شناسهٔ خبر: 54913249 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

خواص وازلین برای سلامت پوست و زیبایی آن

وازلین ماده ای شیمیایی است که با مهر و موم کردن منافذ پوستی و نفوذناپذیری پوست مانع از خشکی آن خواهد شد و باعث نرمی و حفظ رطوبت پوست میشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وازلین ترکیبی از پارافین، ریزبلورین های مومی شکل و روغن معدنی است و از چند دوره تصفیه روغن های موجود در نفت خام بدست می آید. سال های زیادی است که مردم از وازلین برای انواع مصارف و مقاصد خود استفاده می کنند و در بین آنها محبوبیت دارد.

بیشتر بخوانید:

روش‌هایی برای درمان خانگی خواب رفتن دست و پا

وازلین چه فوایدی برای پوست صورت و بدن دارد؟

تاثیر وازلین بر انواع پوست :

وازلین برای پوست خشک

افراد دارای پوست خشک می توانند با خیال راحت از وازلین استفاده نمایند زیرا وازلین برای پوست خشک خطری ندارد و با خواص مسدودکنندگی سبب نرمی و لطافت پوست خشک می شود.

وازلین برای پوست چرب

افراد دارای پوست چرب تنها برخی از مواقع می توانند از وازلین استفاده نموده و از خواص آن بهره مند شوند . مصرف مداوم و هرروزه وازلین برای این افراد توصیه نمی شود زیرا وازلین چربی را هم در پوست محبوس می کند.

وازلین برای پوست حساس

استفاده از وازلین در افراد دارای پوست حساس، اثرات سوئی ایجاد نمی کند پس این افراد نیز می توانند از خواص وازلین برای پوست بهره ببرند.

حفظ رطوبت پوست

وازلین با پوشاندن منافذ پوستی و نفوذناپذیری پوست مانع از خشکی آن خواهد شد.وازلین از تعریق بیش از اندازه جلوگیری کرده و میزان آب لازم برای پوست را حفظ خواهد کرد.

نرمی پوست

وازلین حاوی پارافین مومی شکل است که استفاده از آن موجب نرمی و صاف شدن پوست می شود. این ماده پوست را بیش از حد برّاق میکند و برای استفاده روزانه مناسب نیست و بهتر است شب ها استفاده شود. از وازلین میتوانید برای برطرف کردن خشکی و ترک دست و پاشنه پا و … هم استفاده کنید.

وازلین لایه بردار پوست

برای اینکه بتوانید با استفاده از وازلین پوست خود را لایه برداری نمایید ، وازلین و شکر را ترکیب کرده و روی پوست خود بمالید، زیرا شکر با دانه های ریز خود مانند لایه بردار عمل کرده و سلول های مرده پوست را از بین می برد . قبل از استفاده از وازلین صورت تان را بشویید تا هیچ گونه لوازم آرایشی روی پوستتان نباشد.

همچنین هنگام استحمام می توان از ترکیب وازلین و نمک دریا برای ماساژ بدن بهره برد. این ترکیب می تواند سلول های مرده پوست را به آسانی از سطح آن جدا کرده و در امر لایه برداری مفید واقع شود.

ترمیم زخم ، خراشیدگی و لب های ترک خورده

برای درمان زخم ها و خراشیدگی ها روی پوست می توان از وازلین استفاده نمود. خاصیت انسدادی وازلین سبب جلوگیری از از ورود انواع باکتری ها و سایر میکروب ها به داخل زخم ها می شود و زخم را ترمیم می کند . برای درمان ترک لب وازلین مفید است زیرا موجب حفظ رطوبت و مانع از خشکی لب و ترک خوردن آن می شود.

رفع چین و چروک پوست

برای رفع چین و چروک های پوست از وازلین کنید . درست است وازلین سبب حذف کامل چین و چروک های روی پوست تان نمی شود اما وازلین می تواند از پوست تان محافظت و رطوبت درون آن را حفظ کند تا چین وچروک ها کمتر دیده شوند.

برای کاهش چین و چروک پوست، ابتدا پوست تان را با آب سرد و پاک کننده مخصوص صورت بشویید و با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید ، سپس مقداری وازلین را با یک گوش پاک کن روی پوست صورت تان بمالید و آهسته و آرام روی وازلین ضربه بزنید تا وازلین را جذب پوست تان کنید. بانوک انگشتان خود به صورت ضربه ای روی چین و چروک ها را ماساژ دهید تا وازلین کاملا جذب شود.

وازلین مفید برای آرنج و زانوها

برای روشن تر و نرم شدن پوست آرنج ، زانوها مقداری وازلین را بر روی دست ریخته و این مناطق را ماساژ دهید.

