شناسهٔ خبر: 54947309 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مراسم روز شهرداری و دهیاری‌ها در بندرعباس برگزار شد

مراسم روز شهرداری و دهیاری در بندرعباس با حضور «مهدی نوبانی»، شهردار بندرعباس، «احمد مرادی» نماینده مردم هرمزگان در مجلس، اعضای شورای شهر بندرعباس، «احمد سایبانی» شهردار پیشکسوت بندرعباس، «صفر صادقی پور» مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان و مدیران مناطق شهرداری بندرعباس و دیگر شهرداران و دهیاران در سالن شهرداری بندرعباس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، «مهدی نوبانی»، شهردار بندرعباس در آغاز مراسم روز شهرداری و دهیاری با اشاره به جایگاه ویژه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در زندگی مردم گفت: شهرداری‌ها خاک‌ریز اول و خط مقدم نظام هستند و اگر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بتوانند مردم را راضی نگه‌دارند و خدمت صادقانه انجام دهند، بسیاری از مشکلات مردم حل می‌شود.

شهردار بندرعباس اظهار داشت: نیروهای ما شبانه‌روز در پی خدمت به مردم هستند و همیشه جلب رضایت مردم را به سایر مدیران یادآور می‌شوم. مهدی نوبانی چهار رکن اصلی که مردم را از شهرداری راضی نگه می‌دارد؛ یک تسهیل در انجام کارهایشان و سپس تسریع درروند کارها و سوم تکریم همواره هر ارباب‌رجوعی و در آخر اعتمادسازی بین مردم و شهرداری عنوان کرد. نوبانی بابیان اینکه سلامت فردی و اجتماعی هر فرد درگرو شهر سالم است، گفت: اکثر شهرهای بزرگ و کلان‌شهرهای ایران مشکلات مشابهی دارند که در دیدار متوالی که در وزارت کشور انجام داده‌ایم این را مکرراً دیده و شنیده‌ایم؛ اما کلان‌شهرهای بزرگ ایران به سمت هوشمند سازی شهر رفته‌اند که شهرداری بندرعباس از این موضوع عقب نمانده و در برخی مناطق شهرداری بندرعباس هوشمند سازی شروع‌شده است.

شهردار بندرعباس با اشاره به برخی از اقدامات و چالش‌های شهرداری بندرعباس گفت: از مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان در خصوص مدیریت یکپارچه شهری درخواست‌هایی داریم. نوبانی تصریح کرد: دیگر سازمان‌های شهر بندرعباس بدون تعامل و هماهنگی با شهرداری دست به عملیاتی می‌زنند که یا در امورات شهرداری خلل ایجاد می‌کند یا باری به دوش شهرداری می‌شود. یکپارچه‌سازی و هماهنگی برای ما بسیار حائز اهمیت است و در مدیریت زمان، هزینه و انرژی شهرداری می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

مهدی نوبانی در خصوص بحث رسیدگی به کوکان کار و سایر برنامه‌های فرهنگی شهر گفت: در بحث امورات فرهنگی، نهادهای فرهنگی مختلفی در شهر بندرعباس وجود دارند که می‌توانیم همه در یک مجموعه باشیم تا بتوانیم معضلات فرهنگی شهر و مشکلات آن را به‌صورت یکپارچه حل کنیم.

مهدی نوبانی با اشاره به خدمات و همراهی‌های «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان در زلزله اخیر هرمزگان گفت: در همان ساعات ابتدای زلزله بامداد شنبه‌، با مهدی دوستی تماس گرفتیم و اعلام حضور کردیم. در این مدت نیز شهرداری بندرعباس با ارسال دو کامیون، دو باکت، یک ماشین آتش‌نشانی، بیست نفر نیروی انسانی و ایجاد پنج سرویس بهداشتی سیار در کنار مردم زلزله‌زده هرمزگان در حد توان خود ایستاد. وی افزود: بی‌تردید ما خادمان مردم در مدیریت شهری بر خود وظیفه می‌دانیم که از طریق برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات و روش‌های جدید در شهرها، شرایط مناسبی برای زندگی و کار مردم فراهم نماییم تا با ارائه خدمات مطلوب به شهروندان گام‌های مثبتی در جهت برقراری عدالت و رشد و پیشرفت شهرها و روستاها برداشته شود.

شهردار بندرعباس در پایان گفت: این‌جانب با تبریک این روز به‌تمامی تلاشگران عرصه مدیریت شهری، از تلاش‌های همکاران خود در شهرداری بندرعباس که با ارائه خدمات مطلوب به عموم شهروندان موجب رشد و پیشرفت شهر می‌شوند صمیمانه تقدیر و تشکر عرض نموده و از خداوند منان توفیق روزافزون توأم باسعادت و بهروزی را برای این زحمتکشان خواستارم.

