شناسهٔ خبر: 54945984 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کمبود بارش‌ها برای باغات قزوین دردسر ساز شد/ تانکرها اجازه برداشت از کانال‌های طرح آبیاری را ندارند

تعدادی از افراد باغدار با تجمع مقابل استانداری قزوین نسبت به عدم اجازه برداشت تانکرها از آب کانال برای آبیاری باغات اعتراض کرده و اعلام کردند درختان آن‌ها به دلیل نبود آب در حال خشک شدن است و آب منطقه‌ای هم اجازه برداشت از کانال را نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، کاهش بارش‌ها و منابع آب‌های زیر زمینی باعث شده با کمبود منابع آبی و کاهش سهم آب استان از سدها مواجه باشی و به همین دلیل هم آب مانند سال‌های گذشته از کانال‌های آبیاری جاری نیست و سهم کشاورزان از این آب هم کاهش پیدا کرده است.

این کمبود منابع آبی در درجه اول مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده، باغدارانی هم که به امید کانال‌های آبیاری درخت کاشته بودند به در بسته خورده و سهم آبی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. تعدادی از افرادی که از سال‌های گذشته مجوز تاسیس باغ داشند و این روزها اجازه برداشت از آب کانال به آن‌ها داده نمی‌شود مقابل استانداری تجمع کردند.

یکی از این افراد به خبرنگار ایلنا گفت: مطالبه ما آب است، آب کانال  بسته بود و بعد از 20 روز هم که باز شده به تانکرها اجازه برداشت و آبرسانی به باغ‌ها را نمی‌دهند.

او ادامه داد: باغ‌ها همه تشنه هستند و برگ‌های آن‌ها ریخته، سوال ما از مسئولین این است شما که اجازه برداشت آب نمی‌دهید چرا مجوز ایجاد باغ داده‌اید، 10سال است که سرمایه و زندگی من همین باغ است که امروز درحال خشک شدن است.

تجمع-استانداری

درختانی که در حال خشک شدن هستند

یکی دیگر از افراد حاضر در مقابل استانداری گفت: درخت‌ها درحالی که میوه روی آن است در حال خشک شدن است،  اما تانکرها حق برداشت آب ندارند، هر کشاورز هر ساعت 100 لیتر بر ثانیه برداشت آب دارد اما مجموع کل تانکرها به اندازه یک ساعت برداشت کشاورزان نیست.

او با اشاره به اینکه این برخورد روش درستی برای مقابله با بحران آب نیست، گفت: کشاورزان از آب همین کانال با روش غرقابی استفاده می‌کنند و مقدار زیادی آب به هدر می‌رود، اگر بنا است جلوی بحران آب گرفته شود باید این سیستم آبیاری مدیریت و قطره‌ای شود نه اینکه اجازه برداشت از تانکرها گرفته شود.

نماینده تانکردارها هم گفت:  حدود 15 تانکر در سطح استان است که از شبکه طرح آبیاری برای باغ‌هایی که سهمیه آب ندارند آب برداشت می‌کنند و هر تانکر روزانه بین 6 تا 7 بار برداشت دارد که این میزان در برابر حجم آب کانال چیز زیادی نیست و به اندازه تبخیر آب کانال هم نمی‌شود.

او ادامه داد: با این تانکرها به غیر از باغات به مرغداری‌ها، سرویس بهداشتی عوارضی و تالارها و نهالستان‌ها هم آبرسانی می‌شد اما چندین تانکر از طرف آب منطقه‌ای توقیف شده و اجازه برداشت آب داده نمی‌شود، معاون عمرانی استاندار هم در برابر این خواسته و مطالبه ما ورود پیدا نکرده و آب منطقه‌ای هم  که با ما برخورد می‌کند.

او عنوان کرد: عدم اجازه برداشت از آب کانال باعث شده باغ‌ها از آب شرب استفاده کنند تا نهال‌ها و درختان‌شان خشک نشود، همچین مرغداری‌ها هم که در طول روزهای اول ماه از چاه برداشت داشتند با کمبود مواجه شده و به آبرسانی با تانکر نیاز دارند.

نمی‌توانم سهم آب مردم را بذل و بخش کنم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین درباره این مشکل به خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: برداشت تانکرها از آب کانال غیرقانونی است چون حق آبه‌ای برای آن‌ها و باغ‌هایی که تاسیس شده وجود ندارد، البته سال‌های گذشته هم شاهد این بودیم که از آب کانال سرقت می‌کردند اما چون مشکل آب در سال‌های گذشته کمتر بود برخورد جدی صورت نگرفت اما امسال که خودمان به صورت قطره چکانی آب را توزیع می‌کنیم، این امکان وجود ندارد.

یدالله ملکی ادامه داد: آب کانال برای مردم است و من اجازه ندارم در این شرایط بحرانی آبی که سهم آن‌ها است را بذل و بخشش کنم، درباره باغاتی هم که با تغییر کاربری ایجاد شده‌اند این حق آبه وجود ندارد و باید در ابتدایی که تغییر کاربری می‌دادند به فکر تامین منابع آبی هم بودند.

او تاکید کرد: قبل از تاسیس هر نهاد باغی و دام و طیور باید ابتدا به طور قانونی درباره منابع آبی موجود برای آن استعلام گرفته شود تا با مشکل برخورد پیدا نکنند.

ملکی ادامه داد: از ابتدای امسال به تانکرها اعلام کردیم که اجازه برداشت آب از کانال را ندارند چون حق آبه‌ای وجو ندارد، ما به برداشت‌ها نظارت داریم و تعدادی از تانکرها هم توقیف شده‌اند، سال گذشته هم این مشکل را داشتیم که برخورد شد اما امسال جدی‌تر برخورد خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه در جاهای مختلف شاهد تغییر کاربری‌ها و ایجاد باغ‌هایی هستیم که هر یک هم یک تانکر دارند و از کانال برداشت می‌کنند، گفت: باید با اقدام متولیان امر این تانکرها که جلوه خوبی هم برای استان ندارد و طبیعت را خراب کرده از سطح استان جمع شود، ما هم در برداشت از کانال‌ها نظارت خود را داریم.

 

نظر شما