شناسهٔ خبر: 54946336 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی آریا:

اُنس با قرآن یکی از راهکارهای کنترل زبان است

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: تربیت و کنترل زبان در یک لحظه اتفاق نمی افتد بلکه به مرور زمان روی می دهد و انسان می تواند از طریق انس با قرآن ، کلام اهل بیت(ع) و همنشین خوب، خود را تربیت نماید و قلب خود را صیقل دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سعیدی آریا شب گذشته طی سخنانی در شبستان امام خمینی(ره) اظهار داشت: در دعای بیستم صحیفه سجادیه که به دعای مکارم الاخلاق معروف است به نعمت های الهی پرداخته است که یکی از این نعمات الهی عمر طولانی است که حضرت از خداوند عمر طولانی مطالبه می کند مشروط بر اینکه این عمر در مسیر اطاعت الهی باشد.

وی افزود: نفس طول عمر موضوعیت ندارد بلکه طول عمری موضوعیت دارد که در راه اطاعت خداوند باشد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اهل بیت(ع)، فی نفسه طول عمر و سلامت از خداوند مطالبه نمی کنند بلکه تمام این نعمات را برای اطاعت اوامر الهی مطالبه می کنند.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: در دعای امام سجاد علیه السلام قیود بسیار زیبایی به کار رفته است که قابل الگو گیری است چرا که بر اساس فرموده امام سجاد علیه السلام اگر عمر انسان مرتع و چراگاه شیطان باشد هیچ فایده ای نخواهد داشت.

حجت الاسلام سعیدی آریا تاکید کرد: عمر بعضی از انسان ها به نفع شیطان و در حقیقت در مسیر اطاعت از شیطان است که سرنوشت انسان را به تباهی خواهد کشاند.

وی افزود: گاهی شیطان از عمر انسان استفاده می کند و از این طریق دیگران و خود انسان را به گمراهی می کشاند.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: مسئله اصلاح نفس بسیار مهم است و می‌توان از روایات و آیات آن را جست‌وجو کرد و این موضوع به معنای این نیست که انسان گوشه نشینی را اختیار کند بلکه باید انسان در مسیر اوامر الهی حرکت و توفیق الهی را مطالبه کند.

وی افزود: عواملی در زندگی است که باعث سلب توفیق می شود و بر اساس روایات، عاق والدین و مال حرام حلاوت عبادت را از بین می برد و باعث سلب توفیق خواهد داشت و اثرات مخربی را خواهد گذاشت.

حجت الاسلام سعیدی آریا تاکید کرد: یکی از رفتارهای شیطان این است که به انسان تلقین می کند که دیگر اصلاح فایده ای نخواهد داشت و انسان را از درگاه الهی ناامید می کند در حالیکه این چنین نیست و باید انسان از خداوند ترک محرمات و تقویت تقوا را مطالبه کند و سعی داشته باشد تا رذائل اخلاقی را ترک کند.

وی اظهار داشت: زمان کوتاه دنیا ارزش تجربه انجام محرمات و معاصی را ندارد چرا که فرصتی مجدد به انسان داده نمی شود و اثرات اعمال خوب و بد در دنیای باقی مشاهده خواهد شد.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها خاطر نشان کرد: مرتفع نمودن نقص هایی که انسان دارد به واسطه کمک خداوند قابل انجام است چرا که که یاد خداوند می تواند این نقص ها را برطرف کند و انسان را به کمال برساند.

وی تاکید کرد: به هم ریختگی و هیجانی شدن در طول زندگی در مقابل اطمینان قلبی است که باعث می شود انسان از عصبانیت و حرص دوری جوید.

حجت الاسلام سعیدی آریا خاطر نشان کرد: تربیت و کنترل زبان در یک لحظه اتفاق نمی افتد بلکه به مرور زمان روی می دهد و انسان می تواند از طریق انس با قرآن ، کلام اهل بیت(ع) و همنشین خوب، خود را تربیت نماید و قلب خود را صیقل دهد.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: کسانی که در طول زندگی خود خداوند را به عنوان ولیّ خود انتخاب نکنند ناچار خواهند شد شیطان و طاغوت را به عنوان ولی خود انتخاب کنند و در مسیر شیطان قدم بردارند در حالی‌که انسان باید یاری کننده دین الهی باشد اما یاری کننده شیطان خواهد شد.

نظر شما