شناسهٔ خبر: 54940355 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مواضع آمریکا در قبال یمن؛ از وعده‌های انتخاباتی تا سفر به ریاض

رئیس‌جمهور آمریکا که در کارزار‌های انتخاباتی خود اتهاماتی را علیه عربستان در زمینه بحران یمن مطرح می‌کرد اکنون خود را برای سفر به ریاض آماده می‌کند.

صاحب‌خبر -

مواضع آمریکا در قبال یمن؛ از وعده‌های انتخاباتی تا سفر به ریاض

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، زمانی که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور نامزد شد، عربستان را به «قتل کودکان» در یمن متهم کرد، اما در یک چرخش قابل توجه، درست چند هفته قبل از سفر به عربستان، از «مدیریت شجاعانه» ریاض در این جنگ تمجید کرد.

به گزارش «فایننشال تایمز»، سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان در ماه جولای در حالی انجام می‌شود که این کشور از قیمت‌های بالای انرژی و تورم آشفته است و تلاش می‌کند روابط خود را با ریاض بهبود بخشد.

«بایدن» با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، دیدار خواهد کرد؛ در حالی که پیشتر وی را به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی، تحریم کرده بود.

اگرچه بایدن پیش از این اتهاماتی را علیه عربستان مطرح کرده بود و به طور موقت بخشی از پشتیبانی تسلیحاتی از این کشور را در جنگ یمن متوقف کرده بود، اما اکنون از آنچه مدیریت «بن سلمان» در جنگ یمن عنوان شده، قدردانی می‎‌کند.

در همین حال حملات هوایی ائتلاف عربستان که گزارش‌های سازمان ملل می‌گویند باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی در پی اصابت بمب‌ها به خانه‌ها، مدارس و بازار‌ها شد، به طور گسترده در آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

سفر «بایدن» به عربستان سعودی به نوعی وابستگی این کشور را به انرژی آشکار می‌کند و شاید هدف اصلی سفر به ریاض همین موضوع باشد، اما مقامات آمریکا و عربستان مدعی هستند که رایزنی درباره آتش‌بس در یمن از محور‌های سفر بایدن است.

آتش‌بس یمن اخیرا تمدید شده، اما ائتلاف متجاوز سعودی به طور مداوم آن را نقض می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این اتهاماتی را علیه مقامات عربستان مطرح کرد، اما اکنون مواضع اصلی وی در قبال عربستان و جنگ یمن در حال آشکار شدن است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما