شناسهٔ خبر: 54925979 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

20 روش برای از بین بردن مورچه های خیلی ریز خانه برای همیشه

از بین بردن مورچه های خیلی ریز خانه در کمترین زمان با کمک روش های خانگی را امتحان کنید و با پیدا کردن لانه مورچه ها آن ها را از بین ببرید.

صاحب‌خبر -

وجود مورچه در محل زندگی بسیار آزار دهنده می باشد. با وجود مورچه ها نمی توانید هیچ غذایی را بیرون از یخچال قرار دهید و این موجودات ریز به تمام مواد غذایی خانه حمله می کنند. برای از بین بردن مورچه های خیلی ریز خانه از این 20 روشی که پیش رویتان قرار داده ایم استفاده نمایید.

پیدا کردن لانه مورچه - از بین بردن مورچه های خیلی ریز

برای حل مسئلهٔ مورچه در منزل، ابتدا باید آن‌هایی که نمی‌بینید، از بین ببرید تا بعد، از شر آن‌هایی که جلویتان رژه می‌روند خلاص شوید! شاید این حرفم عجیب به نظرتان برسد، اما حقیقت دارد.

منظورم این است که ملکهٔ مورچه‌ها، همانی که تخم‌گذاری می‌کند، هرگز لانه را ترک نمی‌کند که شما بخواهید او را ببینید. او فقط داخل لانه می‌ماند، از غذایی که مورچه‌های کارگر، همان‌هایی که شما می‌بینید، برایش می‌آورند تغذیه می‌کند و به تولیدمثل مورچه ادامه می‌دهد.

پس شما هرقدر هم مورچه‌هایی را که می‌بینید از بین ببرید، ملکه همچنان به تولیدمثل خود ادامه می‌دهد و مورچه‌های جدید، جای قدیمی‌ها را می‌گیرند و فرقی به حال شما نمی‌کند!

شاید فکر کنید شوخی می‌کنم، اما قدم اول در کنترل مورچه‌ها، تماشای آن‌هایی است که جلویتان رژه می‌روند. در واقع باید بفهمید آن‌ها از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند.

مورچه دنبال غذا می‌گردد و همین که آن را پیدا می‌کند، به لانه می‌برد. اما بویی هم از خودش به جا می‌گذارد. این‌طوری برای بقیهٔ مورچه‌های کارگر هم ردی می‌گذارد تا بتوانند غذا جمع کنند و به لانه ببرند.

مورچه‌هایی که شما می‌بینید، مورچه‌های کارگر هستند. کار آن‌ها یافتن غذا و بردن آن به لانه برای تغذیهٔ ملکه و نوزادانی است که نسل بعدی مورچه‌های کارگر خواهند بود.

یعنی این مورچه‌های کارگر، مسیر کلونی را به شما نشان می‌دهند. اگر روی این مورچه‌ها اسپری کنید و آن‌ها را از بین ببرید، کلونی، کارگرهای دیگری می‌فرستد و دست شما هرگز به ملکه نمی‌رسد. پس چه باید کرد؟

طعمه مورچه - از بین بردن مورچه های خیلی ریز

به‌جای کشتن مورچه‌های کارگر، از آن‌ها استفاده کنید. در مسیری که شناسایی کرده‌اید طعمهٔ مورچه‌کش سمی بگذارید. مورچه‌های کارگر طعمه را خواهند یافت و آن را برای ملکه به لانه خواهند برد.

ملکه طعمهٔ سمی را می‌خورد، کم‌کم کشته می‌شود و نسل‌های بعدی مورچه‌ها هم از بین خواهند رفت. بعد هم شما می‌مانید و آن چند مورچهٔ کارگری که خیلی زود از بین خواهند رفت.

تمیز کردن زمین از سایر منابع غذایی مورچه‌ها خوب است، اما نباید مسیر بوی مورچه‌ها را به‌سرعت از بین ببرید. این مسیر مورچه‌های کارگر را به‌سمت طعمه هدایت می‌کند.

پس فعلا زمین را تمیز نکنید و بگذارید مورچه‌ها سر صبر در تله‌ای که برایشان گذاشتید گرفتار شوند. به شما خواهم گفت چه موقع باید تمیزکاری کنید.

بعد از کشته‌شدن ملکه و از بین رفتن لانه، موقع آن است که روی مورچه‌های کارگر اسپری کنید! اگر رژهٔ مورچه‌ها شما را به خارج از منزل، به لانه‌ای زیرِ زمین هدایت کردند، می‌توانید آنجا را هم اسپری کنید.