وازلین مفید برای آقایان

آقایانی که پوست صورت آنها دارای آکنه است ، می توانند برای رطوبت دهی به پوست و جلوگیری از بروز آکنه های جدید و یا خراش جوش های چرکی قبل از اصلاح بر روی پوست خود وازلین بمالند.

درمان سریع برای تسکین آفتاب سوختگی

اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید ، از وازلین به عنوان یک درمان سریع برای تسکین آفتاب سوختگی و رفع آثار ناشی از اشعه خورشید استفاده نمایید.

هایلایت گونه ها

برای برّاق تر کردن گونه ها و استخوان زیر ابرو، کمی وازلین استفاده کنید تا بدون هیچ وسیله آرایشی گونه هایتان را هایلایت کنید.

وازلین برای صورت

جلوگیری از بروز واکنش های پوستی قبل از رنگ کردن مو

وازلین یک ماده عایق است که می تواند از بروز واکنش های پوستی و آلرژی قبل از رنگ آمیزی موی سر و ابرو جلوگیری نماید.

بازسازی و احیا پوست

وازلین نقش احیاء کننده داشته و میتوانید با آن پوست خشک خود را احیا کنید . استفاده از وازلین برای سبب می شود زیباتر و شاداب تر بنظر برسید و از پوست خود دربرابر اشعه های روزانه مراقبت کنید.

رفع چروک زیر چشم

وازلین میتواند برای پیش گیری و درمان چروک دور چشم مفید باشد . قبل از خواب صورت خود را بشویید و قدری روغن وازلین را با عسل و سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و بر روی پوست صورت و دور چشم بمالید و خوب ماساژ دهید، سپس ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوست را با آب سرد بشویید.

درمان پسوریازیس یا صدفک

علائم پسوریازیس عبارتند از :پوسته پوسته شدن، قرمزی پوست، التهاب و خارش پوست. اگر شما هم به این بیماری مبتلا هستید ، هر روز از وازلین در این بخش از پوست استفاده نمایید تا این علائم برطرف شود.

بهبود رزاشیا

رزاشیا یا رزاسه نوعی ناراحتی التهابیِ رایج پوستی است که علت متفاوتی دارد . وازلین با دارا بودن خاصیت محافظ و مسدودکننده ای این بیماری را بهبود می بخشد.

به تعویق انداختن علائم پیری پوست

وازلین با حفظ رطوبت پوست و نرمی پوست و کاهش چین و چروک سبب به تعویق انداختن علائم پیری پوست می شوند. پِپتیدها یکی از ترکیبات اصلی موجود در وازلین سبب زیبایی پوست و سفت کنندگی پوست می شود.

درمان سیاهی دور چشم

اگر اطراف چشم هایتان در اثر خستگی، بالا رفتن سن یا کار زیاد، سیاه شده اند وازلین و آب لیمو ترش را ترکیب کنید و به آرامی و با احتیاط دور چشم تان بمالید و یک ساعت بعد آن را با آب بشویید.

وازلین و ماسک صورت

اگر می خواهید پوستی زیبا داشته باشید از ماسک صورت وازلین استفاده نمایید . وازلین، توت فرنگی و آب را مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را روی پوست صورت خود قرار داده و پوست خود را ماساژ بدهید، سپس بعد از چند دقیقه صورت تان را با آب گرم بشویید.

درمان سوختگی های نوزادان

برخی از نوزادان به علت پوشک شدن، دچار سوختگی پا می شوند. پس از شستشو و تمیز کردن پای نوزاد، مقداری وازلین روی پای نوزاد بزنید تا پوست مرطوب شده و سوختگی درمان شود.

مضرات احتمالی وازلین

افرادی که به فراورده های نفت خام حساسیت دارید، از وازلین استفاده نکنند.
پیش از استفاده از وازلین ، پوست تان را کاملا تمیز کنید زیرا گردوغبار و هر چیز دیگری که روی پوست باشد، با استفاده از وازلین باقی می ماند.
هنگام استفاده از وازلین برای پوست صورت لایهٔ نسبتا ضخیمی درست می شود.
وازلین برای درمان سوختگی های جزئی کارایی دارد اما در آفتاب سوختگی های شدید استفاده از وازلین سبب محبوس شدن حرارت و بدترشدن علائم آفتاب سوختگی می شود.
استفاده از وازلین برای پوست صورت کسانی که مستعد آکنه هستند توصیه نمی شود و بهتر است این افراد پیش از استفاده از وازلین با پزشک خویش مشورت کنند.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما