شناسهٔ خبر: 54898718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

از شورای شهر چه خبر؟/۱

زاکانی در صحن شورای شهر: ورود ما در حوزه مسکن زمینه‌سازی است نه میدان‌داری | ایده اتوبوس‌های خارجی را شرکت‌های خصوصی دنبال می‌کنند

شهردار تهران گفت: ایده اتوبوس‌های خارجی را شرکت‌های خصوصی دنبال می‌کنند. با بی‌دقتی در رسانه‌ها مواردی در این خصوص مطرح شد که ارتباطی به شهرداری ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی شهردار تهران در هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروز ده ماه و یک روز است که در شهرداری مشغول به کار هستیم، اظهار کرد: حاصل این مدت تلاش، نمایشگاهی است که در بوستان گفتگو برگزار می‌شود و در منظر عموم مردم قرار دارد تا ابعاد اقدامات انجام شده ارائه شود.

شهردار تهران افزود: افق و دیدگاهی در شهر دنبال می‌کنیم که ما به ازای آن همایش سرمایه گذاری است. این همایش ۱۵ و ۱۶ تیرماه در برج میلاد برگزار خواهد شد و در کنار آن نمایشگاه از ۱۲ تا ۱۷ تیرماه برگزار می‌شود. در برج میلاد برای مشارکت‌پذیری سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای آینده جلساتی را برگزار خواهیم کرد.

بخشی از صحبت‌های زاکانی را در ادامه بخوانید:

*راهی که طی شد ابعاد مختلفی داشت. ۱۶ هزار میلیارد تومان در محاکم به نفع شهرداری خاتمه پیدا کرد و بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان نیز از محل مشارکت‌هایی که از سابق باقی مانده بود و سهم شهرداری در نظر گرفته نشده بود، به شهرداری بازگشت و آماده برای استفاده در موضوع تهاتر برای اداره بهتر شهر است.

*برای کارکردهای خود نیز افق بلند ۱۰ ساله را به عنوان چشم انداز در  نظر گرفته‌ایم. تلاش ما این است در عرصه کالبدی شهر در ۳۲۵ ایستگاه مترو و ایستگاه‌های بی آرتی، نوسازی شهر را دنبال کنیم. در ۱۱ خط ۳۲۵ ایستگاه داریم که در محدوده شهری قرار دارد. از این تعداد ایستگاه تا امروز ۱۴۳ ایستگاه فعال است.

*در منطقه هفت حداقل سه ایستگاه نیاز است و در هفته جاری در کمیسیون ماده پنج بررسی می‌شود. در نگاه بلند مدت توسعه شهر را بر مدار درست خواهیم داشت.

* پیش از سال ۴۸ توسعه تهران شمالی جنوبی و پس از آن شرقی، غربی بود. این طرح اقدامی بزرگ در شهر است که ابعاد بسیار بزرگی دارد؛ به اندازه ای که ۴۹.۲ درصد پارسل‌های شهر تهران را در برخواهد گرفت. اگر ایستگاه‌های بی آرتی موثر را نیز وارد مدار بررسی و کارکردی قرار دهیم ۶۲.۲ درصد مساحت کل شهر را شامل خواهد شد که شاید بزرگترین کلان پروژهای باشد که در دستور کار ماست.

*هدف اول بازپیرایی شهر بر اساس نیازهای مردم و هدف دوم ایمنی شهر است. از ۱۲ هزار هکتار بافت فرسوده و ناپایدار آسیب می‌بینیم که رهایی از آن جز نوسازی گسترده و فنی میسر نیست.به طور متوسط ۹ هزار و ۵۰۰ قدم در شهر راه می رویم. این میانگین در دنیا ۱۳ هزار قدم است.

*کسب منابع برای توسعه زیرساخت‌های شهری نیز یکی دیگر از اهداف است. در شهر ما از ۲۵۳ کیلومتر مترو برخورداریم اما در خط ۸،۹، ۱۱ در ابتدای مسیر هستیم. ۷۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط هفتگانه نیاز داریم و برای سه خطی که در آغاز هستیم ۲۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بیشتر بخوانید: معاون شهردار:سفر به قطر برای خرید اتوبوس‌های مازاد پس از جام جهانی

*نیازی که در شهر مورد توجه قرار گرفته و مردم را تحت فشار قرار داده، مسکن است. ما یک میلیون مسکن برای خانوارهای موجود نیازداریم. برای ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در تهران، سه میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن نیازمندیم که یک میلیون واحد کمبود شهر است. این افزایش تقاضا باعث سوداگری شده است.

*۵۱ درصد جمعیت اجاره نشین هستند. در حوزه تملکی و استیجاری با موضوع گرانی مواجه هستیم. در این راستا اقدام کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را دنبال می‌کنیم که در کوتاه مدت به دولت در حوزه استیجاری و تمدید خودکار قراردادها کمک می‌کنیم و شرایط نظارت وزارت راه و شهرسازی را فراهم می کنیم.

*۳۰۰ هزار واحد مسکن خالی در تهران به ویژه در شمال شهر داریم و حق و حقوق مردم را در این حوزه مورد صیانت قرار خواهیم داد و وارد چرخه استفاده خواهیم کرد. در حوزه تملک افزایش سقف تسهیلات را دنبال می‌کنیم و آنچه در سایر شهرها است به طور ویژه در تهران مورد توجه قرار می‌گیرد. کاهش زمان صدور پروانه برای تسریع در ساخت نیز مورد توجه است. به طور میانگین مدت زمان صدور پروانه ۳۶۰ روز است که وعده داده بودیم به کمتر از دو ماه برسد و در برخی مناطق دو ماه و در برخی مناطق پنج ماه است.

*اگر کمیسیون ماده هفت و بحث نما مورد توجه قرار بگیرد وعده کمتر از دو ماه محقق خواهد شد. بر اساس قانون الزام داریم به کمتر از دو هفته برسیم که نیازمند اطلاعات برخط دیگر دستگاه ها هستیم. اگر زیرساخت ها فراهم شود زمینه سازی مناسبی را برای کاهش زمان شاهد خواهیم بود.

*چهار هفته پیش مصوبه‌ای برای افزایش طبقه در بافت فرسوده داشتیم که تا سال ۹۸ وجود داشت که دوباره مورد توجه قرار گرفته و ابلاغ شده است. ساخت و ساز جدی در سال ۱۴۰۱ با این اقدام شکل می‌گیرد.

*قرارگاه مسکن سالانه ۱۸۰ هزار مسکن را کارسازی می‌کند. برای ۱۲۰ هزار واحد بین ۲۲ منطقه تقسیم بندی صورت گرفته است. بنای جدی بر این است که برای این ۱۸۰ هزار واحد که عمدتا در بافت راکد و فرسوده است، بتوانیم کارسازی داشته باشیم که تکلیف قانونی ما به شمار می‌رود تا اجازه ندهیم مردم زیر چرخ دنده های گرانی رها شوند. ورود ما زمینه سازی است و میدان‌داری در این زمینه نداریم.

*ما می‌توانیم راحتی و آرامش را برای شهروندان تهرانی ایجاد کنیم برای همین ما از قدر السهم خودمان بخشی که به شهرداری تهران تعلق می‌گیرد، برای خانه‌های استیجاری قرار می‌دهیم. دستور العمل استفاده از این خانه‌ها نیز به زودی مشخص می‌شود که زوج‌های جوان و خانواده‌های نیازمند چگونه می‌توانند از این خانه‌ها استفاده کنند. ما شرایط را به گونه‌ای پیش می بریم که به عنوان یک عنصر فعال در حوزه استیجاری شهر و اثرگذار در بازار اجاره بهای خانه‌ها حضور داشته باشیم.

*همچنین در حال پیگیری اجاره داری حرفه‌ای در شهر تهران هستیم تا سازنده‌های مختلف از ما تسهیلات دریافت کنند و بعد ساخت خانه اجاره داری حرفه‌ای را پیش بگیرند تا بازار اجاره مسکن تبدیل به بازار مکاره‌ای نشود که هر کسی که از راه می‌رسد هرچقدر که می‌خواهد اجاره بها بگیرد.

*با مپنا در ۱۰ روز قبل جلسات مقدماتی متعددی را برگزار کردیم و تفاهماتی را داشتیم و بنا شده که در برخی خطوط سرمایه گذاری کنند.برخی خطوط ما فعال هستند و در باز طراحی پیرامون ایستگاه ها، ظرفیتی ایجاد خواهد شد که شهر به سمت امنیت و زیبایی پیش برود.

*با نقش آفرینی شهرداری در حوزه مسکن امیدواریم مردم آینده روشنی را شاهد باشند. ما خود را مکلف می‌دانیم شرایطی را فراهم کنیم که کارکنان شهرداری صاحب مسکن شوند. بافت حمل و نقل ما فرسوده است. در این زمینه در کار کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت هدف گذاری کرده ایم. در حوزه کوتاه مدت توجه به پیاده راه‌ها را در اولویت قرار داده‌ایم تا سهمی را برای هر ناحیه و منطقه ایجاد کنیم که افزایش ۱۵۰ درصدی ظرفیت اتوبوس را مدنظر قرار داده‌ایم.

