شناسهٔ خبر: 54945961 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش ایجاد اشتغال در پارک‌های علم و فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از رشد ۴۰ درصدی اشتغال در پارک‌های علم و فناوری کشور طی یک سال گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

علی خیرالدین در مراسم معارفه رئیس جدید پارک علم و فناوری قزوین گفت: ۹۰ هزار شغل در پارک‌های علم وفناوری ایجاد شده که این میزان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داتشته است.

وی تاکید کرد که صندوق پژوهش و فناوری بیشتر وارد کار شود تا به شرکت‌های دانش بنیان و دانشگا‌ها کمک‌کند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رونمایی از ۶ محصول دانشگاه بنیان را از جمله برنامه‌های این وزارت خانه بیان کرد.

خیرالدین افزود: الگوی تاسس پردیس دهکده علم و فناوری هم در دستور کار است.

وی اضافه کرد:ایجاد ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در کشور با هدف کمک به تقویت امنیت غذایی و ارتقای بهره وری در بخش‌های مختلف کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دهکده‌های فناوری به شکل تخصصی به تقویت تولید از طریق نوآوری و توجه به فناوری‌های روز کمک می‌کنند و با توجه به استعداد‌های قزوین در زمینه کشاورزی، یکی از این دهکده‌ها می‌تواند در این استان شکل بگیرد.

خیرالدین گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین رسالتی که مدیران پارک‌های علم و فناوری دارند استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی برای پیشبرد اهداف تعریف شده است.

وی ادامه داد: تقاضای شرکت‌های دانش بنیان در استقرار پارک‌های علم و فناوری زیاد است، اما در این خصوص با کمبود فضا‌های فیزیکی مواجه هستیم و لازم است مدیران پارک‌ها از ظرفیت‌های دانشگاه‌های مختلف از جمله پیام نور و آزاد اسلامی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند.  

معاون وزیر علوم همچنین گفت: ایجاد پردیس‌های علم و فناوری در استان‌ها و صدور مجوز برای فعالیت بخش خصوصی در این رابطه نیز از ایده‌هایی است که پارک‌های علم و فناوری باید به آن توجه داشته باشند.

این مسوول ادامه داد: با توجه به اینکه ۱۳۲ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری قزوین مستقر هستند بنابراین این استان توانایی این را دارد که در موضوعاتی، چون حوزه‌های زیست بوم و توسعه فناوری بخش کشاورزی و صنعتی ورود جدی تری داشته باشد.

فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک هم در این مراسم گفت: مواد ضدعفونی کننده از تولیدات پارک علم و فناوری بود که در موضوع پیشگیری از کرونا کمک کرد.

وی افزود: امروزه استارتاپ‌ها به خوبی می‌توانند در پارک‌های علم و فناوی و طرح‌های دانش بنیان ایده‌های خود را به عمل برسانند و خلاقیت خود را ظهور و بروز دهند.

محمد بیگی گفت: ۴۰ درصد از دانشگاه‌های کشور خوابگاه‌های متاهلی ندارند و در قانون بودجه اجازه دادیم که ۱۰ درصد از اعتبارات علوم به ساخت خوابگاه‌های متاهلی اختصاص یابد.

پیله فروش، معاون اقتصادی استاندار هم گفت: تا کنون شرکت‌های دانش بنیان عرضه محور بوده اند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان اگر بتوانند به نیازمندی‌های صنایع پاسخ بدهند، فناوری در قزوین شکوفا می‌شود.

پیله فروش گفت: اولین خوشه متقاصی دانش فنی، صنایع شویند است، با توجه به اینکه ۶۰ درصد شوینده‌ها در استان قزوین تولید می‌شود دانش بنیان‌ها هم می‌توانند برای پاسخ به نیاز دانشی این صنایع ورود کنند.

وی اضافه کرد: همچنین شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به صنایع شیشه و کاشی، قطعات خودرو و لوارم خانگی هم ورود کنند.

مافی رئیس سابق پارک علم و فناوری استان هم گفت: پارک علم و فناوری استان دارای ۱۳ هزار متر مربع ساختمان و ۷ هزار متر را فضای مجاوراست.

وی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ واحد فناور در قزوین فعالیت می‌کنند که بیشتر آن‌ها در شمال شهر قزوین قرار دارند.

رئیس سابق پارک علم و فناوری استان گفت: زمین ۷۲ هکتاری برای شهرک فناوری در آبیک در نظر گرفته شده است.

احمدی رئیس جدید پارک علم و فناوری هم گفت: زیست بوم‌های فناوری در حوزه‌های مختلف گرد هم آمده اند تا زنجیره تولید علم و دانش را تکمیل کنند.

احمدی افزود: امروزه با گسترش دانش و فناوری اقتصاد کشور‌ها به صنایع‌های تک و دانش بنیان‌ها وابسته شده است.

وی اضافه کرد: دستگا ه‌های حاکمیتی باید به ما کمک کنند تا این زنجیره را شکل بدیم.

رئیس جدید پارک علم و فناوری گفت: برنامه این است که زیرساخت زیست بوم‌های فناوری را در استان فراهم کنیم که استفاده از تجربیات مدیران و فعالان و مسُولان در این زمینه بسیار می‌تواند اثر گذار باشد.

در پایان این مراسم ضمن قدر دانی از زحمات مافی، احمدی به عنوان رئیس جدید پارک علم فناوری معرفی شد.

نظر شما