شناسهٔ خبر: 54943697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

جشن استقلال خونین آمریکا؛ شش کشته و ۲۴ زخمی برجای گذاشت ۱۵ ساعت پیش

جشن استقلال آمریکا تا کنون شاهد دو حمله مسلحانه بوده است که در نخستین حمله ۶ تن جان خود را از دست دادند. .

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، جشن استقلال آمریکا امسال به رنگ خون در آمد. در یک حمله مرگبار در نزدیکی شهر شیگاکو فردی مسلح از پشت بام مردم شرکت کننده در جشن استقلال را به گلوله بست و شش تن را کشت و تعداد دیگری را زخمی کرد.

در حمله جداگانه دیگری فرد مسلحی نیروهای پلیس را  در فیلادلفیا به گلوله بست و دو نیروی پلیس را به شدت زخمی کرد.

در همین حال، پلیس ایالات متحده از دستگیری فردی خبر داد که مظنون به تیراندازی در جریان رژه روز استقلال در هایلند پارک ایلینوی و قتل شش نفر است.

این تیراندازی در حالی روی داده که بر اساس آمارها از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون هر هفته یک مورد از این حوادث در آمریکا به وقوع پیوسته است. حوادثی که واکنش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را نیز در پی داشت و اعلام کرد که از این حجم از خشونت‌ها «شوکه» شده است.

مطابق اعلام پلیس این کشور، مظنون فردی ۲۲ ساله به نام «رابرت ای کریمو» است که پس از تعقیب و گریز کوتاهی بازداشت شده است.

رابرت کریمو در روز حادثه، حوالی ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی در نزدیکی شهر شیکاگو به بالای پشت بام مغازه‌ای در مجاورت محل برگزاری جشن رفته و تنها چند دقیقه پس از شروع رژه و با استفاده از یک تفنگ پرقدرت به سمت تماشاگران تیراندازی کرده است.

تیراندازی دسته جمعی در حال تبدیل شدن به یک «سنت آمریکایی» است ومتاسفانه افرادی هستند که بگویند هنوز وقت صحبت در مورد اسلحه نیست.

به این ترتیب جشن روز استقلال که قرار بود به عنوان یکی از شادترین روزهای سال تقویم آمریکا شامل برنامه‌های شادی همچون اجرای موسیقی، راهپیمایی و سرگرمی‌های اجتماعی باشد، به روزی مملو از رعب و وحشتی فراگیر تبدیل شد و صدای آژیر خودروهای پلیس و فرار مردم وحشت‌زده صحنه‌هایی بود که در خیابان‌ها بجای ماند.

برخی شاهدان گفتند که آنها ابتدا فکر می‌کردند که صدای تیراندازی به خاطر آتش بازی است.

در پی این حمله، پنج فرد بزرگسال در صحنه کشته شدند و قربانی ششم نیز به گفته پزشک قانونی در بیمارستانی در همان نزدیکی جان باخت؛ در این حادثه چندین نفر دیگر نیز مجروح شدند.

یکی از جان باختگان این فاجعه نیکلاس تولدو نام داشت؛ مردی در اواخر ۷۰ سالگی که دلیل اصلی شرکتش درمراسم این بود که به مراقبت تمام وقت نیاز داشت و خانواده‌اش نمی‌خواستند تماشای ویژه مراسم جشن استقلال را از دست بدهند. خانواده‌اش می‌گویند: «ما رفتیم تا یک روز خانوادگی خوب داشته باشیم و ناگهان این تیراندازی‌ها اتفاق افتاد و مثل همه مردم شروع به دویدن کردیم و این حادثه رقم خورد.»

رسانه‌های اجتماعی اعلام کردند حساب‌هایی که ظاهراً متعلق به رابرت کریمو بود و ویدیوهای رپ را با نام مستعار منتشر می‌کرد، تعلیق کرده‌اند.

حمله در هایلند پارک تنها یک ماه پس از تیراندازی‌های مرگبار در انولد، تگزاس، بوفالو، نیویورک رخ داد.

جی رابرت پریتزکر، فرماندار دموکرات ایلینویز هشدار داد که تیراندازی دسته جمعی در حال تبدیل شدن به یک «سنت آمریکایی» است و گفت: «متاسفانه افرادی هستند که می‌گویند هنوز وقت صحبت در مورد اسلحه نیست.»

رئیس جمهور بایدن که در بیرون کاخ سفید در واشنگتن دی سی سخنرانی می‌کرد، اعلام کرد که «من تسلیم نمی شوم» و قول داد که به مبارزه با «اپیدمی خشونت با سلاح گرم» در کشور ادامه دهد.

از سوی دیگر، مقامات محلی آمریکایی گفتند که دو نیروی پلیس فیلادلفیا روز چهارم ژوئیه در نزدیکی بلوار بنجامین فرانکلین در حالی که هزاران نفر از شهروندان نمایش آتش‌بازی را جشن می‌گرفتند، هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

این تیراندازی ساعاتی پس از آن رخ داد که یک مرد مسلح در حومه شیکاگو از روی پشت بام به سمت خانواده‌هایی که پرچم تکان می‌دادند و کودکان دوچرخه‌سوار در رژه چهارم ژوئیه، تیراندازی کرد که بر اثر آن شش نفر کشته و بیش از ۳۶ نفر زخمی شدند.

اداره پلیس فیلادلفیا اعلام کرد که هر دو نیروی این نهاد در وضعیت پایدار قرار دارند و پلیس در جست‌وجوی عامل این تیراندازی است.

ویدئویی که از سوی رسانه‌های محلی منتشر شده نشان می‌دهد که مردم پس از تیراندازی در حال فرار هستند.

تیراندازی اواخر روز دوشنبه در نزدیکی موزه هنر فیلادلفیا در آخرین روز جشنواره‌ای رخ داد که جمعیت زیادی را دور خود جمع کرده بود.

نیروهای پلیس در زمان حادثه به مردم می‌گفتند که پناه بگیرند. یکی از شاهدان گفت: «من صدای تیراندازی را نشنیدم اما پلیس‌ها می‌گفتند فرار کن، فرار کن.»

طبق گزارش رسانه‌های محلی، یکی از افسران از ناحیه سر و دیگری از ناحیه کتف راست زخمی شده است.

پلیس عکسی را از کلاه نیروی مجروح از ناحیه سر منتشر کرد که گلوله در آن گیر کرده بود.

نظر شما