شناسهٔ خبر: 54947766 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وعده‌های غیر واقعی مسؤولان برای مبارزه با برگخوارهای بلوط در باشت

امام جمعه شهرستان باشت گفت: تاکنون هیچ اعتباری برای مبارزه به پروانه برگ‌خوار به استان تخصیص داده نشده است.مسئولان می‌گویند سمپاشی را شروع کرده اند؛ اما این ادعا واقعی نیست، شرایط کنونی شیوع این آفت در جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهرستان گرمسیری باشت فاجعه بار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از باشت، امام جمعه باشت بر جلوگیری از خشکیدگی درختان بلوط شهرستان باشت به عنوان مرکز هجوم آفت پروانه برگ‌خوار در پهنه زاگرس تأکید و اظهار کرد: این کار باید به اولویت کاری و دغدغه اصلی مدیران و مسئولان استانی و کشوری تبدیل شود تا حساسیت لازم را برای مهار این آفت در بدنه مدیریتی کشور داشته باشند.

حجت‌الاسلام امید گنجه امام جمعه شهرستان باشت برای چندمین بار از بی توجهی مسئولان به برگ‌خوار بلوط و جوانه خوار در این منطقه انتقاد کرد و گفت: هم اینک بیش از ۵۲ هزار هکتار از اراضی استان  به برگخوار بلوط و جوانه خوار آلوده شده  که از این میزان حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ هکتار آفت برگخوار بلوط و ۳۱ هزار و ۶۰۰ هکتار آن آلوده به آفت جوانه خوار بلوط است.

وی با بیان اینکه طبق آمار اعلامی از سوی مسئولان این رقم به حدود ۶۰ هزار هکتار رسیده است اظهار کرد: علت‌های متعددی این آفات دارند و در سطح استان آفت برگ‌خوار در مناطق زیادی شیوع پیدا کرده است. گرچه هم اکنون مرکز آفت برگ‌خوار جنگل‌های بلوط شهرستان باشت است؛ ولی شهرهای دیگری در منطقه در شهرستان کهگیلویه و لنده نیز در بحث افت برگخوار نیز مبتلا هستند؛ اما در بحث برگخوار بلوط که بیشتر اوج این آفت در شهرستان باشت بوده و برگ های درختان در آن منطقه خشک شده اند بیش از ۱۵ هزار هکتار در آن منطقه دچار افت شده است.

حجت‌الاسلام گنجه با بیان اینکه برای مبارزه با آفت برگ‌خوار بلوط پیگیری های متعددی انجام شده است، تصریح کرد: در خطبه‌های نماز جمعه از بی توجهی مسئولان و عدم تخصیص بودجه به این موضوع انتقاد کردم؛ پس از بیان این سخنرانی شماری از مسئولان استان کشوری و استانی اظهار کردند که در این خصوص پیگیری های لازم را انجام می دهند؛ اما در عمل شاهد پیگیری چندانی نبودیم و همچنان این موضوع در بلاتکلیفی قرار دارد.

  وی با بیان اینکه در بحث مبارزه با آفات اعتبارات زیادی را می‌طلبد و عزم ملی را نیاز داد، یادآور شد: این آفت تنها مختص استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و دربرگیری در تمام حوزه زاگرس را دارد و مشکلی بوده که در استان‌های حوزه زاگرس این آفت شیوع پیدا کرده است.

وی گفت: موضوعی که وجود دارد این است که مبارزه با این آفت باید در زمان خاصی انجام گیرد؛ بنابراین تلاش منابع طبیعی باید ادامه یابد و با حساسیت‌هایی بیشتری در سطح ملی این موضوع را دنبال کنند که علاوه بر بحث پیشگیری از شیوع و انتشار بیشتر آن جلوگیری کنند تا در زمان مناسب مبارزات بهتری در اسفندماه انجام شود.

امام جمعه باشت با بیان اینکه بروز خشکیدگی ناشی از آفت برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط شهرستان باشت این روزها واکنش‌هایی را در محافل رسمی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است، تأکید کرد: امروز آستانه تحمل مردم تمام شده است و تحمل این همه بی برنامگی مسئولان را ندارند که یک روز وعده می دهند، اعتبار لازم اختصاص یافته، اما روز دیگر از نبود اعتبارات سخن می‌گویند، زندگی  مردم این مرز و بوم در خطر است نباید این گونه بی اعتنایی صورت بگیرد و کشاورزان را بیش از این در رنج قرار دهند.

وی با بیان اینکه در مدت اندکی موضوع محلول پاشی برای از بین بردن آفت برگ‌خوار بلوط انجام گرفته است، تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان محلول پاشی اثر چندانی در از بین بردن این آفت ندارد و باید به صورت اصولی، علمی و منطقی از طریق مجاری مختلف و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان  این موضوع را دنبال کنند و نگذارند آفت همه درختان را از بین ببرد.

حجت‌الاسلام گنجه با بیان اینکه استاندار  مدتی پیش  از تخصیص 20 میلیارد تومان برای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط خبر داد بود، اما این اعتبار هنوز هم تأمین نشده است، ادامه داد: تاکنون هیچ اعتباری برای مبارزه به این آفت به استان تخصیص داده نشده است.مسئولان می‌گویند سمپاشی را شروع کرده اند؛ اما این ادعا واقعی نیست، شرایط کنونی شیوع این آفت در جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهرستان گرمسیری باشت فاجعه بار است.

انتهای پیام/82009

نظر شما