شناسهٔ خبر: 54926321 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

الشرق الاوسط ادعا کرد:

از سرگیری روابط ریاض و تهران در بغداد اعلام می‌شود

یک روزنامه سعودی مدعی شد که احتمالا ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی در عراق و با حضور مقامات سه کشور مذکور، اعلام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن، به نقل از یک منبع آگاه عراقی ادعا کرد که ازسرگیری روابط بین عربستان سعودی و ایران احتمالا در بغداد و با حضور مقامات مسئول دو کشور مذکور و نیز «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق اعلام خواهد شد.

روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از این منبع مطلع نوشت که مذاکرات الکاظمی در هفته گذشته در جریان سفرش به جده و تهران، موجب قطعیت یافتن بسیاری از پرونده‌های مورد اختلاف بین دو طرف شد، امری که ممکن است به کاهش تنش‌ها در سراسر منطقه منجر شود.

بر اساس این گزارش، این منبع در پاسخ به این سوال که آیا سفر مقامات سعودی به بغداد، پیش از برگزاری نشست سران در جده که قرار است درنیمه ژوئیه جاری برگزار شود، صورت می‌گیرد، بدون اشاره به جزئیات گفت: «این امر نیازمند برنامه‌ریزی هر سه کشور است».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز گذشته از دمشق اعلام کرد که تهران از ازسرگیری روابط با عربستان سعودی، بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور و آغاز گفت‌وگوی سیاسی استقبال می‌کند.

تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است.مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق اوایل تیرماه جاری، سفرهایی به عربستان سعودی و ایران داشت.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ایران در زمان سفر الکاظمی به تهران گفت: «این سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بود و در چارچوب موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای معنا پیدا می‌کرد؛ از جمله نقش مثبت و سازنده‌ای که بغداد در ماه‌های گذشته در روابط ایران و عربستان ایفا کرده است. پنج دور گفت‌وگوها در بغداد برگزار شده و از نقش عراق تقدیر می‌کنیم. الکاظمی نکاتی را از طرف عربستان به ما منتقل کرد براساس آنچه شنیدیم طرف عربستان این آمادگی را دارد که در سطح دیپلماتیک مذاکرات ارتقا یافته و این مذاکرات در بغداد ادامه یابد و بزودی تاریخ آن معلوم می‌شود و این کار در سطح دیپلماتیک جلو می‌رود. توافقی بود که مقدمات سفر هیأت‌های فنی برای بازدید از سفارتخانه‌ها انجام می‌شود که همه طی روزهای آتی پیگیری خواهد شد».

نظر شما