شناسهٔ خبر: 54909884 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

تهران- ایرنا- روایت روزنامه بیزینس ریکوردر از تلاش تهران-ریاض برای عادی‌سازی روابط، تاکید اردن بر مطرح نبودن تشکیل ناتوی ضد ایرانی، ورود نفتکش ایرانی به بندر بانیاس سوریه و هشدار کارشناسان درباره افزایش چهاربرابری قیمت جهانی نفت مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

**روایت روزنامه بیزینس ریکوردر از تلاش تهران-ریاض برای عادی‌سازی روابط

روزنامه پاکستانی «بیزینس ریکودر» آغاز گفت وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه را تحول اطمینان بخش برای کشورهای حوزه خلیج فارس دانست و نوشت: مذاکرات اخیر میان تهران و ریاض حکایت از تلاش آنان برای تقویت ثبات منطقه‌ای و پایان دادن به خصومت‌ها در روابط دوجانبه است.  

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

روزنامه بیزینس ریکودر چاپ اسلام آباد در سرمقاله امروز خود با عنوان «ایجاد پل در خلیج فارس» به سفر اخیر نخست وزیر عراق به عربستان و سپس به ایران دیدار با مقام‌های بلندپایه دو کشور پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد تلاش‌های بغداد به بار نشسته و ایران و عربستان پس از شش سال در شرف تکمیل روند عادی‌سازی روابط و حتی گشایش سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های یکدیگر هستند.  

در این سرمقاله آمده است: آن طور به نظر می‌رسد که تهران و ریاض برای تقویت ثبات منطقه‌ای تلاش می‌کنند و دوست مشترک آنان یعنی عراق در حال تلاش برای به نتیجه رسیدن این فرآیند است زیرا دولتمردان بغداد از پیامدهای تنش و یارگیری در خلیج فارس آگاه هستند و می‌خواهند تا ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقه‌ای کنار هم بنشینند و اختلافات خود را روی میز دیپلماسی حل نمایند.  

بیزینس ریکوردر نوشت: رئیس‌جمهوری ایران از میانجی‌گری بغداد استقبال کرده و بر لزوم مذاکره رهبران منطقه با یکدیگر برای حل مشکلات منطقه تأکید دارد. از طرف دیگر موضع عربستان سعودی در این مورد، همانطور که ولیعهد سعودی پیش‌تر اعلام کرده، این است که کشورش و ایران «همسایه‌های همیشگی» هستند و برای هر دوی ما بهتر است آن را حل کنیم و به دنبال راه‌هایی باشیم که بتوانیم با آن‌ها همکاری کنیم.  

این روزنامه افزود: البته چالش‌های فراوانی پیش روی عادی‌سازی روابط ایران و عربستان است که دو مورد مهم آن موضوع توافق هسته‌ای ایران و بحث عادی‌سازی روابط برخی از دولت‌های منطقه با اسرائیل به شمار می‌رود. این قضیه یک آزمون برای دوام روابط ایران و عربستان خواهد بود و نرمش غربی‌ها نسبت به اسرائیل بر هیچ کس پوشیده نیست.  

به نوشته این روزنامه پاکستانی، از زمان امضای توافقنامه موسوم به آبراهام، تعدادی از کشورهای عربی روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرده‌اند، و اگر عربستان سعودی هنوز این کار را نکرده باشد، ممکن است با توجه به سفر آتی جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به طور جدی به این فکر کند. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران مخالف «هر شکلی از نزدیکی» با اسرائیل است.  

بیزینس ریکودر در پایان نوشت که ریاض ملاحظاتی نیز درخصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران دارد اما باید درک کنند که آغاز مجدد گفت وگوهای غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن و احیای برجام یک تحول اطمینان بخش برای کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود.  

irna.ir/xjJSLF

**اردن: تشکیل ناتوی ضد ایرانی مطرح نیست

وزیر امور خارجه اردن هرگونه تشکیل ائتلاف عربی با رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران را تکذیب کرد و گفت که طرح چنین موضوع به گوش اردن نرسیده است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن در پاسخ به سوالی درباره تشکیل ائتلاف عربی با رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران را تکذیب کرد.

الصفدی که با روزنامه «النهار» لبنان گفت‌ وگو می‌کرد، افزود: «آنچه که در مورد ائتلاف عربی و مشارکت تل آویو در این ائتلاف برای مقابله با ایران مطرح است، به گوش اردن نرسیده است».

وزیر امور خارجه اردن تصریح کرد: «موضوع تشکیل ائتلاف ناتوی عربی علیه ایران در دستور کار اجلاسی که قرار است در آن سران ۹ کشور عربی و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در شهر جده گرد هم آیند، قرار نخواهد گرفت».

وی تأکید کرد که «اردن از هر پیشنهادی از همکاری اعراب در زمینه‌های مختلف اعم از دفاعی، مبارزه با تروریسم، امنیت اقتصادی و اجتماعی و هر موضوع دیگری حمایت می‌کند».

وزیر خارجه اردن ادعای تشکیل ناتوی ضد ایرانی را در حالی تکذیب کرده که چند روز پیش، عبدالله دوم پادشاه اردن گفته بود که از تشکیل ائتلاف نظامی مشابه ناتو در خاورمیانه حمایت می‌کند.

بحث مربوط به تأیید یا تکذیب تشکیل ناتوی عربی در خارومیانه چند روزی است که در رسانه‌های عرب‌زبان و عبری‌زبان، همزمان با سفر منطقه‌ای جو بایدن به فلسطین اشغالی، کرانه باختری و عربستان بالا گرفته است.

در عین حال رسانه‌های صهیونیستی اخیرا به نقل از منابع آمریکایی با اشاره به سفر منطقه‌ای جو بایدن به منطقه مدعی شده‌اند که این سفر ارتباطی به «تشکیل ناتوی خاورمیانه ندارد»، بلکه «فقط به یک سری تدابیر و تفاهمات در چارچوب فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه مربوط می‌شود».

منابع صهیونیستی اعلام کردند که «این موضوع به تدارکات، تدابیر و تفاهمات در چارچوب مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا (تروریست های سنتکام) در خاورمیانه مربوط می‌شود، چراکه اسرائیل سال‌ها پس از عضویت در فرماندهی آمریکا در اروپا، به فرماندهی مرکزی آمریکا در خارومیانه پیوسته است».

در همین راستا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا در ماه مارس گذشته نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی اسراییل (رژیم صهیونیستی) و فرماندهان نظامی کشورهای عربی در شهر "شرم الشیخ" مصر برگزار کرد.

به نوشته وال استریت ژورنال، در نشست شرم الشیخ، "آویو کوخاوی" رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و سرلشکر "فیاض بن حامد الرویلی"، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عربستان، سپهبد "سالم بن حمد النبیط" فرمانده نیروهای مسلح قطر و فرماندهان ارشد اردن، مصر، بحرین و امارات متحده گرد هم آمدند.

این روزنامه در ادامه مدعی شد: «بسیاری از زیرساخت‌ها برای یک سیستم بالقوه دفاع هوایی منطقه‌ای ایجاد شده است».

پیش از این، رسانه‌های عبری اعلام کرده بودند که «ماهیت سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه، عربستان سعودی و با هدف اعتمادسازی است، اما در نهایت هموار کردن راه برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان صورت می‌گیرد».

چند روز پیش کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جو بایدن در اولین سفرش به عنوان رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ جولای (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به این منطقه و مشخصا اسرائیل، کرانه باختری و عربستان سفر خواهد کرد.

irna.ir/xjJSNt

**قرار نیست اردیبهشت ۹۷ بار دیگر تکرار شود

ایران بر مبنای تجربیات اخیر و بر اساس واقع‌بینی حق دارد دنبال ساز و کارهایی باشد که هرگونه توافق احتمالی آینده در خصوص مساله هسته‌ای را از سرنوشتی مشابه با آنچه در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ رخ داد، مصون دارد.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

کمتر کسی است که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ را به‌خاطر نیاورد، روزگاری که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به توصیه افرادی چون جان بولتون و مایک پمپئو، با حرکت دادن یک قلم و با به‌کار بردن عبارت حقوقی Terminate، از توافقی خارجی شد که اندکی پیش از آن از سوی واشنگتن و متحدانش دستاورد چندجانبه‌گرایی خوانده می‌شد. شاید در میان کسانی که در شکل‌گیری برجام در سال ۱۳۹۴ نقش داشتند کمتر کسی خیال آن را به مخیله خویش راه می‌داد که به این راحتی و بدون پرداخت کمترین هزینه، یکی از اصلی‌ترین طرف‌های توافق زیر میز بزند. هنوز گفته‌های چنین افرادی در سال ۱۳۹۴ موجود است که به‌صراحت در پاسخ به منتقدان گفته بودند که آمریکا نخواهد توانست به راحتی توافق را ترک کند. 

اردیبهشت ۹۷ و وقایع ماه‌های بعد آن خاطرات خوبی را برای بازارها در ایران باقی نگذاشته است؛ بالاخص بازار ارز و طلا. کمتر کسی است که آن روزها را فراموش کرده باشد هرچند که برخی گویا تصمیم گرفته‌اند در صحبت‌هایشان درخصوص مذاکرات امروز، آنچه گذشت را مورد تغافل متعمدانه قرار دهند و چنین وانمود کنند که انگار اتفاقی نیفتاده است. 

دولت سیزدهم بر اساس سیاست‌های کلی نظام دو موضوع را در دستور کار خود قرار داده است: اول، گره نزدن سرنوشت اقتصاد کشور به مذاکره با طرف‌هایی که به‌آن راحتی اقدام به عهدشکنی کرده‌اند و دوم در صورت امکان و تامین منافع ملی، رفع تحریم‌ها از طریق میز مذاکره، به این ترتیب که هیچ خدشه‌ای به حقوق ملت ایران وارد نشود؛ چرا که این دولت بر مبنای سیاست‌های اصولی خود هرگز خود را در جایگاهی نمی‌بیند که بخواهد بر سر حقوق ملت با کسی معامله کند. 

یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های تیم مذاکره‌کننده در دولت سیزدهم، تاکید بر اخذ تضمین‌هایی است که بر مبنای آنها، خروج فردی از کاخ سفید و آمدن فردی دیگر، منجر به تغییر منطق اساسی توافق نشده و اتفاقاتی دیگر از جنس اتفاقات اردیبهشت ۹۷ را رقم نزند؛ چه بسا که اگر باز چنین اتفاقاتی رخ دهد، لطماتی که بر پیکرده اقتصاد ایران قابل تصور است حتی بیش از بار قبل باشد. 

* وضعیت امروز در آمریکا

امروز اگرچه دولتی دموکرات در آمریکا بر سر کار است اما عملکرد این دولت در حدود دو سال اخیر به‌گونه‌ای بوده که ادامه تسلط دموکرات‌ها بر کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ محل تردیدهای جدی است. تقریبا هیچ تحلیل‌گری تردید ندارد که در انتخابات میان‌دوره‌ای پاییز پیش‌رو، دموکرات‌ها در مجموع بازنده خواهند بود. 

از سوی دیگر مدت قابل توجهی است که میانگین تایید عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در نظرسنجی‌ها کمتر از ۴۰ درصد است. تجربه نشان می‌دهد در چنین شرایطی باخت دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۴ چندان دور از انتظار نیست هرچند که هنوز برای قضاوت زود به‌نظر می‌رسد. 

با این وصف، بعید نیست که بار دیگر همچون سال ۲۰۱۶، سال ۲۰۲۴ نیز شاهد اسباب‌کشی دموکرات‌ها از کاخ سفید و روی‌کار آمدن رقبای جمهوری‌خواه آنان باشیم. آیا عقل سلیم حکم نمی‌کند که برای چنین شرایطی پیش‌بینی‌های لازم صورت پذیرد؟ 

* مذاکرات رفع تحریم‌ها و حافظه تاریخی

دولت سیزدهم در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره بر این نکته تاکید کرده است اگر طرف آمریکایی حاضر به احترام گذاشتن به منافع ایران باشد، توافق کاملا در دسترس است. در جریان مذاکرات دوحه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «ما جدی هستیم و از خطوط قرمز خود به هیچ وجه عبور نخواهیم کرد. خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در کشور، مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی کشور است و این موضوعی است که نسل‌های بعدی نیز درباره آن قضاوت خواهند کرد. معتقدم اگر طرف آمریکایی نیت جدی داشته باشد و واقع بینانه برخورد کند، توافق در این مرحله و در این دور از مذاکرات در دسترس است.» 

البته همان‌طور که پیش‌بینی هم می‌شد، طرف آمریکایی نیت جدی نداشت و واقع‌بینانه برخورد نکرد.

آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران تجربه کسب شده از سال ۱۳۹۷ به بعد را کنار گذاشته و بار دیگر وارد توافقی شود که جانشین جمهوری‌خواه آقای بایدن بتواند با حرکت دادن یک قلم و بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای از آن خارج شود. در عین حال، آمریکا و متحدانش به‌نتیجه نرسیدن توافق را متوجه ایران می‌کنند و می‌گویند توافق از ماه‌ها قبل آماده بوده و ایران تقاضاهای فرابرجامی مطرح می‌کند! 

واقعیت آن است که آمریکا تاکنون حاضر به ارائه تضمین‌های لازم برای عدم خروج از برجام ازجمله تضمین مهم ذاتی نشده و همین امر است - احتمالا در کنار برخی موضوعات دیگر - که مذاکرات را ناکام گذاشته است. توپ هر کجای میدان مذاکرات که باشد، در زمین ایران نیست. در طرح ادعاهای این‌چنین، سه‌کشور اروپایی نیز در هم‌گامی با ایالات متحده از چیزی فروگذار نمی‌کنند. 

* وقایع اردیبهشت ۹۷ نباید تکرار شود

عده‌ای در عجله خود برای احیای برجام به هر قیمت، تجربه تاریخی اخیر را کنار می‌گذارند و استدلال‌های زودگذر و غیرقابل اعتنا مطرح می‌کنند اما ایران حق دارد به‌دنبال تدابیری باشد که از تکرار یک اردیبهشت ۹۷ دیگر جلوگیری کند و حداکثر مساعی را در این راستا به‌کار بندد. در آنچه در اردیبهشت ۹۷ رخ داد اگرچه شخصیت ترامپ و رویکرد جمهوری‌خواهان موثر بود اما این واقعیت که انجامش هزینه‌ای بر ساکنان کاخ سفید دست‌کم در وهله اول دربرنداشت، قطعا مشوقی مهم برای آنان بود. 

قطعا یکی از اصلی‌ترین اهداف تیم مذاکره‌کننده ایران نیز همین است که نگذارد اتفاقاتی از آن دست تکرار شود و البته قطار دیپلماسی کشور بدون توافق هسته‌ای هم مسیر خود را طی می‌کند و دستاوردهای قابل توجهی داشته است؛ فقط کافی است رفت و آمدهای مقامات کشورهای مختلف به ایران در ماه‌های اخیر را رصد کنید تا متوجه شوید که دیپلماسی ایران معطل وین و دوحه نیست. 

در کنار این رویکرد، تغییرات قابل توجه در نظم بین‌المللی پس از وقایع مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، نشان می‌دهد که نظام بین‌الملل احتمالا بر همان پاشنه نخواهد چرخید و فرصت‌هایی در انتظار است که می‌تواند بلوک آمریکایی نظم بین‌المللی را در آنچه از نظام تحریمی انتظار دارد، مجبور به تجدیدنظر کند. گسترده‌تر شدن نظامی تحریمی غرب پس از جنگ اوکراین، خواه‌ناخواه از کارایی آن خواهد کاست و شاید تحولات یکی دو سال آینده، بیشتر این واقعیت را نشان دهند. 

برای ایران صرفا به توافق رسیدن مهم نیست، امضای توافق از هر کسی بر می‌آید. مهم آن است که توافقی حاصل شود که منافع کشور را تامین کند. اگر توافقی قرار باشد با ارائه یکسری مشوق‌های زودگذر، منافع بلندمدت کشور را به‌خطر افکند، طبیعی است که قابل پذیرش نیست. و صد البته اگر توافقی در دسترس باشد که متضمن حقوق ملت و منافع ملی باشد، تهران در دست‌یابی به آن تردید نخواهد کرد.

irna.ir/xjJShJ

**سفیر ایران: از حق مشروع لبنان در بهره برداری از ثروت دریایی خود حمایت می کنیم

«محمد جلال فیروزنیا» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تاکید کرد: ما در کنار لبنان و حق مشروع این کشور در بهره برداری از منابع و ثروت هایش هستیم.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسمی که برای پاسداشت خدمات وی در پایان دوره ماموریتش در لبنان از سوی «حوزه تحقیقات اسلامی امام منتظر (عج)» در منطقه «بعلبک» در شمال شرق لبنان برگزار شد، افزود: لبنانِ سرافراز مردمانی پویا و سرزنده به جهان معرفی کرده و با ایستادگی و مقاومت و پیروزی های عظیم الهی خود، معجزه ها و حماسه های بزرگی رقم زده است.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با تمام عزم و صلابت در کنار ملت های مبارز علیه استکبار جهانی قرار گرفته و از به غارت رفتن ثروت ها، مصادره حقوق بر حق آنها و از بین رفتن آینده آنها جلوگیری کرده است.  

فیروزنیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت های آزاده و مردم استوار فلسطین و حق مشروع آنها در آزادسازی سرزمین خود و بازگشت پناهندگان فلسطینی و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف ایستاده است.

وی همچنین تاکید کرد: ما در کنار دولت، مقاومت، ارتش و ملت لبنان با همه طوائف و اقشار آن هستیم و از وحدت، حاکمیت ملی، استقلال و حق مشروع این کشور در بهره برداری از منابع ثروتش در آب های منطقه ای خود دفاع و حمایت می کنیم.

فیروزنیا خاطرنشان کرد: لبنان کشوری سرشار از تنوع فرهنگی، فکری و معنوی است. لبنان برخوردار از ملتی پاکدلِ فداکار و استوار است. لبنان کشور مقاومت، جهاد و پیروزی های قاطع و پر افتخار است که به جهان عرب و مسلمانان عزت بخشیده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان خاطرنشان کرد: لبنانِ قدرتمندترین، ارتش بی رحم، وحشی و خشن منطقه را شکست داد و در سال ۲۰۰۰ میلادی با مقاومت اسلامی دلیرانه خود اراضی اشغالی را آزاد کرد و در سال ۲۰۰۶ میلادی حمله تجاوزکارانه اسرائیل را در هم شکست و سپس تروریسم تکفیریِ کوردل را از بین برد و در کنار محور مقاومت در خنثی کردن طرح ها و توطئه های پلید آمریکا نقش موثری ایفا کرد.

irna.ir/xjJSNj

**العهد: نفتکش ایرانی وارد بندر بانیاس سوریه شد

پایگاه خبری العهد لبنان شنبه شب اعلام کرد که نفتکش جدیدی متعلق به ایران به بندر بانیاس در شمال سوریه رسیده است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

پایگاه خبری العهد لبنان افزود؛ مواد نفتی که به بندر بانیاس رسیده، حاصل فعال سازی خط اعتباری میان دمشق و تهران است.

رسانه‌ها ۳۱ خردادماه از نهایی شدن خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و سوریه خبر دادند.

در این خط اعتباری، دولت سوریه مایحتاج وزارتخانه‌های خود را از بازار و واحدهای تولیدی ایرانی تامین می‌کند. تهیه خطوط تولید و کالاهای اساسی و کالاهای صنعتی منحصراً از تولیدات ایرانی تامین خواهد شد که فرصت منحصر به‌فردی برای حضور در بازار و توسعه نقشه تجاری ایران در سوریه برای شرکت‌های ایرانی فراهم می‌کند.

این سومین نفتکشی است که در چند هفته گذشته وارد سوریه می شود و ورود آن همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران به دمشق صورت گرفته است.

امیرعبداللهیان روز شنبه به منظور گفت‌ وگو و تبادل نظر با مقامات عالی سوریه وارد دمشق شد و در فرودگاه مورد استقبال وزیر امور خارجه سوریه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران همچنین پیش از دیدار و گفت وگوبا فیصل المقداد همتای سوری خود، با بشار اسد رییس جمهوری سوریه دیدار کرد.

irna.ir/xjJSyw

**خوش خدمتی سازشکاران/ لاپید: توافق سازش «موهبت بزرگ» برای اسراییل است

«یائیر لاپید» در اولین اظهاراتش پس از تصدی سمت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی با اشاره به خوش‌خدمتی حکام عرب به صهیونیست‌ها گفت: توافق کشورهای سازشگر با اسراییل یک «نعمت و موهبت بزرگ» برای تل‌آویو است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی امروز (یک شنبه) در صفحه توئیتر خود به نقل از لاپید که به تازگی بر مسند قدرت به جای نفتالی بنت تکیه زده، نوشت: «ما مطمئن هستیم که توافقات موسوم به "آبراهام" از مزایای زیادی برخوردار می باشد که در حرکت اقتصادی و امنیتی شکل گرفته در اجلاس النقب با حضور امارات، بحرین، مصر و مغرب نمود پیدا کرده است».

وی تصریح کرد: «توافقاتی که (با کشورهای سازشگر) در آینده منعقد خواهد شد، سود و منفعت زیادی خواهد داشت».

برخی رسانه ها اعلام کرده اند که، لاپید در حالی اولین اظهاراتش پس از تصدی سمت نخست‌وزیری را به توافق «آبراهام» اختصاص داده که قرار است "جو بایدن" تا چند روز دیگر به منطقه سفر و راه را برای عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی هموار کند.  

در همین ارتباط، رسانه آمریکایی «آکسیوس» به نقل از چهار منبع آمریکایی اعلام کرده که کاخ سفید در حال آماده سازی «نقشه راه برای عادی سازی روابط» بین اسراییل (رژیم صهیونیستی) و عربستان سعودی پیش از سفر ماه آینده جو بایدن به خاورمیانه است.

کاخ سفید ۲۴ خرداد ماه، سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و عربستان را تأیید و تاریخ آن را ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیرماه) اعلام کرد؛ سفری که پیش از اعلام رسمی، موجی از انتقادات را همراه داشته و نشانه استیصال دولت بایدن ارزیابی شده است.

در هر حال، اقدام کشورهای سازشگر در عادی سازی روابطشان با رژیم صهیونیستی شاید یک «نعمت بزرگ» برای صهیونیست‌ها باشد، اما این مساله کاملا به ضرر فلسطینیان است، تا جایی که مخالفان توافق سازش و گروه‌های مقاومت منطقه، هرگونه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با تل آویو را به منزله «فرو کردن خنجری به پشت ملت فلسطین» دانسته و از آن به عنوان توافق «شرم» یاد کرده‌اند.

در یک رویکرد سازشکارانه، قرارداد سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) به صورت رسمی در حضور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین آمریکا امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند و سپس دو کشور مغرب و سودان به آن ملحق شدند.

irna.ir/xjJSLR

**پرواز پهپاد ناشناس بر فراز منطقه سبز بغداد؛ آژیر سفارت آمریکا فعال شد

پرواز پهپاد ناشناس بر فراز منطقه سبز بغداد؛ موجب فعال شدن آژیر سفارت آمریکا در عراق شد.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

منابع عراقی از پرواز این پهپاد با هویتی نامشخص بر فراز منطقه سبز شامل مقرهای دولتی و مراکز دیپلماتیک خبر دادند و پس از آن سیستم آژیر اعلام خطر سفارت آمریکا به صدا در آمد.
جزئیات بیشتری از این رخداد منتشر نشده است.

irna.ir/xjJSyR

**تماس تلفنی پوتین و مودی / روسیه به هند در مورد صادرات غلات و انرژی اطمینان داد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با نارندرا مودی نخست وزیر هند گفت: روسیه همچنان یک تولید کننده و تامین کننده قابل اعتماد غلات، کود و انرژی است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

پوتین در گفت و گو با نخست وزیر هند گفت: اشتباهات سیستمیک تعدادی از کشورها باعث اخلال در تجارت محصولات غذایی و افزایش قیمت ها شده است.

گفت و گوی تلفنی میان رهبران روسیه و هند سه روز پس از شرکت مودی در نشست گروه هفت در آلمان انجام شد، جایی که رهبران هفت کشور از بزرگترین اقتصادهای جهان درباره راه های افزایش فشار بر روسیه از طریق تحریم ها برای پایان دادن به جنگ در اوکراین به مذاکره پرداختند.

به نوشته هندوستان تایمز، رهبران دو کشور همچنین اجرای تصمیمات اتخاذ شده در سفر پوتین به هند در دسامبر گذشته برای نشست سالانه دوجانبه را بررسی کردند.

طرفین همچنین در مورد اینکه چگونه تجارت دوجانبه کالاهای کشاورزی، کودها و محصولات دارویی می تواند بیشتر تشویق شود، تبادل نظر کردند.

هند از جمله کشورهایی است که پس از روسیه حمله به اوکراین به تحریم های بین المللی علیه مسکو نپیوسته است و در مورد واردات غلات، سوخت و سخت افزار نظامی به مسکو وابسته است.

irna.ir/xjJSz۲

**آمریکا و بحرین سه یادداشت تفاهم امضا کردند

آمریکا و بحرین روز شنبه سه یادداشت تفاهم در زمینه مبارزه با تأمین مالی تروریسم، امنیت سایبری و سیستم‌های پهپادی امضا کردند.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

این یادداشت تفاهم در جریان سفر راشد بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور بحرین به واشنگتن و دیدار با آلخاندرو مایورکاس (Alejandro Mayorkas) وزیر امنیت داخلی آمریکا امضا شده است.

وزیر کشور بحرین بر اهمیت همکاری بین المللی در زمینه سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین در سایه آنچه وی خطرات در سالهای گذشته خوانده است، تأکید کرد و گفت که همکاری بین المللی مستمر یک مسأله حیاتی در زمینه مبارزه با حملات سایبری و ایجاد قابلیت‌های امنیت سایبری است.

راشد آل خلیفه همچنین ابراز امیدواری کرد که بحرین بتواند به صورت نزدیک با ایالات متحده در این زمینه فعالیت کند.

وزیر کشور بحرین همچین بر اهمیت افزایش همکاری با دوستان و متحدان در مقابله با تجارت انسان تأکید کرد.

irna.ir/xjJSyB

**رجز خوانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سایه هراس از ایران

یائیر لاپید نخست وزیر چرخشی رژیم صهیونیستی شنبه شب در جز خوانی علیه ایران در سایه هراس گفت: ما را در بوته آزمایش قرار ندهید.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

لاپید که پس از کناره گرفتن نفتالی بنت نخست وزیر سابق این مقام را تا برگزاری انتخابات کنست برعهده گرفته است، در نخستین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر جدید اسرائیل ادعا کرد:  ایران، تهدید نخست برای اسرائیل است.

وی نیز مانند دیگر مقامات صهیونیست در رجز خوانی علیه برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران اضافه کرد: ما هرآنچه که لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به قدرت هسته‌ای یا تحکیم و پایه گذاری قدرت خود در مرز اسرائیل انجام خواهیم داد.

نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی بار دیگر حزب الله و حماس را تهدید کرد و گفت: هر کس تلاش کند که به ما حمله کند، به وی توصیه می کنم که ما را نیازماید.

لاپید اظهار کرد: اسرائیل بزرگ تر از همه ماست، از تمام نسل‌های آینده، نیازمند مقدم کردن منافع کل [بر منافع شخصی] هستیم، همیشه اختلاف وجود داشته است، اما باید یادآور شویم که همه ما یک هدف داریم و آن یک اسرائیل قدرتمند و قوی است.

وی ۳۱ خردادماه نیز  مدعی شده بود: کشور با چالش‌هایی روبه روست، باید جنگ در برابر حماس و ایران را مدیریت کنیم.

لاپید پس از انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی نخست وزیر مرحله انتقالی تا زمان برگزاری مجدد انتخابات شده است.

طبق توافق بنت و لاپید پس از انحلال کنست تا زمان برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی که قرار است تا ۹۰ روز پس از انحلال پارلمان برگزار شود، لاپید نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را برعهده دارد.

 پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) ۹ تیرماه با اعلام انحلال خود، تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی را مشخص کرد.

کنست در پی کناره‌گیری بنت از مقام نخست وزیری در جلسه انحلال خود، ۱نوامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آبان آینده) را به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی این رژیم اعلام کرد.

irna.ir/xjJSzb

**حمایت هیلاری کلینتون از بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا اعلام کرد اگر جو بایدن رئیس جمهوری این کشور تصمیم بگیرد، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ نامزد شود، از وی حمایت خواهد کرد.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

هیلاری کلینتون سیاستمدار دموکرات آمریکایی روز شنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه ان بی سی آمریکا گفت: اگر بایدن تصمیم بگیرد دوباره نامزد شود، رئیس جمهور خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال مجری که از او پرسید آیا از بایدن حمایت خواهید کرد؟ گفت: البته از رئیس جمهوری کنونی آمریکا حمایت خواهم کرد. جو بایدن به پیروزی بزرگی در مقابل دونالد ترامپ در کسب رای مردم دست یافت. این پیروزی بسیار قابل توجه است.

حمایت کلینتون از بایدن درحالی مطرح می شود که گمانه زنی های زیادی در خصوص نامزدی دوباره بایدن که مسن‌ترین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا است مطرح شده و در همین حال، میزان محبوبیت او به شدت کاهش یافته است.

بایدن هنوز رسما نامزدی خود را اعلام نکرده است، اگرچه او و مقامات کاخ سفید گفته اند که بایدن قصد دارد دوباره نامزد شود.

کلینتون، به نوبه خود، با قاطعیت نامزدی احتمالی ریاست جمهوری را رد کرده است.

وی در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی در ماه مارس در پاسخ به سوالی درباره شرکت دوباره او در انتخابات گفت: نه.

کلینتون افزود، اما مطمئنا در حمایت از زنان و سایر نامزدهایی که فکر می کنم باید دوباره انتخاب شوند، فعال خواهم بود.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا قصد دارد به زودی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کند تا توجهات را از جلسات کمیته قضایی ۶ ژانویه درباره حمله به کنگره منحرف کند.

در حالی که بسیاری از جمهوریخواهان از ورود ترامپ به رقابت های انتخاباتی استقبال می کنند، اقدام وی همچنین بر اختلافات موجود در مورد اینکه آیا رئیس جمهوری سابق بهترین امید این حزب برای بازگشت به کاخ سفید است، می افزاید.

حزب جمهوریخواه همچنین در مورد این مساله اختلاف نظر دارد که آیا نامزدی ترامپ، باعث حواس پرتی از انتخابات میان دوره ای کنگره می شود و حتی تهدیدی مستقیم برای دموکراسی خواهد بود یا نه.

در همین حال، تحولات در آمریکا ترامپ را جسورتر کرده است تا خود را به عنوان رئیس این حزب تثبیت کند و توجهات را از رقبای احتمالی اش برباید.

زمان دقیق اعلام رسمی نامزد ترامپ هنوز مشخص نیست، اما وی اخیرا برخی از مشاورانش را شگفت زده کرده زمانی که گفت ممکن است نامزدی اش را بدون اطلاع قبلی به تیم خود در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی کند.

حضور ترامپ به عنوان نامزدی فعال در رقابت های انتخاباتی، برای دموکرات ها تبدیل انتخابات میان دوره ای کنگره به همه پرسی در مورد رئیس جمهوری سابق را آسان تر می کند.

این درحالی است که تیم رئیس جمهوری سابق آمریکا درمورد اینکه وی حتی باید بار دیگر نامزد انتخابات شود یا نه، اختلاف نظر دارند.

irna.ir/xjJSzp

**الجزیره:اروپا در حال آماده سازی طرح اضطراری کاهش وابستگی به انرژی روسیه است

شبکه الجزیره گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال آماده سازی یک طرح اضطراری برای کمک به کشورهای عضو برای کاهش مصرف انرژی روسیه است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا شنبه شب گفت: ما به یک برنامه خوب و مشترک نیاز داریم که انرژی و گاز مورد نیاز را تحت شعاع قرار دهد.

براساس این گزارش، اقدامات جدید اروپا که قرار است تا اواسط ماه ژوئیه انجام شود - بر اساس طرح (REPowerEU) برای کنار گذاشتن منابع انرژی روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین است.

در طرح (REPowerEU) نزدیک به ۳۱۲ میلیارد دلار برای ارتقای بهره وری انرژی و افزایش استفاده از انرژی های تجدید پذیر اختصاص داده شده است.

به دنبال افزایش فشارهای غرب بر روسیه، اتحادیه اروپا در پایان ماه مه (خرداد) موافقت کرد که واردات نفت روسیه از طریق دریا را با برخی استثنائات طی چند ماه متوقف کند.

به گفته رئیس کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا ۳۵ درصد از نفت خود در سال ۲۰۲۰ را از روسیه وارد کرد و ممنوعیت واردات حدود ۹۰ درصد از واردات نفت از روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد داد.

irna.ir/xjJSyP

**روسیه: اوکراین متحمل خسارات قابل توجهی در همه جبهه‌ها شده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین در همه جبهه‌ها با تلفات و خسارات قابل توجهی روبرو شده است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه شنبه شب گفت: دشمن در تمامی جبهه ها با خسارات قابل توجهی مواجه است؛ سه گردان از تیپ دهم حمله کوهستانی و تیپ ۷۲ مکانیزه (نیروهای مسلح اوکراین) بیش از نیمی از پرسنل خود را در نزدیکی تنها در یک روز از دست دادند.

به دنبال افزایش حملات روسیه در اوکراین در هفته های اخیر، زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین از کشورهای متحد خود خواست؛ در واکنش به تداوم حملات موشکی روسیه، سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین ارسال کنند.

وی گفت: تداوم اعمال تحریم ها علیه روسیه کافی نیست و به سامانه‌های دفاع هوایی در اوکراین بیش از هر منطقه دیگری از جهان نیاز هست.

این اظهارات زلنسکی در حالی بیان شده که نیروهای اوکراینی از شهر سورودونتسک عقب‌نشینی کرده‌اند. این شهر یکی از مقرهای باقی مانده در منطقه دونباس در شرق اوکراین است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو -‌ کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJSzy

**نخست وزیر عراق یکشنبه، بار دیگر به عربستان می رود

خبرگزاری د پ آ آلمان به نقل از منابع دیپلماتیک گفت که نخست وزیر عراق روز یکشنبه به جده عربستان می رود.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

خبرگزاری آلمان (د. پ.آ) گفته که مصطفی الکاظمی در این سفر که برای اعلام نتایج سفرش به ایران، صورت می گیرد، با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و مقامات بلندپایه سعودی دیدار خواهد کرد.

وی اعلام کرد که پیش بینی می شود که الکاظمی روز یکشنبه به شهر جده سفر کند.

براساس گفته این مقام خلیج فارس،  الکاظمی در این دیدار، علاوه بر آن که عربستان را در جریان نتایج سفر اخیرش به ایران، قرار خواهد داد،  موضع تهران درباره برنامه مذاکرات با ریاض و ارتقای سطح مذاکرات دو طرف برای زمینه سازی جهت حل نقاط اختلافی ودرنتیجه احیای روابط کامل دیپلماتیک، به مقامات سعودی اعلام می‌کند.

این مقام خلیج فارس همچنین ادعا کرده است که پاسخ تهران به خواسته‌های عربستان و در رأس آن دست برداشتن از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی که تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه است، می‌تواند به ایجاد روابط مسالمت‌آمیز و مبتنی بر احترام متقابل و در راستای منافع ملل منطقه و رفاه و پیشرفت آن منجر شود.

این خبر درحالی منتشر می شود که فؤاد حسین وزیرامورخارجه عراق روز پنجشنبه با بیان اینکه بغداد پیشنهاد تبدیل گفت‌وگوی پنهانی ایران و عربستان به مذاکرات آشکار و علنی را مطرح کرده است،گفت که سیاست خارجی ما موفق بوده و بسیاری از کشورها از آن حمایت می‌کنند.

الکاظمی در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن به عربستان و سپس ایران سفر کرد و در این دو سفر، برای آرامش و ثبات در منطقه" گفت و گو کرد.

نخست وزیر عراق هشتم ژوئن اعلام کرد که مذاکرات ایران و عربستان که در بغداد در حال انجام است به مراحل پیشرفته رسیده است.

irna.ir/xjJSzH

**وقوع چند انفجار در شهر مرزی روسیه با اوکراین ۳ کشته برجای گذاشت

خبرگزاری رویترز گزارش داد: وقوع چند انفجار در شهر مرزی بلگورود روسیه که منجر به تخریب چندین ساختمان شد، تاکنون حداقل سه کشته برجای گذاشته است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

بنا به گفته فرماندار  منطقه بلگورود،  حداقل ۱۱ دستگاه آپارتمان آسیب دیده  و ۳۹ واحد مسکونی خصوصی ازجمله پنج خانه بطور کامل ویران شده است.

رویترز بدون اشاره به جزئیات بیشتر این خبر گزارش داد که خود قادر به تصدیق صحت این خبر نبوده و واکنش فوری از سوی اوکراین درباره این خبر دریافت نشده  است.

شهر بلگورود در استان «بیلگاراد » روسیه با بیش از ۳۵۶هزار نفر جمعیت در فاصله  ۲۰ مایلی شمال مرز اوکراین واقع است.

irna.ir/xjJSCk

**زلنسکی:۲ هزار و ۶۰۰ منطقه اوکراین همچنان در تصرف روسیه است

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین اعلام کرد که با ادامه جنگ در این کشور، روسیه همچنان ۲ هزار و ۶۱۰ شهر و منطقه اوکراینی را در تصرف خود دارد.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

زلنسکی در ساعات پایانی روز شنبه در سخنانی خطاب به مردم کشورش، گفت که نیروهای اوکراینی بیش از یک‌هزار شهر و شهرک را آزاد کرده اند اما آنها همچنان باید ۲ هزار و ۶۱۰ مورد دیگر را آزاد کنند. وی افزود: اغلب این مکان‌ها تحت تاثیر جنگ باید بازسازی شوند و صدها مورد از آنها کاملا توسط ارتش روسیه ویران شده اند.

رییس جمهوری اوکراین در عین حال تاکید کرد: اجرای چنین پروژه بزرگی در سراسر کشور و ایجاد استانداردهای ایمنی و کیفیت جدید برای زندگی فقط با جذب ظرفیت‌های بین المللی ممکن است. 

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته اوکراین به صورت مشترک با سوئیس میزبان پنجمین کنفرانس سالانه «اصلاحات اوکراین» است که در سال‌های گذشته در مورد اهداف و اصلاحات سیاسی در آن گفتگو صورت گرفته است. اما پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کی‌یف و برن تصمیم گرفتند تا این کنفرانس را بر روی شرایط فعلی متمرکز سازند. زلنسکی نیز در سخنرانی شب گذشته خود این کنفرانس را یک گام مهم در جهت بازسازی اوکراین دانست.

irna.ir/xjJSCc

**تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین در بازار سیاه فروخته می‌شود

راشاتودی در گزارشی از خرید و فروش تسلیحات سبک و سنگین غربی ارائه‌ شده به اوکراین در بازار سیاه خبر داد که با قیمت‌های پایین و به آسانی به خریداران عرضه می‌شود.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

ارسال تسلیحات مرگبار غرب به اوکراین در گرماگرم درگیری با روسیه منجر به ایجاد بازارهای غیرقانونی خرید و فروش تسلیحات شده است.  

به نوشته این شبکه خبری، اوکراینی ها در شبکه‌های غیرقانونی ایجاد شده نه تنها تسلیحات کوچک، بلکه سخت‌افزارهای پیچیده‌ای مانند سامانه‌های ضدتانک جولین، سامانه های ضدتانک سبک نسل بعدی (NLAW)، پهپادهای انفجاری فونیکس گوست و بسیاری دیگر از تسلیحات غربی را عرضه می کنند.

یکی از خبرنگاران راشاتودی در اقدامی توانسته‌ است مقدمات اولیه خرید یک پهپاد فونیکس گوست آمریکایی که برای ارتش اوکراین ارسال شده را به قیمت چهار هزار دلار فراهم کند.

چندتن دیگر از روزنامه‌نگاران این شبکه خبری روسی نیز خود را علاقمند به خرید مین‌های ضدنفر آمریکایی نشان داده اند و به آنها گفته شده که موجودی تمام شده‌ است.

