شناسهٔ خبر: 54940672 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

تب کریمه کنگو با ۴۵ مبتلا و ۳ فوتی

رئیس اداره بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: از ابتدای امسال تا امروز ۴۵ مورد ابتلا به این بیماری ثبت شده است که متاسفانه ۳ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

بهزاد امیری، رئیس اداره بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، در نشست خبری روز بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان اظهار کرد: دلیل نام‌گذاری این روز اقدامات لویی پاستور برای کشف واکسن هاری در سال ۱۸۸۵ بود.

وی افزود: بیماری‌های قابل انتقال از حیوان از انسان متعدد بوده که ۲۰۰ عدد آن شناسایی شده و ۶۱ درصد بیماری‌های عفونی از این نوع بیماری‌ها هستند.

امیری بیان کرد: بیماری‌های قابل انتقال انسان و حیوان امکان تولید اپیدمی‌های بزرگ را را دارند. همین کرونا نمونه‌ای از آن بود.

وی اظهار کرد: برخی از این بیماری‌ها مرگ حتمی دارند مانند بیماری هاری و برخی مانند تب مالت خسارت‌های بزرگ اقتصادی دارند.

امیری یادآور شد: از چند سال گذشته  استراتژی یکپارچه سلامت در کنترل این بیماری‌ها مطرح است. اگر بخواهیم سلامت انسان‌ را در این حوزه در نظر بگیریم باید موضوع سلامت حیوانات اهلی و حیات وحش را هم در نظر داشته باشیم.

امیری اظهار کرد: ما هر ساله با افزایش موارد حیوان‌گزیدگی مواجه هستیم که سال گذشته بالغ بر ۲۶۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت شد که عمده آن توسط سگ‌های ولگرد و بدون صاحب رخ داد.

امیری یادآور شد : از جمله نگرانی‌های ما در حیوان گزیدگی نخست مرگ و میرهای ناشی از آن است و دوم بیماری‌های قابل انتقال مانند هاری است.

وی تاکید کرد: ۷۰۰ واحد پیشگیری از بیماری هاری و درمان حیوان گزیدگی در کشور فعالیت می‌کنند که بلافاصله افراد حیوان گزیده را با واکسن و سرم هاری به صورت رایگان درمان می‌کنیم.

امیری یادآور شد: سال گذشته ۱۶ مورد مرگ در اثر هاری در کشور رخ داد که عمده آنها اتباع افغانستانی بودند. به همین دلیل ما درخواست می‌کنیم که تمامی اتباع چه قانونی و چه غیر قانونی به محض حیوان‌گزیدگی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا بلافاصله واکسن دریافت کنند. واکسیناسیون هاری رایگان است.

وی در ادامه یاداور شد: تب مالت دومین بیماری تحت پوشش ما است، که سال گذشته ۲۰‌هزار و ۴۹۰ مورد ثبت شدند. سالک نیز بیماری دیگر قابل انتقال بین انسان و حیوان است که سال گذشته ۱۶‌هزار و ۳۰۷ نفر به آن مبتلا شدند.

 این مسئول وزارت بهداشت یادآور شد: کیست هیداتی بیماری دیگری است که سال گذشته ۴۱۳ مورد به آن مبتلا شدند. تب شالیکاران یا پتوزهیوز بیماری دیگر قابل انتقال بین انسان و حیوان است که سال گذشته ۲۵۱ مورد در کشور ثبت شد.همچنین ۱۰۷ مورد سیاه‌ زخم که یک بیماری مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان است سال گذشته در ایران مشاهده شد.

وی با اشاره به موارد عقرب‌گزیدگی و مارگزیدگی اظهار کرد: سال گذشته در کشور ۴۲ هزار و ۳۶۵ مورد عقرب گزیدگی در کشور رخ داد که ۸ نفر از آنان فوت کردند. همچنین ۶ هزار و ۲۴۸ نفر نیز دچار مارگزیدگی شدند که ۹ نفر از آنان فوت کردند.

وی همچنین با اشاره به تب کریمه کنگو نیز اظهار کرد: امسال موارد این بیماری افزایش پیدا کرده‌است. سال گذشته ۱۳ مورد ابتلا داشتیم که ۲ مورد آن فوت کردند و از ابتدای امسال تا امروز ۴۵ مورد ابتلا به این بیماری ثبت شده است که متاسفانه ۳ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

منبع: ایلنا

نظر شما