شناسهٔ خبر: 54873526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر برنامه‌های پرس تی وی:

به دنبال حضور هدفمندتر در شبکه‌های اجتماعی هستیم

پرس تی وی در این سال ها، اتفاقات بسیاری از لغو مجوز پخش آن در انگلیس و تحریم‌های ماهواره‌ای پشت سر گذاشته است.

صاحب‌خبر -

پانزده سال از فعالیت شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی می‌گذرد. شبکه‌ای که در تیر ماه ۱۳۸۶ و در میان هیاهوی رسانه‌های جریان اصلی، قدم به عرصه وجود گذاشت تا صدایی متفاوت از دیگر رسانه‌ها را طنین‌انداز کند.

پرس تی وی در این سال‌ها، اتفاقاتی را پشت سر گذاشته؛ از لغو مجوز پخش در انگلیس و تحریم‌های ماهواره‌ای گرفته تا به شهادت رسیدن تعدادی از خبرنگاران این شبکه و مسدود شدن در شبکه‌های اجماعی و فضای وب؛ حال به مناسبت ورود پرس تی وی به سال جدید فعالیت این شبکه، گفت‌وگویی داشتیم با یوسف پورانوری مدیر واحد برنامه‌های پرس تی وی که از نگاهتان می‌گذرد.

-کیفیت برنامه‌های پرس تی‌وی در مقایسه با دیگر شبکه‌های انگلیسی زبان رقیب را چگونه می‌بینید؟

اگر بخواهم کوتاه بگویم، در مقایسه با بودجه‌ای که داریم خوب عمل کرده‌ایم. اما اگر بخواهم وارد جزئیات بشوم ابتدا باید عرض کنم عواملی که کیفیت یک برنامه را در یک شبکه خبری تعیین می‌کنند زیاد هستند. دسترسی به کارشناسان آگاه و خبره، داشتن مجری باسواد و آشنا به مسئلة مورد بحث، تیم تولید خلاق و زبردست، امکان حضور در اماکن مورد نیاز برای تیم تولید، دکور مناسب، استودیوی مجهز، خطوط ارتباطی خوب، تجهیزات تصویربرداری، نورپردازی، صدابرداری باکیفیت و ده‌ها عامل بزرگ و کوچک دیگر می‌توانند در کیفیت برنامه‌سازی تأثیر بگذارند. هر چه که بودجه برنامه‌سازی کاهش پیدا کند و دسترسی به موارد یادشده کم‌تر شود، طبعاً نمی‌توان انتظار زیادی از تهیه‌کننده‌ها داشت. ما سعی کرده‌ایم با توجه به عدم افزایش بودجه در سال‌های گذشته، به بهینه‌سازی عوامل تولید و تجهیزات بپردازیم و با تغییر شیوة تولید هزینه‌ها را تا جای ممکن کم کنیم.

نکته مهم بعدی این است که کار در عرصه بین‌المللی و رقابت با شبکه‌های انگلیسی‌زبان نیاز به بودجه متناسب هم دارد که پرس‌تی‌وی در طول سال‌های گذشته در این حوزه به مشکل خورده است. کار رسانه و تلویزیون هم بسیار هزینه‌بر است. با توجه به این مسئله سعی ما بر این بوده که به جای امید داشتن به افزایش بودجه، در سطح دنیا به جذب افراد علاقه‌مند به خطی که پرس‌تی‌وی دنبال می‌کند بپردازیم و آن‌ها را به سمت ساخت برنامه‌های تلویزیونی برای شبکه سوق داده و آموزش بدهیم. اتفاقاً این رویکرد جدید باعث شده شاهد استقبال زیاد مخاطبان از این گونه برنامه‌ها بود.

