شناسهٔ خبر: 54942663 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

انتقاد نویسنده بریتانیایی از کتاب جدید لئونارد کوهن؛

بهره گیری از کتاب‌مقدس

یک نویسنده برتانیایی در کتابی که چند ماه از انتشار آن می‌گذرد، مدعی شده که لئئونارد کوهن، خواننده و ترانه‌سرای مشهور کانادایی در آثار خود از متن کتاب مقدس بهره برده است. پل لاروزا (Paul LaRosa)، موسیقی‌دانی که سه نوبت برنده جایزه ِمی شده، در یادداشت زیر نقدهایی بر این کتاب دارد. به گزارش خبرگزاری […]

صاحب‌خبر -

یک نویسنده برتانیایی در کتابی که چند ماه از انتشار آن می‌گذرد، مدعی شده که لئئونارد کوهن، خواننده و ترانه‌سرای مشهور کانادایی در آثار خود از متن کتاب مقدس بهره برده است. پل لاروزا (Paul LaRosa)، موسیقی‌دانی که سه نوبت برنده جایزه ِمی شده، در یادداشت زیر نقدهایی بر این کتاب دارد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از وبسایت New York Journal of books: عمیق کاویدنِ مجموعه آثار یک ستاره پاپ، کاری خطیر و پرچالشی است. چه آنکه بسیاری از این تحلیل‌ها درباره آثار یک خواننده یا یک بند موسیقی ـ چه بیتلز باشد، چه باب دیلن، چه جونی میچل و چه لئونارد کوهن ـ می‌تواند چندان عمیق از آب درآیند که از آن سوی بام بیفتد و مدعی وجود معانی‌ای بس بیشتر از آن چیزی که حتی خودِ ترانه‌سرا در نظر داشته، شوند. قدرت کتاب حاضر  ـ که عنوان کامل آن «لئونارد کوهن: ریشه‌های رازآلودِ نبوغ او» (Leonard Cohen: The Mystical Roots of Genius) است ـ در این است که به خوانندگانش (هوادارانِ لئونارد کوهن) مجال آن می‌دهد که یک بار دیگر با «خودِ» این هنرمند و نبوغ شگفتِ او روبه‌رو شوند.
حالا هری فریدمن (Harry Freedman)، نویسنده بریتانیایی در حوزه‌های تاریخ، مذهب و فرهنگ، پای به میدان گذاشته است. قلمِ او که خود را «نویسنده برجسته بریتانیایی در حوزه آثار پاپیولارِ فرهنگ و تاریخ یهود» معرفی می‌کند، آماده رقابت با دیگر آثار درباب لئونارد کوهن است. در پیشگفتار کتاب، فریدمن متعهد می‌شود که دست به تحلیل آثار هنرمند نخواهد زد و در عوض، به الهامات هنری او خواهد پرداخت؛ به «بهره‌گیری‌های مدام و گسترده کوهن از کتاب مقدس و سنت‌های مذهبی».
چه خوب که دست به تحلیل آثار نمی‌زند! اما به نظر می‌رسد که در همین قدم اول هرچه رشته کرده پنبه خواهد شد. زیرا همین دعوی او کمی گستاخانه است؛ به‌ویژه آن زمان که خود نویسنده نیز معترف می‌‌شود که کوهن «میلی به توصیف کار خود، به‌عنوان اثری با هدف مذهبی یا معنوی ندارد». اما فریدمن همچنان به بررسی آثار کوهن در زمینه مذهبی و معنوی خواهد پرداخت.
فریدمن از داستان زاده‌شدن کوهن آغاز می‌کند. از اینکه این خواننده و ترانه‌سرا، پسر فداکار خانواده‌ای مذهبی در مونترال کانادا بوده و خانواده از او می‌خواسته شاعر شود و او کارش را با تأثیرپذیری از برخی از مشهورترین شاعران مونترال آغاز ‌کرده است.