در مورد پهپادهای فونیکس گوست هم هنگامی که از فروشنده پرسیده شده آیا امکان ارسال آن به شهر مرزی "پرزمیسی" در لهستان وجود دارد، فروشنده پاسخ داده‌است که مشکلی نیست، اما ۱۰۰۰ دلار دیگر هزینه دارد.

راشاتودی همچنین با یک فروشنده اوکراینی دیگر ارتباط برقرار کرده که علاوه بر تسلیحات آمریکایی طیف گسترده‌ای از سلاح‌های قدیمی ساخت روسیه و شوروی، از جمله کلاشینکف، تفنگ‌های دستی، نارنجک‌ها و تفنگ‌های تک تیرانداز را ارائه می کرد.

این رسانه در گزارش خود خاطرنشان کرده است که نکته قابل توجه فروش این تسلیحات در بازار سیاه، قیمت آنها است که به طرز شگفت انگیزی پایین می باشد. به عنوان مثال، سیستم سامانه ضدتانک سبک نسل بعدی ساخت انگلیس تنها به قیمت ۱۵ هزار دلار فروخته می شود، در حالی که به گفته رسانه ها، خرید سلاح ضد تانک به صورت قانونی ممکن است از ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار هزینه داشته باشد.

«یورگن استاک» رئیس اینترپل ماه گذشته میلادی نسبت به سردرآوردن سلاح‌های پیشرفته غربی در بازارهای سیاه هشدار داد.

وی تاکید کرد گروه‌های جنایتکار سعی می‌کنند از این شرایط آشفته و در دسترس بودن سلاح‌ها استفاده کنند و آنها نه تنها در کشورهای همسایه اوکراین بلکه به سایر قاره ها ارسال شوند.  

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در ماه مه (اردیبهشت) گفت که در خصوص اهمیت ردیابی و حفاظت از تسلیحات آمریکایی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین و «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع این کشور گفت‌وگو کرده و به وی این اطمینان خاطر داده شده‌ است که تسلیحات غربی از بازارهای غیرقانونی سر درنمی آوردند.  

مسکو تاکنون بارها نسبت به ارسال تسلیحات غربی به اوکراین هشدار داده و تاکید کرده که این امر منجر به طولانی شدن جنگ و افزایش خطر درگیری میان روسیه و ناتو می شود.

irna.ir/xjJSDT

**درخواست بایدن از کنگره برای تصویب مسئله عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از گنگره خواست تا درخواست عضویت دو کشور سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را مورد تصویب قرار دهند.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

تارنمای خبری نیویورک پست باانتشار این خبر نوشت: اکنون کشورهای فنلاند و سوئد با توجه به درخواست رسمی بایدن از کنگره آمریکا مبنی بر تصویب عضویت این دو کشور در ناتو، یک گام دیگر به عضویت در این پیمان نظامی نزدیک‌تر شدند.

تارنمای نیویورک پست در ادامه  نوشت: برای عضویت رسمی کشورهای فنلاند و سوئد به ناتو نیاز است تا  پارلمان‌های تمامی کشورهای عضو دراین پیمان نظامی آن را به تصویب رسانند.

نیویورک پست نوشت: در آمریکا باید این عضویت به تایید دو سوم مجلس سنا برسد.

رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشتم تیرماه  پس از پایان مخالفت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه،  به طور رسمی از سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف دعوت به عمل آوردند.

در همین حال امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو پس از لغو وتوی ترکیه استقبال کرد.

کاخ الیزه به نقل از امانوئل مکرون تاکید کرد: ورود این دو کشور به ناتو که قابلیت‌های قوی و قابل همکاری دارند، به طور قابل توجهی به امنیت همه متحدان کمک می‌کند.

رییس‌جمهوری آمریکا نیز دراین نشست  با اشاره به اینکه نیاز به ناتو بیش از همیشه است، مدعی شد که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه اکنون با «ناتویی شدن» اروپا مواجه می‌شود. 

فنلاند و سوئد در پی حمله روسیه به اوکراین، درخواست پیوستن به ناتو را دادند، تحلیلگران و کارشناسان بین المللی بر این باورند که  این عضویت می تواند شرایط را در مرزهای شرقی اروپا  با توجه به نادیده گرفتن نگرانی های امنیتی مسکو از سوی غرب به سرکردگی واشنگتن، به مراتب پیچیده و حساس‌تر سازد و کل منطقه اروپا را با نظامی گری که کاخ سفید برای آن طرح ریزی کرده است، از شرایط عادی خارج سازد، بیم آن می رود که خواسته واشنگتن با اهرم  روسیه هراسی؛  تبدیل کل اروپا به یک کانون بزرگ بحرانی همچون افغانستان و یا عراقی دیگر  است.

irna.ir/xjJSDY

**فایننشال‌تایمز: اقتصادهای بزرگ اروپا وارد رکود می‌شوند

روزنامه فایننشال‌تایمز با اشاره به تشدید سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی در حوزه یورو، پیش‌بینی کرد که این تصمیم‌ها می‌تواند اقتصادهای بزرگ اروپا را وارد رکود کند.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

این روزنامه امروز طی گزارشی عنوان کرد: بیش از ۴۰ میلیارد دلار اوراق مشارکت اروپایی در حال حاضر به سختی معامله می‌شوند که نگرانی فزاینده‌ای را درباره توانایی شرکت‌ها برای پرداخت اصل و بهره اوراق قرضه به وجود آورده است.

محاسبات فایننشال‌تایمز بر اساس شاخص‌های شرکت خدمات مالی «اینتراکتیو دیتا» نشان می‌دهد که اوراق قرضه شرکتی در پایان سال ۲۰۲۱ به میزان ۶ میلیارد یورو انباشت شده است.

به نوشته این روزنامه، حجم بدهی شرکت‌های بزرگ از تاریخ ۳۱ مه (۱۰ خرداد) تا ۳۰ ژوئن (۹ تیر) بیش از دو برابر شده و نگرانی‌ها در مورد اینکه تصمیمات بانک مرکزی مبنی بر تشدید سیاست‌های پولی که می‌تواند اقتصادهای بزرگ را وارد رکود کند، افزایش یافته است. سرمایه‌گذاران همچنین نگران هستند که سطوح بالای تورم هزینه های راه اندازی مشاغل را افزایش دهد.

کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا در ماه مه (اردیبهشت) اعلام کرد که به دلیل تورم فزاینده در منطقه یورو، بانک مرکزی اروپا احتمالا از اوایل ژوئیه (تیر ماه) افزایش نرخ بهره را آغاز می‌کند.

لاگارد اعلام کرد که بانک مرکزی اروپا اجرای سیاست خرید اوراق قرضه را که با هدف تزریق نقدینگی لازم برای احیای اقتصاد منطقه یورو در دوران پساکرونا اجرا می‌شود، متوقف خواهد کرد. او موعد توقف اجرای این سیاست را ابتدای سه ماهه سوم سال جاری میلادی اعلام کرد و گفت که «مدتی بعد» اولین افزایش نرخ بهره انجام خواهد شد.

در روزهای گذشته نرخ تورم در کشورهایی که از واحد پولی یورو استفاده می‌کنند، به شکل چشمگیر و کم‌سابقه‌ای افزایش یافت و رکورد تازه‌ای را از خود به جا گذاشت. بر اساس آخرین گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا موسوم به یورواستات، تورم سالانه در ۱۹ کشور منطقه یورو در ماه ژوئن (خرداد- تیر) به نرخ ۸.۶ درصد رسید که از میزان ۸.۱ درصد ثبت شده در ماه مه (اردیبهشت- خرداد) عبور کرده است.

تحلیل‌گران دلیل عمده این پدیده را افزایش شدید هزینه‌های انرژی می‌دانند که بخشی از آن به تبعات تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین مرتبط می‌شود.

بدین ترتیب نرخ تورم در منطقه یورو از سال ۱۹۹۷، زمان ثبت پول واحد اروپایی تاکنون در بالاترین سطح خود قرار گرفته است. بهای انرژی در منطقه یورو ۴۱.۹ درصد افزایش یافته و قیمت مواد غذایی، الکل و دخانیات نیز به تبع آن با افزایش ۸.۹ درصدی همراه بوده است.

irna.ir/xjJSG۲

**دبیرکل سازمان ملل تظاهرات مردم لیبی را با نگرانی دنبال می کند

دبیرکل سازمان ملل از تظاهرات مردم لیبی در چند شهر این کشور از جمله طرابلس (پایتخت)، طبرق و بنغازی که روز جمعه اول ژوئیه در اعتراض به وضعیت بد معیشتی برگزار شد، ابراز نگرانی کرد.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل به نقل از "آنتونیو گوترش" دبیرکل این سازمان اعلام کرد که گوترش این تظاهرات را با نگرانی دنبال می‌کند.
وی در گفت وگو با خبرگزاری تاس خواستار به رسمیت شناختن حق تظاهرات مسالمت‌آمیز در لیبی شد و در عین حال از تمامی تظاهرکنندگان خواست از اعمال خشونت‌آمیز پرهیز کنند.

دوجاریک همچنین با دعوت از نیروهای امنیتی لیبی به خویشتن داری، گفت: دبیرکل سازمان ملل از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که از اقدامات (خوشونت بار) خودداری و برای فائق آمدن بر بن‌بست سیاسی جاری که ضمن عمیق‌تر کردن شکاف‌ها، بر اقتصاد لیبی نیز تاثیر می‌گذارد، متحد شوند.

روز گذشته نیز فرستاده و مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی، مخالفت خود را با شورش و خرابکاری در این کشور که روز جمعه عرصه تظاهراتی در اعتراض به وضعیت بد معیشتی بود و درپی آن مقر پارلمان طبرق به آتش کشیده شد، اعلام کرد.

«استفانی ویلیامز» روز شنبه خواستار احترام به حق مردم لیبی برای تظاهرات مسالمت‌آمیز شد و در عین حال مخالفت خود را نیز با شورش و خرابکاری اعلام کرد.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که منابع خبری جمعه شب گزارش دادند، تظاهرات کنندگان در اعتراض به وضعیت بد معیشتی به مقر پارلمان طبرق در شرق لیبی حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. ده‌ها معترض در طبرق به مقر پارلمان حامی خلیفه حفتر حمله کردند و با ورود به داخل ساختمان پارلمان، آن را به آتش کشیدند.

