شناسهٔ خبر: 54947417 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

علت خنده نوزاد در خواب چیست؟ حقایق جالب

خندیدن نوزاد در خواب که هیپنوجلی (hypnogely) نیز نامیده می شود، یک اتفاق نسبتاً رایج است که اغلب در نوزادان دیده می شود و والدین را وادار می کند تا اولین خنده فرزند خود را در دفتر خاطرات او یادداشت کنند! به طور کلی اگرچه خندیدن در خواب بی ضرر است. اما در موارد نادر، می تواند نشانه ای از یک مشکل عصبی باشد. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا همه چیز را در مورد خندیدن نوزاد در خواب بدانید.

صاحب‌خبر -
  • علت خنده نوزاد در خواب چیست ؟
  • چه چیزی باعث می شود که یک فرد در خواب بخندد؟
  • اختلالات رفتاری خواب REM
  • پاراسومنیا
  • آیا موارد شدید خندیدن نوزاد در خواب با صدای بلند طبیعی است؟
  • نتیجه گیری نهایی
  • پرسش و پاسخ های خندیدن نوزاد در خواب

علت خنده نوزاد در خواب چیست ؟

آشنایی با چرخه های REM

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ درک خواب هنگام نگاه کردن به خنده در خواب مهم است. دو نوع خواب اصلی وجود دارد: حرکت سریع چشم (REM) و خواب غیر REM. در طول یک شب، شما چندین چرخه خواب REM و غیر REM را پشت سر می گذارید. خواب غیر REM در سه مرحله رخ می دهد:

• مرحله ۱. این مرحله ای است که از بیداری به خواب می روید. این مرحله بسیار کوتاه است و در طی آن تنفس شما کند می شود، ماهیچه های شما شروع به شل شدن می کنند و امواج مغزی شما کاهش می یابد.

مرحله ۲. این مرحله همان خواب سبک قبل از خواب عمیق تر است. در این مرحله، فعالیت قلب و تنفس شما کندتر می شود و ماهیچه های شما حتی بیشتر از قبل شل می شوند. حرکات چشم شما در زیر پلک ها متوقف شده و فعالیت مغز نیز با دوره های پراکنده فعالیت الکتریکی کند می شود.

• مرحله ۳. شما به آخرین مرحله خواب نیاز دارید تا احساس شادابی کنید. این مرحله بیشتر در نیمه اول شب اتفاق می افتد. در این مدت ضربان قلب، تنفس و امواج مغزی شما در کندترین نقطه خود قرار دارند.

به گزارش healthline ؛ اما خواب REM زمانی است که بیشتر رویاهای شما در طی آن رخ می دهد. این مرحله، ابتدا حدود یک ساعت و نیم پس از به خواب رفتن شروع می شود. همانطور که از نام آن پیداست، در این مرحله چشمان شما خیلی سریع زیر پلک هایتان به جلو و عقب حرکت می کنند. به علاوه در این زمان امواج مغزی شما نیز متفاوت بوده و به زمانی که بیدار هستید، نزدیک است.

در حالی که الگوی تنفس شما نامنظم است و ضربان قلب و فشار خون شما مشابه زمانی است که بیدار هستید، دست ها و پاهای شما موقتا فلج می شوند. این به این دلیل است که شما فعالیتی را که ممکن است در رویاهای خود انجام می دهید، در عالم واقعیت انجام ندهید.

خندیدن در خواب معمولاً در طول خواب REM اتفاق می افتد، اگرچه مواردی نیز وجود دارد که در خواب غیر REM نیز خندیدن رخ می دهد. گاهی اوقات به این پاراسومنیا گفته می شود، نوعی اختلال خواب که باعث حرکات، ادراکات یا احساسات غیرعادی می شود که در طول خواب اتفاق می افتند.

چه چیزی باعث می شود که یک فرد در خواب بخندد؟

خندیدن در خواب معمولاً جای نگرانی ندارد. یک بررسی کوچک در سال ۲۰۱۳ نشان داد که خندیدن در خواب، اغلب یک پدیده فیزیولوژیکی بی ضرر است که همزمان با خواب REM و رویا رخ می دهد. اگرچه خندیدن در خواب ممکن است در طول مرحله غیر REM خواب نیز اتفاق بیفتد، اما این مساله بسیار نادر است.

اختلالات رفتاری خواب REM

به ندرت، خنده در طول خواب می تواند نشانه چیز جدی تری باشد، مانند اختلال رفتاری خواب REM. در این اختلال، فلج اندام‌ های شما در طی خواب REM اتفاق نمی‌ افتد و بنابراین شما رویاهای خود را به صورت فیزیکی اجرا می‌ کنید. این اختلال همچنین می تواند شامل صحبت کردن، خندیدن و فریاد زدن در خواب باشد و اگر در حین این اتفاق از خواب بیدار شوید، خواب خود را به یاد می آورید. اختلال رفتاری خواب REM ممکن است با سایر اختلالات، از جمله زوال عقل مرتبط با اجسام لویی و بیماری پارکینسون مرتبط باشد.

