‌شدن بیش از پیش اطراف تهران است، در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، که جنوب تهران، به ویژه در جنوب غرب از فرودگاه امام (ره) گرفته تا شهریار و ملارد و… بیابان‌های متعددی به وجود آمده و پایتخت را تهدید می‌کند.

وی گفت: وجود بیابان‌های ناشی از مدیریت نا صحیح منابع آبی و خشکسالی‌های دو دهه اخیر تا زمانی که مدیریت درست منابع آبی نداشته باشیم و برای پوشش گیاهی استان‌های البرز، قزوین و مناطق اطراف تهران برنامه ریزی نکنیم، خبری از رهایی از ریزگردها نیست و متأسفانه باید بگوییم، که ریزگردها ماندگار هستند.

لزوم فعالیت بیشتر در زمینه مدیریت منابع آب

ریزگردها میهمان ناخوانده تهرانی ها/سد کاشتیم و ریزگرد برداشتیم

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مجموعه اقداماتی در حوزه‌های آب، خاک و دیپلماتیک باید در جهت کنترل ریزگردها انجام شود، افزود: با توجه به اهمیت رئیس جمهور به مساله محیط زیست، به نظر می‌رسد، وزارت نیرو باید بیش از پیش در زمینه مدیریت منابع آب و آسیب دیدن منابع آبی کشور فعال شود.

سمیه رفیعی از پیگیری جدی تر مساله ریزگردها توسط مجلس شورای اسلامی و نماینده‌های ملت خبر داد و خواستار اتخاذ سیاستی اساسی در مقابله با این مساله شد.

در چند ماه اخیر چند مورد شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها در استان تهران و حتی تعطیلی ادارات این استان بوده‌ایم و در بسیاری از این موارد، تهران آلوده‌ترین شهر جهان شده است، که این امر بیش از پیش اهمیت مهار علمی و زیربنایی ریزگردها و مقابله با منشأ داخلی و خارجی آن را نشان می‌دهد.

نظر شما