شناسهٔ خبر: 54945637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

آیت‌الله‌علم‌الهدی: مردم‌داری محور فعالیت‌های شهرداری مشهد است

آیت‌الله علم‌الهدی در دیدار با شهردار مشهد و جمعی از مدیران شهری که به میزبانی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دو نشست مشترک در چند روز اخیر، یکی با حضور هیئت‌مدیره و خبرنگاران موسسه شهرآرا و دیگری با حضور معاون فرهنگی شهردار و مدیران سازمان فرهنگی برگزار کرده و در هر دو جلسه، تصریح کرده‌ایم که شهرداری، خدمت‌گزارترین نهادی است که با مردم تعامل دارد و میزان ارتباط آحاد این جامعه با شهرداری از همه ارگان‌های دیگر بیشتر است.

صاحب‌خبر -
به کزارش شهرآرانیوز، امام جمعه مشهد افزود: متأسفانه فرهنگ نادرستی در جامعه ما وجود دارد که بعضی افراد خدمات پربار، مستمر و مداوم شهرداری را نادیده می‌گیرند و فقط نواقص و مشکلات در نظر گرفته می‌شوند درحالی که از صبح که یک فرد از خانه خود خارج می‌شود تا شب‌هنگام که به منزل بازمی‌گردد، باید بداند که به‌طور پیوسته از ده‎ها مورد خدمات شهری برخوردار است؛ به‌طوری که شب گذشته زباله‌ها از درب منازل جمع‌آوری ‌شده‌اند، کوچه‌ها جارو و نظافت شده‌اند، خیابان‌های مصفا و بلوارهای مشجر از زیباترین مناظر فضاسازی شهری بهره‌مند شده‌اند و درصورتی که بخواهد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کند، این برخورداری نیز به برکت مجاهدت شهرداری حاصل می‎شود. 
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه سطح گسترده ارتباط مردم با شهرداری باعث می‌شود تا مطالبه مردم از این نهاد خدمتگزار نیز زیاد باشد، خاطرنشان کرد: مردم به این خاطر که خدمات زیادی از جانب شهرداری دریافت می‌کنند، مراجعات متعددی هم به این نهاد خدمتگزار دارند که این امر، باعث می‌شود تا سخت‎ترین کار در حوزه میدانی و مدیریتی، فعالیت در عرصه مدیریت شهرهای بزرگ و کلان‌شهری به جامعیت مشهدالرضا (ع) باشد.
 
مردم‌داری، محور فعالیت‌های شهرداری
ایشان با بیان اینکه مردم‌داری، محور فعالیت‌های شهرداری است، ادامه داد: خاصیت جوان بودن این است که فرد متوجه خستگی ناشی از کار نمی‌شود اما به‌تدریج، خستگی و فرسودگی ناشی از تنوع و تعدد حوزه‌های مسئولیتی در فضاهای کاری مشابه با شهرداری باعث می‌شود تا ارتباط مدیران شهری با شهروندان تحت تأثیر قرار بگیرد و اگر ارتباط مدیران شهری با مردم به حالت تکریم و تعظیم ارباب‌رجوع نباشد، حتی والاترین خدمات هم با گلایه و نارضایتی مردم مواجه می‌شود.
 
آیت‌الله علم‌الهدی گفت: باید نوع برخورد کارکنان شهرداری با مردم مبتنی بر فرهنگ تکریم ارباب‌رجوع و مردم‌داری در همه شئون آن باشد و به‌طور مثال، پیگیری امورات و مراجعات به شیوه الکترونیک، موضوعی است که می‌تواند تا حد زیادی به تسریع امور کمک کند. با این حال، متأسفانه مردم ما در فرهنگ نادرستی عادت کرده‌اند که با مقامات مسئول، ملاقات حضوری داشته باشند و بنابراین بسیار ممکن است شرایطی به وجود بیاید که برخی از افراد، پس از ارتکاب یک تخلف در حوزه ساختمان یا مسائل مربوط به عوارض، برای رسیدگی به تخلف خود به شهرداری مراجعه کنند و به دنبال ملاقات حضوری با شهردار یا یک مقام عالی باشند. در این شرایط، علیرغم اینکه این افراد مرتکب تخلف شده‌اند اما حقیقت این است که حتی متخلفان هم بخشی از بدنه همین مردم هستند که باید با حسن خلق با آنان برخورد شود.
 
فرهنگ شهری باید در کانون توجه مدیریت شهری باشد
امام جمعه مشهد، مهم‌ترین عرصه فعالیت مدیریت شهری را در حوزه فرهنگ دانست و تصریح کرد: جای سازمان‌دهی فرهنگ شهری در بوستان‌ها و نقاطی است که مردم، اوقات فراغت خود را در آن‎جا سپری می‌کنند. در این عرصه، اثرگذاری کلان مربوط به فضاسازی شهری و استفاده از ظرفیت رسانه‌ای است اما اثرگذاری دقیق مربوط به اجرای برنامه‌های فرهنگی در بوستان‌ها و مراکز تفریحی است که عموم مردم را مخاطب خود قرار می‌دهد.
 
ایشان تأکید کرد: باید برای گسترش فرهنگ دین در میدان وسیع فرهنگ‌سازی شهری در مشهدالرضا (ع) از همه امکانات استفاده کرد زیرا بزرگ‌ترین شکرگزاری نعمت خدا این است که از همه امکانات برای ارتقای فرهنگ دینی مردم استفاده شود. در حال حاضر، فضای سبز و بوستان‎ها در مشهدالرضا (ع) در اختیار مردمی قرار دارد که پس از کار و تلاش و امورات زندگی روزمره، برای تفریح و گذران اوقات فراغت خود به آن مراجعه می‌کنند. در این شرایط، منطق نادرستی وجود دارد که ثمربخشی امر به معروف و نهی از منکر را هم به وضعیت معیشتی مردم گره می‌زند اما اینکه آسیب‌های اقتصادی موجود در جامعه را بهانه‌ای برای رفتارهای خلاف شرع و اخلاق تلقی کنند، از اساس نادرست است زیرا امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان یک فریضه واجب می‌تواند با تمسک به راهکارهای مختلف و ابزارهای خلاقانه در جامعه اجرایی شود.

نظر شما