اسپری کردن لانهٔ مورچه‌ها با اسپری حشره‌کش درست‌وحسابی، بسیار مؤثر است. در ادامهٔ این مقاله، موادی را معرفی می‌کنیم که در خیلی از خانه‌ها هستند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها اسپری‌های مؤثر و قدرتمندی در منزل تهیه کنید.

تمیزی، برای جلوگیری و کنترل هرگونه آفتی مهم است. مورچه‌ها هم مانند هر موجود زندهٔ دیگری، برای زندگی به آب، غذا و سرپناه نیاز دارند. مورچه‌ها سرپناه کلونی خود را برای یافتن غذا و آب ترک می‌کنند. این جست‌وجو را برایشان آسان نکنید! درِ ظرف غذا را ببندید، زمین را جارو بکشید و همهٔ سطوح خانه را تمیز کنید.

مورچه‌ها موجودات کوچکی هستند و می‌توانند از ترک‌ها و شکاف‌های ریز هم وارد خانه و ساختمان شوند. برای اینکه جلوی آن‌ها را بگیرید، دور پنجره‌ها و درها را درزگیری کرده و ورودی همهٔ کابل‌ها، لوله‌ها و سیم‌ها را مسدود کنید.

خلاصه راه را برای ورود مورچه‌ها باز نگذارید. همین‌طور که کلونی‌های فعلی را از بین می‌برید، فکری هم برای جلوگیری از تشکیل کلونی‌های بعدی بکنید.

گچ یک ماده فوق العاده برای فراری دادن مورچه ها ست. اینکه چرا مورچه ها از گچ فراری هستند، به دلیل کربنات کلسیم موجود در گچ می‌باشد. یک راه راحت و ساده برای خلاصی از شر مورچه ها این است که مقداری گچ را اطراف لانه مورچه ها بریزید تا بکلی از بین بروند.

جالب است بدانید که گچ علاوه بر دفع مورچه‌ها در از بین بردن مورچه در خاک گلدان و از بین بردن مورچه در خاک باغچه و سایر حشرات موذی نیز موثر است، کافیست فقط مقداری گچ را دوروبر گیاهان بریزید.

سیر خشک - از بین بردن مورچه های خیلی ریز

برای اینکه مورچه ها در اطراف خانه شما دیده نشوند در ترک های دیوار سیر قرار دهید.

برای ما معمولا دارچین جز مواد غذایی بسیار خوشبو به‌شمار می‌رود؛ اما مورچه‌ها از بوی تند آن متنفر هستند و این موضوع کاملا از نظرعلمی ثابت شده است، فقط کافیست که آن را امتحان کنید.

نصف قاشق دارچین را با کمی آب مخلوط کنید، یک تکه پارچه را به آن آغشته کنید و در مناطقی که احتمال حضور مورچه ها وجود دارد بکشید. این روند را تا از بین بردن مورچه ها هر روز انجام دهید.

در حوالی مواد شیرین مانند شکر یا ظرف شیرینی دور تا دور ظروف نوار چسبی با میزان چسبندگی بالا بچسبانید تا چسبندگی آن مانع عبور مورچه ها و دسترسی آنها به مواد شود.

نعناع می تواند به از بین بردن مورچه ها کمک بسیار خوبی باشد. نعناع یک دفع کننده طبیعی مورچه ها است. بویی بسیار قوی دارد که توانای بویای مورچه ها را مختل می کند و بنابراین پیدا کردن منابع غذا برای آنها سخت می شود. حدود 5 قطره از این ماده را به نصف استکان آب اضافه کنید.

سپس محلول را درون یک بطری اسپری بریزید و در ناحیه زباله ها و در ورودی اسپری کنید تا حشرات را دور کند. بهترین نکته این راه حل این است که شما می توانید نعناع را در حیاط پشتی خود هم بکارید و در هزینه ها صرفه‌جویی کنید.

اگر فکر می‌کنید که سرکه فقط برای تمیزکاری کاربرد دارد، اشتباه می‌کنید یکی دیگر از جاهای که سرکه می‌تواند به کمک شما بیاید، برای از بین بردن مورچه است. اگر دوست ندارید که مورچه ها را کاملا از بین ببرید و فقط می‌خواهید که آن ها را از محل زندگیتان دور کنید، سرکه بهترین راه حل است.

کمی آب و سرکه را به نسبت یک به یک با هم مخلوط کنید و دورن یک بطری اسپری بریزید. سپس در محل عبور مورچه ها اسپری کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید. این راه حل برای از بین بردن مورچه های بالدار و پشه ها بسیار جواب می‌دهد.

برای دور نگه داشتن مورچه ها از پودر بچه استفاده کنید زیرا پودربچه اثری مانند گچ دارد پس مقداری پودر بچه را در نقاط ورودی بریزید تا مسیر مورچه ها را مسدود کند.

