شناسهٔ خبر: 54946882 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در گردهمایی مدیران امور بانوان دفاتر استانی ستاد بازسازی عتبات تأکید شد

ارتقای جایگاه بانوان در ستاد بازسازی عتبات

در گردهمایی مدیران امور بانوان دفاتر استانی ستاد بازسازی عتبات تأکید شد که بانوان ظرفیت بسیار خوبی در بازسازی عتبات دارند و باید از آن بهره‌مند شد، ظرفیتی تا حدی مغفول مانده است.

صاحب‌خبر -

کردهمایی مدیران امور بانوان دفاتر استانی ستاد بازسازی عتبات عالیاتبه گزارش خبرنگار ایکنا، حمید افضلی، مدیر امور اربعین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در گردهمایی مدیران امور بانوان دفاتر استانی ستاد بازسازی عتبات که امروز 14 تیرماه در سالن همایش‌های هتل پارسیان انقلاب تهران برگزار شد طی سخنانی گفت: با پذیرش مسئولیت از سوی خانم زهرا سعیدی‌مبارکه در کمیته بانوان ستاد و با توجه به روحیه انقلابی و جهادی ایشان، بهتر بتوانیم از ظرفیت عظیم بانوان بهره‌مند شویم.

وی در جمع بانوان فعال در این حوزه و در حضور سلیمان شکری، مدیر امور استان‌های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات افزود: شاید آنقدری که در حوزه بانوان بتوانیم، جذب کمک داشته باشیم در حوزه آقایان نتوانیم. در گذشته زحمات زیادی مصروف شده ولی هنوز به آن نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. ان‌شاء‌الله به کمک هم بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

مدیر امور اربعین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیداری که با اعضای شورای سیاستگذاری ستاد عتبات عالیات داشتند فرمودند: کاری که شما می‌کنید یک عمل صالح است، ایشان خیلی کم از این عنوان در مورد کاری استفاده کرده است. شهید سپهبد سلیمانی هم گفته است کاری که شما می‌کنید، عملی ماندگار است. کمتر کاری را می‌شود پیدا کرد که هم عمل صالح و هم ماندگار باشد.

افضلی اظهار کرد: هنوز یادمان نرفته است که زمانی، دلمان برای یک ذره خاک تربت اباعبدالله می‌تپید، ماه‌ها انتظار می‌کشیدیم تا محرم برسد و به هیئت برویم و افتخار کنیم که خادم هیئت امام حسین(ع) می‌شویم، اما حالا راهی باز شده و به راحتی به عتبات می‌رویم.

وی با بیان اینکه امسال مراسم اربعین با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها برگزار خواهد شد، گفت: پیش‌بینی حضور بین چهار تا پنج میلیون زائر را داریم و قریب سه هزار موکب نیز برای پذیرایی آماده شده است. امسال یکی از مشکلات در خدمات‌رسانی بحث گرماست. آماده کردن مکان‌های مطبوع برای زائران و فراهم بودن آب و یخ از اولویت‌های ستاد است. با توجه به بیماری کرونا، امسال در موکب‌ها باید بیشتر نسبت به مسائل بهداشتی اهتمام ورزیده شود و وضعیت غذایی موکب‌ها نیز نسبت به سال گذشته متفاوت می‌شود.

افضلی بیان کرد: سال گذشته به این دلیل که شرایط خاصی بود، برنامه‌ریزی مشکل بود. امسال هم قطعا با استقبال فراوان مردم از این مراسم مواجه هستیم و ان‌شاء‌الله هم در حوزه بانوان و آقایان بتوانیم خدمات خوبی را ارائه دهیم.

گردهمایی بانوان

به گزارش ایکنا، در ادامه بانوان به معرفی خود و بیان پیشنهادت و انتقادات پرداختند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

  • بی‌برنامگی بیشتر موکب‌ها در امور فرهنگی و ایجاد اتاق فکر
  • لزوم مدیریت خادمان و گزینش آن‌ها از سوی ستاد عتبات عالیات
  • حضور ارزیاب غیر محسوس
  • جلوگیری از اسراف‌ در موکب‌ها
  • شناسایی خیران و لزوم تبلیغ در مورد ایجاد وقف به ویژه با نیت امام حسین(ع) و اینکه در نهایت خیّر بداند که مبلغ پرداختی کجا هزینه شده است.
  • ارائه خدمات ویژه و دریافت هزینه کمتر از خادمان
  • تغییر رویه فعلی و لزوم حضور بانوان در بازدید از پروژه‌های عتبات عالیات
  • با وجود برقراری بیمه، اما همچنان پشتیبانی بیمه‌ای از بانوان قالیباف ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات وجود ندارد.
  • تعیین جایگاه امور بانوان و دستورالعمل این بخش
  • معرفی بیشتر فعالیت ستاد عتبات عالیات از طریق ائمه جمعه و صداوسیما
  • ورود ستاد عتبات به بحث جهاد تبیین و برنامه برای کودکان و نوجوانان

بنابر این گزارش در ادامه یوسف افضلی، معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه نقش شما بانوان در خانواده و جامعه و همینطور در ستاد قطعاً اثرگذار است، گفت: تقویت ساختار تشکیلاتی ستاد را در دستور کار داریم و ان‌شاءالله ساختار تشکیلاتی بانوان ارتقا پیدا می‌کند و شما هم با روحیه بهتری به اعتاب مقدسه کمک خواهید کرد.