پس از آن فریدمن شروع به ساخت‌شکنیِ چند ترانه کوهن می‌کند و ازجمله به ترانه معروف Hallelujah که براساس کتاب مقدس سروده شده، می‌پردازد و دقیقاً از درون کتاب مقدس برای‌مان می‌گوید که: «ایمان تو قوی بود اما نیازمند حجّت بودی [که] او را روی پشت‌بام دیدی.» اگر این نقل قول که از داستان داوود و بث‌‌شبع (مادر سلیمان نبی) است به شما در فهم معنای این ترانه کوهن کمک می‌کند، بدانید که این کتاب به درد شما خواهد خورد. اما بعید نیست کسی هم بگوید که تأثیر شوخ‌طبعی کوهن در کارهای او ـ که در بسیاری اجراها و مصاحبه‌ها به دردش خورده بود ـ دست‌کمی از کتاب مقدس ندارد؛ چه آنکه این شوخ‌طبعی پرسپکتیو خاصی را به کوهن در برخورد با هم کتاب مقدس و هم زندگی، داده است. در کتاب فریدمن نیز بارها و بارها به طنز کوهن اشاره شده است. فریدمن همچنین یادآور می‌شود که کوهن چندباری در مورد آهنگ خاص خود، «سوزان» گفته: خوشحال است که بسیاری هوادارنش این آهنگ را دوست دارند. او درباره اینکه حقوق این آهنگ از او ربوده و آهنگ به نام فرد دیگری تمام شده، گفته است: «این خوش‌شانسی من بود… نباید با چنین آهنگی ثروتمند شد.»
با این همه، فریدمن درست می‌گوید که بسیاری آهنگ‌های کوهن شبیه کتاب مقدس هستند. ترانه «اگر خواستِ توست» را در نظر بگیرید؛ فریدمن مدعی است متن این ترانه تقریباً همان مقدمه‌ای است که در کتاب دعای عبری می‌بینیم: «شاید خواستِ تو باشد. کوهن همیشه این آهنگ را به‌عنوان یک دعای شخصی توصیف کرده‌ است. فریدمن می‌نویسد: «بسیاری از عبارت این ترانه، طنینی همچون کتاب مقدس دارند. بی که هیچ‌کدام نقل‌قولی مستقیم از کتاب باشند.»
برای بسیاری شنوندگان آثار کوهن، شاه‌بیت ترانه‌های او این است: «در همه‌چیز شکاف هست، چنین است که نور داخل می‌شود.» آیا این سروده از کتاب مقدس است؟ نه آنقدر که حاصل فلسفه شخصی خود کوهن است؛ همان‌گونه که خود کوهن در مصاحبه‌ای می‌گوید: «وقتی با نقصِ خود خلوت می‌کنیم است که پی به انسانیت واقعی و رابطه واقعی‌مان با درگاه الهی می‌بریم.» او بعدتر چنین توضیحی می‌افزاید که: «در همه چیزهایی که می‌توان کنار هم چیدشان، شکافی وجود دارد؛ اشیاء فیزیکی، اشیاء ذهنی، همه چیز… بازگشت آنجاست که از کامل‌کردن چیزها (پوشاندن آن شکاف) توبه کنیم و با شکستگی‌ها روبه‌رو شویم.» این گفته را کوهن عقیدهخود معرفی می‌کند.
به‌هر روی تا پایان کتاب، متقاعد نمی‌شویم که نبوغ کوهن به همان اندازه که از فلسفه شخصی او خوراک گرفته، از کتاب مقدس نیز بهره برده است؛ هرچند که هر کسی از تجربه و رویارویی با هزارن منبع و مرجع مختلف، جهان‌بینی خاص خود را می‌سازد. قدرت کتاب فریدمن در این است که به هوادارن کوهن مجال مواجهه‌ای دوباره با زندگی و نبوغ شگفت این هنرمند را می‌دهد و به همین دلیل کتاب موفقی است. کتاب را انتشارات Bloomsbury Continuum نوامبر ۲۰۲۱ منتشر کرده است. بهای نسخه چاپی آن در آمازون ۲۱ دلار است.

 

 

 

سینما

تقدیر ویژه جشنواره مونیخ از «برادران لیلا»

فیلم سینمایی «برادران لیلا» در سی و نهمین جشنواره فیلم مونیخ آلمان، مورد تقدیر ویژه هیات داوران قرار گرفت.
«برادران لیلا» در جدیدترین حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه «Cinemaster» جشنواره فیلم مونیخ آلمان به نمایش گذاشته شد و تقدیر ویژه هیات داوران بخش اصلی جشنواره را دریافت کرد. در این بخش فیلم ژاپنی «دلال» ساخته «هیروکازو کورئیدا» برنده جایزه بهترین فیلم بین‌المللی جشنواره شد. ساخته روستایی پیش از این در بخش رقابتی هفتاد و پنجمین جشنواره کن جایزه بهترین فیلم بخش اصلی این رویداد را از نگاه هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) کسب کرده بود. در خلاصه داستان فیلم «برادران لیلا» آمده است: لیلا در ۴۰ سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است. در کشوری که درگیر تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی است، خانواده دائماً با هم بحث می‌کنند و زیر بار بدهی‌ خُرد می‌شوند. لیلا در حالی که برادرانش در تلاش برای گذراندن زندگی خود هستند، نقشه‌ای می‌کشد تا با راه اندازی یک تجارت خانوادگی آنها را از فقر نجات دهد. در حالی که آنها به شدت به حمایت مالی نیاز دارند، لیلا متوجه می شود که پدرشان اسماعیل، مخفیانه یک میراث خانوادگی را پنهان کرده است. او این میراث را به عنوان یک پیشنهاد برای تبدیل شدن به پدرسالار جدید قبیله، بالاترین افتخار در سنت ایرانی، نگه داشته است. این اتفاق باعث هرج و مرج در خانواده‌ای می‌شود که از پیش نیز شکننده بود. با بدتر شدن وضعیت سلامتی پدر، اقدامات هر یک از اعضای خانواده به تدریج خانواده را یک قدم به سمت انفجار نزدیک می‌کند.

 

فروش میلیون‌ دلاری مجسمه مشهور «اندیشه‌گر»

یکی از مجسمه‌های مشهور «اندیشه‌گر» اثر «رودن» در یک حراجی به قیمتی فراتر از ۱۰ میلیون دلار فروخته شد.
مجسمه «اندیشه‌گر» اثر «آگوست رودن» مجسمه‌ساز نامدار فرانسوی به عنوان یکی از مشهورترین آثار تاریخ هنر شناخته می‌شود و اخیرا یکی از این مجموعه مجسمه‌ها در حراجی واقع در پاریس به قیمت ۱۱.۱۴ میلیون دلار معادل ۱۰.۷ میلیون یورو فروخته شده است. حراجی کریستیز در روز پنج‌شنبه یکی از ۴۰ مجسمه «اندیشه‌گر»‌ اصل را به مزایده گذاشت. کارشناسان حراجی ارزش این مجسمه را بین ۹ الی ۱۴ میلیون یورو تخمین زده بودند.
مجسمه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در حراجی ساتبیز نیویورک به قیمت ۱۵.۳ میلیون دلار فروخته شد،‌ به عنوان گران‌ترین مجسمه در مجموعه مجسمه‌های «اندیشه‌گر»‌ اثر «رودن» شناخته می‌شود.
نخستین مجسمه «اندیشه‌گر» در سال ۱۸۸۰ و در ابعاد ۷۰ سانتی‌متری توسط «رودن» شکل گرفت و به عنوان مجسمه‌ای معرفی شد که تصویرگر یک شاعر است. این مجسمه ۷۰ سانتی‌متری به عنوان یکی از پیکره‌های تشکیل‌دهنده «دروازه‌های جهنم»‌،‌ دیگر اثر مشهور «رودن» طراحی شد.
در حقیقت، این مجسمه در ابتدا به عنوان اثری در نظر گرفته شد که «دانته»‌ شاعر قرون‌وسطایی ایتالیایی و نویسنده «کمدی الهی» را حین تفکر درباره جهنم به تصویر می‌کشد. «اندیشه‌گر» که به عنوان جزئی از اثر «دروازه‌های جهنم» نگهداری می‌شد، در سال ۱۸۸۸ به عنوان یک اثر مجزا به نمایش درآمد و در نتیجه به یک مجسمه مستقل تبدیل شد.
نسخه بزرگتر این مجسمه نخستین‌بار در سال ۱۹۰۴ ساخته شد، اما نسخه‌ای که در ابعاد انسان واقعی ساخته شده است و در «موزه رودن»‌ واقع در پاریس به نمایش گذاشته شده است به محبوبیت بیشتری دست‌ پیدا کرد. نسخه‌ای که روز پنجشنبه در حراجی کریستیز فروخته شد در اندازه مجسمه «اندیشه‌گر» نخست ساخته شده است.

 

رویداد

عرضه پوستر آثار حمید سمندریان به‌صورت NFT
پوستر نمایش‌هایی از آثار حمید سمندریان، رکن‌الدین خسروی و سیروس شاملو با طراحی ابراهیم حقیقی به‌زودی در قالب NFT عرضه می‌شوند. پوستر آثاری چون «بازی استریندبرگ»، «کرگدن» و «مرده‌های بی‌کفن و دفن» هر سه به کارگردانی حمید سمندریان نمایش داده می‌شوند.
علاوه بر این، پوستر نمایش‌هایی چون «اتللو» به کارگردانی محمد کوثر، «لبخند باشکوه آقای گیل» ساخته زنده یاد رکن‌الدین خسروی، «استثناء و قاعده» کاری از سیروس شاملو، «سو و وشون» به کارگردانی منیژه محامدی و «کبودان و اسفندیار» اثر سهراب سلیمی نیز در جریان رویداد یاد شده ارائه خواهد شد. این مجموعه به کوشش ابراهیم حقیقی طراح گرافیک و عکاس خلق شده است. نخستین رویداد «آرتانیوم» ـ NFT MARKET PLACE ـ ایرانی بر پایه Ethereum به‌زودی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. «آرتانیوم» به نشانی https://artaniom.ir پیش از امضای هرگونه قرارداد با هنرمندان و یا مجموعه‌داران کشور، با انجام کارشناسی‌های متعدد نسبت به تایید اصالت مالکیت آثار اقدام می‌کند.

رکوردشکنی پرتره‌»بیکن» از «فروید»
پرتره‌ای از «لوسین فروید» نقاش بریتانیایی که توسط «فرانسیس بیکن» دیگر نقاش بریتانیایی نامدار خلق شده است، در یک حراجی ده‌ها میلیون دلار فروخته شد و به گران‌ترین تک ـ تابلو نقاشی «بیکن» ‌تبدیل شد.
‌یکی از تابلوهای نقاشی «فرانسیس بیکن» نقاش بریتانیایی که در آن «لوسین فروید» ‌دیگر نقاش بریتانیایی به تصویر کشیده شده است، در حراجی ساتبیز به قیمت ۵۲ میلیون دلار معادل ۴۳.۴ میلیون پوند فروخته شد و رکورد گران‌ترین تک ـ تابلو نقاشی «بیکن» را شکست. این تابلو نقاشی که «پرتره لوسین فروید» نام دارد، حدود شش دهه از انظار عمومی پنهان مانده بود و به مدت ۴۰ سال در یک مجموعه خصوصی واقع در اروپا نگهداری شده بود.
این نقاشی در روز چهارشنبه برای نخستین‌بار به مزایده گذاشته شد و کارشناسان ارزش تقریبی آن را ۳۵ میلیون پوند برآورد کرده بودند. به گفته حراجی ساتبیز، این تابلو نقاشی نه تنها رکورد گران‌ترین تک‌ ـ تابلو «بیکن» را شکسته است، ‌بلکه به عنوان گران‌ترین اثر متعلق به «فرانسیس بیکن» که در لندن با پوند بریتانیا به فروش رسیده است نیز شناخته می‌شود.
«بیکن» این تابلو نقاشی را در سال ۱۹۶۴ بر اساس عکسی از هنرمند هم‌ عصر خود نقاشی کرده است. «پرتره لوسین فروید»‌ آخرین‌ بار در سال ۱۹۶۵ به عنوان نقاشی مرکزی یک مجموعه تابلو سه‌گانه در هامبورگ و استکهلم به نمایش گذاشته شد. «بیکن»‌ مدت کوتاهی پس از خلق این ‌تابلوهای سه‌گانه آن‌ها را از هم جدا کرد.

چوب رهبری ارکست سمفونی در دست هنرمند آلمانی
ارکستر سمفونیک تهران با اجرای ۳ قطعه در روز های ۳۰ و ۳۱ تیر روی صحنه می رود. حامد گارسچی که افتخاراتی در این حوزه را در کارنامه دارد رهبری و مهرداد غلامی سولیست فلوت این اجرای را برعهده دارند.
ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حامد گارسچی پنج‌شنبه و جمعه، ۳۰ و ۳۱ تیر ، ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. مهرداد غلامی سولیست فلوت این اجرای ارکستر سمفونیک است.
اورتور جیبسی بارون با آهنگسازی یوهان اشتراوس، قطعه برای فلوت و ارکستر با آهنگسازی حسین ناصحی و سمفونی شماره ٨ آنتونن دورژاک در سل ماژور، اپوس ٨٨، ۳ قطعه‌ای است که توسط ارکستر سمفونیک نواخته خواهد شد.
حامد گارسچی، متولد تهران و دانش‌آموخته رهبری ارکستر در دانشگاه موسیقی شهر کلن آلمان، تحصیلاتش را زیر نظر اساتیدی همچون میشائیل لوییک، نیکلاس پاسکه، آلکساندر رومپف، فیلیپ آنتره مان و کورت مازور ادامه داد. وی در دوران تحصیل با ارکسترهای متعددی در آلمان، مجارستان و بلغارستان همکاری کرده است.
نامزدی دریافت جایزه مسابقه رهبری ارکستر آلمان در سال ۲۰۱۷ و کسب مقام پنجم در مسابقه رهبری ارکستر آنتال دوراتی در کشور مجارستان، رهبری ارکستر جوانان وتسالار، رهبری ارکستر در فستیوال‌های دیگر سوابق گارسچی هستند. او همچنین در اپراهایی از جمله راینگلد، خفاش، کارمن، فلوت سحر آمیز و اپرای شهر کوبورگ در ایالت بایرن به عنوان اکومپانیمان و رهبر همکاری کرده است.

 

 

خبر

«کلینت ایستوود» ۲ میلیون دلار غرامت می‌گیرد
«کلینت ایستوود» سینماگر ۹۲ ساله آمریکایی پس از طرح شکایت از یک شرکت داروسازی، مبلغ دو میلیون دلار غرامت دریافت می‌کند.
در سال ۲۰۲۰، «ایستوود» دو شکایت از شرکت‌های دخیل در صنعت داورهای «CBD» مطرح کرد و آنها را به انتشار مقالات جعلی با استفاده از نام و تصویر او متهم کرد که به صورت ضمنی نشان می‌داد که او این محصولات را تایید می‌کند، در حالی که «ایستوود» هیچ دخالت رسمی در صنعت این محصولات نداشته است.
حالا دادگاه، حکم به پرداخت ۲ میلیون دلار غرامت به این کارگردان کهنه‌کار داده است و این در واقع همان میزان پولی است که اگر «ایستوود» به عنوان سخنگوی این کمپانی فعالیت می‌کرد، شایسته دریافت آن می‌بود. شکایت «ایستوود» درباره مقاله‌ای است که در اینترنت به نقل از او منتشر شده که در آن از استفاده از محصولات CBD (روغن شاهدانه) تبلیغ کردهو همچنین نتیجه جستجوهای اینترنتی این محصولات نیز به نوعی دستکاری شده که گویی این ستاره کهنه کار هالیوود، پشتیبان این نوع محصولات است.
اگرچه ایستوود تا ۹۲ سالگی همچنان به عنوان یک فیلمساز فعال باقی مانده است، اما به طور کلی از تایید و تبلیغ محصولات تجاری خودداری کرده است. این بازیگر و کارگردان آمریکایی در سال ۱۹۹۲ نیز با ساخت فیلم «نابخشوده» که وسترنی متفاوت بود چهار جایزه مهم اسکار شامل جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و اسکار نقش مکمل مرد و همچنین جایزه گلدن گلوب را برای بهترین کارگردانی کسب کرد.
از دیگر ساخته‌های او می‌توان به «رودخانه مرموز»، «دارشان بزن»، «یاقی، خوزیس والز»، «فرار از آلکاتراز»، «فایرفاکس»، «در خط مقدم»، «پرچم‌های پدران ما» و «نامه‌هایی از ایوجیما» اشاره کرد. او در سال ۲۰۰۴ نیز فیلم «عزیز میلیون دلاری» را ساخت و این فیلم در نهایت موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اصلی زن (هیلاری سوانک) و بازیگر نقش مکمل مرد (مورگان فریمن) شد.

 

نظر شما