پاراسومنیا

خنده در خواب همچنین می تواند با پاراسومنیاهای برانگیختگی (برانگیختگی گیج کننده) خواب غیر REM مرتبط باشد که تا حدودی شبیه نیمه خواب و نیمه بیدار بودن است. چنین پاراسومنیاهایی شامل راه رفتن در خواب و وحشت در خواب است. این تجارب کوتاه ‌تر هستند و اکثر آن ها کمتر از یک ساعت طول می‌ کشند. این موارد در کودکان شایع تر است، اما ممکن است در بزرگسالان نیز رخ دهد. احتمال وقوع پاراسومنیا در چنین شرایطی می تواند افزایش پیدا کند:

• ژنتیک،

• استفاده از آرام بخش،

• محرومیت از خواب،

• تغییر برنامه و الگوی خواب،

• استرس،

کاملاً مشخص نیست که چه چیزی باعث خندیدن نوزاد در خواب می شود. ما به طور قطع نمی دانیم که آیا نوزادان خواب می بینند یا خیر، اگرچه آن ها مرحله معادل خواب REM به نام خواب فعال را تجربه می کنند.

از آنجایی که واقعاً نمی توان فهمید که آیا نوزادان خواب می بینند یا خیر، اعتقاد بر این است که وقتی نوزادان در خواب می خندند، اغلب یک رفلکس و پاسخ به خوابی است که می بینند. به عنوان مثال، بسیاری از محققان خاطرنشان می کنند که نوزادان ممکن است در طول خواب فعال در خواب تکان بخورند یا لبخند بزنند.

وقتی نوزادان این نوع خواب را تجربه می کنند، بدن آن ها می تواند حرکات غیرارادی انجام دهد. این حرکات غیرارادی ممکن است به لبخند و خنده نوزادان در این دوران منجر شود.

آیا موارد شدید خندیدن نوزاد در خواب با صدای بلند طبیعی است؟

در موارد بسیار نادر، برخی انواع تشنج ها وجود دارند که می توانند در نوزادان رخ دهند و باعث قهقهه های کنترل نشده، به نام تشنج یا صرع ژلاستیک (gelastic seizures) شوند. این ها تشنج های کوتاهی هستند که در حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه طول کشیده و می توانند از دوران نوزادی تا حوالی ۱۰ ماهگی شروع شوند. این نوع از تشنج ها می توانند زمانی رخ دهند که فرزند شما در حال به خواب رفتن است، یا اینکه ممکن است زمانی که بچه ها خواب هستند، رخ داده و این احتمال وجود دارد که آن ها را از خواب بیدار کند.

اگر متوجه شدید که این اتفاق به طور منظم، چندین بار در روز و همراه با یک نگاه خالی از حس رخ می دهد، یا اگر همراه با خرخر کردن یا حرکات بدنی غیرمعمول یا خمیدن اتفاق می افتد، لازم است با پزشک اطفال فرزند خود در این مورد صحبت کنید.

تشخیص این عارضه می ‌تواند مشکل باشد و اگر پزشک به این نتیجه برسد که باید اطلاعات دقیق تری در مورد فرزند شما به دست بیاورد، آزمایش ‌های تشخیصی را انجام خواهد داد تا مطمئن شود که دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

نتیجه گیری نهایی

در حالی که مواردی وجود دارد که خندیدن نوزاد در خواب می تواند نشان دهنده مشکلی جدی باشد، اما به طور کلی، در بیشتر موارد این یک اتفاق بی ضرر است و چیزی برای نگرانی وجود ندارد. برای نوزادان و کودکان خردسال، خندیدن در خواب اتفاقی معمولی است و به طور کلی دلیلی برای نگرانی نیست. این مساله به ویژه اگر با هیچ رفتار غیرعادی همراه نباشد، اصلا نگران کننده نخواهد بود.

اگر اختلالات خواب یا مشکلات خواب را تجربه می کنید، ارزش آن را دارد که با پزشک خود در مورد نگرانی های که دارید، صحبت کنید. پزشک ممکن است شما را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص خواب ارجاع دهد.

پرسش و پاسخ های خندیدن نوزاد در خواب

آیا موارد شدید خندیدن نوزاد در خواب با صدای بلند طبیعی است؟

در موارد بسیار نادر، برخی انواع تشنج ها وجود دارند که می توانند در نوزادان رخ دهند و باعث قهقهه های کنترل نشده، به نام تشنج یا صرع ژلاستیک (gelastic seizures) شوند. این ها تشنج های کوتاهی هستند که در حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه طول کشیده و می توانند از دوران نوزادی تا حوالی ۱۰ ماهگی شروع شوند.

علت خندیدن در خواب در بزرگسالان چیست؟

خنده در خواب همچنین می تواند با پاراسومنیاهای برانگیختگی (برانگیختگی گیج کننده) خواب غیر REM مرتبط باشد که تا حدودی شبیه نیمه خواب و نیمه بیدار بودن است. چنین پاراسومنیاهایی شامل راه رفتن در خواب و وحشت در خواب است. ا

آیا خندیدن در خواب در بزرگسالان طبیعی است؟

به ندرت، خنده در طول خواب می تواند نشانه چیز جدی تری باشد، مانند اختلال رفتاری خواب REM. در این اختلال، فلج اندام‌ های شما در طی خواب REM اتفاق نمی‌ افتد و بنابراین شما رویاهای خود را به صورت فیزیکی اجرا می‌ کنید. این اختلال همچنین می تواند شامل صحبت کردن، خندیدن و فریاد زدن در خواب باشد و اگر در حین این اتفاق از خواب بیدار شوید، خواب خود را به یاد می آورید

علت خندیدن نوزاد در خواب چیست؟

کاملاً مشخص نیست که چه چیزی باعث خندیدن نوزاد در خواب می شود. ما به طور قطع نمی دانیم که آیا نوزادان خواب می بینند یا خیر، اگرچه آن ها مرحله معادل خواب REM به نام خواب فعال را تجربه می کنند.

منبع: نی نی پلاس

برچسب‌ها:

نظر شما