در جریان تظاهرات جمعه، گروه‌هایی در شرق لیبی هم تاسیسات نفتی را محاصره کردند که باعث کاهش عرضه سوخت به نیروگاه‌های اصلی و قطعی بیشتر برق شد.
کشور لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون دچار بی‌ثباتی شده و شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بوده است تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر وارد جنگ شدند.

دولت «وفاق ملی لیبی» و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه سال گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

«دولت وفاق ملی لیبی» مورد حمایت کشورهایی چون قطر، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی و سازمان ملل قرار گرفت و کشورهایی مانند مصر، روسیه، عربستان و امارات نیز از ارتش خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته مستقر در «بنغازی» و «طبرق» حمایت کردند.

irna.ir/xjJSK۵

**هراس رژیم صهیونیستی از پهپادهای حزب الله/ شلیک موشک‌های میلیون دلاری از ترس پهپادهای ارزان

به دنبال اعلام خبر گشت زنی پهپادهای حزب الله در میدان گازی «کاریش»، رسانه صهیونیستی اعلام کرد که تل آویو از عملیات پهپادی بیشتر حزب الله هراس دارد.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

سایت صهیونیستی «والا» امروز (یکشنبه) نوشت که نهادهای امنیتی رژیم اسراییل از حملات بیشتر مقاومت اسلامی لبنان واهمه دارند.

این رسانه عبری تصریح کرد: هزینه هواپیماهای بدون سرنشین در مقایسه با موشک‌های رهگیر ارزان است و نهادهای امنیتی (رژیم صهیونیستی) از حملات بیشتر حزب الله می‌ترسند.

رسانه‌های صهیونیستی شنبه شب مدعی شدند که ارتش این رژیم سه پهپاد حزب الله که به سوی سکوی گاز میدان کاریش در حرکت بودند را رهگیری کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد که روز شنبه سه پهپاد متخاصم که بر فراز آب‌های اسرائیل به حریم هوایی ما نزدیک شده بودند و از طرف لبنان می‌آمدند، رهگیری کردیم.

مقاومت اسلامی لبنان شنبه شب با ارسال بیانیه‌ای ارسال سه پهپاد شناسایی به منطقه مورد اختلاف با رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه را تأیید کرد.

در این بیانیه آمده است: سه پهپاد غیر مسلح را به سوی منطقه مورد اختلاف در میدان کاریش در جنوب لبنان در یک عملیات شناسایی اعزام کردیم.

مقاومت اسلامی لبنان در عین حال این عملیات را موفقیت‌آمیز دانست و اعلام کرد که توسط این پهپادها مأموریت لازم به صورت مطلوب و مناسب انجام و پیام [ارسال این پهپادها به رژیم صهیونیستی] ابلاغ شد.

بر اساس این بیانیه، پهپادها توسط دو گروه شهید "جمیل سکاف" و "مهدی یاغی" برای شناسایی به سرزمین های اشغالی اعزام شد.

اختلاف بین رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی مانع از اکتشاف انرژی در بخش‌هایی از مدیترانه شرقی شده است و خطر تشدید تنش‌ها بین دو طرف را به دنبال دارد.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرزها و منابع دریایی با میانجی گری «آموس هوکشتیان» نماینده آمریکا در جریان است.

هوکشتاین ۲۴ خردادماه پس از ورود یک کشتی حفاری به محدوده آب‌های لبنان و درخواست مسئولان لبنانی برای میانجیگری و از سرگیری مذاکرات با رژیم صهیونیستی به بیروت آمد و با مسئولان لبنانی گفت وگو کرد.

میدان نفتی کاریش در خط مرزی شماره ۲۹ که لبنانی‌ها آن را مرز دریایی این کشور می‌دانند، قرار دارد و آنها اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی در این میدان را تجاوز، اشغالگری و غیرقانونی می‌دانند.

irna.ir/xjJSKG

**راهکار واشنگتن برای کاهش تورم؛ حذف تعرفه واردات برخی از کالاهای چینی

روزنامه فایننشال تایمز روز یکشنبه خبر داد که دودستگی در کابینه بایدن از یک و سو و نیاز به مهار تورم از سوی دیگر ممکن است واشنگتن را وادار سازد تا در تعرفه واردات برخی از کالاهای چینی تجدیدنظر کند.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

فایننشال تایمز نوشت زمانی که جو بایدن با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ زمام امور را در دست گرفت، نشان داد که عجله ای برای برداشتن تعرفه های دولت پیشین بر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی ندارد. اما امروز که نرخ تورم به ۸.۶ درصد رسیده، کاخ سفید برداشتن برخی از تعرفه ها و کاهش اندکی فشار از مصرف کنندگان آمریکایی را سبک سنگین می کند.

به نوشته این روزنامه اقتصادی، با وجود فوریت مهار تورم، مقام ها و کارشناسان آشنا به موضوع می گویند که دودستگی شدیدی در دولت بایدن وجود دارد.

یک دسته از جمله جَنِت یِلِن، وزیر خزانه داری، معتقدند که برداشتن تعرفه ها به کاهش تورم کمک می کند. دسته ای دیگر که کارتین تای نماینده تجاری آمریکا نیز در میان آنان قرار دارد نگرانند که کاهش تعرفه ها اهرم فشار آمریکا در مذاکرات تجاری آتی با چین را تضعیف کند.

یلن به تازگی به کنگره گفته که کاهش برخی از تعرفه ها موجه است چرا که راهبردی نبوده و هزینه آن را آمریکایی ها و نه چینی ها پرداخت می کنند. اما تای به قانونگذاران آمریکایی گفت که اعمال تعرفه بر کالاهای چینی بخش مهمی از اهرم فشار آمریکا بوده و مذاکره کنندگان نباید از آن صرف نظر کنند.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه نوشت که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در کاهش تعرفه کالاهای چینی تردید دارد اما برخی دیگر از مقام ها از جمله جینا رایموندو، وزیر بازرگانی، تا حدی از این پیشنهاد حمایت می کنند.

یک پیشنهاد در حال بررسی آن است که تعرفه بر برخی از کالاهای مصرفی چینی کاهش یافته و همزان تعرفه کالاهای دیگر افزایش یابد. کاخ سفید امیدوار است که چنین رویکردی هم به کاهش قیمت ها برای مصرف کنندگان انجامد و هم بایدن از تبعات  سیاسی آن در امان بماند.

irna.ir/xjJSHL

**پوتین: روسیه و بلاروس به تقویت اتحاد خود ادامه می دهند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مناسبت روز استقلال بلاروس ، از ادامه تحکیم و تقویت اتحاد بین مسکو  و مینسک خبر داد.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

خبرگزاری تاس با انتشار این خبر نوشت: پوتین در پیام تبریک به الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس به مناسبت روز استقلال این کشور گفت که روسیه و بلاروس به تقویت روابط دوجانبه، بهبود نهادهای کشوری و ارتقا ائتلاف «اوراسیا» ادامه خواهند داد.

تاس نوشت: پوتین در این نامه به این نکته اشاره کرد که سوم ژوئیه (۱۲ تیرماه) نه تنها برای بلاروس بلکه برای روسیه نیز روز مهمی بشمار می رود.

بنابراین گزارش پوتین دراین نامه خطاب به رئیس جمهوری بلاروس نوشت: اطمینان دارم که با کارکردن با یکدیگر، ما به تحکیم سازنده روابط دوجانبه، تقویت نهادهای اتحاد دولتی و ارتقا روند ائتلاف و یکپارچگی اورسیا ادامه خواهیم داد؛ و البته این به نفع روسیه و بلاروس است؛ برای ملت روسیه و بلاروس امروز تعمیم و تحکیم روابط دوستانه و یاری دو جانبه حیاتی است، با ایجاد شراکت راهبردی و مشارکت ائتلافی، کشورهایمان قادر خواهند بود  از عهده چالش های عمده برآمده و از منافع یکدیگر در سطح جهانی حمایت کنیم.

تارنمای خبری تاس نوشت:  پوتین با اشاره به اینکه سوم ژوئیه نه تنها در تاریخ بلاروس بلکه برای روسیه نیز یک روز مهم بشمار می رود، افزود؛ «مردم ما شانه به شانه یکدیگر جنگیدند و سهم تعیین کننده‌ای در پیروزی علیه نازیسم داشتند».

irna.ir/xjJSLH

**هشدار کارشناسان درباره افزایش چهاربرابری قیمت جهانی نفت

کارشناسان مالی هشدار دادند: در صورتی که ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه عرضه نفت را به تلافی تحریم های غرب کاهش دهد، قیمت جهانی نفت ممکن است با افزایش چهاربرابری به ۳۸۰ دلار در هر بشکه برسد.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

تارنمای دیلی میل نوشت: تحلیلگران شرکت خدمات مالی  جِی‌پی مورگان نگران افزایش فاجعه بار قیمت نفت هستند و برآورد می کنند که در نتیجه اقدامات تلافی جویانه علیه تحریم های روسیه و اروپا ، قمیت نفت به میزان چهار برابر قیمت فعلی آن برسد.

تحلیلگران می گویند با وجود تلاش رهبران گروه هفت برای مهار قیمت نفت روسیه، این کشور  می‌تواند تولید روزانه نفت خام خود را تا پنج میلیون بشکه کاهش دهد، بدون اینکه آسیب زیادی به اقتصاد آن وارد شود.

این تصمیم تاثیر مخرب مضاعفی در بازارهای جهانی و مشتریان نفتی خواهد داشت.

بلومبرگ در این زمینه گزارش داده که جی پی مورگان هشدار داد کاهش سه میلیون بشکه ای عرضه روزانه، قیمت نفت خام لندن را به حدود ۱۹۰ دلار در هر بشکه می رساند و سناریوی کاهش پنج میلیون بشکه ای در روز به معنای افزایش قیمت ها به ۳۸۰ دلار در هر بشکه است.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد تولید نفت خام روسیه در ماه مه (اردیبهشت) به حدود ۱۰.۵۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

علیرغم تحریم های غرب، ولادیمیر پوتین در آن ماه ۲۰ میلیارد دلار افزایش درامدی داشت، زیرا افزایش قیمت ها باعث شد روسیه در مقایسه با آوریل (فروردین) ۱.۷ میلیارد دلار اضافی نفت تولید کند.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین هشدار داده که در صورت تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، عرضه جهانی نفت ممکن است در سال ۲۰۲۳ با چالش افزایش تقاضا مواجه شود.