اصلاح ساختار نیروی انسانی در شهرداری موجب کاهش چالش‌ها در شهرداری می‌شود

«صفر صادقی پور»، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان در حاشیه این مراسم ضمن تشکر از خدمات مهدی نوبانی، شهردار فعلی بندرعباس، گفت: هرمزگان ۴۸ شهرداری دارد که در مجموع هشت هزار نیرو در این سازمان‌ها کار می‌کنند. در سال‌های گذشته، کار کردن در حوزه شهرداری بسیار سخت شده است؛ زیرا هزینه شهرداری‌ها و مدیریت آن، چند برابر شده است. صادقی پورافزود: اخیراً یک آسیب‌شناسی در حوزه شهرداری انجام داده‌ایم که متوجه شده‌ایم برخی مسائل در حوزه، هزینه شهرداری‌ها چند برابر کرده است. وی تصریح کرد: در تأمین منابع پایدار برای درآمد شهرداری، بایستی تلاش بیشتری کنیم، یک شهردار از روز اول کاری تا پایان ماه، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایش حقوق کارکنان سازمان خود است که این به مسئله اصلی برای سایر شهرداران تبدیل‌شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در بحث ارزش‌های افزوده نیز حقوق شهرداری‌های کوچک نادیده گرفته‌شده است و چون هرمزگان شهرداری‌های کوچک بسیار دارد رسیدگی به این مسئله اولویت دارد. دومین مسئله که آسیب‌شناسی شده است، کمیت نیروی انسانی در شهرداری است که بایستی به کیفیت آن نیز توجه ویژه‌ای بشود.

به گفته صادقی‌پور، قطعا اگر ساختار نیروی انسانی در شهرداری اصلاح شود بسیاری از چالش‌های شهرداری نیز کم می‌شود. مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان بافت فرسوده را دیگر چالش بزرگ شهرداری‌ها دانست و گفت: امیدواریم برای آن نیز اقدام جدی انجام گیرد.

در پایان این مراسم، احمد سایبانی به‌عنوان شهردار پیشکسوت بندرعباس به سخنرانی پرداخت.

«احمد سایبانی»، شهردار پیشکسوت بندرعباس با ذکر خاطراتی از دوران فعالیت خود در سمت شهرداری بندرعباس گفت: از زمانی که حاج «مسلم بوشهری» به‌عنوان اولین شهردار بندرعباس برگزیده شد و بنای ساخت شهرداری را در بندرعباس گذاشت، قریب به صد و پنج سال می‌گذرد و بندرعباس درگذر تاریخی، از شهری حاشیه‌نشین و کپرنشین به شهری با سیستم قابل‌قبول شهری بدل شده است. بنده ۵۵ سال پیش شهردار بندرعباس بودم و درآمد آن زمان شهرداری ماهی صد هزار تومان بود که از دولت به‌حساب شهرداری‌ها واریز می‌شد. مبلغ ناچیزی بود برای مدیریت شهر بندرعباس؛ اما بنده با همان مبلغ، شرکت اتوبوس‌رانی را در بندرعباس تأسیس کردم که سرویس اتو بسرانی سه قران بود و اطراف شهر بندرعباس ۵ قران می‌شد. وی یادآور شد: در آن سال‌ها، میدان قدس تا کمربندی را عریض کردیم و چندین پارک در جای‌جای بندرعباس تأسیس کردیم. ازجمله پارک سابانی و پارک کودک. هنوز هم پس از سال‌ها که می‌گذرد می‌گویم که شهرداری تنها سازمانی است که مردم از همه قشر و همه سن با آن سروکار دارند پس جایگاه ویژه آن بایستی همواره حفظ شود.

در اختتامیه این مراسم روز شهرداری و دهیاری‌ها از خانواده شهرداران اسبق شهر بندرعباس تجلیل شد. از دیگر برنامه های حاشیه این مراسم، رونمایی از کتاب از بلدیه تا شهرداری و دیواره چهره های شهرداران ادوار مختلف شهر بندرعباس بود.

گفتنی است با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۱۴ تیرماه برای نخستین بار، تحت عنوان «روز شهرداری و دهیاری» در سالنامه رسمی کشور درج‌شده است. تاکنون ۱۳۴۵ شهرداری و ۳۷ هزار و ۲۲۸ دهیاری در سراسر کشور، مجوز تأسیس صادرشده است.

48

نظر شما