شناسهٔ خبر: 54933897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رونق صنعت گردشگری عربستان با فرصت سفر عمره

دولت عربستان سعودی تلاش دارد که با استفاده از فرصت عمره مفرده، زائران را به گردشگری در سایر نقاط کشور تشویق کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از Salaam Gateway، امسال و از آنجایی که عربستان سعودی در عرض چند ساعت ویزای عمره را به‌صورت آنلاین صادر کرده، زائران بین‌المللی عمره از سفر خود به این کشور نهایت استفاده را کرده و از اقامت خود برای کاوش این کشور استفاده می‌کنند.

این ویزا به زائران اجازه می‌دهد تا 30 روز در عربستان سعودی بمانند و بازدید از کشور را به میزان قابل توجهی آسان‌تر می‌کند. زیارت عمره مفرده در مکه را می‌توان در هر زمانی از سال انجام داد، در حالی که حج تمتع (حج واجب) فقط در تاریخ‌های خاصی مطابق با تقویم قمری اسلامی انجام می‌شود.

سعد سلمان، یکی از بنیانگذاران آژانس مسافرتی آنلاین عمره «فنادیق» مستقر در کانادا، به Salaam Gateway گفت: مسافرانی که از این ویزا استفاده می‌کنند، می‌توانند به‌راحتی بسته‌های گردشگری محلی و تورهای گردشگری را با بسته عمره خود ترکیب کنند.

وی افزود: این شرکت سافاری(گشت تفریحی) در صحرا، اقامت در استراحتگاه ساحلی و تورهای شهری را به عنوان برنامه‌های اضافی عمره مفرده ارائه می‌دهد. از آنجایی که عمره به‌طور فزاینده‌ای مقرون به صرفه نیست، مسافران می‌خواهند با افزودن گزینه‌هایی شبیه به تعطیلات به بسته‌های خود، تجربه خود را به حداکثر برسانند.

مسئولان عمره تریپ (UmrahTrip)، یک شرکت مستقر در هند شاهد افزایش تقاضا برای بسته‌هایی است که سفر عمره را با فعالیت‌های گشت و گذار در عربستان سعودی ترکیب می‌کند. علی سجیل، رئیس بخش محصولات و فناوری عمره تریپ، گفت که زائران به دنبال پیروی از پیامبر اسلام(ص) هستند. روایت‌های معتبر را تجربه و از ریاض، العلا و طائف دیدن می‌کنند.

در پاسخ به این تقاضا، عمره تریپ قصد دارد از فصل آینده بسته‌های الحاقی عمره را ارائه دهد که شامل تورهای محلی عربستان سعودی و همچنین توقف در شهرهای خاورمیانه مانند دبی می‌شود. از زمان راه‌اندازی این شرکت در سال 2020، عمره تریپ به بیش از 34 هزار زائر خدمات‌رسانی کرده و بخشی از اکبر تراول(Akbar Travel)، یکی از بزرگترین شرکت‌های مسافرتی هند است، این پلتفرم اخیراً اولین سرویس واتساپ را راه‌اندازی کرده که زائران را قادر می‌سازد کل سفر خود را رزرو و از طریق این برنامه ویزای عمره دریافت کنند.

در همین حال، فنادیق، که از زمان راه‌اندازی در سال 2017 به حدود 80 هزار زائر خدمات‌رسانی کرده است، از فناوری واقعیت مجازی برای عمره استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که زائران قبل از سفر، محیط مکه را احساس می‌کنند. این خدمات دیجیتالی کاملاً در تضاد با فرآیند رزرو سنتی است که در آن زائران فقط می‌توانستند از طریق کارگزاران محلی عمره رزرو کنند و باید یک تا دو هفته برای تأیید منتظر بمانند.

امروز، زائران می‌توانند از بین 35 شرکت تأیید شده توسط وزارت حج و عمره عربستان سعودی خدمات خود را انتخاب، بسته‌های سفر خود را شخصی‌سازی و در کمتر از چهار ساعت بدون ارائه گذرنامه خود روادید الکترونیک عمره را دریافت کنند.

محمد بن محفوظ، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران عمره می (Umrah me)، یک شرکت مورد تأیید وزارت حج و عمره عربستان سعودی در امارات، گفت: سفرهای عمره باعث افزایش گردشگری بین‌المللی می‌شود، زیرا زائران سفرهای خود را طولانی‌تر و زمان بیشتری را صرف دیدن جاذبه‌های عربستان سعودی می‌کنند.

عمره می از زمان راه‌اندازی در سال 2019 به حدود 4.5 میلیون زائر در سراسر جهان خدمات‌رسانی کرده است. این شرکت قصد دارد بسته‌های متناسب با نیازها، ترجیحات و بودجه مسافران را راه‌اندازی کند و در حال حاضر در حال ساخت یک پلتفرم جدید برای حج است.

رونق گردشگری با ساده‌تر شدن اخذ ویزا

یکی دیگر از عواملی که بازار عمره را گرم کرده، معرفی روادید الکترونیک توریستی عربستان سعودی است که مسافران مسلمان هم برای سفر عمره و هم برای گشت و گذار در اطراف این کشور از آن استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، بازارهای ویزای توریستی برای سفر عمره از ژانویه 2022 افزایش 20 درصدی داشته است.

روادید الکترونیک توریستی چند بار ورود، به مدت یک سال معتبر است و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا حداکثر 90 روز در این کشور اقامت داشته باشند. با این حال، تنها اتباع 49 کشور می‌توانند به صورت آنلاین برای این ویزا اقدام کنند.