بوی لیمو برای از بین بردن مورچه ها مفید است و به عنوان دورکننده مورچه عمل می کند. لیمو همچنین خاصیت اسیدی دارد که بوی رد مورچه‌ را مخفی می کند.

کمی از آب این میوه را روی طاقچه ها و یا ورودی درها بمالید تا مورچه ها را دور کند. روش دیگر خیساندن پارچه در روغن لیمو و گذاشتن آن در کابینت هایی است که قبلاً در آنها مورچه دیده شده است.

تفاله قهوه - از بین بردن مورچه های خیلی ریز

قهوه دفع کننده ی موثری برای مورچه ها است زیرا مورچه ها از بوی قهوه خوش شان نمی آید پس از تفاله ی قهوه در اطراف و پای دیوارهای خانه و در هر نقطه ی ورودی استفاده کنید.

 

مورچه ها را دست کم نگیرید. این موجودات ریز حس بویایی فوق العاده ای دارند. ما دقیقا از همین ویژگی مورچه ها برای از بین بردن آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

برای از بین بردن مورچه با فلفل دو راه داریم؛ هم می‌توانیم مقداری فلفل را با آب مخلوط کنیم و اطراف لانه مورچه ها بریزیم و هم اینکه مقداری فلفل را با زردچوبه ترکیب کنیم و در نواحی که مورچه ها وجود دارند بپاشیم.

مایع ظرفشویی باعث خفگی و از بین رفتن مورچه ها می شود. یک قاشق جوش شیرین و مایع ظرفشویی را مخلوط کنید و محلول را روی آن نواحی که مورچه ها از آن طریق به خانه شما می آیند، پخش کنید. شما همچنین می توانید مایع ظرفشویی و آب را با نسبت 2 به 1 مخلوط کنید و مخلوط را روی محل های آلوده، اسپری کنید.

تا به اینجا تمام راه حل هایی که برای از بین بردن مورچه ها مطرح کردیم، برای دور کردن مورچه ها از محیط بسیار کاربرد دارند. این محلولی را که در ادامه بررسی خواهیم کرد، بطور کلی مورچه ها را از بین خواهد برد.

ابتدا بهتر است کمی با بوراکس آشنا شوید. بوراکس، پودر سفید رنگ طبیعی و معدنی است با قدرت تمیزکنندگی بالا و البته یک ماده سمی برای مورچه ها.

از بین بردن مورچه با بوراکس، قطعی ترین روش ریشه کندن مورچه از خانه است. مورچه ها ابتدا جذب این ماده می‌شوند؛ اما به‌محض خوردن آن می‌میرند.

مورچه - از بین بردن مورچه های خیلی ریز

برای تهیه این محلول رو روش را می‌توانید امتحان کنید. اول اینکه مقداری بوراکس و شکر را مخلوط کرده، کمی هم آب به آن اضافه کنید. سپس هر جای که مورچه ها را مشاهده کردید کمی از این محلول را در آن ناحیه بریزید.

در روش دوم هم می‌توانید بوراکس را با مقادیر مساوی آرد و آب به‌شکل خمیر در آورید. در نهایت کافیست که این خمیر را در مناطقی که مورچه ها وجود دارند، قرار دهید. دیگر هیچ اثری از مورچه ها مشاهده نخواهید کرد.

برای خلاص شدن از شر مورچه ها از نمک معمولی استفاده کنید. نمک دفع کننده ی مورچه ها است اما باعث مرگ مورچه ها نمی شود . کناره های خانه را نمک بپاشید زیرا مورچه ها از هر محلی که نمک پاشیده اید رد نمی شوند.

به طور طبیعی مورچه ها نمی توانند طعم خیار را تحمل کنند. یک خیار را پوست بگیرید و پوست آن را در محل هایی که مورچه ها فعالیت دارند قرار دهید.

مهم است که هر روز پوست خیارها را عوض کنید تا نتیجه دلخواه را برای دفع حشرات داشته باشد. این کار را هر روز تکرار کنید تا زمانیکه اثری از حشرات نباشد.

یک اسپری طبیعی دور کننده مورچه ها با روغن های معطر مانند روغن نعناع فلفلی، درخت چای و لیمو ، اکالیپتوس، اسطوخودوس یا چوب سدر بسازید. 225 گرم آب را با نصف قاشق چایخوری صابون طبیعی، و 12 قطره از روغن های بالا را در یک بطری اسپری بریزید و به محل تجمع مورچه ها بپاشید.

مورچه، جیرجیرک، ساس، کک... تمام این حشرات موذی می‌توانند، آسایش شما را سلب کند. خاک دیاتومه، یک راه حل منحصر برای از بین بردن مورچه ها و دیگر حشرات موذی است. شما می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید هم از شر مورچه ها خلاص شوید و هم دیگر حشرات موذی را از بین ببرید.