کارتل نفتی اوپک و کشورهای تولیدکننده  هم ائتلاف با آن روز پنجشنبه تصمیم گرفتند تولید نفت خام را افزایش دهند، اما احتمال می رود این مقدار کمک چندانی به کاهش قیمت های بالا و تورم ناشی از انرژی که اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار داده، نخواهد داشت.

irna.ir/xjJSLz

**روزنامه آمریکایی: دموکرات ها از نامزدی کامالا هریس در انتخابات ۲۰۲۴ ناامید هستند

روزنامه نیویورک پست به نقل از افراد آگاه از بحث های داخلی در حزب دموکرات نوشت: در صورتی که جو بایدن  در انتخابات ۲۰۲۴ برای دور دوم ریاست جمهوری شرکت نکند، دموکرات ها امیدی به  نامزدی احتمالی کامالا هریس معاون او ندارند.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

این روزنامه افزود: سه نظرسنجی در ماه جاری نشان داده که بیش از ۵۰ درصد از آمریکایی ها نگاه مطلوبی به هریس ندارند و این مخالفت ها در صورتی که جمهوریخواهان در انتخابات کنگره مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند، افزایش خواهد یافت.

لری ساباتو استاد علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیا گفت: مساله زن بودن یا نژاد هریس نیست مشکل اینجاست که او نیز درست مثل بایدن محبوبیت ندارد. اگر بایدن عملکرد خوبی داشت برای او نیز خوب بود. او به عنوان جانشینی قلمداد می شد که بر اساس عملکرد رئیس جمهوری محبوب عمل می کرد.

کمک کنندگان فکری به حزب دموکرات که خواستند نامشان فاش نشود نیز همین نظر را دارند . یکی از آنها به نیویورک پست گفت: هریس کاملا ناکارامد به نظر می رسد. هیچ کسی که با این دولت همکاری کرده نباید در انتخابات رقابت کند.

هریس در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ رسماً فعالیت کارزار انتخاباتی خود را برای نمایندگی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری  آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد. مدت کوتاهی نامزد پیشتاز این رقابت ها بود تا این که در ۳ دسامبر ۲۰۱۹ به مبارزات انتخاباتی خود پایان داد.

دموکرات ها از این که او از  مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ کنار کشید، خشمگین هستند.

بی نظمی ها و اختلافات داخلی در طول این مبارزات باعث تمسخر او شد و اکنون  از زمان انتخاب شدن، این مسائل همچنان ادامه داشته است، به طوری که دفتر معاون ریاست جمهوری اغلب در اخبار مربوط به جابجایی کارمندان، با خروج دستکم ده ها نفر از نیروهایش در صدر اخبار بوده است. او فقط در ماه آوریل، تینا فلورنوی رئیس ستاد خود، و مایکل فوکس و معاون رئیس ستاد کارکنان را از دست داد.

هریس به ‌عنوان معاون فعلی بایدن از دیدگاه اکثریت، یک نامزد پیشتاز فوری در هر انتخابات مقدماتی آزاد و  بالقوه ای برای دموکرات ها است. او در هر رقابتی شرکت کند کاملا به رسمیت شناخته می شود و جمع آوری کمک های حزبی را افزایش می دهد. بر اساس نظرسنجی موسسه مورنینگ کانسالت در ماه دسامبر، اگر بایدن دوباره نامزد نشود، ۳۱ درصد از رای دهندگان گفته اند که از هریس برای تصدی پست اصلی حمایت خواهند کرد.

علاوه بر هریس، فهرست نامزدهای دموکرات ۲۰۲۴ ممکن است شامل افرادی همچون اریک آدامز شهردار نیویورک باشد که گفته می‌شود در حال بررسی نامزدی اش است.  گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا  نیز در این فهرست وجود دارد اما هیچ یک از آنها از حمایت گسترده ملی برخوردار نیستند.  برنی سندرز، سناتور۸۰ ساله ایالت ورمونت نیز که به تازگی دچار حمله قلبی شده است، احتمال نامزدی خود برای کاخ سفید برای سومین بار را رد نکرده است.

وضعیت انتخابات اولیه حزب جمهوری خواه نیز هنوز مشخص نیست. نظرسنجی‌ها به طور مدام نشان می‌دهند که ترامپ، رئیس‌جمهور جمهوریخواه سلف بایدن، در صورتی که به دنبال نامزدی در سال ۲۰۲۴ باشد، پیروز خواهد شد، اما شور و شوق فزاینده‌ای نیز در حمایت از جمهوریخواهان دیگری همچون ران دِسَنْتیس، فرماندار فلوریدا نیز وجود دارد.

انتخابات ۲۰۲۴، شصتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا است که هر چهارسال برگزار می‌شوند و اولین انتخاباتی است که براساس سرشماری ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا انجام می‌شود. تاریخ برگزاری این انتخابات سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳ )خواهد بود. برنده انتخابات ۲۰۲۴، فعالیت ریاست‌جمهوری خود را بعد از تحلیف و از تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۹ انجام خواهد داد.

irna.ir/xjJSSn

**انهدام یک فروند پهپاد ترکیه در شمال سوریه

ارتش سوریه امروز یکشنبه یک فروند پهپاد ترکیه را در شمال حلب سرنگون کرده است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

منابع خبری سوریه گزارش دادند که این پهپاد ترکیه‌ای قصد داشت یکی از پست‌های ایست‌بازرسی ارتش سوریه در شمال حلب را هدف قرار دهد.

در همین ارتباط، یک منبع امنیتی سوریه به شبکه خبری الاخباریه گفت که ارتش یک پهپاد متعلق به ارتش ترکیه را که قصد داشت یکی از مناطق را در اطراف تل رفعت در حومه حلب هدف قرار دهد، سرنگون کرد.

دیروز شنبه نیز مواضع ارتش سوریه در شمال حلب هدف حمله توپخانه‌ای و راکتی ارتش ترکیه قرار گرفت.

سانا خبر داد که ترکیه عصر دیروز محل استقرار ارتش سوریه در روستای مرزی «مرعناز» در شمال حومه حلب را هدف حملات راکتی و توپخانه‌ای خود قرار داد.

شبکه خبری المیادین گزارش داد که همزمان با انجام این حملات ترکیه، صداهای انفجار بسیار شدیدی در شمال حلب شنیده شد.

دیروز همچنین عناصر مزدور وابسته به ارتش ترکیه مناطق مسکونی در حومه شمالی رقه را با توپخانه هدف قرار دادند.

منابع محلی به خبرنگار سانا گفتند که «مزدوران وابسته به نیروهای اشغالگر ترکیه مستقر در نوار مرزی با ترکیه، اطراف روستای اعیوه و جاده بین المللی ام ۴ در حومه شمالی رقه را با توپخانه سنگین هدف قرار دادند.

جمعه گذشته، رجب طیب اردوغان رئیس ‎جمهور ترکیه در سخنانی گفته بود که «مقامات کشورش در حال انجام مقدمات لازم و آماده سازی برای انجام یک عملیات نظامی در شمال سوریه هستند».

وی چندی روز پیش هم اعلام کرده بود که «منطقه در امتداد ۳۰ کیلومتری مرزهای جنوبی ترکیه، برای ما منطقه امنیتی محسوب می‌شود و نمی‌خواهیم کسی در این منطقه ما را آزار دهد، لذا عملیات جدیدی را انجام خواهیم داد».

irna.ir/xjJSSN

**گزارش وزیر دفاع روسیه به پوتین درمورد تصرف کامل لوگانسک

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور به رئیس جمهوری در مورد تصرف کامل جمهوری خلق لوگانسک گزارش داده است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

در این بیانیه آمده است: در تاریخ ۳ ژوئیه ۲۰۲۲، ژنرال ارتش سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به ولادیمیر پوتین فرمانده کل نیروهای مسلح کشور در مورد تصرف کامل جمهوری خلق لوگانسک گزارش داده است.

وزارت مزبور تاکید کرد که نیروهای مسلح روسیه و شبه نظامیان خلق جمهوری خلق لوگانسک کنترل کاملی بر لیسیچانسک و شماری از شهرک های مجاور برقرار کرده اند که بزرگترین شان بلوگورووکا، نوودروژسک، مالوریازانتسف و بلایا قورا است.

ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین وارد پنجمین ماه خود شده است.

irna.ir/xjJSTg
 

**هدف قرار گرفتن کاروان آمریکا در شمال عراق/ آتش‌سوزی در نزدیکی فرودگاه اربیل/ تعطیلی فرودگاه بغداد

هدف قرار گرفتن یک کاروان لجستیک ارتش ایالات متحده آمریکا در استان صلاح الدین عراق، آتش‌سوزی در نزدیکی فرودگاه اربیل و بسته شدن فرودگاه بین‌المللی بغداد به دلیل شروع موج جدید گرد و غبار از مهمترین تحولات امروز (یکشنبه) عراق است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

امروز یکشنبه یک کاروان لجستیک ارتش آمریکا در منطقه «مکیشیفه» استان صلاح‌الدین در شمال شهر سامرای عراق هدف حمله قرار گرفت.

منابع عراقی جزییات بیشتری درباره این حمله از جمله هویت مهاجمان گزارش نکرده اند، اما در هفته های اخیر حملات به آمریکایی ها در عراق، با توجه به خواست عمومی در این کشور افزایش یافته است.

همچنین رسانه‌های عراقی اعلام کردند که امروز آتش‌سوزی بزرگی در نزدیکی فرودگاه اربیل مرکز کردستان عراق، به وقوع پیوسته است و تیم‌های آتش‌نشانی برای خاموش‌کردن آن عازم محل حادثه شده‌اند.

منابع کرد گفته اند که مسئولان در حال بررسی علل و ابعاد حادثه حریق در این منطقه هستند.

رسانه‌های عراقی همچنین از ورود موج جدیدی از گردوغبار به این کشور خبر دادند.

منابع عراقی گزارش دادند که پروازهای فرودگاه بین المللی بغداد به دلیل شرایط جوی و گردوغبار شدید به حالت تعلیق درآمده است.

بغداد و برخی از مناطق جنوبی عراق شنبه‌شب هفته گذشته شاهد وقوع طوفان گرد و غبار بود.

وزش طوفان شن و گرد و غبار در عراق طی ماه‌های اخیر، باعث تنگی نفس صدها نفر از شهروندان عراقی و تعطیلی فرودگاه‌های این کشور شده است.

irna.ir/xjJSSm


**طرح جدید اتحادیه اروپا برای نظارت بر تحریم‌ها علیه روسیه

روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی با اشاره به ناهماهنگی بین کشورهای اروپایی در اجرای تحریم‌ها علیه روسیه نوشت: بروکسل تلاش می‌کند سازمانی مشابه «اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(اوفاک)، برای نظارت متمرکز بر تحریم‌ها ایجاد کند.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از تلاش اتحادیه اروپا برای تشدید مجازات‌های تحریمی علیه روسیه خبر داد و نوشت: مقامات ارشد بروکسل در حال مذاکره برای ایجاد مرکزی جهت اجرای گسترده و هماهنگ تحریم‌ها در سراسر اتحادیه اروپا هستند.

«مایرید مک‌گینس» کمیسر خدمات مالی اتحادیه اروپا طی مصاحبه‌ای در اینباره گفت: مقامات اتحادیه اروپا آماده ارائه نسخه اروپایی «اوفاک» هستند.

اوفاک زیر نظر وزارت خزانه داری آمریکا مسئول نظارت بر اجرای دقیق تحریم‌هاست.

این مقام عالی اتحادیه اروپا به تلاش‌ها برای تشکیل سازمان مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا(آلما) اشاره و تصریح کرد: اتحادیه اروپا می تواند با اصلاح قوانینی که اکنون توسط پارلمان اروپا و کشورهای عضو کنار گذاشته شده اند، به آلما، اختیار نظارت بر تحریم‌ها را بدهد.

فایننشال تایمز درباره لزوم تشکیل آلما نوشت: سیاست تحریمی اتحادیه اروپا توسط همه کشورها به شکل برابر اجرا نمی‌شود زیرا کمسیون اروپا معتقد است که تنها در صورتی یک قانون قابل اجراست که همه ۲۷ عضو اتحادیه، آنرا در پایتخت‌های خود تصویب کنند.

کمیسیر خدمات مالی اتحادیه اروپا در عین حال، نبود زیرساخت‌های قوی برای اجرای تحریم‌ها در برخی کشورهای اروپایی را از دیگر موانع اجرای آنها دانست و افزود: با این وجود، پیشرفت فوق‌العاده‌ای در حوزه هماهنگ کردن تحریم با اعضای اتحادیه و متحدانش در سطح بین‌الملل حاصل شده است.

مک‌گینس از درخواست کمیسیون اروپا از همه اعضا برای ارائه گزارش درباره اجرای تحریم های ضدروسی خبر داد.

فایننشال تایمز نوشت: برخی نمایندگان اتحادیه اروپا طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که براساس آن، آلما یک دفتر مرکزی برای نظارت بر اقدامات ملی در حوزه اجرای تحریم‌ها خواهد داشت.

کمیسر خدمات مالی اتحادیه اروپا همچنین از برنامه‌های این اتحادیه برای وادار کردن افراد تحریم‌شده به افشای دارایی‌ها و تقویت نظام‌های مربوط به ثبت دارایی و نظارت بر دارایی‌های تحریم شده خبر داد.

وی همچنین به مشکلات به وجود آمده برای روس تبارها در اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: نظام تحریم ها نباید به کسب و کارها و تجارت معمول با روس تبارها در اتحادیه اروپا آسیب بزند.

irna.ir/xjJSV۹

**تاثیر منفی افزایش جهانی بهای سوخت بر میزان تقاضا

یک صاحب‌نظر حوزه نفت و گاز در جهان تصریح کرد که افزایش جهانی بهای سوخت، بر تقاضای عمومی تاثیرگذار بوده است.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

"مایک مولر" که رئیس بخش آسیا در گروه ویتول است، روز یکشنبه گفت مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و محصولات نفتی لطمه می‌بینند.

وی افزود: شواهد بسیار واضحی وجود دارد: استرس اقتصادی ناشی از افزایش قیمت ها. وضعیتی که برخی از آن به عنوان تخریب تقاضا یاد می کنند. این فقط در مورد نفت نیست، بلکه گاز طبیعی مایع را نیز شامل می‌شود.

سال جاری بهای سوخت تصفیه شده به رکورد بی سابقه ای در آمریکا رسیده و در اکثر کشورهای دیگر نیز افزایش یافته، امری که به رشد تورم کمک کرده است.

این قیمت ها حتی از نفت خام که تقریبا ۴۵ درصد رشد داشته و به بشکه ای ۱۱۰ دلار رسیده، بالاتر رفته که تا حد زیادی به دلیل اختلال در جریان صادرات روسیه در پی حمله مسکو به اوکراین و اعمال تحریم های غربی علیه روس ها بوده است.

این امر، کمبود جهانی ظرفیت مازاد ناشی از سال های سرمایه گذاری کم در پالایشگاه ها را تشدید کرده است.

مولر در ادامه گفت که هنوز شانسی برای تثبیت قیمت سوخت در سطح کنونی وجود دارد، اگر تقاضا در چین با کاهش محدودیت های کرونایی به بهبود ادامه دهد.

«راسل هاردی» مدیر اجرایی ویتول ماه گذشته به بلومبرگ گفت که انتظار دارد مصرف نفت چین تا پایان سال ۲۰۲۲ به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

با این حال، مولر تردید دارد که چین به زودی سهمیه صادرات سوخت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، حتی با وجودی که پالایشگاه های مستقل این کشور از توان افزایش تولید برخوردار هستند.

به گفته وی، سهمیه بیشتر صادرات چین مورد استقبال بازار قرار می گیرد و امری برای عادی سازی این اختلاف به شمار می رود.

irna.ir/xjJSVr

**آلمان: ارائه ضمانت‌های امنیتی به اوکراین در دستورکار است

صدراعظم آلمان به اوکراین وعده داد بعد از اتمام جنگ، به این کشور ضمانت‌های امنیتی داده شود.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

اولاف شولتس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ای‌ آر دی» آلمان خاطرنشان کرد: ما و دوستان نزدیک‌مان در حال گفت‌وگو درباره این موضوع هستیم که چه نوع ضمانت‌های امنیتی می‌توانیم به اوکراین بدهیم.

وی در عین حال تصریح کرد: این ضمانت‌های امنیتی مشابه ضمانت‌های امنیتی داده شده به اعضای ناتو نخواهند بود.

صدراعظم آلمان با بیان اینکه گفت‌وگو درباره این موضوع در حوزه دیپلماتیک ادامه دارد، گفت: ما امیدوار به ارائه این ضمانت‌های امنیتی در آینده نزدیک و با اتمام جنگ هستیم.

آلمان به خاطر وابستگی به نفت و گاز وارداتی از روسیه، رویکرد محتاطانه‌تری در قبال تحریم و فشار به مسکو اتخاذ کرده است. مقامات ارشد اوکراین، این کشور را به اتخاذ یک رویکرد سازشکارانه متهم کرده بودند.

نزدیک شدن اوکراین به ناتو از جمله عواملی بود که محرک شروع عملیات ویژه روسیه در این کشور بود. غیرنظامی و دور شدن کی‌یف از ناتو، از جمله اهداف این عملیات ذکر شده است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJSVF

**بحران جهانی انرژی؛ رهبران ۸۴ بنگاه اقتصادی فرانسه بیانیه دادند

رهبران ۸۴ بنگاه اقتصادی فرانسه ضمن اظهار نگرانی نسبت به افزایش قیمت انرژی و تبعات آن در جامعه جهانی، خواستار تعادل و هوشیاری در مصرف انرژی با تبدیل این رویکرد به یک انتخاب جمعی شدند.

از تلاش ها برای عادی‌سازی روابط تهران - ریاض تا هشدارها درباره چهاربرابرشدن قیمت نفت

این بیانیه به امضای روسای نهادهایی بزرگی همچون شرکت برق چند ملیتی فرانسه (EDF)، شرکت چندملیتی فرانسوی آنژی Engie (فعال در حوزه انتقال انرژی، تولید و توزیع برق، گاز طبیعی، هسته‌ای و انرژهای تجدیدپذیر و نفت) و همچنین شرکت چندملیتی توتال انرژی (غول فعال در حوزه انرژی و نفت و یکی از هفت شرکت بزرگ این حوزه) نیز رسیده است.

امضاءکنندگان این بیانیه خواستار هوشیاری در مصرف انرژی برای مقابله با تنش‌های عرضه و افزایش قیمت‌ها شدند.

در همین پیوند، برخی چهره‌ها از جمله ژان-برنارد لِوی (Jean-Bernard Lévy) مدیرعامل شرکت برق فرانسه درخواست کردند که این راهبرد به پاسخی خاص از سوی شهروندانی که با بحران انرژی مواجه شده‌اند محدود نشود؛ بلکه به شکل یک رویکرد جهانی که اقتصاد را به یک مدل انتخابی و سازمان یافته متعهد می‌کند، دنبال شود.

این بیانیه اضافه می‌کند: این چالشی است که ما رهبران حوزه کسب و کار، تصمیم گرفته‌ایم به طور جمعی با آن روبرو شویم و اکنون بیش از هر زمان دیگری متقاعد شده‌ایم که تعادل با کمبود یا کاهش و افول مترادف نیست بلکه پاسخی به حیاتی‌ترین معادله عصر کنونی است که باید در قلب تمام راهبردهای سیاسی قرار گیرد.

امضاءکنندگان این بیانیه تاکید دارند: ما معتقدیم که سازمان‌هایمان می‌توانند نقش اساسی در این تحول ایفا کنند؛ چراکه در نظر گرفتن تعادل و هوشیاری در مصرف فقط در مقیاس فردی و از طریق کاهش گرمایش یا تهویه مطبوع کافی نخواهد بود.

این بیانیه اضافه می‌کند: ما معتقدیم که تعادل مستلزم تغییر الگوی واقعی است که ما در زیرمجموعه های خود به شکل "پذیرش انجام کارهای کمتر با بازدهی بهتر" دنبال می‌کنیم.

irna.ir/xjJSVm
 

نظر شما