شناسهٔ خبر: 54944016 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بررسی برنامه وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات از پیشرفت‌ متناسب در وضعیت پروژه توسعه شبکه فیبرنوری برای ایجاد زیرساخت و رو به جلو بودن مسیر وزارت ارتباطات در راستای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از ابتدای شروع به کار دولت جدید، سه محور شبکه ملی اطلاعات، دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال، به عنوان محورهای اصلی و کلیدی و نقشه راه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پیشبرد اهداف کلان این وزارتخانه در دولت جدید شناخته میشود که در این بین، شبکه ملی اطلاعات قدیمی ترین هدف و برنامه وزارت ارتباطات است.

شبکه ملی اطلاعات به علت ارزان، سریع، ایمن و سالم بودن برای جامعه ایرانی اسلامی، یکی از نیازهای مبرم مردم ایران است و رییس جمهور، مجلس و قوه قضاییه می‌توانند در تسریع این امر اثرگذار باشند. در سال های گذشته مطالب زیادی درباره مزایای شبکه ملی اطلاعات شنیده‌ایم و مسوولان همیشه از مزیت های آن صحبت کرده اند اما در عمل چیزی به مرحله بهره برداری نرسیده که مردم بتوانند از سود آن بهره مند شوند.

«صادق عباسی شاهکوه»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی، اخیرا درباره دیر اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات و با اشاره به مصوبات متعدد در رابطه با شبکه ملی اطلاعات،  اظهار داشته است:

مصوبات مختلفی درباره این شبکه داریم؛ برای مثال طرح شبکه ملی اطلاعات از مدت ها قبل مطرح شده بود، در قانون مجلس هم آمده بود و در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی هم مطرح شد. با این حال در سال 99 مصوبه دیگری از شورا خارج شد که در آن معماری و چارچوب شبکه ملی اطلاعات را تدوین و مصوب کرده بود.

در همین مصوبه درباره معماری شبکه ملی اطلاعات شاخص‌ هایی تعیین شده که خیلی وارد جزئیات شده‌ است و در جزئیات هم درگیر کلی‌ گویی شده‌ اند. برای مثال در این مصوبه تاکید شده که ترافیک داخلی در شبکه ملی اطلاعات باید نیم بها باشد. اول اینکه اجرای این مساله بسیار دشوار است؛ یعنی اجرای همین بند کار بسیار زیادی را می طلبد. لازم است آی پی ها تغییر کنند و کارهای زیاد دیگری صورت بگیرد.

دوم اینکه به نیت حمایت از محتوای داخلی، اپراتور ضرر می‌کند. اکنون صاحب محتوای نیم‌بها فشار می‌آورد که قیمت برای آنها تمام‌بها شود. این سختی و پیچیدگی ها به این دلیل است که اپراتور وارد یک مساله جزئی شده است. اگر این تصمیم تغییر نکند سیاست به نقطه ای می رسد که ترافیک داخلی چیزی جز ضرر نخواهد بود.

«عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص شبکه ملی اطلاعات جمله‌ای داشته است که می‌گوید "وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است."

زارع‌پور در این خصوص اظهار داشت: «شبکه ملی اطلاعات چیزی جز یک شبکه پرسرعت، امن و با کیفیت که انواعی از خدمات در آن ارائه می شود. همه برنامه هایی که در دست اجرا داریم برای تحقق شبکه ملی اطلاعات است و از روز اول مسئولیت اجرایی این کار را برعهده گرفتم و شورایی متشکل از همه معاونان تشکیل دادیم. برای اجرای این پروژه حدود 200 زیرپروژه کوچک و بزرگ تعریف شده است و هر هفته با شورای معاونین برای پایش پیشبرد هدف جلسه داریم.»

وی افزود: «از جمله مهم ترین پروژه هایی که برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در دست اجرا است، توسعه شبکه ثابت از طریق FTTX، واگذاری فرکانس های جدید در حوزه موبایل، پروژه کلان امنیت و موضوع مهم و کلیدی استقلال این شبکه را پیگیری می‌ کنیم.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «برنامه توسعه نهضت راه اندازی شبکه فیبرنوری در کشور هم در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات است که هم اکنون در دستور کار جدی وزارت ارتباطات قرار دارد. از  شبکه ملی اطلاعات است دو غول برای مردم و مسوولان ساخته اند. یک غول برای مردم که وزارت ارتباطات برنامه بدی است و غول دیگر برای مسوولان که شبکه ملی اطلاعات انجام شدنی نیست.»

زارع‌پور همچنین بیان داشت: «در سند شبکه ملی اطلاعات آمده که تا 1404 باید 80 درصد از خانوارهای کشور تحت پوشش اینترنت ثابت حداقل سرعت 30 مگابیت بر ثانیه قرار بگیرند. هم اکنون ما این هدف را به طرح توسعه فیبرنوری یا FTTX تبدیل کرده ایم و حداقل را روی 50 مگابیت بر ثانیه گذاشته ایم، برای 30 درصد از خانوارها هم سرعت 100 مگابیت بر ثانیه ای را هدف گذاری کرده ایم و 10 درصد هم به سرعت یک گیگابیت بر ثانیه دسترسی خواهند داشت.»

انتهای پیام/

نظر شما