شناسهٔ خبر: 54945931 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای جدید رابرت مالی در مورد مذاکرات دوحه

تهران – ایرنا - «رابرت مالی» نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران در گفت‌وگو با رادیوی ملی عمومی آمریکا (ان پی آر) مدعی شد که مذاکرات قطر فرصتی بود که به هدر رفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم، گفت: اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت.

تارنمای ان پی آر امروز به نقل از مصاحبه با «رابرت مالی» نوشت که اتحادیه اروپا به دنبال آن بود تا دستکم یک تلاش دیگر انجام داده و دو هیأت را دعوت کردند تا با آنها دیدار کنند.

این مقام آمریکایی مدعی شد: امید می‌رفت که ایران اراده‌ای برای توافق نشان دهد ولی به نظر می‌آید که در حال حاظر امکان ارائه پاسخ نداشته و مذاکرات دوحه بیشتر فرصتی بود که به هدر رفت.

مالی ادعا کرد: اتحادیه اروپا یک طرح بسیار دقیق را روی میز گذاشته و به گمان ما جمع‌بندی منصفانه‌ای است. گفته‌ایم که آماده‌ایم تا با این توافق موافقت کنیم. 
وی مدعی شد: طرفی که هنوز موافقت نکرده و معلوم نیست که چه زمانی موافقت خواهد کرد، ایران است. طرفی که لازم است تا اکنون پاسخی ارائه دهد، طرف ایرانی است و اگر چنین آمادگی ندارند، معلوم نیست که چرا آماده سفر به دوحه بوده.

این مقام آمریکایی همچنین ضمن تلاش برای مثبت جلوه دادن رویکرد طرف غربی اما بدون اشاره به اینکه طرف آمریکایی و اروپایی تاکنون هیچ اقدام ملموس سازنده‌ای در راستای احیای برجام انجام نداده‌اند، افزود، پیشنهاد ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا ۱۰۰ درصد نهایی نشده و آمریکا نیز ایده‌هایی برای نهایی کردن آن دارد، با این حال این کشور آماده است تا پیشنهاد مطرح شده را مبنا قرار داده و منتظر است تا ببیند ایران می تواند خود را از خط پایان عبور دهد یا خیر.

خبرنگار از رابرت مالی پرسید که آیا ایران خواسته‌های جدیدی مطرح کرده است، که وی مدعی شد: ایران در دوحه و پیش از آن نیز خواسته های جدید "بی ارتباط با توافق هسته‌ای" را مطرح کرده که ما و اتحادیه اروپا آنها را جزئی از مذاکرات نمی‌دانیم. ایران باید به این نتیجه برسد که اگر آمریکا آماده ازسرگیری تعهدات برجامی خود باشد - که گفته ایم هستیم - آیا اکنون آماده ازسرگیری تعهدات خود در توافق هست؟ دیر یا زود باید این تصمیم را بگیرند چرا که توافق هسته ای بالاخره در زمانی به تاریخ خواهد پیوست.

این مذاکره‌کننده آمریکایی در ادعایی بی‌پایه و اساس و بدون ارائه مدرک مدعی شد که ایران به دستیابی به سوخت لازم برای ساخت بمب هسته‌ای بسیار نزدیکتر شده اما در عین حال وی اعتراف کرد که اطلاعات آمریکا نشان می دهد ایران "برنامه نظامی مورد نیاز برای ساخت بمب" ندارد.

رابرت مالی همچون گذشته تاکید کرد که وضعیت فعلی هیچ ضرورتی نداشته و دولت بایدن آن را از دولت پیشین آمریکا تحویل گرفته است. وی گفت که دولت ترامپ بی ملاحظه تصمیم گرفت از برجام خارج شود و هنوز فرصت هست تا هر چه سریعتر این مسئله را حل‌وفصل کرد و به توافقی که هنوز کارآمد است، بازگشت.
وی در ادامه این گفت‌وگو مدعی شد که ۴ شهروند آمریکایی در ایران زندانی‌اند و واشنگتن به موازات گفت‌وگوهای هسته ای به دنبال آزاد کردن آنان است. 
مالی مدعی شد: ایران در ازای آزادی این افراد خواهان انجام چهار خواسته توسط آمریکا شده است.

به گزارش ایرنا، سه‌شنبه گذشته مذاکرات رفع تحریم‌ها با حضور «علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایران، «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دوحه قطر برگزار شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در توییتر نوشت: «دکتر [علی] باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با اینجانب به مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو تحریم‌ها ادامه می‌دهد. ما با قدرت و منطق به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. واقع بینی آمریکا و اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق، می‌تواند نتیجه مذاکرات را ثمربخش کند.»

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه گذشته به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

مقام‌های آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصرنمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجربیات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

نظر شما