وقتی حج باعث رونق صنعت گردشگری می‌شود

بن محفوظ گفت: اخذ روادید توریستی دشوارتر از ویزای زیارتی است و صدور آن به تعدادی از ملیت‌ها محدود می‌شود. این باعث شده بازارهای بزرگ عمره مانند پاکستان، اندونزی و هند نتوانند این ویزا را دریافت کنند.

حضور طولانی‌تر حجاج و بازارهای جدید

عربستان سعودی اخیراً بیشتر اقدامات پیشگیرانه را برای حرمین شریفین حذف کرده است و به زائران بین‌المللی اجازه می‌دهد تا پس از 2 سال محدودیت انجام حج به دلیل شیوع کووید-19، عمره را انجام دهند. از آن زمان، شرکت‌های فعال در زمینه عمره مفرده افزایش تقاضا برای خدمات حمل و نقل، اسکان و رزرو ویزا را تجربه کرده‌اند که نشانه‌هایی حاکی از بازگشت وضعیت به شرایط عادی در عمره سال 2022 است.

به اعتقاد بن محفوظ، تجارت عمره در حال حاضر به 80 درصد سطح قبل از همه‌گیری رسیده است و در فصل بعدی عمره به سطح قبل باز می‌گردد. او گفت که تقاضاهای معلق شده و تسهیل روند رزرو توسط دولت سعودی باعث افزایش زائران خواهد شد.

بیش از 1.5 میلیون نفر در ماه رمضان 2022 برای عمره به عربستان سفر کردند و زائرانی از عراق، پاکستان، اندونزی و مصر در صدر فهرست قرار گرفتند. سجیل گفت که این اعداد پس از همه‌گیری نشان‌دهنده تجدید حیات گردشگری مذهبی است.

وی افزود: این به‌خوبی نقش فناوری در تسهیل یکی از بزرگترین گردهمایی‌های مذهبی جهان را نشان می‌دهد. انتظار داریم افراد بیشتری با کل خانواده سفر کنند.

UmrahTrip در عربستان اخیراً متوجه تقاضای بازارهای جدیدی در آسیای مرکزی از جمله ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان شده است. مدت اقامت هم در حال بازگشت به میزان قبل از همه‌گیری است و مدت زمان آن بین چهار تا 9 شب در مکه و سه تا شش شب در مدینه است.

سافاری (گشت تفریحی) در صحراهای عربستان

بن محفوظ گفت که در حال حاضر ورود حجاج به رزرو گروهی منوط است که منجر به افزایش تقاضا برای اتوبوس به عنوان شکل اصلی حمل و نقل شده است.

ماه آینده UmrahTrip رزروهای گروهی جدیدی را برای راه‌آهن سریع‌السیر حرمین بین مکه و مدینه انجام خواهد داد و یکی از اولین شرکت‌هایی خواهد بود که پس از تأییدیه‌های دولت سعودی این گزینه را ارائه می‌دهد.

از نظر تاریخی، موسم جدید عمره بلافاصله پس از حج تمتع باز می‌شود. اما در سال گذشته قیمت بسته‌های عمره به دلیل هجوم زائران، عرضه محدود اتاق‌های هتل و افزایش جهانی بلیط هواپیما افزایش یافته است.

بن محفوظ گفت: با توجه به باز شدن بازارهای کلیدی در چند ماه گذشته، شاهد افزایش تقاضای حدود 65 درصدی نسبت به سال گذشته و کاهش عرضه اتاق‌های هتل به دلیل بسته شدن تعداد قابل توجهی از املاک (هتل و مهمان‌پذیر) بوده‌ایم. این یکی از عوامل افزایش قابل توجه قیمت کلی بسته‌های حج و گردشگری است.

مورد دیگر تورم جهانی بود. با این حال، به گفته سلمان، به عنوان نمونه، ارزش روپیه پاکستان به میزان قابل توجهی در برابر دلار آمریکا کاهش یافته و بسته‌های عمره را خارج از سطح مقرون به صرفه برای زائرانی از بازارهای بزرگی مانند پاکستان، اندونزی، بنگلادش، ترکیه، الجزایر و ازبکستان ارائه کرده است.

سجیل، رئیس بخش محصولات و فناوری عمره تریپ در این باره گفت که بازار متعاقباً در حال تعدیل بوده است و با بازگشایی هتل‌ها در فصل آینده، انتظار می‌رود قیمت‌ها کاهش یابد. قیمت‌ها در فصل گذشته بالاتر بود زیرا تنها 15 درصد از هتل‌های مکه باز بودند و این باعث افزایش تقاضا شد.

وی تصریح کرد: در فصل آینده، انتظار دارم که قیمت‌ها 10 تا 15 درصد کاهش پیدا کند، زیرا هتل‌ها دوباره باز می‌شوند (با در دسترس بودن اتاق‌های بیشتر و کاهش نرخ اتاق‌ها).

سلمان بن‌محفوظ، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران عمره می، نیز نسبت به فصل عمره بعدی خوشبین بود زیرا مکه بارها مقاومت خود را در مورد کاهش زائران نشان داده بود.

در همین رابطه سجیل، رئیس بخش محصولات و فناوری عمره تریپ تأکید کرد: با برداشته شدن محدودیت‌های سفر، فرودگاه‌ها و هتل‌ها مملو از افرادی می‌شوند که می‌خواهند در خانه خدا نماز بخوانند. مطمئن هستم که فصل آینده شاهد هجوم عظیمی از مسافران خواهیم بود.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام

نظر شما