*تهران در بهترین شرایط در گذشته هفت هزار اتوبوس داشته که بیش از چهار هزار دستگاه آن فعال بوده است. تلاش می‌کنیم خود را به بیش از پنج هزار دستگاه فعال برسانیم. بخش از اتوبوس‌ها نوسازی شده و برخی از مدار خارج شده‌اند و به دنبال این هستیم که سه هزار و ۳۵۰ دستگاه را اضافه کنیم. ۹۰۰ تا هزار دستگاه تعهد از سوی دولت است که پیش پرداخت آن انجام شده و به صورت نوبه ای اضافه می شود.

*بیش از ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازسازی پیشنهاد شده بود و بر اساس منابع مورد توجه قرار خواهد گرفت تا به چرخه خدمت برگردد. ایده اتوبوس‌های خارجی را شرکت‌های خصوصی دنبال می کنند. با بی دقتی در رسانه‌ها مواردی در این خصوص مطرح شد که ارتباطی به شهرداری ندارد.

*به روز کردن ظرفیت واگن‌ها یک امر قطعی است. چندی پیش خبری منتشر شد که انبارها از برخی امکانات خالی است و ۸۰۰ میلیارد تومان تأمین شد و بخشی از انبارها پر شد و یا در حال پر شدن است. قراردادی با شرکت های واگن سازی زنجان، اراک و تهران در حال انعقاد است که بازسازی جدی واگن ها در میان مدت انجام شود.

*به دنبال این هستیم که به نحو هوشمند به بهترین شکل ممکن به مردم خدمت رسانی کنیم. بالغ بر چهار میلیون موتور در شهر تهران شماره گذاری شده که فعال کردن آن به عنوان بخشی از ظرفیت حمل و نقلی هدف دو جلسه شورای ترافیک تهران بود. امیدواریم با ۴۰۰ هزار دستگاه موتور آغاز شود تا هم ایمنی و هم نظم و آرامش را در این بخش داشته باشیم.

*در این بخش یکی از خطرات جدی شهر تهران در گذشته، سیلاب‌های خطرناک بود که تلفاتی را به دنبال داشت. پیگیر هستیم که از ۵۳۰ کیلومتر شبکه موجود محافظت کنیم. هدف گذاری جدی شده که ۱۷۰ کیلومتر بعدی را دنبال کنیم. در غرب تهران به ویژه در منطقه ۲۲ جمع آوری آب‌های سطحی را آغاز کرده‌ایم.

*کارخانه‌های آسفالت توسعه پیدا کرده‌اند و تولید آسفالت تا دو میلیون تن افزایش خواهد داشت.

*بالغ بر ۵۶۰ غرفه در اختیار کسانی که دست فروشی می کنند، قرار دادیم که صورت و سیرت شهر در حوزه خدمات رسانی با این اقدام تغییر می‌کند.

*سرمایه گذاری در شهر آفتاب را دنبال می کنیم. ۶۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکاریم که از امکانات خود در این زمینه استفاده خواهیم کرد. تا سال قبل ۵۹ هزار و ۹۰۰ میلیون تومان قدرالسهم بدهی بانکی ما بوده است و یکی از بانک‌ها سه هزار میلیارد تومان پول اضافه طلب می‌کرد، موضوع را پیگیری کردیم و این مبلغ کم شد.

*یکی از اهداف جدی ما دنبال کردن ایمنی است. هیئت امنایی شکل گرفت و ستاد ایمنی بررسی‌های خود را آغاز کرد.در برج میلاد از دو هفته پیش اقدامات آغاز شده است. از دستگاه قضایی نیز کمک خواهیم گرفت که پرونده گودها بسته شود.به دنبال این هستیم که استحکام و شرایط مناسب را در ساختمان‌های ناایمن داشته باشیم و پیگیریم که تذکرات را با ساختمان‌های فوق العاده نا ایمن بدهیم و در خصوص ساختمان‌هایی که نیاز به بازسازی دارند، به مالکان اعلام خواهد شد که موضوع را پیگیر شوند.

*نمایشگاه دائمی برای حوزه علم و فناوری پیش بینی شده که از هفته آینده هدف گذاری آن انجام خواهد شد. دنبال کردیم در نقاط غربی، شمالی و جنوبی تهران پارک های علم و فناوری را توسعه دهیم که یکی از بزرگترین کارهای ما به شمار می‌رود تا این پارک‌ها بتوانند در مسیر تولید و ارائه خدمت پیش بروند. از ۱۳ شهر و پنج سازمان بین المللی دعوت شده که در نمایشگاه شهرهای خواهر خوانده حضور داشته باشند.

نظر شما