شناسهٔ خبر: 54887615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

ناتوانی شورای عالی فضای مجازی در حل تعارضات موجود

علی آگاهی علی آگاهی / ایرنا

صاحب‌خبر -

در نشستی که روز چهارشنبه با موضوع «شورای عالی فضای مجازی و تنظیم‌گری» برگزار شد، نمایندگان وزارت ارتباطات و صمت، انتقاد خود را از عملکرد شورای عالی فضای مجازی به عنوان مرجعی برای مدیریت کلان امور و حل تعارضات موجود میان بخش‌های مختلف بیان کردند. رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در بخشی از صحبتهای خود با اشاره به موضوع حل اختلافات حوزه فرکانس و ویدئوی آنلاین بر ناتوانی این شورا در حل اختلافات موجود تاکید کرد. رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز با تاکید بر اینکه شورای عالی فضای مجازی نباید در بخش تنظیم گری وارد شود گفت که دخالتهای این شورا باید در حد هماهنگی‌های کلان باشد.

روز چهارشنبه، اندیشکده حکمرانی شریف در کنفرانسی میزبان کارشناسان و فعالان فضای مجازی بود تا عملکرد ۱۱ ساله شورای عالی فضای مجازی را در حوزه‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهند. در یکی از نشست‌های این رویداد که با حضور صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و به دبیری حسین میرزاپور دستیار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع شورای عالی فضای مجازی و نظام تنظیم‌گری برگزار شد، عملکرد و کیفیت ارتباط شورای‌عالی فضای مجازی با تنظیم‌گران بخش‌های مختلف مورد بحث قرار گرفت.

بن‌بست حل اختلافات فرکانسی و ویدئوی آنلاین

در بخش ابتدایی این نشست، صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به بیان جایگاه واقعی نهادی مانند شورای عالی فضای مجازی ‍رداخت و گفت: شورای عالی فضای مجازی نباید خود یک تنظیم‌گر باشد چرا که هر حوزه‌ای در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنظیم‌گر مخصوص به خود را دارد.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد تا بتواند خلاءهای قانونی که رگولاتورهای کشور با آن روبه‌رو هستند را از بین ببرد. در واقع بین تنظیم‌گران مختف این حوزه وارد شود و با هماهنگی مشکلات آن‌ها را رفع کند. شورای عالی فضای مجازی باید هماهنگ‌کننده بین تنظیم‌گران باشد و آن‌ها را زیر چتر حمایتی خود نگه دارد.

او با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی تاکنون نتوانسته این وظیفه خود را به درستی انجام دهد اعلام کرد: در حوزه‌ای مانند فرکانس یا فعالیت تولیدکنندگان محتوای ویدوئی آنلاین یعنی VOD ها اختلاف‌هایی بین سازمان تنظیم مقرارت ارتباطات رادیوی، ساترا و وزارت ارشاد وجوود داشت ولی شورای عالی فضای مجازی به جای اینکه تلاش کند تا بین تنظیم‌گران مختلف درگیر با این ماجرا هماهنگی ایجاد کند تمام تمرکزش را روی وزارت ارتباطات گذاشت و به دیگر دستگاه‌ها و نهادهای دیگر کاری نداشت. شورا باید سیاست‌گذار باشد و در موارد تنظیم‌گری و جزییات کار وارد نشود.

 

کار شورای عالی فضای مجازی تنظیم‌گری نیست

در همین زمینه علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت گفت: دخالت‌های شورای عالی فضای مجازی در بخش تنظیم‌گری باید در حد هماهنگی کلان باشد. با توجه به اعضای شورای عالی فضای مجازی که در آن از دولت، صداوسیما، ناجا و نهادهای امنیتی عضو هستند بنابراین کار شورای عالی فضای مجازی نمی‌تواند تنظیم‌گری باشد؛ بلکه این شورا با توجه به جایگاه و اعضایش باید هماهنگی کلان برای استفاده حداکثری از فضای مجازی را انجام دهد.

رهبری با اشاره به چالش‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بانک مرکز بر سر اجرای امضای الکترونیکی اظهار داشت: در این ماجرا بانک مرکزی برای اینکه حاضر نبود نظر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای گرفتن مجوز را قبول کند شکایت خود را به مرکز ملی فضای مجازی برد و مرکز هم به جای حمایت از تنظیم‌گر این بخش یعنی مرکز توسعه تجارت الکترونیک جلوی ما ایستاد، در حالی که باید به عنوان یک سیاست‌گذار از تنظیم‌گر بازار حمایت می‌کرد.

رهبری ادامه داد: شورای عالی فضای مجازی مستقل از مجلس و دولت باید خودش را از تنظیم گری فضای مجازی کنار بکشد. اگر شورا به صورت ریز وارد جزییات کار تنظیم‌گران شود، کار این تنظیم‌گران را زیر سوال می‌برد و باعث می‌شود فعالان حوزه، تنظیم‌گران اصلی بازار را دور بزنند.

برچسب‌ها:

نظر شما