وی ادامه داد: انتظار دارم که تلاش شما در جذب نذورات بهتر از قبل باشد و با نظر اهل بیت(ع) به تعهداتی که تعیین شده است، برسیم و امیدوارم که در این باقی مانده سال تلاشتان دو چندان شود و این اتفاق بیفتد. همچنین از حضور همه شما در این جلسه تشکر ویژه‌ای دارم.

گردهمایی مدیران امور بانوان ستاد بازسازی عتبات

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات عنوان کرد: شهید سلیمانی می‌گفت در حفظ امانت مردم خیلی باید تلاش کنید، اگر امانت‌داری نشود در این دنیا به مردم و در دنیا به اهل بیت(ع) باید جواب پس داد.

در ادامه زهرا سعیدی، مدیر بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: بر شما مدال نوکری و خادمی امام حسین(ع) مبارک باشد و ان‌شاء‌الله از این مسئولیت همه با هم روسفید شویم. معجره، تحلیل، منطق و علم ندارد. هر روز و هر ساعت در کربلای درونمان، نبرد میان حسین(ع) و یزید صورت می‌گیرد که با کار خوب حسین درون را سیراب و با کار ناشایست حسین درون را سر می بریم .

وی ادامه داد: زحمات زیادی کشیده شده تا ارتقای چارت بانوان ستاد را داشته باشیم. موضوع دیگر تقویت برنامه‌های فرهنگی در مراسم اربعین و طول سال است، همچنین لازم است سهم و بودجه‌های ستاد در بخش بانوان مشخص شود.

سعیدی خطاب به حاضران به ارائه گزارشی از برنامه‌های خود پرداخت و گفت: برنامه راهبردی مدونی را به کمک هم تنظیم خواهیم نمود.

در این جلسه سعیدی پرونده ی الکترونیک بانوان را رونمایی کرد و گفت: این فرایند از امروز از مدیران بانویِ ستادهای استانی آغاز و تا تشکیل بانک اطلاعاتی قوی طبق برنامه فرایند ادامه خواهد داشت .

سعیدی در ادامه افزود: یکی از بزرگترین ظرفیتهای دراختیار بانوان کشور مراسم شیرخوارگان حسینی است که مادرانی با سلایق مختلف با شیرخوارگان خود در آن شرکت می‌کنند و فرصتی بس مطلوب جهت بهره مندیست . ان‌شاء‌الله در همه استان‌ها در هر سال برنامه فرهنگی وزین اجرا شود،

زهرا سعیدی

وی با بیان اینکه باید در هیئت‌های امنای استان‌ها، بانوان نیز حضور داشته باشند، اظهار کرد: موکب‌های اربعین استان‌ها متعهد به همکاری و داشتن برنامه مدون جهت خدمت به بانوان زائر باشند. همچنین برای ایجاد موکبی که توسط خواهران اداره شود و پذیرایی مختص خواهران باشد، پیش بینی های لازم صورت گیرد و بیشتر از ظرفیت نوجوانان و جوانان در ستادها استفاده کنیم.

در ادامه جلسه مجید نامجو، جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در سخنانی بیان کرد: جلسه، جلسه تشکر از خدمات خانم اصلانی و معارفه خانم سعیدی است. ستاد عتبات دارای یک اساسنامه اصولی است و همینطور دارای هیئت امنایی متشکل از رئیس اوقاف به عنوان رئیس هیئت مدیره و یکی از معاونانش به عنوان عضو هیئت مدیره، نماینده‌ای از دفتر مقام معظم رهبری و ...، یک هیئت امنای رسمی و در سطح بالا برای ستاد عتبات طراحی شده، غیر از آن تشکیلاتی با عنوان هیئت عامل داریم که آنجا هم پنج نفر از عزیزان هستند و ماهی یک بار جلسه تشکیل می‌دهند.

نامجو افزود: صورت‌های مالی ستاد عتبات عالیات روشن است و لازمه ستادی مثل عتبات این است که بسیار شفاف عمل کند. ما یک ستاد مردمی هستیم که دوست داریم هر کسی که کمک می‌کند بتواند نذرش را پیگیری کند که به کجا رسیده تا این اعتماد خوب مردم به ستاد حفظ و تقویت شود و به جلو برود. با وجود همه سختی‌ها و مشکلات معیشتی اما جذب کمک‌های مردمی در این زمینه هر سال نسبت به قبل رشد پیدا کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر ساختاری که اشاره کردم، در 31 استان، ستادهای استانی داریم و همچنین در تمام 400 شهرستان، ستادهای شهرستانی نیز وجود دارد. خوب است شبکه‌های روستایی نیز شکل گیرد. سردار سلیمانی، پایه‌گذار ستاد عتبات، بر آن بود تا برای 20 سال آینده ستاد برنامه‌ داشته باشد، امیدواریم آن قابلیت را پیدا کنیم.

نامجو اظهار کرد: در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و ... پروژه‌هایی را داریم. دوستان عراقی ما با توجه به اینکه کار ایرانی‌ها را دیده‌اند که با اعتقاد و کیفیت کار می‌کنند و اینکه ما نیز باید این دو مؤلفه را همچنان حفظ کنیم، از این رو عراقی‌ها الان پیشنهادات بیشتری برای ما دارند، که چون خارج از پروژه‌های اعتاب مقدسه هستند، ما باید متبرع خاص پیدا کنیم، مثلاً در مورد مزار سلمان فارسی، رئیس علی دلواری و ...، چنین پیشنهاداتی داریم، ولی نذورات مردم برای اعتاب مقدسه را نمی‌توانیم در جای دیگر هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه ما با یک کشور خارجی طرف هستیم که تعهدات مالی را پذیرفته‌ایم، گفت: 50 درصد منابع پروژه‌‌های شکل گرفته را ما و 50 درصد را عراقی‌ها تأمین می‌کنند، این اعتباری که از باب کار مشارکتی با عراقی‌ها پیدا کرده‌ایم باید حفظ کنیم. از سال 82 که کار ستاد عتبات آغاز شده با یک ساختاری کار کرده و جلو آمده‌ایم، هم‌اکنون ریاست ستاد از بزرگ کردن ستاد مرکز و استانی به شدت پرهیز دارد و می‌خواهد ستادها کوچک و اثربخش بمانند.

گردهمایی مدیران امور بانوان ستاد بازسازی عتبات

نامجو عنوان کرد: احتیاج به یک درآمد پایدار داریم تا کارهایی که در عراق پذیرفته‌ایم، طبق زمان‌بندی خودش پیش ببریم. باید بتوانیم به ازای هر ایرانی در هر سال هفت هزار و پانصد تومان به دست بیاوریم و این به شرط برنامه‌ریزی و شبکه‌سازی و استفاده از تمام ظرفیت‌هایمان دست‌یافتنی است. سال گذشته 92 درصد بودجه سالیانه محقق شد و برای اولین بار بود که ستاد توانسته بود به عدد 92 درصد برسد، اشارات خوبی هم داشتید مثل موضوع وقف که یکی از موضوعات مهم است، ما مؤسسه وقف سردار سلیمانی را ایجاد کرده‌ایم و ان‌شاء‌الله بتوانیم وقف‌های مردم را به این سمت هدایت کنیم. تنها موضوعی که مانده، باید مجوزی از خانواده سردار بگیریم و آن هم منتظریم که جواب بدهند.

نامجو بیان کرد: بانوان ظرفیت خیلی خوبی دارند که باید از آن استفاده شود، همیشه احساسمان در ستاد این بوده که نتوانستیم از آن ظرفیت به خوبی استفاده کنیم که باید این اتفاق بیفتد، جا دارد از خانم اصلانی بابت زحمات و تلاش‌هایش تشکر کنم.

در ادامه به پاس قدردانی از زحمات خانم اصلانی، لوحی به ایشان اهدا شد.

در ادامه برنامه، همچنین نامجو در پاسخ به سؤالی درباره گردهمایی اربعین و برنامه‌ریزی جداگانه برای آن گفت: اربعین یک ستاد دارد که زیر نظر وزارت کشور فعال است و 17 کمیته در ایران و هفت قرارگاه در عراق دارد. ان‌شاء‌الله یک جلسه ویژه آقای افضلی خواهند گذاشت و تصمیمات مربوط به اربعین به اطلاعتان خواهد رسید. مهم‌ترین کار جمهوری اسلامی ایران این بود که توانست ویزای اربعین را حذف کند. حدود 2 هزار و 500 نفر روزانه از مرز زمینی خارج می‌شوند و وظیفه ستاد بحث اسکان و تغذیه زائران است.

<div id="video-display-embed-code_2551385"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4068829/2551385?width=400&height=300"></script></div>
انتهای پیام

نظر شما