شناسهٔ خبر: 54947577 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آرت‌بوک صادق تبریزی رونمایی شد

نمایشگاه مروری بر آثار صادق تبریزی جمعه ۱۷ تیرماه در گالری سهراب افتتاح می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس صادق تبریزی (زاده ۳ اسفند ۱۳۱۷، درگذشته ۱۳۹۶) نقاش، طراح، خوشنویس و از پیشگامان مکتب سقاخانه و نقاشی‌خط است. تبریزی در کنار خلق اثر، ده‌ها مقاله هنری نیز به چاپ رساند. او در سال ۱۳۵۲ نگارخانه ۶۶ را در خیابان سمیه کنونی دایر کرد و نخستین پوستر جمهوری اسلامی موسوم به شب‌های الله‌اکبر را در سال ۱۳۵۷ طراحی نمود. در طول پنجاه سال فعالیت هنری، وی بالغ بر سی نمایشگاه انفرادی و گروهی داشته و آثارش علاوه بر نمایش در گالری‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ جهان همچون آرت فر ایتالیا، هیل لندن، منهتن سوهو آمریکا، آرتیتود پاریس، آرت اکسپو چین و نمایشگاه بین‌المللی سوئیس، در موزه‌های مهمی همچون مجموعه گری دانشگاه نیویورک، موزه هان چین و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند.

تبریزی از منتقدان جدی جریان‌های حاکم بر حراجی‌های داخل ایران بود. وی آخرین نمایشگاه خارجی‌اش را همزمان با «هفته هنری جهان اسلام» در سال ۱۳۹۱ در لندن برپا کرد و روزنامه ایرلندی «آیریش تایمز» او را «خنیاگر رنگ‌ها» دانست که با نقاشی‌هایش، موجب نزدیکی فرهنگ‌ها به هم می‌شود. صادق تبریزی در سال ۱۳۹۶ در لندن، شهری که چندین ماه به‌منظور مداوا در آنجا ساکن بود، چشم از جهان فروبست و در همان شهر به خاک سپرده شد.

به گزارش فارس نشست خبری نمایشگاه آثار صادق تبریزی و رونمایی کتاب آثار این هنرمند سه‌شنبه ۱۴ تیرماه با حضور مهرداد فلاح نماینده خانواده تبریزی، مازیار مصور رحمانی ناشر کتب هنری و شاهین ترکمن مدیر گالری سهراب در محل این گالری برگزار شد. لازم به ذکر است نمایشگاه مروری بر آثار صادق تبریزی جمعه ۱۷ تیرماه در گالری سهراب افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما