شناسهٔ خبر: 54941965 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

کادر فنی پررزومه سپاهان و تراکتور، به لیگ شروع نشده هیجان دادند

نیمکت‌های جذاب‌

آدرینا ورشینگر

رقابت‌های لیگ بیست و دوم، 38 روز دیگر آغاز می‌شود تا شاهد روشن شدن دوباره تنور فوتبال باشگاهی ایران باشیم.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران: اما نکته‌ای که باعث شده این مسابقات شروع نشده هیجان‌انگیز شود، مربیان تازه‌واردی است که آمده‌اند و با خود همراهانی آورده‌اند که آنها هم جزو چهره‌های سرشناس و موفق فوتبال اروپا و جهان به شمار می‌روند. موضوعی که باعث شده علاقه‌مندان به فوتبال کشورمان، بی‌صبرانه منتظر شروع لیگ برتر باشند تا عملکرد این مربیان را از نزدیک ببینند.


همراهان موفق مورایس
یکی از چهره‌هایی که به ایران آمده، ژوزه مورایس دستیار پرتغالی سابق ژوزه مورینیو است که با او به افتخارات زیادی دست پیدا کرده که مهم‌ترین آنها قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا با پورتو و اینتر است. مورایس که در لیگ‌های پرتغال، اسپانیا و ایتالیا به قهرمانی رسیده و قهرمانی با چونبوک موتورز و الهلال در لیگ‌های کره جنوبی و عربستان را تجربه کرده و در چلسی هم در کنار آقای خاص بوده است، حالا افرادی را به سپاهان آورده که آنها هم سوابق جالبی در دنیای فوتبال دارند که باعث شده کادر جذابی در این تیم تشکیل شود.


آلمیدا؛ ستاره پورتو و وردربرمن
یکی از دستیاران مورایس، هوگو آلمیدا بازیکن سابق تیم ملی پرتغال است که همین دو سال پیش از فوتبال خداحافظی کرده و وارد دنیای مربیگری شده است. او که در جام جهانی 2010 و 2014 هم بازی کرد و یک گل به کره شمالی زد، دوران حرفه‌ای‌اش به عنوان بازیکن را، زیر نظر مورینیو در پورتو آغاز کرد. هر چند مورینیو آخرین ماه‌های حضورش در پورتو، آلمیدای 20 ساله را برای کسب تجربه به لیریا قرض داد. زیباترین گل آلمیدا با پیراهن پورتو، ضربه آزادی بود که او در فصل 6-2005 لیگ قهرمانان به اینتر روبرتو مانچینی زد. ضمن اینکه او توانسته دروازه بایرن مونیخ و تاتنهام را هم باز کند. آلمیدا بعد از پورتو، به آلمان رفت و پیراهن وردربرمن را پوشید. درخشش در بوندسلیگا و زدن 11 گل در یک فصل، باعث شد همراه پرتغال به یورو 2008 برود. بازی در سری A و سوپرلیگ ترکیه، مقاصد بعدی آلمیدا بودند. او سال 2020 از فوتبال خداحافظی کرد و در کویمبرا که آخرین فصل دوران بازی را آنجا پشت سر گذاشت، به عنوان کمک مربی تیم دوم باشگاه مشغول به کار شد و سپس به تیم اصلی رسید. سقوط کویمبرا به دسته سوم پرتغال، باعث شد آلمیدا تصمیم به جدایی بگیرد و این بار، به پیشنهاد مورایس که در پورتو مربی او بود، پاسخ مثبت بدهد.


پدرو؛ مربی بدنساز بزرگان
ژائو پدرو، مربی بدنساز و یار همیشگی مورایس است. او زمانی که مورایس به عنوان دستیار ژوزه مورینیو فعالیت می‌کرد، در کادر آقای خاص حضور داشت و در کنار مورینیو و مورایس، فرصت کار در چلسی، اینتر و رئال مادرید را به دست آورد. پس از جدایی مورایس از مورینیو و شروع کارش به عنوان سرمربی، پدرو مربی بدنساز تیم‌های او شد. پدرو در چونبوک موتورز، کارپاتی، بارنزلی و آ.ا.ک با مورایس همکاری کرد و حالا هم به سپاهان آمده است.


سانتوس؛ دروازه‌بان سابق پرتغال
مورایس برای پست مربی دروازه‌بان‌ها، یکی از دروازه‌بان‌های سابق تیم ملی پرتغال را به اصفهان برده است. پائولو سانتوس، سال‌ها در پورتو، براگا و ریوآوه به میدان رفت. او جام جهانی 2006، به‌خاطر عملکرد خوبش با براگا به عنوان دروازه‌بان ذخیره به تیم ملی دعوت شد و عنوان چهارمی جهان را به دست آورد. هر چند در آن مسابقات، برای پرتغال بازی نکرد. سانتوس فقط در بازی دوستانه با ایرلند شمالی، توانست برای تیم ملی کشورش به میدان برود. یک دهه قبل، سانتوس دروازه‌بانی را کنار گذاشت و تصمیم گرفت به عنوان مربی دروازه‌بان‌ها فعالیت کند. او هم به پیشنهاد مورایس، مسافر ایران شده تا مربی دروازه‌بان‌های سپاهان باشد.


بردیف با دستیاران کارنامه‌دار
قربان بردیف سرمربی مطرح ترکمنستانی سابق روبین‌کازان و روستوف که با این تیم‌ها قهرمانی‌هایی را در روسیه به دست آورد، یکی دیگر از سرمربیانی است که به ایران آمده و تمامی امورات فنی باشگاه تراکتور را برعهده گرفته و با دستیارانی از کشورهای اسپانیا، ترکمنستان و روسیه به ایران آمده تا موفقیت‌های قبلی‌اش را این بار با سرخپوشان تبریزی تکرار کند و اولین جام لیگ برتر را برای آنها به ارمغان بیاورد. ایوان دانیلیانتس، دیمیتری کریچنکو، کارلوس گونزالس و ادوارد کندوخوف دستیاران مدنظر بردیف برای حضور در کادرفنی تراکتور هستند.


دانیلیانتس؛ سرمربی روستوف و تیم ملی مولداوی
ایوان دانیلیانتس مربی ۶۹ ساله اهل ترکمنستان یکی از دستیاران بردیف است که سرمربیگری تیم ملی مولداوی، شریف مولداوی، روستوف و دستیاری در تیم‌هایی همچون روبین کازان و غیرت قزاقستان را در کارنامه‌اش دارد. این مربی مدتی مدیریت آکادمی باشگاه روبین کازان را عهده‌دار‌ بود و نقش بسزایی در معرفی بازیکنان جوان به سطح اول فوتبال روسیه ایفا کرد. اوج عملکرد دانیلیانتس به فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ برمی‌گردد. او علاوه بر کسب نتایج درخشان با روستوف در لیگ روسیه، توانست به پیروزی تاریخی 3-2 مقابل بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا و برد پرگل اسپارتا پراگ و تساوی مقابل منچستر یونایتد و آیندهوون در لیگ اروپا دست یابد و نمایش آبرومندانه و جذابی هم مقابل اتلتیکو مادرید داشت. این مربی با هدایت روستوف مقابل بزرگان روسیه نیز نتایج درخشانی کسب کرده بود؛ به طوری که شکست تیم‌های روبین کازان، زسکا مسکو، اسپارتاک مسکو و تساوی مقابل زنیت با هدایت دانیلیانتس رقم خورد.


گونزالس؛ مربی رئال مادرید و دستیار مورینیو
کارلوس گونزالس مربی بدنساز ۴۹ ساله و متولد شهر بارسلونا در اسپانیا یکی دیگر از همراهان بردیف است. او که هفته آینده به ایران می‌آید، سال ۲۰۰۸ فعالیتش را به عنوان مربی بدنساز رئال مادرید آغاز کرده و در ادامه در تیم‌های مختلفی مثل رئال سوسیداد، نیوکاسل، تیم ملی بحرین، اف سی شریف مولداوی، الاهلی و العین امارات، اطلس مکزیک، بی‌جی پاتوم یونایتد تایلند و نیروی هوایی عراق حضور داشته است. ضمن اینکه گونزالس سابقه همکاری با مربیان سرشناسی همچون ژوزه مورینیو، مانوئل پیگرینی، خوانده راموس، برند شوستر، زلاتکو دالیچ و زوران مامیچ را در کارنامه دارد.


مربیان روس کنار بردیف
دیگر مربی همراه بردیف در تراکتور، دیمیتری کریچنکو مربی ۴۵ ساله اهل روسیه است که به عنوان سرمربی در تیم اوفا، مربی موقت در روستوف و کمک مربی در تیم‌های غیرت قزاقستان، اوفا و روستوف کار کرده است. همچنین ادوارد کندوخوف نیز به عنوان مربی توانبخشی در کادرفنی بردیف حضور خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما