شناسهٔ خبر: 54937458 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

خطر آلودگی خاک رادست کم نگیرید

در حالی که توجه بیشتر مردم معطوف به آلودگی های هوا و آب است، متخصصین هشدار می دهند که خطر آلودگی خاک نباید دست کم گرفته شود زیرا این آلودگی به طور مستقیم بر قلب انسان تاثیر دارد.

صاحب‌خبر -

در حالی که توجه بیشتر مردم معطوف به آلودگی های هوا و آب است، متخصصین هشدار می دهند که خطر آلودگی خاک نباید دست کم گرفته شود زیرا این آلودگی به طور مستقیم بر قلب انسان تاثیر دارد.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خاک نیز می‌تواند حاوی آلاینده‌ هایی باشد که بر سلامتی تأثیر می گذارد. از جمله مهمترین این آلایندگی ها،  آفت کش ها و فلزات سنگین هستند. در این مطالعه، دانشمندان بر تاثیر خاک آلوده بر سیستم قلبی عروقی تمرکز کردند.

توماس مونزل، پژوهشگر ارشد این مطالعه، از مرکز پزشکی دانشگاه ماینتس در آلمان، در رابطه با موضوع فوق گفت: آلودگی خاک نسبت به هوای کثیف خطر کمتری برای سلامت انسان دارد اما شواهدی در حال افزایش است که آلاینده‌های موجود در خاک ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلفی از جمله التهاب و اختلال در ساعت طبیعی بدن به سلامت قلب و عروق آسیب بزنند.

بر اساس این مطالعه، سالانه حدود ۹ میلیون نفر به دلیل آلودگی آب، هوا و خاک جان خود را از دست می دهند که ۶۰ درصد از مرگ و میر ناشی از این آلودگی ها به دلیل بیماری های قلبی عروقی شامل بیماری های قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی و اختلالات ریتم قلب است.

محققان می گویند: خاک آلوده ممکن است با افزایش استرس اکسیداتیو در رگ های خونی، ایجاد رادیکال های آزاد بد بیشتر و آنتی اکسیدان های خوب کمتر، منجر به بیماری های قلبی عروقی شود. همچنین آلودگی خاک ممکن است باعث التهاب و اختلال در ریتم شبانه روزی شود.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که عموم مردم ممکن است سموم دفع آفات را از مواد غذایی، خاک و آب آلوده بخورند، در حالی که کارگران در صنایع کشاورزی و شیمیایی بیشتر در معرض خطر آلودگی خاک قرار گرفته اند.

از سوی دیگر مردم ممکن است گرد و غبار، کریستال های کود و ذرات پلاستیک را استنشاق کنند. محققان برای نمونه به افزایش حملات قلبی در ژاپن ناشی از گرد و غبار بیابان های چین و مغولستان اشاره کردند.

در این میان فلزات سنگین مانند کادمیوم و سرب، پلاستیک ها و مواد سمی آلی نیز می توانند از جمله در غذاها وارد شوند. باید توجه داشت که آلاینده های خاک به رودخانه ها وارد شده و ممکن است از طریق آب کثیف مصرف شوند.

به گزارش سیناپرس، توماس مونزل در خاتمه توضیحات خود گفت: مطالعات بیشتری در مورد اثر ترکیبی آلاینده های خاک بر بیماری های قلبی عروقی مورد نیاز است، زیرا ما به ندرت در معرض یک عامل سمی به تنهایی قرار می گیریم. 
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Cardiovascular Research منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما