شناسهٔ خبر: 54873297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جنگ اوکراین و جهش قیمت ها در اروپا/ جنایتی دیگر توسط روسیه

تحلیل‌گران دلیل عمده تورم را افزایش شدید هزینه‌های انرژی می‌دانند که بخشی از آن به تبعات تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین مرتبط می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، نرخ تورم در کشورهایی که از واحد پولی یورو استفاده می‌کنند به شکل چشمگیر و کم‌سابقه‌‌‌ای افزایش یافت و رکورد تازه‌ای را از خود به جا گذاشت.

تحلیل‌گران دلیل عمده این پدیده را افزایش شدید هزینه‌های انرژی می‌دانند که بخشی از آن به تبعات تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین مرتبط می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا موسوم به یورواستات که روز جمعه منتشر شد، تورم سالانه در ۱۹ کشور منطقه یورو در ماه ژوئن به نرخ ۸.۶ درصد رسید که از میزان ۸.۱ درصد ثبت شده در ماه مه عبور کرده است.

بدین ترتیب نرخ تورم در منطقه یورو از سال ۱۹۹۷، زمان ثبت پول واحد اروپایی تاکنون در بالاترین سطح خود قرار گرفته است.

بهای انرژی در منطقه یورو ۴۱.۹ درصد افزایش یافته و قیمت مواد غذایی، الکل و دخانیات نیز به تبع آن با افزایش ۸.۹ درصدی همراه بوده است.

تقاضا برای انرژی در حالی افزایش یافته که اقتصاد جهانی تا حدودی از بحران عمیق همه‌گیری کووید-۱۹ خارج شده و تهاجم روسیه به اوکراین اوضاع را سخت‌تر کرده است.

رهبران اتحادیه اروپا اخیرا بر سر ممنوعیت بخش عمده‌ای از واردات نفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی به توافق دست یافتند و این امر خود باعث افزایش قیمت‌ها شد.

به گزارش یورونیوز، بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا تلاش دارند تا مسکو را مجازات کنند و وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهند، اما این تدابیر در نهایت به دلیل افزایش بهای قبوض آب و برق و بالا رفتن قیمت‌ها، بر معضلات مالی افراد و شرکت‌ها می‌افزاید.

روسیه همچنین ماه گذشته میزان صادرات گاز طبیعی مورد استفاده در صنعت و تولید برق را به چندین کشور اتحادیه اروپا مانند آلمان، ایتالیا و اتریش کاهش داد و همچنین صدور گاز به فرانسه، لهستان، بلغارستان و چند کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا را به کلی قطع کرد.

برت کولین، اقتصاددان ارشد منطقه یورو و کارشناس بانک ING، معتقد است: «باید یادآوری کرد که تحریم نفتی روسیه و فشرده شدن عرضه گاز که ماه ژوئن تبعات آن پدیدار شد باعث افزایش قیمت انرژی شده است.»

افزایش قیمت‌‌ها برای مصرف کنندگان به یک معضل بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است، به طوری که ایالات متحده و بریتانیا به ترتیب با ثبت نرخ ۸.۶ و ۹.۱ درصد بالاترین حد تورم را در ۴۰ سال گذشته تجربه می‌کنند.

این امر سبب شده است که فدرال رزرو ایالات متحده، بانک انگلستان و سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان برای مقابله با بالارفتن نرخ تورم به افزایش نرخ بهره بانکی روی بیاورند.

برت کولین، اقتصاددان ارشد منطقه یورو می‌گوید آخرین «خوانش زشت تورم» در منطقه یورو فشار بر بانک مرکزی اروپا برای دست به کار شدن سریع (در جهت افزایش نرخ بهره) است.

بانک مرکزی اروپا در حال برنامه‌ریزی برای نخستین افزایش نرخ بهره خود طی یازده سال گذشته در ماه ژوئیه است؛ حال آنکه قرار است به دنبال آن افزایش دیگری نیز در ماه سپتامبر اعلام شود.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا می‌گوید که موسسه مالی تحت مدیریت وی بنا دارد به تدریج برای مقابله با افزایش قیمت‌های مصرفی و نیز برای حفظ رونق اقتصادی اقداماتی انجام دهد اما در صورت افزایش نرخ تورم بیش از حد انتظار، درها را برای افزایش بیشتر نرخ‌ بهره باز خواهد بود.

تورم در منطقه یورو از سال گذشته هر ماه رکورد تازه‌ای از خود به ثبت رسانده؛ این امر نشان می دهد که چگونه تأثیر جنگ بر منابع انرژی جهانی زندگی ۳۴۳ میلیون نفر را گرانتر می کند.

تورم بلند مدت یا نوسان دراز مدت قیمت‌ها اما پس از حذف گروه‌های انرژی و مواد غذایی ثبات بیشتری داشته است. افزایش قیمت برای کالاهایی مانند پوشاک، لوازم خانگی، خودرو، کامپیوتر و کتاب نسبتا ثابت و در حدود ۴.۳ درصد بوده است، همانگونه که بهای خدمات در حد ۳.۴ درصد افزایش داشته است.

داده‌های اتحادیه اروپا همچنین نشان می‌دهد کشورهای همسایه روسیه که تلاش دارند تا خود را از گاز ارزان روسیه بهره‌مند کنند نیز بار سنگین افزایش قیمت‌ها را به دوش می‌کشند.

آمار یورواستات در این راستا نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه برای استونی ۲۲ درصد، برای لیتوانی ۲۰.۵ درصد و برای لتونی ۱۹ درصد بوده است. در مقابل نرخ تورم در مالت و فرانسه به ترتیب با ۶.۱ و ۶.۵ درصد، پایین‌ترین نرخ‌های ثبت شده در منطقه یورو طی ژوئن گذشته بوده است. بر پایه این گزارش، نرخ تورم در ۹ کشور منطقه یورو دو رقمی شده است.