به دنبال حضوری هدفمندتر در شبکه‌های اجتماعی هستیم / برنامه فلسطین پرس تی‌وی واکنش‌های شدیدی را از سوی صهیونیسم در پی داشت / مشکلات مالی مانع از توسعه فعالیتهامان شده است

از سختی‌های برنامه سازی برای مخاطبان انگلیسی زبان بگویید. برای ارتباط موفق با مخاطبان انگلیسی زبان، باید روی چه نکاتی در امر برنامه سازی توجه داشت؟

الان مخاطب انگلیسی‌زبان فقط محدود به آمریکا و انگلستان و چند کشور دیگر نیست. رسانه‌های بین‌المللی، زبان انگلیسی را انتخاب می‌کنند تا در همه دنیا مخاطب داشته باشند؛ لذا یکی از سختی‌های برنامه‌سازی در این حوزه این است که باید برنامه مناسب فضای بین‌المللی باشد و نمی‌توانید خودتان را به مختصات محلی یک نقطه از دنیا محدود کنید. سختی دیگر کار، انتقال مفاهیم بومی، محلی یا حتی منطقه‌ای یا دینی و آیینی به مخاطبی است که ممکن است هر جای دنیا نشسته باشد و برنامه شما را ببیند. شما نمی‌توانید همانطور که برای یک ایرانی برنامه می‌سازید در پرس‌تی‌وی هم همانطور کار کنید. برنامه‌ساز در این جا باید هم به فرهنگ مبدأ و هم فرهنگ مقصد آشنا باشد.

مهمترین چالش‌هایی که شبکه در امر تولید برنامه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کدامند؟مشکلات مالی در طول سال‌های گذشته باعث شده در برخی حوزه‌ها پیشرفتی نداشته باشیم و ترجیح بدهیم کار‌ها را در تهران با هزینة کمتر تولید کنیم. اما به غیر از مشکل مالی، جذب نیروی انسانی قدرتمند هم همواره از سختی‌های بخش مدیریتی شبکه بوده است. خوشبختانه کار‌های خوبی در این زمینه در حال انجام است تا بتوانیم به آموزش نیرو‌های علاقه‌مند بپردازیم و کم‌کم این نیرو‌ها را به شبکه تزریق کنیم. از مشکلات دیگر تولید، عدم فهم مناسب از مأموریت پرس‌تی‌وی در داخل است. حتی برخی از مسئولین هم نیاز دارند تا در این مورد برایشان توضیح بدهیم تا بتوانیم یک مصاحبه مناسب برای فضای جهانی بگیریم.

- در زمینه مقابله با اسلام هراسی و شیعه هراسی، چه اقداماتی توسط پرس تی وی از طریق برنامه سازی صورت گرفته است؟
این موضوعات در برنامه‌های مختلف شبکه بار‌ها کار شده. برای مثال برنامه‌های ۱۰ دقیقه - Ten Minutes-، ایران امروز -Iran Today-، جریان خاورمیانه –Mideastream-، و حتی از قلم افتاده -Under Reported- و آفریقا امروز -Africa Today- بار‌ها در این خصوص برنامه ساخته‌اند و از کارشناسان محلی استفاده کرده‌اند.

- برنامه‌ای بوده که بازخورد بسیار خوبی در میان مخاطبان و دیگر رسانه‌ها داشته باشد؟
برخی اپیزود‌های برنامه فلسطین محرمانه زدایی -Palestine Declassified- آنقدر توسط مخالفان آرمان فلسطین به اشتراک گذاشته شد و تکه‌های مختلف آن تقطیع و در اینترنت به اشتراک گذاشته شد که عملاً کار طرفداران فلسطینی را راحت کرد! برنامة اعلامیه –Communique- هم جزو آن‌هایی بود که توانست بواسطة مصاحبه‌هایی که با افراد مطرح گرفت، به اشتراک گذاشته شود و تاثیرگذار باشد. برنامه‌هایی هم که دربارة ایران ساخته می‌شوند مثل بازار –Bazaar-، ایران امروز -Iran Today- و ایران تک –Iran Tech- همیشه مورد علاقه مخاطبان ما بوده‌اند. بعضی از اپیزود‌های برنامة شکاف اقتصادی -Economic Divide- که به موضوع سخت و پیچیدة اقتصاد سیاسی می‌پردازد هم مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

نظر شما