خاک دیاتومه - از بین بردن مورچه های خیلی ریز

قبل از استفاده از آن توجه داشته باشید که خاک دیاتومه را نباید خیس کنید. در غیر اینصورت کاربرد نخواهد داشت. همچنین اگر حیوانات خانگی در منزل دارید، بهتر است از خاک دیاموته خوراکی استفاده کنید تا برای آن ها مشکلی پیش نیاید.

برای استفاده از خاک دیاتومه، کافیست که لایه نازکی از آن را بیرون از خانه و هرجای که مورچه ها را مشاهده کردید، بریزید.

اگر به‌دنبال دافع ارگانیک و مؤثری برای مورچه‌ها هستید، پودر طلق (Talcum Powder) را دور پی ساختمان و ورودی‌هایی مانند درها و پنجره‌ها بریزید.

مواد ارگانیک و مؤثر دیگری هم برای دفع حشرات داریم؛ از جمله کرم تارتار (Tartar)، بوره (Borax)، پودر گوگرد و روغن گل‌میخک. می‌توانید نعناع هم دوروبر پی ساختمان بگذارید.

مورچه ها به محل های کثیف جذب می شوند، برای مثال اگر شما مقداری آبمیوه روی اپن آشپزخانه بریزید و آن را تمیز نکنید، به دلیل اینکه مورچه ها حس بویایی قوی ای دارند، با یک لشگر از آنها مواجه خواهید شد که روی اُپن هستند. همیشه روی اپن، کابینت ها و کف زمین را تمیز نگه دارید. هر لکه را به محض ایجاد شدن، پاک کنید.

آخرین راه حل برای از بین بردن دائمی مورچه ها استفاده از محصولات شیمیایی است که در بازار بسیار موجود هستند. فقط نکات مهمی را باید هنگام استفاده از آن ها رعایت کنید. اگر در خانه کودک خردسال دارید و یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید حتما هنگام خرید، این موارد را در نظر بگیرید.

بهترین محصول برای از بین بردن دائمی مورچه ها، اسپری های مورچه کش هستند که تمام مورچه ها را در صرف چندین دقیقه نابود می‌کند. اغلب اسپری های مورچه کش، بسیار ماندگار هستند و تا چندین ماه، شما را از شر مورچه خلاص می‌کند.

مورچه‌ها از خودشان رد و اثر بر جا می‌گذارند تا موچه‌های دیگر آن‌ها را دنبال کنند. بوی به جا مانده از آن ‌ها را از بین ببرید تا از شرشان خلاص شوید.

یک راه بی‌خطر برای انجام این کار استفاده از اسپری آب و دارچین یا فلفل هندی است. تمیز کردن خانه با از بین بردن باقمانده‌ی خوراکی‌هایی که بوی آن‌ها مورچه‌ها را خود جلب می‌کند نیز گزینه‌ی مناسبی است.

سعی کنید پی ببرید چه چیزی باعث شده است مورچه خانه‌ی شما را اردوگاه خود کنند و بعد آن چیز را از بین ببرید.

انواع مورچه - از بین بردن مورچه های خیلی ریز

سعی کنید بفهمید مورچه‌ها از کجا وارد آشپزخانه‌تان می‌شوند. اگر مسیر حرکت مورچه‌ها را دنبال کنید احتمالا به پنجره‌ی آشپزخانه خواهید رسید. به پنجره‌ها توری بزنید تا از این طریق مسیر ورودشان را مسدود کنید.

غذاها و خوراکی‌ها را باید در ظروف پلاستیکی در بسته نگهداری کنید. مطمئن شوید که بعد از استفاده درب آن‌ها را خوب بسته‌اید.

شکر و باقیمانده‌ی سایر خوراکی‌ها که کف اتاق ریخته است را باید بلافاصله تمیز کرد.

اجتناب از غذا خوردن در هر جایی به غیر از اتاق غذاخوری، از پخش شدن خرده‌های غذا در قسمت‌های مختلف خانه جلوگیری می‌کند و تمیز کردن خانه کار آسان‌تری خواهد بود.

هر سوراخ و ترکی را باید بلافاصله با چیزی مثل سیلیکون مهر و موم کرد. بهترین انتخاب‌تان می‌تواند استفاده از سیلیکون برای درزگیری پنجره‌ها و درب‌ها باشد.

کشستن مورچه ها - از بین بردن مورچه های خیلی ریز

برای اینکه مورچه ها به منزل شما وارد نشوند می توانید در حیاط خانه خود گیاهان زیر را بکارید. این گیاهان عبارتند از:

نظر شما