شناسهٔ خبر: 54947404 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر مطرح کرد

تلاش برای راه‌اندازی دهکده فناوری در قزوین

سیده زهرا حسینی فلاح

معاون فناوری و نوآوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد: بر اساس توافق با وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی ایجاد شود و تا به امروز ۴۰ دهکده راه‌اندازی شده است. با پتانسیل موجود در دشت قزوین در تلاش هستیم دهکده فناوری را در استان قزوین ایجاد کنیم.

صاحب‌خبر -

علی خیرالدین، در مراسم تکریم و معارفه رؤسای پارک علم و فناوری استان قزوین که امروز سه‌شنبه ۱۴ تیر در پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد، با بیان اینکه رئیس پارک علم و فناوری پارکبان نیست، اظهار کرد: ایجاد ساختار و ساختمان وظیفه رئیس پارک علم و فناوری نیست بلکه باید با بخش خصوصی و دولتی تعامل برقرار و از ظرفیت موجود دانشگاه‌های دولتی و آزاد و پیام نور استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های پیام نور و آزاد فضاهای فیزیکی بسیاری دارند، افزود: دانشگاه آزاد ۲۲ میلیون مترمربع و دانشگاه پیام نور نیز بیش از ۲ میلیون مترمربع فضای سرپوشیده دارد.

معاون فناوری و نوآوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در پارک علم و فناوری کمبود فضا داریم و شرکت‌های دانش بنیان محل استقرار ندارند؛ وظیفه رئیس پارک این است که از پتانسیل‌های موجود استفاده کند. در استان قزوین پتانسیل‌های بسیاری وجود دارد که ما ایده پردیس‌های علم و فناوری را مطرح کردیم. بر اساس بند «ت» ماده ۶ قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره شده است که وزارت علوم و بهداشت می‌توانند به پردیس‌های علم و فناوری مجوز دهند بنابراین وزارت علوم در حال پیاده‌سازی این الگوست.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی با معاونت وزارت جهاد کشاورزی جلسه داشتیم و تصمیم‌گیری شد دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی ایجاد شود و تا به امروز ۴۰ دهکده راه‌اندازی شده است با پتانسیل موجود در دشت قزوین در تلاش هستیم دهکده فناوری را در استان ایجاد کنیم.

خیرالدین افزود: با توجه به وجود خوشه‌های صنعتی در استان قزوین آمادگی داریم مجوز پردیس‌های خصوصی را ارائه دهیم قزوین پتانسیل‌های بسیاری دارد و پارک علم و فناوری این استان در حال توسعه است بنابراین باید از امکانات موجود در استان به نحو مطلوب استفاده کند.

وی اعلام کرد: در سطح کشور ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور داریم که از این تعداد ۱۷۰۰ واحد دانش‌بنیان هستند. فناوری یا نوآوری یک مقوله پیوسته است. زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد؛ در TRL1 ایده به وجود می‌آید و در TRL4 نمونه آزمایشگاهی ساخته شده و در TRL6 نمونه واقعی محصول تولید شده و پس از آن باید سراغ تولید انبوه برویم و وارد شرکت‌های صنعتی شویم.

وی ادامه داد: ستاد اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته و رئیس ستاد استاندار و دبیر آن رئیس پارک علم و فناوری استان است. تحقیقات بنیادین اهمیت بسزایی دارند و این تحقیقات باید مشکلات جامعه را حل کنند و در حقیقت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری باید برای حل مسائل گام بردارند.

معاون فناوری و نوآوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد: در پارک‌های علم و فناوری ۹۰ هزار شغل دانش بنیان ایجاد کردیم که نسبت به گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است بنابراین ضرورت دارد از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود؛ البته در این راستا طرح‌های مختلفی در نظر گرفته شده است، طرح دستیار فناوری از جمله این طرح‌هاست که باید با کمک بخش خصوصی اجرایی شود.

خیرالدین تشریح کرد: در ماده ۱۴ قانون جهش تولید دانش بنیان آمده است که به هیئت امنای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، جهاددانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود تا در راستای تحقق و توسعه اهداف و مأموریت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی از طریق توسعه منابع مالی و مدیریت متمرکز و یکپارچه سرمایه‌گذاری‌ها، دارایی‌ها، اموال و موقوفات، «سازمان توسعه و سرمایه گذاری» وابسته به خود را در چهارچوب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط تأسیس کنند. این اقدام کار بسیار بزرگی است که می‌تواند به خروج دانشگاه‌ها از مشکلات مالی کمک کند.

انتهای پیام

نظر شما