شناسهٔ خبر: 54873328 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

چین: آمریکا باعث فاجعه انسانی در افغانستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن اشاره به کمک های انسان دوستانه کشورش به مردم زلزله زده افغانستان، اوضاع کلی این کشور جنگ زده را فاجعه بار دانست و اعلام کرد که آمریکا باعث شروع فجایع انسانی جاری در افغانستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت که واشنگتن سال‌ها مسئول تشدید جنگ و درگیری، فقر، گرسنگی و رنج مردم در افغانستان است.

لیجیان افزود که در طول ۲۰ سال حمله آمریکا به افغانستان، بیش از ۳۰ هزار شهروند این کشور کشته و ۱۱ میلیون افغانستانی آواره شدند و در این مدت واشنگتن همچنین در تولید و تجارت مواد مخدر در افغانستان مشارکت داشته و با چشم پوشی از این مساله از آن حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: به این ترتیب، کشت خشخاش و تولید تریاک بسیار فراتر از سطح قبل از حمله آمریکاست که منجر به تکثیر مواد مخدر در کشور شده و زندگی و سلامت مردم افغانستان را به طور جدی تهدید می کند.

طبق اعلام این دیپلمات ارشد چینی، ایالات متحده بدون درخواست مردم افغانستان، با وقاحت ۷ میلیارد دلار پول آنها را مسدود و اوضاع را برای آنها بدتر کرده است.

وی همچنین درباره کمک‌های پکن به مردم زلزله زده افغانستان گفت که چین پس از زمین لرزه، با بهترین ظرفیت و با سرعت بالا اقدام به کمک کرد.

لیجیان افزود: ما بلافاصله کمک های بشردوستانه اضطراری به ارزش ۵۰ میلیون یوان (۷.۵ میلیون دلار) به مناطق زلزله زده در افغانستان ارائه کرده ایم. چین از جمله اولین کشورهایی است که بزرگترین و ملموس ترین کمک ها را به افغانستان ارائه کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما