شناسهٔ خبر: 54942146 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

ارزآوری ۵۳۰ میلیون دلاری صادرات میوه‌های گرمسیری

روزنامه ایران

تولید و صادرات میوه طی سالیان اخیر با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده است به طوری که با وجود وقوع خشکسالی در کشور، همچنان تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری از رشد محسوسی برخوردار بوده و انتظار می‌رود در سال‌جاری بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول در سراسر کشور تولید شود که علاوه بر تأمین بازار داخلی، بخشی از این محصول می‌تواند صادر شود و ارزآوری قابل توجهی برای کشورمان داشته باشد.

صاحب‌خبر -
تولید و صادرات میوه طی سالیان اخیر با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده است به طوری که با وجود وقوع خشکسالی در کشور، همچنان تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری از رشد محسوسی برخوردار بوده و انتظار می‌رود در سال‌جاری بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول در سراسر کشور تولید شود که علاوه بر تأمین بازار داخلی، بخشی از این محصول می‌تواند صادر شود و ارزآوری قابل توجهی برای کشورمان داشته باشد.
 
آمارهای وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد، میزان تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری از سال ۹۳ تاکنون با رشد ۴۵ درصدی روبه‌رو بوده به طوری که تولید آن از ۶ میلیون و ۴۳۲ هزار تن در سال ۹۳ به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال‌جاری رسیده است. از طرف دیگر طی پنج سال گذشته صادرات این محصول نیز با رشد ۸۲ درصدی روبه‌رو شده به طوری که صادرات آن از ۴۱۲ هزار تن در سال ۹۶ به ۷۴۸ هزار تن در سال گذشته رسیده است.
 
زهرا جلیلی‌مقدم، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایران» گفت: تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در کشور با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است، به طوری که انتظار می‌‌رود تولید این محصولات در سال جاری به ۹میلیون و ۳۰۰هزار تن برسد این در حالی است که در سال گذشته بالغ بر ۹میلیون تن محصول در کشور تولید شد.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این میزان تولید در قیاس با ۸سال پیش نشان‌دهنده رشد ۴۵درصدی تولید میوه‌های گرمسیری در کشور است.
جلیلی‌مقدم اظهار کرد: خرما، مرکبات، انار، انجیر، کیوی، انبه، موز، آناناس و نارگیل جزو میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری محسوب می‌‌شوند که طی سالیان گذشته تولید هر کدام از این محصولات در سراسر کشور با توجه به اقلیم هر منطقه از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بین میوه‌های نیمه‌گرمسیری بیشترین تولید مربوط به مرکبات و سپس خرما  است و بعد از این محصولات، انار و کیوی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: صادرات این محصولات در سال گذشته بالغ‌ بر ۷۴۸هزار تن بوده که ارزش آن ۵۳۰میلیون دلار برآورد شده، البته این میزان نسبت به سال گذشته به لحاظ ارزشی افزایش داشته است.
 
 
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ایران در تولید خرما رتبه سوم، انار رتبه اول،  انجیر رتبه پنجم و در تولید کیوی رتبه چهارم را در جهان به خود اختصاص داده است.
وی افزود: اصلاح و بازسازی باغات در بهبود کمی و کیفی محصول مؤثر خواهد بود و تولید محصول با کیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا موجب افزایش صادرات خواهد شد.
جلیلی‌مقدم تصریح کرد: تولید میوه‌های نیمه‌گرمسیری در گلخانه و محیط‌های کنترل‌ شده با اجرای سایبان در باغ‌های میوه‌های نیمه‌گرمسیری به‌ منظور افزایش بهره‌وری آب و سایر نهاده‌ها در حال اجرا است. این مقام مسئول در خصوص اهداف و برنامه‌های دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری نیز گفت: برنامه‌ریزی برای تولید نهال سالم و گواهی شده، اصلاح و احیای باغ‌های میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، بهبود کیفیت تولید میوه‌ها، برنامه‌ریزی برای کاهش تنش‌های زنده و غیر‌زنده در تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری در تولید میوه‌ها، حمایت از تولید محصول سالم و ارگانیک به منظور دستیابی به امنیت غذایی و توسعه صادرات، استاندارد‌سازی میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و برنامه نظارت بر تولید به منظور حمایت از عرضه و تقاضا و کنترل بازار از مهم‌ترین برنامه‌های این دفتر است.
جلیلی‌مقدم در پایان  با بیان این که تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در دو سال گذشته با مشکلاتی از جمله وقوع خشکسالی روبه‌رو بوده است، خاطرنشان کرد: با این حال به‌دلیل شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، بازارهای صادراتی این میوه‌ها با رشد محسوسی روبه‌رو بودند به طوری که در سال گذشته ۷۴۸ هزار تن میوه گرمسیری و نیمه‌گرمسیری به کشورهای همسایه و اروپایی صادر شد.
 
منبع: روزنامه ایران

نظر شما