شناسهٔ خبر: 54873072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس سازمان انرژی اتمی:

امریکا می‌خواهد دوباره به مقدمات برجام بازگردد

روزنامه جوان

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سلامت فعالیت هسته‌ای ایران برای غرب به گواه ۱۶سازمان اطلاعاتی امریکا اثبات شده است، بازگشت طرف‌های غربی و امریکا به برجام را ناشی از شکست فشار حداکثری بر ایران ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سلامت فعالیت هسته‌ای ایران برای غرب به گواه ۱۶سازمان اطلاعاتی امریکا اثبات شده است، بازگشت طرف‌های غربی و امریکا به برجام را ناشی از شکست فشار حداکثری بر ایران ارزیابی کرد.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی شامگاه پنج‌شنبه در بزرگداشت شهدای هفتم‌تیر و یادواره ۱۷هزار شهید ترور که به مناسبت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر امریکایی در اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه ریشه مصیبتی که برای هسته‌ای ایران ایجاد شده در دشمنی منافقین است، اظهار کرد: منافقین از ۲۰ سال پیش خدمت به استکبار و صهیونیست‌ها و اتهام زدن به جمهوری اسلامی را آغاز کردند. «منافقین در این مدت هر روز گزارشاتی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آژانس دادند که ایرانی‌ها دارند در فلان مرکز بمب اتم می‌سازند، رویه آژانس انرژی اتمی نیز این گونه است که برای اثبات اخبار اینچنینی دنبال ادله می‌گردد و مسائل را بررسی می‌کند تا به مستندات کافی برسد؛ موضوعی که البته درباره ایران تا امروز به اثبات نرسیده است.»
«PMD» بسته شده است
اسلامی با اعتقاد به اینکه برنامه اقدام مشترک (برجام) یک سند معامله است، اظهار کرد: برجام حاصل ۲۰ سال مذاکره است؛ سندی واضح که اتهامات کار پنهان یا نظامی در قالب ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای (PMD) با یک شرح و بسطی بسته است. در حقیقت برجام یک تعهد از طرف آن‌ها برای برداشتن همه تحریم‌هایی است که به بهانه هسته‌ای طی چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وضع شده است.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به سلامت فعالیت هسته‌ای ایران برای غرب به گواه ۱۶سازمان اطلاعاتی امریکا اشاره و اضافه کرد: این سازمان‌ها در سال۲۰۰۹ اعلام کردند ایران بعد از این سال‌ها هیچ فعالیت هسته‌ای غیرشفاف نداشته است، آن‌ها حتی همین چند روز پیش هم دوباره در گزارشی بر این مطلب صحه گذاشتند، به هر حال آن‌ها خود ادعا کرده‌اند که این فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است و تصمیم گرفتند به برجام بازگردند.
دلیلی که برجام برای آن متولد شد‌
نمی‌تواند دوباره زنده شود
اسلامی تأکید کرد: مذاکراتی هم در آن دولت و هم در این دولت برای بازگشت به تعهدات انجام شده، ولی قدر مسلم این است که دلیل و مایه اصلی که برجام برای آن متولد شده، نمی‌تواند دوباره زنده شود، اما طرف مقابل مدام دوباره مسائل را روی میز می‌گذارد، در حالی که جمع‌بندی و اقناع یک بار برای همه مسائل گذشته اتفاق افتاده است، به هر حال امیدواریم تیم مذاکره‌کننده با استدلال قوی از نظر سیاسی و حقوقی این شرّ را از سرملت برطرف کند و کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد.
اسلامی همچنین درباره بیانیه اقتصادی امریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۶ گفت: امریکا اعلام کرد با وجود توسعه فناورانه در حوزه جنگ نظامی و سایبری نمی‌تواند بر ایران پیروز شود و به همین دلیل نیز گزینه جنگ اقتصادی را وارد عرصه مبارزاتی خود علیه جمهوری اسلامی می‌کند.
دشمن در جنگ اقتصادی
باور‌های مردم را هدف گرفته است
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با اعتقاد به اینکه برای مقابله با جنگ اقتصادی، فرماندهی و مدیریت هوشمند نیاز است تا دشمن به نتیجه نرسد، خاطر نشان کرد: برای دشمن مدیریت ذهن و باور جامعه ساده‌ترین راه برای رسیدن به هدف است، آن‌ها با قلم تحلیلگران خود در فضای مجازی سعی می‌کنند باور‌های مردم را به مسیر مورد نظر هدایت کنند؛ کاری که امثال شهید اژه‌ای با دانایی، بصیرت و شجاعت در دوران خفقان پیش از انقلاب مانع از آن می‌شدند و از لحظه‌لحظه زمان استفاده می‌کردند تا جهان‌بینی ناب اسلامی را در ذهن‌ها بارور کنند.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی وضعیت اقتصاد ایران را برجسته و نادر توصیف کرد و ادامه داد: کشور ما با تراز اقتصادی مثبت، جزو نادر کشور‌هایی است که در بین ۲۰ اقتصاد برتر دنیا قرار دارد، ایران بدهی اقتصادی ندارد، اما به دلیل آنکه استکبار جهانی با ایران موافق نیست، با ایجاد مزاحمت و تخریب، ریسک و هزینه سرمایه‌گذاری در ایران را بالا می‌برد و همین مسئله تبعات موضوع را برای وضعیت اقتصادی و معیشتی ما بالا می‌برد.
اثرات جنگ اوکراین بر اقتصاد جهانی
اسلامی به تغییرات اقتصادی جهانی پس از جنگ روسیه و اوکراین اشاره و تصریح کرد: امروز قیمت غلات در دنیا ۱۲۰درصد افزایش یافته، قیمت هر گالن بنزین در کشور امریکا امروز (دیروز) به پنج‌دلارو۶۰سنت رسید که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بود، هر تن گندم هیچ وقت بالای ۲۰۰دلار نبود، اما امروز به بالای ۴۷۰دلار رسیده است.
وی با بیان اینکه دولت برای حفظ معیشت مردم سیاست یارانه‌ای را تغییر داد، گفت: دولت یارانه‌ای که برای سیستم کالای اساسی تا پیش از این در اختیار واردکننده قرار می‌داد، برای استفاده عموم مردم ناچاراً اصلاح کرد، اما متأسفانه با یک اقدام نپخته‌ای که یک دستگاه انجام داد، موجب شد یک بهانه فراگیر کشور را تحت تأثیر خود قرار دهد و، چون دولت هم هیچ ابزاری برای مدیریت بازار ندارد، ناتوان نشان داده می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دولت‌ها چند سالی از نبود ظرفیت نظارتی بر بازار شکایت داشتند و باید وزارت بازرگانی وجود داشته باشد، باید کشور یک وزارتخانه متولی بازار، ارزاق و معیشت مردم و عرضه و تقاضا داشته باشد، خب این همه پیگیری طاقت‌فرسا بود، اما با اراده رئیس‌جمهور، هفته پیش در دولت تصویب شد.

برچسب‌ها:

نظر شما