شناسهٔ خبر: 54946536 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رابرت مالی توپ را به زمین ایران انداخت

نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه جدید خود مذاکرات دوحه را کم‌نتیجه دانست.

صاحب‌خبر -

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران که اخیرا در مذاکرات دوحه حضور داشته در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌پی‌آر ادعا‌های مقامات غربی را در خصوص مذاکرات تکرار کرد و توپ را در زمین ایران انداخت. او در این خصوص مدعی شد: بنظر می‌رسد ایران «در این مقطع» نمی‌تواند پاسخی (به سوال‌های ما) بدهد. بنابراین می‌توانم بگویم این مذاکرات به نوعی اتلاف وقت بود».

وزیرخارجه ایران می‌گوید طرف آمریکایی در این مذاکرات مواضع قبلی خود را تکرار کرده است. آیا این درست است؟

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال مجری ادعا کرد آمریکا و اتحادیه اروپا آنچه را برای دسترسی به یک توافق لازم بوده روی میز گذاشته اند و طرفی که به آن پاسخ مثبت نداد ایران بود. ما نه با مواضع تکراری بلکه با مواضعی که برای بازگشت به توافق لازم است به میز مذاکره بازگشتیم؛ بنابراین طرفی که اکنون باید پاسخی بدهد ایران است.

این درحالی است که بعد از مذاکرات در دوحه مقامات کشورمان و حتی مقامات روسیه تایید کردند آمریکا خواسته‌هایی خارج از توافق هسته‌ای دارد و به طور جدی نمی‌خواهد به توافق برسد. وزیر خارجه کشورمان نیز در خصوص مذاکرات دوحه گفت: «طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در مذاکرات حضور یافت و معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را تکرار مواضع قبلی پر کند».

آیا جدول زمانی برای انجام شروط مورد نظر طرفین وجود دارد؟

این جدول زمانی هنوز به طور صد درصدی نهایی نشده است. آمریکا جزئیات بیشتری می‌خواهد، اما بله. ما آماده ایم ببینیم آیا ایران از خط پایان عبور خواهد کرد یا خیر.

آیا ایران خواسته‌های جدیدی اضافه کرده است؟

ایران در نشست دوحه تقاضا‌های جدیدی داشت که هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت و بخشی از آن قبلاً به ما و اتحادیه اروپا مطرح شده بود و اعلام کرده بودیم که این موضوعات بخشی از مذاکرات هسته‌ای نیست. مباحثات در حال حاضر چندان بین ما و ایران نیست. آن‌ها باید به این نتیجه برسند که می‌خواهند به توافق بازگردند یا خیر.

آیا ایران دارد این پیام را می‌دهد که علاقه‌ای ندارد به توافق هسته‌ای بازگردد؟

من نمی‌خواهم حدس و گمانی درباره انگیزه ایران بزنم. در این مقطع ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد آن‌ها هنوز تصمیم‌های اساسی را نگرفته اند: اینکه می‌خواهند به توافق بازگردند یا خیر چیزی است که دیر یا زود باید درباره آن تصمیم بگیرند.

پیش‌تر یک مقام ارشد آمریکایی هم در گفتگو با رویترز ادعا کرده بود که مذاکرات دوحه نتیجه‌ای نداشته و احتمال احیای توافق هسته‌ای کمتر شده است. ادعاهای مقامات غربی در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در گفت وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود تاکید کرد ایران برای رسیدن به یک توافق «خوب» و «پایدار» جدی است. 

نظر شما