شناسهٔ خبر: 54944322 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

انواع کابینت آشپزخانه را بشناسید

در این مقاله به توضیح انواع نمونه های پر طرفدار کابینت های آشپزخانه از جمله کابینت ام دی اف ، هایگلاس ، مدرن ، کلاسیک و ممبران می پردازیم.

صاحب‌خبر -

 

کابینت آشپزخانه از نظر مفهومی به معنای قفسه هایی طبقه بندی شده جهت نگهداری اشیاء و لوازم مورد استفاده در آشپزخانه است .

علاوه بر اینکه کابینت ها مکانی برای جای دادن ظرف و ظروف آشپزی در دل خود می باشد، کابینت ابزاری جهت زیباسازی دکوراسیون آشپزخانه و ایجاد جلوه ی بصری شیک برای منزل است.

تاریخچه پیدایش کابینت آشپزخانه

کابینت در اوایل قرن بیستم برای جاسازی لوازم آشپزی برای اولین بار به صورت کمدهای تکی بلند مورد استفاده قرار گرفت.

اجزای تشکیل دهنده ی کابینت آشپزخانه

  • یونیت های کامل یا بدنه  
  • قفسه های طبقاتی
  • صفحه ی کابینت
  • درب
  • لولا
  • دستگیره
  • پایه
  • ریل
  • ستون و سرستون

در کابینت سازی ابزار و یراق به چه چیزی اطلاق می شود؟

کابینت آشپزخانه از متریال های مختلف چوبی و فلزی ساخته می شود اما برای شکل گرفتن کابینت ها و نصب آن در مکان از ابزارهای مختلفی مثل لولا، دستگیره، ریل، پروفیل، پایه و پیچ استفاده می شود که همه اینها اصطلاحاً ابزار و یراق نام دارند.

انواع کابینت آشپزخانه

انواع متفاوتی از کابینت ها ساخته شده در آشپزخانه نصب می شوند که بر اساس نوع متریال مصرفی نامگذاری شده اند.

775

کابینت آشپزخانه فلزی

کابینت فلزی جزء دسته های اول از کابینت می باشند که در سالهای پیش در کشور ما بسیار پرطرفدار بود و وارد هر خانه ای می شدیم کابینت فلزی را می دیدیم تا موقعی که کابینت ام دی اف رونمایی شد.

پس از اجرای کابینت ام دی اف استفاده از کابینت های فلزی رنگ باخت و امروزه فقط افرادی که تمایل دارند کابینتی ارزان قیمت که قابل شستشو باشد را سفارش دهند، کابینت فلزی را انتخاب می کنند.

کابینت آشپزخانه ام دی اف

ام دی اف جزء پرسفارش ترین نوع کابینت است چون هم قیمت مناسبی دارد و هم زیباست . مغز ام دی اف نیز از خرده چوب به هم فشرده شده تشکیل شده است اما نسبت به نئوپان مقاوم تر است.

کابینت آشپزخانه هایگلاس

کابینت هایگلاس کابینتی شیک با قیمت متوسط است که مغزی آن همان ام دی اف است اما تفاوتی که با آن دارد در نوع روکشی است که بر روی مغزی ام دی اف کشیده شده است.

در ام دی اف روکش مات است و براقیت ندارد اما هایگلاس ام دی افی است که بر روی آن روکش براق کشیده می شود . خاصیتی که هایگلاس دارد انتشار نور محیط، تنوع طرح و رنگ و بزرگ جلوه دادن فضا است.

کابینت آشپزخانه ممبران

کابینت ممبران که نام دیگر آن کابینت وکیوم است، کابینتی است که زیبایی کابینت های چوبی را به نمایش می گذارد اما با قیمت کمتر.

کابینت وکیوم کابینتی است که ساخت آن با استفاده از دستگاه سی ان سی انجام می شود و می توان هر نوع طرحی را بر روی آن اجرا کرد.

اجرای ستون و سرستون های شیک و زیبا سبب جلوه ی خاص کابینت ممبران نسبت به ام دی اف شده است . مزیتی که کابینت ممبران دارد اجرای هر گونه طرح دلخواه بر روی چوب و ساخت کابینت آشپزخانه ی شیک و کلاسیک است.

کابینت آشپزخانه چوبی

کابینت آشپزخانه چوبی از لوکس ترین و گران قیمت ترین کابینت ها است که طرفداران زیادی دارد . دلیل گرانی کابینت چوبی، نوع چوبی هایی است که برای ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرد.

کابینت چوبی دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد و در برابر رطوبت و آب متورم نمی شود و حالت طبیعی خود را از دست نمیدهد و نمایی کلاسیک و زیبا را برای محیط آشپزی به ارمغان می آورد.

کابینت آشپزخانه روکش چوبی

کسانی که طرفدار سفارش کابینت چوبی هستند اما هزینه ی آن را ندارند، ترجیح می دهند از کابینت روکش چوب استفاده کنند که ظاهری همچون کابینت چوبی دارد اما دوام و ماندگاری آن را ندارد.

کابینت آشپزخانه لمینت

لمینت متشکل از مواد ترکیبی و مصنوعی است که با استفاده از لایه های کاغذی و پلاستیک های رزین به هم فشرده می شوند و توسط یک فیلم نازک بر روی درب های چوبی یا پلاستیکی نصب می شوند.

کابینت آشپزخانه انزو

کابینت انزو در دو مدل رنگ شده و روکش شده ی وکیوم قابل اجرا است . زمانی که نوع رنگ شده را انتخاب کنید طی بازه زمانی برای افزایش کیفیت و ماندگاری هر چند وقت یکبار می بایست بر روی رنگ پولیش بمالید تا خاصیت براقیت آن از بین نرود.

کابینت انزو تولیدی کشور ایتالیا است و یک مدل پرسفارش می باشد که مدل وکیوم آن نسبت به مدل رنگ شده قیمت کمتری دارد . کابینت انزو رنگ شده شامل کابینت پولیشی، کابینت با رنگ پلی اورتان مات و براق و کابینت با رنگ پلی استر یا نیمه پلی استر قابل پیاده سازی می باشد.

کابینت آشپزخانه پی وی سی

کابینت پی وی سی به تنهایی به عنوان کابینت اجرا نمی شود بلکه ورق پی وی سی برای ساخت بخشی از کابینت که در معرض رطوبت قرار دارد مثل دور سینک ظرفشویی بکار می رود.

کابینت آشپزخانه هایکلیاف

این مدل کابینت توسط کشور ایتالیا ساخته می شود که دارای ورق های دو رو می باشد و نسبت به ام دی اف سطح برجسته تری دارد.

کابینت آشپزخانه ملامینه

کابینت های ملامینه جزء آن دسته از کابینت هایی هستند که طراحی و اجرای آن نیاز به هزینه ی بالایی ندارد و مثل کابینت فلزی با کمترین هزینه به اجرا گذاشته می شود.

اگر در سفارش کابینت آشپزخانه به دنبال کم هزینه ترین هستید، این مدل گزینه ی مناسبی است اما دوام و ماندگاری چندانی در برابر آب و رطوبت ندارد زیرا مغزی آن را نئوپان تشکیل می دهد.

کابینت آشپزخانه لترون

این مدل کابینت نیز از خرده چوب تشکیل می شود که نسبت به خرده چوبهای ام دی اف درشت تر است و مقاومتی در برابر رطوبت ندارد اما قیمت آن نسبت به ام دی اف کمتر است.

کابینت آشپزخانه اچ پی ال

این مدل کابینت نیز دارای مغزی ام دی است که بر روی آن نوعی روکش بنام اچ پی ال کشیده می شود که بسیار مقاوم هستند . ضد خش بودن و متورم نشدن در برابر رطوبت سبب محبوبیت این مدل از کابینت در بین کدبانوها شده است.

کابینت آشپزخانه پلی گلاس

کابینت پلی گلاس شبیه هایگلاس است که نوع روکش متفاوتی دارد . بر روی مغزی ام دی اف دو لایه کشیده می شود که یک لایه شامل ملامین و یک لایه شامل پلی استر است.

کابینت آشپزخانه فرامید

کابینت فرامید یک نوع کابینت ام دی اف با طرح روکش چوب ایتالیایی است . این مدل کابینت مزایایی همچون مقاومت در برابر خط و خش، عدم نمایش چربی، تنوع در طرح و رنگ و مقاومت بالا نسبت به حرارت و رطوبت را دارد.

انواع کابینت از نظر اجرا

  • کابینت زمینی
  • کابینت دیواری

مشخصات کابینت زمینی

  • ارتفاع 90 سانت
  • عمق 60 سانت
  • طول 100 سانت

مشخصات کابینت دیواری

  • ارتفاع 70 سانت
  • عمق 30 سانت
  • طول 100 سانت

یونیت در کابینت سازی به چه معناست؟

یونتیت همان بدنه ی کابینت است که شامل عمق، ارتفاع و طول می باشد.

88777

قیمت کابینت آشپزخانه

در هنگام محاسبه ی قیمت یکی از ارکان اساسی متراژ کابینت زمینی و دیواری است . کابینت زمینی 60 درصد در متر طول و کابینت دیواری 40 درصد در متر طول محاسبه می شود . از دیگر موارد دخیل در قیمت کابینت، نوع کابینت و ابزار یراق استفاده شده و نحوه ی اجرای کار است .

سبک های کابینت سازی

  1. مدرن
  2. کلاسیک
  3. نئو کلاسیک
  4. انزو

ویژگی های یک کابینت آشپزخانه خوب چیست؟

  • دوام و ماندگاری
  • عدم جذب رطوبت
  • براقیت و درخشندگی
  • بزرگ جلوه کردن فضا
  • تمیزکردن سریع و راحت

اولین کابینتی که در ایران مورد استفاده قرار گرفت کدام کابینت بود؟

کابینت فلزی اولین کابینتی بود که مهمان خانه های ایرانی شد و بعد کابینت ام دی اف.

کدام کابینت برای سفارش گزینه ی بهتری است؟

کابینت چوبی با دوام ترین و زیباترین نوع کابینت است اما کابینت ام دی اف و کابینت هایگلاس از پرسفارش ترین، شیک ترین مدل کابینت است که بدلیل داشتن قیمت مناسب طرفداران زیادی دارد.

نظر شما