لهستان، کشوری که عضو اتحادیه اروپا است اما به کشورهای منطقه یورو نپیوسته روز جمعه اعلام کرد که نرخ تورم ثبت شده در ماه ژوئن در مقایسه با سال قبل به ۱۵.۶ درصد افزایش یافته که بالاترین نرخ تورم طی ربع قرن اخیر در این کشور به شمار می‌رود.

به گفته تحلیلگران بیشترین افزایش قیمت‌ها در لهستان مربوط به بخش انرژی و بهای بنزین و گازوئیل است که نسبت به سال گذشته ۴۶.۷ درصد رشد داشته است؛ قیمت مواد غذایی نیز در این کشور ۱۴.۱ درصد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

در همین حال، یک روز پس از بازپس گیری جزیره مار توسط اوکراین، یک ساختمان مسکونی ۹ طبقه و یک تفرج‌گاه در نزدیکی شهر بندری اودسا واقع در سواحل دریای سیاه مورد هدف دو موشک روسیه قرار گرفتند. این حمله دست کم ۵۹ کشته و زخمی برجای گذاشته است. 

 

شمار کشته‌های حمله موشکی به ساختمان مسکونی در اودسا به ۲۱ نفر رسید

رسانه‌های اوکراینی به نقل مقام‌های اورژانس این کشور اعلام کردند که تعداد کشته شدگان در نتیجه حمله موشکی روز جمعه بمب افکن‌های روسیه به یک ساختمان مسکونی واقع شده در شهر ساحلی اودسا به ۲۱ نفر افزایش یافت. بر اساس این گزارش، ۳۸ نفر مجروح از جمله شش کودک و یک زن باردار نیز در بیمارستان بستری شده‌اند.

روسیه تا کنون مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

 

نروژ یک میلیارد یورو به اوکراین کمک مالی می‌کند

نروژ متعهد شد که یک میلیارد یورو کمک مالی را تا پایان سال ۲۰۲۲ و در طول ۲۰۲۳ در اختیار اوکراین قرار دهد.

یوناس گهر استوره، نخست وزیر نروژ در یک کنفرانس خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کمک مالی با هدف تامین بودجه مورد نیاز اوکراین برای دفاع از خود، حمایت از آسیب‌دیدگان جنگ و بازسازی کشور اعطا می‌شود.

 

آلمان حملات اودسا را محکوم کرد

دولت آلمان حملات موشکی منتسب به روسیه در اودسا را محکوم و تاکید کرد که حملات به غیرنظامیان جنایت جنگی است.

سخنگوی دولت آلمان روز جمعه در یک نشست خبری گفت: «رئیس جمهور روسیه [ولادیمیر] پوتین و کسانی که مسئول این امر هستند باید پاسخگو باشند.»

 

زلنسکی: اوکراین صادرات برق به اتحادیه اروپا را آغاز کرد 

ولودیمیر زلنسکی می‌گوید که راه اندازی انتقال برق به رومانی آغاز فرآیندی است که می‌تواند به اروپا برای کاهش وابستگی به هیدروکربن‌های روسیه کمک کند.

اظهارات رئیس جمهوری اوکراین در این خصوص در حالی بخشی از پیام ویدئویی پنحشنبه شب وی را به خود اختصاص داد که دنیس شمیهال، نخست وزیر این کشور پیش‌تر و در پی گذشت چهار ماه از تهاجم نظامی روسیه از آغاز صادرات برق با حجم ۱۰۰ مگاوات به رومانی خبر داده بود.

آقای زلنسکی تقریبا هر شب به صورت ویدیویی گزارشی از تحولات مربوط به جنگ در کشورش را به شهروندان اوکراینی عرضه می‌کند.

وی در بخشی از این گزارش به شروع صادرات برق به رومانی اشاره کرد و گفت که آغاز صادرات «گام مهم دیگری در حرکت ما به سوی اتحادیه اروپا» است.

ولودیمیر زلنسکی در این خصوص تصریح کرد: «به لطف برق اوکراین، بخش قابل توجهی از گاز روسیه که توسط مصرف کنندگان اروپایی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد جایگزین خواهد شد. بنابراین این فقط مساله درآمد صادراتی برای ما نیست، بلکه موضوع امنیت برای کل اروپا نیز در میان است.»

وی سپس یادآوری کرد که «اتصال کشور ما به سیستم مشترک انرژی اتحادیه اروپا پس از شروع جنگ صورت گرفت. اوکراین اکنون کارهایی را انجام می‌دهد که زمانی غیرممکن به نظر می‌رسید.»

اوکراین اواسط ماه مارس پس از آن که شبکه برق این کشور به شبکه اتحادیه اروپا متصل شد بر سر پیوستن به شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال برق به عنوان ناظر به توافق رسید.

شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال برق طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که مقدمات نخستین صادرات برق از اوکراین و همچنین از مولداوی با استفاده از اتصال مشترک به شبکه برق رومانی تکمیل شده است.

تجارت برق بین اوکراین و اسلواکی و نیز اوکراین با مجارستان به زودی دنبال خواهد شد. شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال برق مجموع ظرفیت تجاری برای مرحله نخست صادرات برق از اوکراین به کشورهای اتحادیه اروپا را ۱۰۰ مگاوات اعلام کرده است.

دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین در اظهارات قبلی خود گفته بود که پتانسیل صادرات برق کشورش به اروپا می تواند به ۲.۵ گیگاوات افزایش یابد.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما